Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3405
Heihei

Tenkte å lage meg en bong på skolen (går VG2 Industriteknologi) i morgen, men er litt usikker på hva materiale jeg burde bruke.

Søkte på google, å da så jeg at det var noen som hadde laget med rustfritt stål, men kan jeg bruke annet stål? Tror ikke vi har så mye rustfritt stål på skolen, og det koster vel en del også(?). Kanskje jeg kan bruke aluminium?
Sitat av arwex Vis innlegg
Heihei

Tenkte å lage meg en bong på skolen (går VG2 Industriteknologi) i morgen, men er litt usikker på hva materiale jeg burde bruke.

Søkte på google, å da så jeg at det var noen som hadde laget med rustfritt stål, men kan jeg bruke annet stål? Tror ikke vi har så mye rustfritt stål på skolen, og det koster vel en del også(?). Kanskje jeg kan bruke aluminium?
Vis hele sitatet...
Aluminium skal funke fint det om du ikke lar den stå med vann i lang tid
Syresfast stål tror jeg er best dog det koster litt pr kg
Hvilken type al har dere på skolen? Går utifra at det er noe ala 2024-T3, det vil funke greit. Aluminium vil skrapes lett (spørs på legeringen), hvis legeringen er hard, så går det greit.
Men vist du skal lage det PÅ skolen anbefaler jeg deg og gjøre det litt i sjul, tror ikke læreren lar deg lage det om han ser det
For all del, ikke bruk aluminium!!
Aluminium avgir helsefarlige gasser når den varmes opp som kan gi alzheimers-lignendes symptomer.
Skulle gjerne gitt med kilder osv, men jeg har nettopp formatert maskina og finner ikke igjen den linken jeg tenker på. Skal poste den her inne om jeg finner den igjen!
Sitat av 1up! Vis innlegg
For all del, ikke bruk aluminium!!
Aluminium avgir helsefarlige gasser når den varmes opp som kan gi alzheimers-lignendes symptomer.
Skulle gjerne gitt med kilder osv, men jeg har nettopp formatert maskina og finner ikke igjen den linken jeg tenker på. Skal poste den her inne om jeg finner den igjen!
Vis hele sitatet...
Må gjerne finne den kilden igjen. Har ikke hørt noe om dette jeg, og isåfall er dette langt over temp. en bong er over.
Trådstarter
49 4
Sitat av 1up! Vis innlegg
For all del, ikke bruk aluminium!!
Aluminium avgir helsefarlige gasser når den varmes opp som kan gi alzheimers-lignendes symptomer.
Skulle gjerne gitt med kilder osv, men jeg har nettopp formatert maskina og finner ikke igjen den linken jeg tenker på. Skal poste den her inne om jeg finner den igjen!
Vis hele sitatet...
Hmmm, har hørt noe lignende selv. Men hva om jeg lager bongen i alu, mens gruven, der man putter shit oppi lager jeg i noe annet?

Takk for raske svar folkens!
Sitat av 1up! Vis innlegg
For all del, ikke bruk aluminium!!
Aluminium avgir helsefarlige gasser når den varmes opp som kan gi alzheimers-lignendes symptomer.
Skulle gjerne gitt med kilder osv, men jeg har nettopp formatert maskina og finner ikke igjen den linken jeg tenker på. Skal poste den her inne om jeg finner den igjen!
Vis hele sitatet...
Du sikter til aluminiumsfolie.
Om du absolutt skal lage det av metall ville jeg anbefalt stål siden det selges haugevis av piper og brønner i stål.
Har enda til gode å se en pipe eller en brønn til salgs som er laget av aluminium..

Nå har jeg prøvd å lete litt rundt, men jeg klarer ikke finne frem den linken jeg leter etter. Men et eksempel er jo at heroin avhengige får utdelt en spesiell foilie til å røyke heroin sånn at man skal slippe å bruke vanlig aluminiumsfolie. Jeg hadde en gang en pakke med slik røykefolie, og mener å huske at det sto noe om hvorfor det var farlig på denne pakken. Kanskje noen andre freaks har en pakke med slik folie liggendes?

Det er i allefall ingen hemmelighet at aluminiumsgasser er skadelig.
Man kan pådra seg permanente hjerneskader ved innånding av aluminiumsgasser.
Det er jo tross alt en grunn til at man bruker gassmaske når man sveiser aluminium.
Selv har jeg laget denne:

http://bildr.no/thumb/1082220.jpeg

Det er et munnstykke til "enden" på en hageslange kjøpt på Clas Ohlson, en Cola-kork samt en liten rist (som man lager te i feks) og en pakning inni korken for å holde det tett.
Det hele er satt sammen slik at korken er imellom metallet slik at hele virker som ene ganske solid sak. Ingen løse deler. Og risten sitter skrudd fast mellom den ene delen som ligger til venstre på bildet og selve kammeret.

Til bong bruker jeg normalt en halvliter eller større flaske (disse finnes overalt og da trenger du kun å vandre med kammeret). Brenn hull (har butanlighter med en rett/blå flamme for å lage hull til kammer og choke innen 1-2 min med stor prestasjon. Flammen lager et perfekt hull tvers igjennom iløpet av sekunder.

Fyller kammeret med ønsket vare, legger den i hullet (som blir helt tett grunnet pakningen) og fyrer løs.

Kammeret tar kanskje 30-40 minutter å lage hvis man vil være nøyaktig, og bongen tar 1-2 minutter. Grunnen til at jeg valgte det slik er for å slippe å drasse med meg en hel bong overalt, da flasker er tilgjengelig så og si anyware.
Sist endret av Oneblo; 18. januar 2012 kl. 20:26.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Du sikter til aluminiumsfolie.
Vis hele sitatet...
Jo, men det består vel av aluminium?
Mener å ha hørt det samme, mn en kompis sa til meg at dt måtte til en veldig høy temperatur, ogjeg har ik tenkt på ddet siden da, ettersom jg ik bruk alu folie. Hvordan materiale du kunne ha brukt vet jg ik
Alu er jo gaar jo over i flytende fase saann roughly 600C, ca temp paa en fyrstikk, hvis jeg ikke husker feil.

On another note:
DIY - Elektronikk?
Sist endret av Gerbizzle; 18. januar 2012 kl. 20:38.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Alu er jo gaar jo over i flytende fase saann roughly 600C, ca temp paa en fyrstikk, hvis jeg ikke husker feil.

On another note:
DIY - Elektronikk?
Vis hele sitatet...
Enda DIY, så drit i det.

600C på en fyrstikk? Er du helt blåst eller?
Overskuddsmateriell
Tja, vet ikke hvor dere kjøper det og hvilke avtaler man har der, men der jeg jobba med maskinering før så var det ca dobbel pris på syrefast.

Det var ofte dyrere å lage ting i aluminium enn syrefast, eneste vi lagde i aluminium var deler som måtte være mykere enn stål eller lettere. Alt pga korrosjon ble det valgt syrefast.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Tja, vet ikke hvor dere kjøper det og hvilke avtaler man har der, men der jeg jobba med maskinering før så var det ca dobbel pris på syrefast.

Det var ofte dyrere å lage ting i aluminium enn syrefast, eneste vi lagde i aluminium var deler som måtte være mykere enn stål eller lettere. Alt pga korrosjon ble det valgt syrefast.
Vis hele sitatet...
Syrefast koster fort 10x mer en vanlig stål. Aluminium koster ikke allverdens, dette spørs jo på hvilken type alu man skal ha.

TS: De fleste aluminiumslegeringer vil fort få skraper. Hvis du har mulighet for det, lag bongen i noe hardere en myk Al, eller bruk en hard legering. 2000 serien er grei hard.
Overskuddsmateriell
husker vi betalte ca 25-35Kr pr kg litt etter dimensjonene på akslingene.
Svartstål lå på ~13Kr
Sitat av Glenni Vis innlegg
Enda DIY, så drit i det.

600C på en fyrstikk? Er du helt blåst eller?
Vis hele sitatet...
Vel, ser ut til at jeg husket feil. Mener aa huske at en laerer har sagt det til meg en gang. Kjapp googling gir meg tall fra 250-300C og oppover. Antar det har mye med stikka aa gjoere.
Skal dog ikke krangle, hehe. legger meg flat der.
Sist endret av Gerbizzle; 18. januar 2012 kl. 22:31.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Må gjerne finne den kilden igjen. Har ikke hørt noe om dette jeg, og isåfall er dette langt over temp. en bong er over.
Vis hele sitatet...
Bruker man aluminiumsfolie i bongen vil det dannes aluminiumoksid.
Temperaturen kan komme opp i godt over 500 grader i bongen, noe som vil gjøre at aluminium oksiderer etter følgende reaksjonsligning, sett bort fra at folien har urenheter så klart:

4 Al + 3 O2 --> 2 Al2O3


Her kan du lese om potensielle skadevirkninger fra aluminium, aluminiumoksid osv:

http://www.world-aluminium.org/cache/fl0000237.pdf
syltetøyglass og en slange - ænkelt og brukbart ;-)
Sitat av McHoover Vis innlegg
Alzheimers-lignendes symptomer er vel relativt vanlig etter bruk av bong.
Vis hele sitatet...
Haha, jo det har du vel egentlig rett i. Men det er i allefall ikke vanlig å få permanente hjerneskader av å røyke bong, noe man kan få av aluminiumsoksid.
Om det hadde vært ufarlig å røyke på aluminiums piper, så hadde det garantert vært en overflod av røykeutstyr i aluminium på markedet allerede- noe det ikke er.

Men hvis TS fremdeles tror det er en god idè å lage en alu-pipe, så skal jeg ikke stoppe han.
Sitat av Glenni Vis innlegg
600C på en fyrstikk? Er du helt blåst eller?
Vis hele sitatet...
Temperaturen på en fyrstikkflamme ligger på mellom 600 og 800 grader Celsius, så Gerbizzle er nok ikke så blåst.

http://www.derose.net/steve/resource...flametemp.html

Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Kjapp googling gir meg tall fra 250-300C og oppover. Antar det har mye med stikka aa gjoere.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper du blander sammen med antennelsestemperaturen til fyrstikkhodet, som ligger på rundt de temperaturene.
Trådstarter
49 4
Okey, da tror jeg at jeg holder meg unna aluminium

Om jeg bruker stål vil det vel ruste ganske kjapt? Det er vel ikke så digg å trekke inn det heller kan jeg tenke meg.

Får se om vi har noe rustfritt som jeg kan bruke. Kan sikkert legge ut bilde her viss noen vil se det ferdige resultatet (hvis det blir noe :P )
Trådstarter
49 4
http://i41.tinypic.com/5pn0x4.jpg
http://i44.tinypic.com/eqe5u8.jpg

Litt "jalla" sveiser, men det var fordi jeg turte ikke å sveise den ferdig på skolen, så jeg måtte gjøre det hjemme med pinnesveis
99,9% vanntett. hehe.

Funket ganske bra!