Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3052
Hei, så når huseierne oppe lager mat så kommer det inn gjennom ventilansjonsanlegget her nede. Jeg har nevnt det til de ved flere anledninger og de sier de ikke kan gjøre noe med det.

Det er skikkelig ille og må sette opp alle vinduene for å lufte ut hele boligen. Det er nesten som at matosen går rett ut fra kjøkkenvifte til huseierne og rett inn i boligen her.

Jeg kan nevne at det er aktiv ventilering. Huseierne nevnte heller ikke noe om dette før jeg flyttet inn og jeg føler at det eneste jeg kan gjøre er å flytte ut.

Har jeg noen rettigheter angående dette?
Jeg bor i et hus der naboen har ventilasjonsanlegg rett med tarrasen min så jeg kan lukte det ganske godt når hun lager mat pga det er en jævlig lukt fra thai maten.

Jeg må lukke alle vinduer og lukke igjen tarrase døren min for å ikke få den lukten inn.


Ingenting du kan gjøre.
I følge husleierforeningen, så kan du ha krav på et prisavslag, men ikke noe voldsomme greier.

Les svaret deres på en identisk case her:
https://www.ung.no/oss/bolig/268860.html
Det er en litt forskjell når mat lukten går inn i ventilasjonsannlegget fra huseierne og kommer inn med ventilasjonen her kontra at det siper inn gjennom vinduer osv.

Synes hvert fall de kunne informert meg om at dette var et problem før jeg flyttet inn, men de viste kanskje ikke om at dette var et problem.

Det er så problematisk at jeg ikke kan legge meg tidlig hvis jeg er trøtt fordi jeg våkner umiddelbart. Og de har tendenser til å lage mat sent på kveld også.
Høres jo ut som de i hvert fall burde tatt et vedlikehold på det vifteanlegget deres. Når de sier de ikke kan gjøre noe, har de da gjort noen tiltak overhodet etter at du klaget? Som en skikkelig ventilansjonsrens? Tette og skitne ventilasjonsrør gir jo både dårlig inneklima og er brannfarlig.

At ikke tidligere leieboere har merket, eller i hvert fall blitt plaget så mye at de har klaget, kan jo skyldes at anlegget har blitt dårligere over lang tid, og de har sakte men sikkert blitt vant til "husluktene". For deg som nyinnflyttet blir det jo da veldig merkbart.
Sist endret av trilobites; 21. oktober 2018 kl. 15:37.
Jeg tror det er nokså normalt. Det har vært slik i 2 leiligheter jeg også har bodd i.

Se for deg at du skulle presentere problemet ditt til alle menneskene i hele verden. Til en etter en forklarer du problemet ditt. Hvor mange % tror du hadde bagatellisert problemet ditt? Hvor mange tror du hadde sympatisert med deg?

I mitt hodet er det du som overdramatiserer en konsekvens av naboer og matlaging
Hva skjer om du skrur på kjøkkenvifta samtidig? Kan være at anleggene deres er koblet sammen og pga overtrykk fra dem går det inn til deg også.
"Det lukter vondt har jeg krav på noe?" Hvorfor ikke gjøre noe med det selv? Plager det deg er det mulighet å invistere i eller lage ett aktivt kullfilter av noe slag og legge over ventilasjonen.
Kommer lukten inn via ett inntak eller avsug?
Det finnes en slags lås du kan koble på ventilasjonsrørene som gjør at luften kun kan gå en vei gjennom rørene dersom lukten kommer inn via ett avsug.

Dersom lukten kommer inn via ett inntak kan du kjøpe noe som gjør at du kan stenge inntaket midlertidig mens de lager mat.

Her jeg leier er viften på badet koblet til samme rør som kjøkkenviften så tidligere måtte jeg ha på begge viftene hvis ikke gikk lufta bare til det andre rommet.

Som en midlertidig løsning vil det vel være mulig for deg å sette på din egen vifte når de lager mat?
Jeg ville gjort de klar på problemet og samtidig levert en oppsigelse på leieforholdet.
De færreste får dessverre ut fingeren før de innser at de kommer til å tape penger.