Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3098
Hei. Jeg sendte søknad om førerkort klasse A1 10. juli og søknaden ble automatisk sendt til politiet for vandelskontroll som er helt normalt. Ifølge statens vegvesen står det også at vandelskontroll "vanligvis" tar mellom 2 og 4 uker, men at det KAN ta lenger tid ved enkelte tilfeller". Det hadde også vært fint å vite hva de mener med slike "enkelte tilfeller", om noen vet dette..

Men uansett! 10. juli begynner å bli en god stund siden nå, godt over den vanligvise tidsperioden, og jeg begynner å bli nervøs.

Jeg har ikke hatt noen seriøse problemer med politiet angående rus/narkotika eller noe som helst annet alvorlig eller andre forbrytelser. MEN, det var en hendelse tidligere der jeg satt på en kompis sin A1 lettmotorsykkel et par hundre meter uten hjelm. Og da var det altså *MAKS* uflaks at det var en sivilpolitibil som så oss. Sivilpolitimannen konfronterte oss og snakket om stor sjanse for tap av førerkort for føreren (vennen min), og bot på begge. (har hørt at politi snakker mye mer alvorlig om situasjonen enn det den er, som en slags skremmeteknikk, men vet ikke om dette er sant eller ikke). Politimannen snakket med begge foreldrene våre , sa at vi ville få et brev i posten om beløp på bot osv. Et par dager senere ble moren min ringt opp av samme politimannen som stoppet oss. Det var en gladmelding der han meldte at han hadde valgt å droppe boten og ikke hadde opprettet sak ettersom jeg ikke hadde noen annen kriminell historikk eller lignende. Jeg tenkte aldri noe mer på denne hendelsen før nå.

Nå høres det sikkert ut at jeg bare er veldig paranoid for ingen grunn, men man blir nervøs når vandelen ikke blir godkjent, og da er det jo normalt å mistenke selv de minste årsakene.

I tillegg så synes jeg selv at status-systemet på statens vegvesen sin nettside er ganske misvisende. Rett til høyre for "VANDEL", står det "Ikke godkjent" og et rødt kryss ved siden av. Men hvis man åpner beskrivelsen under, står det at den er enten til behandling eller ikke godkjent? Noen som har erfaring med hva det skal stå hvis vandelen din faktisk ikke er godkjent? Legger til illustrasjon for at det blir lettere å forstå. Takk for svar på forhånd
Ring og spør
Sist endret av tearz83; 19. august 2020 kl. 17:24.
Tror ikke du skal bekymre deg, corona å alt så tar det meste litt tid. De er vell opptatt med å ta flere uten hjelm sikkert
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tror ikke du skal bekymre deg, corona å alt så tar det meste litt tid. De er vell opptatt med å ta flere uten hjelm sikkert
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme, nå har det jo nettopp vært fellesferie i tillegg så kanskje det har litt å si også.
Politiet har vel veldig mye å gjøre for tiden, framfor alt med all festingen de må ut å stoppe. :-) Jeg tror jeg ville ventet et par uker til før jeg begynner å mase. Og det at du ikke skjønner alvoret/faren med å kjøre uten hjelm, er jo et rødt flagg i seg selv.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Politiet har vel veldig mye å gjøre for tiden, framfor alt med all festingen de må ut å stoppe. :-) Jeg tror jeg ville ventet et par uker til før jeg begynner å mase. Og det at du ikke skjønner alvoret/faren med å kjøre uten hjelm, er jo et rødt flagg i seg selv.
Vis hele sitatet...
Som sagt så satt jeg kun på et par hundre meter. I tillegg skjedde hendelsen i et nabolag med 30-sone, og vennen min overholdt fartsgrensen. Dette er helt klart noe jeg ikke ville gjort i et mer trafikkert område / landevei. Jeg skjønner alvoret med hjelm og skjønner jo selv at det kanskje ikke var det smarteste valget men gjort er gjort.

Kjenner også flere folk som har kommet i mye mer trøbbel med politiet enn meg, uten å få avslag på vandelen sin.

Som du sier tar det nok bare ekstra lang tid i denne perioden, noe jeg håper er sant også