Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 20593
Hvor mye veier en banan? Hvilken farge har en bil?

Dette blir bare rent hypotetisk. Du kan få alt fra 14 dagers fengsel for legemsfornærmelse til 21 års fengsel eller forvaring for legemsbeskadigelse under særdeles skjerpende omstendigheter.
Forsikre deg at det ikke er noen andre vitner enn deg og han du skal banke, ikke bruk hendene, bruk en batong, eller annet slagvåpen, så du ikke får blåmerker på hånda. Dette er hvis/når han anmelder deg, og politiet kommer på døra..
Da har du allerede gjemt, eller kvittet deg med slagvåpenet, og du har ikke noen merker på deg!
(Hvis ikke han du skulle banke, fikk til og slå deg)
om personen får "noen blåmerker" vil jeg nok tro at saken bli henlagt. dessuten hvordan skal du bli tatt for det?
Sitat av Troennes Vis innlegg
RESpekt:
Alvorlig feil påstand av deg. Du kan påberope deg retten til nødverge, etter straffeloven § 18.
Vis hele sitatet...
Kan utdype og legge til; selv nødverge er begrenset, dersom du påfører vedkommende ytterligere skade enn nødvendig kan det ende stygt for deg som forsvarer deg. Eller at du bruker et våpenredskap som er større / farligere enn det angriperen evt. har.
Scenario: Du kniper en innbrudstyv på fersken i huset ditt, han sier han har kniv. Du har allerede henta hagla fra skapet og skyter han i beinet. Da er det du som forsvarer din eiendom som blir straffedømt.

Hadde han løpt mot deg med kniven er saken annerledes.

Lommeregelen er at nødverge gjelder ikke hvis det er rått parti.
Sist endret av Doc. Lester; 6. juni 2011 kl. 17:11.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er straffen for "blind vold" ?
En kompis av meg kom hjem med blått øye, blåmerker, skadet skulder å muligens hjernerystelse ( han er til legevakten nå )
Han ble banket opp av 3 ungdommer på fest, vi vet navnene på alle å det er "kjenninger" av politiet.
Ble tatt kveletak på, spark å slag mot hodet.

Politiet ble ringt igår også å sa fra vi kunne anmeldet det.
Hvilken straff kan de vente seg ?
Sist endret av Gromega; 8. august 2011 kl. 01:23.
Sitat av Gromega Vis innlegg
Hva er straffen for "blind vold" ?
En kompis av meg kom hjem med blått øye, blåmerker, skadet skulder å muligens hjernerystelse ( han er til legevakten nå )
Han ble banket opp av 3 ungdommer på fest, vi vet navnene på alle å det er "kjenninger" av politiet.
Ble tatt kveletak på, spark å slag mot hodet.

Politiet ble ringt igår også å sa fra vi kunne anmeldet det.
Hvilken straff kan de vente seg ?
Vis hele sitatet...
Ingenting, saken blir mest sannsynelig henlagt. Fylleslossing er små bagateller for politiet.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Ingenting, saken blir mest sannsynelig henlagt. Fylleslossing er små bagateller for politiet.
Vis hele sitatet...
Kall det hva du vil, men slossing er om noen sloss.
Han ble slått ned, sparket å slått i hode.

Hva feiler deg?
Sannsynligvis noen måneders ubetinget fengsel, men det vil være mange faktorer som spiller inn; f.eks. provokasjon, alvorlighet av skader, gjerningsmennenes tidligere dommer, vitnebeskrivelser osv.
For å si det slik lo han på overvåking inatt på sjukehuset.
Rønken av hode, hadde hjernerystelse forslådd skulder.
Han hadde ferie nå, men er blitt sykemeldt.
Han var å anmeldte forholde idag.
Vet om ett vitne som skal inn iløpe av dagen, kjæresten hans.

Håper de blir tatt...
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvis man har planlagt et attentat, og la oss si tar seg en tur på døra til en person og slår et par ganger, og dette blir anmeldt, hva kan man forvente av straff? Om ingenting blir brekt, bare en haug blåmerker?

Greit nok, det står jo mye på hva slags skader som forekommer osv, men sånn ca?
Vis hele sitatet...
http://mobil.sa.no/lokale_nyheter/article5693889.ece

I helga var det en 32 åring som klagde på festbråk. Han ble slått ned av et par 20-åringer. Døde senere på sykehus.

Tenk deg om to ganger før du gjør dette, selv om det ikke er meningen å skade noen, så er det ikke som på film der helten tåler gjentatte slag mot hodet. Bare et mildt slag mot hodet med påfølgende fall kan faktisk være fatalt om du er uheldig.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
For dere som faktisk tror at jeg skulle utføre noe, det var bare rent hypotetisk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Frankrikes Solkonge
Putt en appelsin eller et såpestykke i en strømpe og deng løs. Ingen blåmerker. Bare sørg for å ikke ha noen vitner og skaff et alibi så er du ganske så greit på fast grunn.
Sist endret av BaDomTss; 15. august 2011 kl. 15:51.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Putt en appelsin eller et såpestykke i en strømpe og deng løs. Ingen blåmerker.
Vis hele sitatet...
Spørs på personen som slår og den som blir slått. Personlig kan jeg ikke huske sist jeg hadde et blåmerke, og jeg er ikke en forsiktig type rent generellt.
3mnd - 2år ca. kommer ann på alvorlighetsgraden og om det er din første forbrytelse.
Frankrikes Solkonge
Sitat av olaPola Vis innlegg
Spørs på personen som slår og den som blir slått. Personlig kan jeg ikke huske sist jeg hadde et blåmerke, og jeg er ikke en forsiktig type rent generellt.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller har det ingenting å si på hvem som slår eller blir slått. På grunn av viskositeten på appelsinen og såpen så vil de ikke etterlate merker.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
I de fleste tilfeller har det ingenting å si på hvem som slår eller blir slått. På grunn av viskositeten på appelsinen og såpen så vil de ikke etterlate merker.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde klint til deg i trynet med en pose med en appelsin i skal du ikke se bort ifra at du får et svart øye.
Jeg hadde uansett brukt den appelsinen Rasengan-style xD
Frankrikes Solkonge
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvis jeg hadde klint til deg i trynet med en pose med en appelsin i skal du ikke se bort ifra at du får et svart øye.
Jeg hadde uansett brukt den appelsinen Rasengan-style xD
Vis hele sitatet...
Haha, godt poeng. Blodåra og huden er jo vesentlig mye tynnere der enn andre steder på kroppen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Fyll posen med apelsinsyltetøy så er du sikker på å ikke etterlate merker.
Hvis posen skulle ryke og offeret blir dynka i syltetøy, slipper du løs masse sinte veps
Sist endret av Bothrops; 15. august 2011 kl. 16:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som en salig bokselærer en gang sa, skal du banke opp noen, bruk finnlandshette. Rent hypotetisk.
▼ ... flere år senere ... ▼
hvis det er en offentlig ansatt som fører en vendetta mot meg og jeg har prøvd 10-tall advokater og ingenting nytter.

la oss si denne offentlig ansatte får en safttig omgang.... hva kan jeg forvente... ?
Sitat av trixx Vis innlegg
hvis det er en offentlig ansatt som fører en vendetta mot meg og jeg har prøvd 10-tall advokater og ingenting nytter.

la oss si denne offentlig ansatte får en safttig omgang.... hva kan jeg forvente... ?
Vis hele sitatet...
Du kan forventet at saken din blir enda vanskeligere for deg, veldig vanskelig å se for seg at du skal få det enklere etter å ha begått vold mot offentlig tjenestemann.

Strafferettslig har det naturligvis også konsekvenser:

https://lovdata.no/artikkel/ny_straf...nestemenn/1602
Tørk snotten for uretten som er gjort og move on. Two wrongs does not make a right..
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mild vold fengsel inntil 6 måneder, grov vold 3 år. Vold med permanent psykisk eller fysisk skade og nedsatt arbeidsevne opp til 6 år. Erstatningskrav kan rettes i alle tilfeller.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av trixx Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Hvis 10 advokater ikke kan hjelpe deg er du neppe utsatt for en vendetta. Å oppsøke personen forværrer bare saken og tillitten til deg enda mere
Sitat av Cokebottles Vis innlegg
Forsikre deg at det ikke er noen andre vitner enn deg og han du skal banke, ikke bruk hendene, bruk en batong, eller annet slagvåpen, så du ikke får blåmerker på hånda. Dette er hvis/når han anmelder deg, og politiet kommer på døra..
Da har du allerede gjemt, eller kvittet deg med slagvåpenet, og du har ikke noen merker på deg!
(Hvis ikke han du skulle banke, fikk til og slå deg)
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner at det er veldig takhøyde her.
Men come on a? Du kommer med tips som gjør at noen kan dø.
Klar over hvor mye skade en batong kan gjøre?
Gjenoppstått
Bl1zzarD's Avatar
Sitat av Itachi Vis innlegg
Jeg skjønner at det er veldig takhøyde her.
Men come on a? Du kommer med tips som gjør at noen kan dø.
Klar over hvor mye skade en batong kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Du svarer hans innlegg fra 2011, men jeg skjønner poenget ditt
Haha, oi. Så ikke på akkurat det...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Om du drar på døra til en person for å banke han opp, i det du trer over dørterskelen så kan den personen du skal banke forsvare seg med alle mulige midler, til og med drap. Så fremt den personen har ringt polititet først for si fra at en person står utenfor og truer den personen som er inne i den nevnte leilighet/hus/hybel hva enn det nå er. Finnes eksempler på folk som frikjennes for drap på den måten.
Vis hele sitatet...
Faktisk er alt du sier feil.

1. Personen kan forsvare seg FØR du trår over dørterskelen.
2. Voldsbruken må stå i forhold til trusselen. For å "slippe unna" med drap må det ha vært nødvendig å begå handlingen som førte til at motparten mistet livet. Står det en kar på gårdsplassen din og roper at du skal få juling vil du dømmes om du begynner å skyte på ham med rifle.
2.1. Voldsbruken skal holdes på et minimum. Har du uskadeliggjort personen eller trusselen har opphørt skal også volden opphøre. Det gjelder også hvis det oppstår en mulighet til å stikke av fra stedet.
3. Det er ikke nødvendig at du har kontaktet politiet først. Noe av intensjonen med nødvergeparagrafen er situasjoner der du ikke har mulighet til å tilkalle hjelp.
4. Det vil legges vekt på om du hadde andre alternativer. Kunne du stukket av, låst døra eller fått hjelp i situasjonen?

Terskelen for nødverge ligger høyt, nettopp fordi man ikke ønsker tilstander som i deler av USA hvor man kan komme unna med å skyte en person på grunnlag av en opplevd trussel.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du skal være forsiktig med dette.

Dette vet jeg alt om.
(Obs faktisk historie)

Natt til 17mai 2011 klokken 03.45 jeg var 22år

Var jeg på vei hjem fra fest i byen. Et sykke utenfor sentrum i en undergangs tunell under en hovedvei hørte jeg skrik å hyling om hjelp fra en kvinne/dame. Jeg snek meg rundt et hjørne for å se va som foregikk jeg ser en manns person rive i en kvinne. Jeg gikk litt tilbake å ringte politet. Og forklarte va som foregikk. Under samtalen hørte poletiet også hvordan sitvasjonen eskalerte med hyling å roping. Jeg spurte om det var lenge til di kom 5-6minutter svarte di. Jeg sa jeg måtte gripe inn. No di forsto. jeg var alene men noe måtte gjøres. Jeg la telefonene i lommen med di på tråden. Jeg var så adrenalin fylt når jeg la på sprang mot denne sitvasjonen. jeg ser en mann holde underarm/albue mot halsen på denne kvinnen mens han prøver å dra ned undertøyet/trusen) å buksene hennes var nede rundt knærne. Jeg hopper opp på ryggen til denne mannen å tar den ene armen min irundt nakken hans å legger meg bakover så jeg får han over meg. Å derfra tar jeg foten min å legger over skulderen/halsen hans å får en sikkelig chestlock/overkroppslås. Hvor jeg lett kan chocke han ut om jeg får motstand. Men pågrunn av denne kvinnen har jeg ikke mulighet å slippe han. Så jeg chocker han sikkelig til jeg ikke kjenner motstand lengere han besvimte. Jeg reiser meg opp og begynner å hjelpe denne kvinnen istede. Får satt henne ned å dratt på henne klærene. Hun er selvfølgelig preget å redd å kunne iķke helt redgjøre for seg va som har skjedd. jeg tar opp telefonen å prater videre med politiet og forklarer hva jeg har gjort å gir telefonen over til kvinnen. Da kommer første patruljen på stedet. Jeg var den som ble pågrepet å satt i jern. Å måtte inn på stasjonen til di hadde fått alles forklaringer jeg ble behandlet utifra min for historie med politet. Jeg har nok vært en bråkmaker å vert borti litt av vært tidligere. Men nå i ettertid gjorde jeg det rette men jeg fikk veldig mye trøbbel grunnet min bakgrunnshistorie å jeg kan ikke si jeg vant noe på å gjøre det rette. Jeg har sonet 6månder for andre voldsaker tidligere. å det gjorde nok at di mente jeg handlet med overlegg!

Jeg selv å kvinnen med flere mente jeg var en god forbipasserende å det hjelper ikke så mye om du har en forhistorie desverre!

Tenk det nøye om før du bruker vold. Det er tøft deråda men ikke så kult når du sitter fengslet å har 6månder å tenke på va du har gjort.

Det finnes mange måter å få hevn på �� som kanskje svir mer en et slag i trynet gjør!