Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1380
Hei!

Vil bare vise fram hjemmesiden til år Ungdoms bedrift, vi fikk pris for beste hjemmeside på Young Voice messa i vestfold. Vi vil gjerne gjøre hjemmesiden enda bedre! derfor vil jeg gjerne høre hva dere har å si. Vi jobber for tiden med en flash header, noe jeg tror vil gjøre siden enda litt bedre.

Set-up.no

På forhånd takk
Fint design, men den menyen der har du fått/rippet av en annen som også er her på forumet da. EDIT: Lundern er det den kommer fra.

Men FY for tabledesign og WYSIWYG-kode! Det trekker ned mitt inntrykk betraktelig.
Sist endret av Octavarium; 12. mars 2005 kl. 16:27.
Bz!
Bz!'s Avatar
Trådstarter
StylePower: Lundern er min lillebror.
Lundern er søt og har madskills. Kudos!
Sitat av Bz!
StylePower: Lundern er min lillebror.
Vis hele sitatet...
Aaah! Da får jeg ting til å stemme. Kan vel ikke kalle det rip om det er broren din sitt verk.

Da pirker jeg ikke på noe annet enn table/WYSIWYG koding, ellers lækkert
StylePower: Hva mener du med WYSIWYG koding? Det begrepet var litt nytt for meg. Syns faktisk siden var meget bra, jeg - ja, kodingen også. Tabeller er vel kanskje litt prinsipielt "fy-fy" for perfeksjonister, men det er likevel enklere å kode slik, og dette er langt fra det verste eksempelet jeg har sett.

En ting kan jeg dog kommentere (til Bz! altså): Du bruker her et javascript for å forandre bakgrunnsfargen til <td>-taggene i menyen. Dette betyr at bakgrunnsfargen ikke endrer seg hos folk som har JS slått av. Dette er ikke noen alvorlig feil, men om du vil ha noe som fungerer uansett kan du prøve følgende metode:

Kode

<!-- i CSSkoden: -->
a.menyElement{ display:block; width:62 px; 
  height: 35 px;  background-color:#f5f5f5; }
a.menyElement:hover { background-color:#ebebeb; }

<!-- I html-koden: -->
<a href="http://xyz" class="menyElement">Menytekst her</a>
"display:block" betyr her at du kan bestemme dimensjonene på <a>-taggen selv, og ":hover" bestemmer stilen når du holder musepekeren over <a>-taggen.

Edit: Merk at du MÅ bruke <style type="text/css"> ... </style> og sette CSS-koden din der for å bruke ":hover".
Sist endret av Psy_Illusion; 12. mars 2005 kl. 18:20.
Ja, det er langt fra verste jeg har sett. Men når jeg ser ting som

Kode

 <font color="0099CC" size="1"><strong><font face="Trebuchet MS">
foran tekst blir jeg litt skuffet. Særlig når det er så utrolig mye enklere og proffere å gjøre slikt med CSS. Det er vel det jeg mener med WYSIWYG-koding.

Opplagt at dette er generert, og ikke skrevet selv. Nei, det er jo heller ikke forbudt, men det skader ikke å bruke CSS litt mer aktivt selv om man ikke skriver alt selv

Gjentar også; fint design
Sist endret av Octavarium; 12. mars 2005 kl. 18:28.
Skjønner... Kan nok være enig i dette ja. For øvrig prøvde jeg å validere koden gjennom W3C (I opera: Høyreklikk -> Validate ). Dette gav noen feil, men ikke noe spesielt alvorlig.

Bz!: Om du vil gjøre siden teknisk "perfekt" kan du se litt på CSS under w3c ( http://www.w3schools.com/ ), og gå gjennom HTML-kodene for å forsikre deg om at du ikke bryter følgende regel:

<a><b>Noe</b></a> <-- Dette er lov / riktig

<a><b>Noe</a></b> <-- Dette er feil (Håper du skjønner hva jeg mener )

edit: To anndre sider som er vel så bra som W3C, men litt mer avansert på enkelte punkter er http://www.htmldog.com og http://www.alistapart.com
Sist endret av Psy_Illusion; 12. mars 2005 kl. 19:11.
Den menyen lagde jeg for leeenge siden =)

Fet side Mats! Grattis!!

Sitat av TipeX
Lundern er søt og har madskills. Kudos!
Vis hele sitatet...
Takk
Sist endret av Lundern; 16. mars 2005 kl. 18:23.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
WYSIWYG = What you see is what you get

Med andre ord: For det meste kodet i et dårlig HTML-program, fremfor "hardkodet"
Sitat av Bz!
Hei!

Vil bare vise fram hjemmesiden til år Ungdoms bedrift, vi fikk pris for beste hjemmeside på Young Voice messa i vestfold. Vi vil gjerne gjøre hjemmesiden enda bedre! derfor vil jeg gjerne høre hva dere har å si. Vi jobber for tiden med en flash header, noe jeg tror vil gjøre siden enda litt bedre.

Set-up.no

På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Hvor gamle er dere? Er det vanskelig å holde overskudd på ungdomsbedriften? Er selv veldig nærme å starte opp selv, men har liksom aldri blitt. En liten pause.
Syns stilen var litt phpBB-aktig, men hovedbildet virket relativt proffesjonelt.
Ikke så rart at den vant blandt alle de andre sidene som sikkert var laget i word
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Ehh, rent designmessig så synes jeg sida ser ok ut, men det er mange ting som helt klart kan forbedres.

  • Litt firkantet
  • Mangler blikkfang på produktet dere selger, selv om jenta i headeren har en hood på seg, så var ikke det den første tingen jeg la merke til på sida. Å få frem produktet er jo alfa og omega dersom man vil lykkes som nettbutikk, merkelig at ikke komitéen la merke til dette... Jeg synes ihvertfall det er sidens svakeste punkt.
  • Litt vel abstrakt logo. Ikke for å være frekk eller noe, men jeg må si jeg synes det er merkelig å premiere en logo som har ca. null med produktet å gjøre. Et kors? En vindmølle? Hva er det egentlig, og hvordan henger logoen sammen navnet på sida?
  • Designet gir heller ikke inntrykk av å selge gensere. Jeg sitter igjen med en følelse av at sida handler om en ungdomsbedrift, ikke er en ungdomsbedrift (mulig jeg har misforstått litt, dere selger kanskje offline også).
Angående koding, så er det nok subjektivt hvorvidt tabeller er letter å designe med enn "separate structure, presentation and behavior"-metoden. Jeg velger den siste fordi jeg synes det er lettest, det gir en fleksibel side, det er slik W3C vil man skal designe sider, DOM scripting blir mye lettere, sida tar mindre plass, sida blir lettere å oppdatere og det er kort og godt fremtidens web-design.

Med dette synet på web-design, så blir konklusjonen angående kodinga at den var helt crap. Nå regner jeg med at komitéen ikke tok hensyn til kodinga i det hele tatt, så det har vel ikke så mye og si.

En ting jeg stussa litt på var hvorfor dere bruer gif-formatet til header-bildet, jeg ville valgt et format som var mer egnet f.eks. jpg eller png.

Ellers, Gratulerer med premiene
Nå tror jeg ikke at dommerne eller andre som ser på siden for å se på produktene sjekker kodingen for å bedømme om de skal kjøpe en genser av de da.

Men, det er jo relevant at en hjemmeside er kodet ordentlig. Så klart. Selv hadde jeg kodet min side i <div>. Og fått den ordentlig validert.

Og det med gif vs. jpg, jeg hadde valgt jpg til sånn type bilder.
Ehm logoen er jo fet. Najs side mats
Fin side, synes egentlig den er fin som den er.
Selv vi vant i østfold for beste webside valgt av ungdommen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Absolutt godkjent