Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3657
Hei,



Jeg har forsøkt å ringe deg angående politisak <nummer>, der du mottok dom fra <rettsinstans og dato>. I den forbindelse er det besluttet at du skal registreres i Identitetsregisteret. Det vil si at du må møte i sentralarresten i Oslo for signalering og DNA-prøvetakning.....

Fikk denne eposten fra politiet. Hvis jeg er veldig vanskelig å få ta i, kommer de ta på min bobel? Hvor ivrige er de i slike saker. Har det egentlig så veldig mye å si?
Sist endret av Myoxocephalus; 18. august 2020 kl. 10:24. Grunn: Personopplysninger
De kommer hjem til deg om du ikke dukker opp, ja.
Vil tro de før eller senere henter deg ja spørs sikkert litt på saken hvor fort. Spørsmål: de har tatt bilder og fingeravtrykk av meg i forbindelse med straffesak, men ikke blodprøve. Er jeg i identitetsregisteret da eller er det to forskjellige greier?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Harek Vis innlegg
Vil tro de før eller senere henter deg ja spørs sikkert litt på saken hvor fort. Spørsmål: de har tatt bilder og fingeravtrykk av meg i forbindelse med straffesak, men ikke blodprøve. Er jeg i identitetsregisteret da eller er det to forskjellige greier?
Vis hele sitatet...
I kva forbindelse vart det tatt?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I kva forbindelse vart det tatt?
Vis hele sitatet...
I forbindelse med straffesak. Hvordan sak vil jeg ikke utdype her, er det relevant for svaret?
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 14:06.
Sitat av buddy69 Vis innlegg
Hei,



Jeg har forsøkt å ringe deg angående politisak <nummer>, der du mottok dom fra <rettsinstans og dato>. I den forbindelse er det besluttet at du skal registreres i Identitetsregisteret. Det vil si at du må møte i sentralarresten i Oslo for signalering og DNA-prøvetakning.....

Fikk denne eposten fra politiet. Hvis jeg er veldig vanskelig å få ta i, kommer de ta på min bobel? Hvor ivrige er de i slike saker. Har det egentlig så veldig mye å si?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk valget mellom å møte opp eller at de kom til meg. Jeg ba de komme hit.
Det kom to eldre folk i en sivil bil (ikke sivil politibil, men en helt vanlig en)
Det så ut som pensjonister som ikke jobba i politiet. De kommer ikke inn. Jeg ble med ut og satt meg i bila deres.
Sorry vil ikke kuppe tråden din men forhold til forrige svaret mitt til vidarlo jeg sjekka litt på nett nå, såvidt jeg forstår er identitetsregisteret med spytt prøve. kan ikke huske om de tok prøve av spytt med vattpinne eller ikke av meg, de tok hvertfall ikke blodprøver.. Noen som veit om det er rutine å ta spytt/dna når man er bura i varetekt og må ta bilder og fingeravtrykk? De noterte alle tattiser også.
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 14:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Harek Vis innlegg
Sorry vil ikke kuppe tråden din men forhold til forrige svaret mitt til vidarlo jeg sjekka litt på nett nå, såvidt jeg forstår er identitetsregisteret med spytt prøve. kan ikke huske om de tok prøve av spytt med vattpinne eller ikke av meg, de tok hvertfall ikke blodprøver.. Noen som veit om det er rutine å ta spytt/dna når man er bura i varetekt og må ta bilder og fingeravtrykk? De noterte alle tattiser også.
Vis hele sitatet...
På kva steg i prosessen vart det gjort? Etter rettskraftig dom, eller som mistenkt?
Trådstarter
16 0
Hei, jeg ble dømt for små overtredelser av straffeloven. Det er økonomi seksjonen som skrev til meg.
At jeg er har gjeldssanering, godt konkurs, og gjørt mindre økonomisk kriminalitet, så er jeg stor forbryter og farlig? ..
Dere mener at jeg bør møte opp.. og ikke være vanskelig, fordi da kommer de hjem til min bopel. Det har jeg ikke et stort ønske om.
Sitat av buddy69 Vis innlegg
Hei, jeg ble dømt for små overtredelser av straffeloven. Det er økonomi seksjonen som skrev til meg.
At jeg er har gjeldssanering, godt konkurs, og gjørt mindre økonomisk kriminalitet, så er jeg stor forbryter og farlig? ..
Dere mener at jeg bør møte opp.. og ikke være vanskelig, fordi da kommer de hjem til min bopel. Det har jeg ikke et stort ønske om.
Vis hele sitatet...
Loven er urettferdig på dette punktet.
Det er så enkelt. Du burde aldri havne i identitetsregisteret for skattesnusk eller hva det nå er. Det er også komplett meningsløst all den fingeravtrykk og DNA ikke er særlig relevante når økokrim saumfarer regnskapet ditt. Hele DNA-registeret er et lysende eksempel på formålsutgliding. Det er perverst.
Men sånn er loven.


Dermed må du ta et valg. Vil du være fleksibel, bøye deg for stormen og tilpasse deg etter beste evne og gå videre med livet ditt? Da gjør du som de sier. Vil du stå på prinsippene dine? Kjemp i mot. Du kommer til å tape, men for noen er det verdt det.
Trådstarter
16 0
ok takk for innspill, jeg varer på eposten deres og gjør en avtale med de... Selv om jeg mener at det ikke er meg de skal priotere å få registert. Herlig ola dunk land vi lever i.
Sitat av buddy69 Vis innlegg
Herlig ola dunk land vi lever i.
Vis hele sitatet...
Det er ikke stort bedre i andre land vi liker å sammenligne oss med, så du får nok heller rette klagen din mot verden generelt.
R.i.p 23.04.2021
Jeg fikk samme pålegg som dette i 2012 da tollen tok en pakke fra utlandet med 10 cannabis frø. Jeg kontaktet min advokat som ordnet opp så jeg slapp og avgi dna prøve. Kostet lit kr men hvert det.

Må legge til at purken kom på razzia etter pakken med frø ble stoppet. Der fant de en plate og noe dyrkeutsryr som ga straff + pålegg om dna.
Sist endret av Tarm; 19. august 2020 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På kva steg i prosessen vart det gjort? Etter rettskraftig dom, eller som mistenkt?
Vis hele sitatet...
Det ble gjort når jeg var mistenkt og satt i varetekt etter arrestordre. Senere siktet og idømt lengre dom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Harek Vis innlegg
Det ble gjort når jeg var mistenkt og satt i varetekt etter arrestordre. Senere siktet og idømt lengre dom.
Vis hele sitatet...
Da vart det antakeleg tatt DNA-prøve som vart overført til identitetsregisteret idet dommen var rettskraftig.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Nekt og få advokat til å prøve å oppheve vedtaket. Jeg har latt være flere ganger, men nå har de det fra før så.

Du skal ha tid til å nekte å snakke med advokat osv så man kan dra det ut lenge evt