Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3518
Får i dag ~2000 i bostøtte samt ~13000 i måneden i AAP og har en kommunal hybel til ~6500. Men, denne ligger midt i en ghetto med bråkete naboer, masse boss i hagen samt narkomane som reker rundt til alle døgnets tider.

Noen som vet om det er mulig å motta mer i bostøtte hvis jeg finner meg en mer normal nyoppusset leilighet til 12000?

Jeg har null i formue. Bostøttekalkulatoren sier jeg kan få ~3000, men etter regninger vil det nesten ikke være noe igjen.

Går det an å få mer offentlig hjelp i et slikt tilfelle? Er aktiv jobbsøker men ikke hatt noe hell enda.

Takk!
Sist endret av Leietaker; 14. august 2020 kl. 16:48.
Trådstarter
12 2
Takk for responsen, og jeg skjønner frustrasjonen hvorfor enkelte skal få alt gratis mens andre må jobbe ræven av seg!

For det det er verdt så har jeg potensielt dødelig epilepsi så det er begrenset hvilke jobber jeg kan søke på. Men, jeg har også eget firma som snart kommer til å ta av så jeg kommer definitivt til å gi noe tilbake til samfunnet når den tid kommer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kommer an på hvilken kommune du bor i og hvor mange som bor i husstanden,
her er tabellen som viser hva man kan få i støtte, det høyeste tallet for 1 person i husstanden er 9,119 NOK
Husbanken har en egen kalkulator. Det er forskjellige satser avhengig av hvor du bor, inntekt osv.
Viktig for de som søker eller har søkt bostøtte, kom over en merkelig sak tidligere i sommer, dette må dere notere dere slik at dere ikke går glipp av bostøtte.

Det var ei som tidligere har hatt bostøtte over en periode, men når stønaden fra NAV endret seg mistet hun bostøtten. Hun søkte på nytt og la ved tilleggsinformasjon, fortsatt avslag. Men da fikk hun beskjed om at hun ikke trengte søkte hver måned hun ville få vedtak en gang per måned. Slik gikk noen måneder, og hver gang fikk hun avslag noe om for høy inntekt. Så fulgte hun ikke med like intenst og i vår tok hun tak i dette igjen da hun oppdaget at det ikke kom nye vedtaksbrev fra husbanken og hun fikk ikke engang avslaget. Så hun søkte på nytt. Akkurat samme utgifter, akkurat samme dokumentasjon, og nøyaktig samme inntekt. Likevel får hun nå rett under 1600 kr i bostøtte hver måned. Vet ikke hva som eksakt har skjedd i hennes sak, eller hvordan det kunne bli avslag på avslag og så plutselig så får hun botstøtte hver måned likevel etter å ha søkt ennå en gang.

Ikke ta et avslag for et avslag. Søk på nytt. Legg ved alt dokumentasjon som kan tenkes de vektlegger. For folk med trang økonomi er 1600 ish kroner ekstra hver måned nesten som en lottogevinst måned etter måned. Og det kan definitivt snu livet fra drit kjipt og vanskelig til brukbart og tålelig.
Sist endret av _abc_; 14. august 2020 kl. 19:11.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Viktig for de som søker eller har søkt bostøtte, kom over en merkelig sak tidligere i sommer, dette må dere notere dere slik at dere ikke går glipp av bostøtte.

Det var ei som tidligere har hatt bostøtte over en periode, men når stønaden fra NAV endret seg mistet hun bostøtten. Hun søkte på nytt og la ved tilleggsinformasjon, fortsatt avslag. Men da fikk hun beskjed om at hun ikke trengte søkte hver måned hun ville få vedtak en gang per måned. Slik gikk noen måneder, og hver gang fikk hun avslag noe om for høy inntekt. Så fulgte hun ikke med like intenst og i vår tok hun tak i dette igjen da hun oppdaget at det ikke kom nye vedtaksbrev fra husbanken og hun fikk ikke engang avslaget. Så hun søkte på nytt. Akkurat samme utgifter, akkurat samme dokumentasjon, og nøyaktig samme inntekt. Likevel får hun nå rett under 1600 kr i bostøtte hver måned. Vet ikke hva som eksakt har skjedd i hennes sak, eller hvordan det kunne bli avslag på avslag og så plutselig så får hun botstøtte hver måned likevel etter å ha søkt ennå en gang.

Ikke ta et avslag for et avslag. Søk på nytt. Legg ved alt dokumentasjon som kan tenkes de vektlegger. For folk med trang økonomi er 1600 ish kroner ekstra hver måned nesten som en lottogevinst måned etter måned. Og det kan definitivt snu livet fra drit kjipt og vanskelig til brukbart og tålelig.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å si hva som er grunnen, men husbanken har en grense for når de betaler ut. Dvs, om denne grensen er på 500kr så betaler de ikke ut bostøtte om du kun har krav på 500kr.
Det kan jo tenkes at hun har ligget på denne grensen, og at det har skjedd endringer i vilkårene mtp maks inntekt osv som har pushet henne over grensen til å få utbetaling.

Det gjøres endringer i inntektsgrenser og maks husleie hele tiden, selv på kommunenivå hos husbanken. Husbanken er vel et av de stedene hvor det er minst trynefaktor.

i Oslo er feks inntektsgrensen 1000kr høyere enn hva den er i Kristiansand, og hele 2000kr forskjell om du bor i salangen (pr mnd).
Sist endret av random105675; 14. august 2020 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe ja nei jeg tenkte jo virkelig ikke trynefaktoren. Tenkte nok mer på at det er noe rart når samme grunnlag kan gi forskjellig svar om man bare holder på med å sende søknader. Tanken var at kanskje er det noen saksbehandlere som er strengere enn andre. Men det virker mer korrekt som du sier at det er blir endret på noen av satsene.

Hun hadde sendt alle papirene elektronisk og først etterpå snakket med de på telefon. Hun bor i samme bolig, og har ikke flyttet til annen by så da må det vel være at noe er justert opp som du sier. Men for hennes del ble det jo over et halvt år der hun hverken fikk bostøtte eller avslagsbrev fordi de sa at siden hun var inne i systemet trengte hun ikke søke det ble automatisk fornyet og der ser det ut til at det har skjedd en glipp en plass.

Siden ting justeres nå og da hos husbanken så bør jo egentlig alle som har søkt bostøtte tidliere og har fått avslag likevel fortsette å søke, for kanskje er det skjedd endringer som gjør at de plutselig får innvilget bostøtte. De pengene er gull verdt for søkerne, det går jo til de som har aller minst og som trenger det aller mest.

Mon tro om hun kan få etterbetalt for den perioden om hun gjør husbanken oppmerksom på dette? Eller kanskje hun bør starte med å få avklart når satsene ble endret og se om det samsvarer? Hun har virkelig hatt det trangt i denne perioden og ble så glad når hun fikk bostøtte likevel, og en etterbetaling på kanskje over et halvt år tror jeg ville hjulpet og gitt henne en grei økonomisk buffer.

Når hun fikk beskjed om at hun ikke trengte søke mer, også fikk elektroniske avslag hver måned også stoppet avlsagene å komme så ser det jo som det kan ha skjedd en feil hos husbanken? Eller forsvinner folk ut av "automatiseringen" om de oppnår et bestemt antall avslag på rad?
Sist endret av _abc_; 15. august 2020 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ikke velge og vrake i fete leiligheter nei. Nav vil kreve at du velger det billigste på leiemarkedet og hvis du søker om å få bostøtte til en så dyr leilighet får du beskjed om å flytte til en billigere en eller dokumentere at det ikke finnes andre alternativer.