Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3907
Anonym bruker
"Ydmyket Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva kan egentlig gjøres om man har en annens person personnummer? Er det like "skummelt" at et personnummer er på avveie som det var før?

For å ta opp lån må man vel bruke BankID.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva kan egentlig gjøres om man har en annens person personnummer? Er det like "skummelt" at et personnummer er på avveie som det var før?

For å ta opp lån må man vel bruke BankID.
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen på NRK.no oppsummerer hvor enkelt det kan være og hvordan man kan gjøre det:

Det er enkelt å svindle norske banker


Og ja, jeg vil påstå at dette er svært skummelt mtp. rettskraftig dom hvor retten har idømt offeret for en tilsvarende svindel til å måtte betale tilbake beløpet banken ble svindlet for:

Våren 2017 reiste mannen på ferie, men BankID-brikken ble liggende igjen i skuffen på jobben. Da han kom tilbake, var den borte, skriver Finansavisen.

I en fersk dom fra Agder lagmannsrett er mannen dømt til å betale Easybanks tap på over 100.000 kroner på et forbrukslån en person tok opp i mannens navn ved hjelp av denne kodebrikken. Easybank tapte i forliksrådet, men fikk medhold i tingretten og nå også i lagmannsretten.
Vis hele sitatet...
https://www.tv2.no/a/10978185/

Hvordan man får tak i koden og personnummer vet jeg ikke, men en skulle anta at dette kan gjøres med en keylogger hvis man ønsker å svindle noen i nære relasjoner f.eks.?
Sist endret av Knask; 18. november 2019 kl. 21:53.
Trenger ikke nødvendigvis være i nære relasjoner heller hvis du har et konkret mål du vet har en del penger så kan du klare å få innstallert en keylogger på PCen ved å gå inn i huset når de ikke er hjemme. Personnummer er ikke vanskelig å få tak i dersom du allerede vet fødselsdatoen.
Du kan gjøre mye på alt som ikke krever BANK-ID. Men samtidig gjøre pent lite med alt som krever Bank-ID.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Du kan gjøre mye på alt som ikke krever BANK-ID. Men samtidig gjøre pent lite med alt som krever Bank-ID.
Vis hele sitatet...
Og strengt tatt er det vel veldig lite du kan gjøre uten BankID eller annen falsk ID. BankID krever vel stort sett bare fødselsdato for å brukes. Folk som har blitt dømt for å ha medansvar i svindeltilfeller har blitt det for å være slumsete med BankID-tilgang, ikke fødselsnummer.

Fødselsnummer er ikke definert som sensitiv informasjon og er ikke taushetsbelagt. Det er lite man kan gjøre med det, i alle fall om den andre parten følger lovpålagte prosedyrer.

På den andre siden så er jo fødselsnummeret er nødvendig første steg for å kunne lage en falsk ID. Uten at dét er så veldig enkelt.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvordan man får tak i koden og personnummer vet jeg ikke, men en skulle anta at dette kan gjøres med en keylogger hvis man ønsker å svindle noen i nære relasjoner f.eks.?
Vis hele sitatet...
Personnummer kan dessverre ofte være ganske lett å få tak i for det er så utrolig mye slendrian! Man skal oppgi de i mange sammenhenger der det overhode ikke er nødvendig, og lagret informasjon kommer på avveie. Passord er selvsagt litt verre. Det er jo fristende å tenke at mannen hadde passordet på en lapp sammen med kodebrikka. En keylogger kan selvsagt fungere, og der er vi inne på dette med sannsynlighetsovervekt - er det mer sannsynlig at jeg har passordet mitt liggende på en lapp, enn at noen har pwnzet maskinen min? Eller, for den saks skyld, at noen har greid å hacke banken? Ja, i de fleste tilfeller er nok dette det mest plausible, og da har du plutselig opptrådt uansvarlig, da. Du kan i verste fall bli holdt ansvarlig for konsekvensene av et datainnbrudd hos en tredjepart.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. november 2019 kl. 23:21.