Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3514
Hei!
Nu har jeg havnet i en situasjon hvor passet mitt snart går ut på dato (mars). For nordmenn flest er det lett å få et nytt pass, i mitt tilfelle er det russisk pass det er snakk om, noe som tar litt lengere tid og er litt mere krevende.

Så spørsmålet mitt er, har noen erfaring med å reise til utlandet f.eks èn månde før passet går ut? Jeg selv fikk høre at det ikke var lurt å dra til utlandet de tre måndene før passet går ut, stemmer dette?

Noen som har tips, info eller erfaring?
En del land krever at passet ditt er gyldig også seks måneder etter at du kommer hjem igjen. Hvor skal du?
Sitat av Zahremar Vis innlegg
En del land krever at passet ditt er gyldig også seks måneder etter at du kommer hjem igjen. Hvor skal du?
Vis hele sitatet...
Hadde lyst å feire bursdag i nederland, er noe event's der som frister.
13-17 februar altså!
Sist endret av be4ter; 5. desember 2013 kl. 21:07.
Du trenger ikke engang pass for å reise til Nederland! Kun gyldig ID da dette er schengen.
Bankkort er ikke godtatt som fullverdig legitimasjon i eu, men førerkort eller til og med ett utgått pass er ok.
Har desverre ikke førerkort. Har oppholdstillatelse i Norge, noe som står i mitt russiske pass. Vet ikke om dette har noe å si? For sånn som jeg husker det, så er ikke Russland med i shengen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Afrikaneren Vis innlegg
Du trenger ikke engang pass for å reise til Nederland! Kun gyldig ID da dette er schengen.
Bankkort er ikke godtatt som fullverdig legitimasjon i eu, men førerkort eller til og med ett utgått pass er ok.
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis. Ettersom vedkommande er russisk statsborgar vil gjeld ikkje heilt dei samme reglane som for nordmenn. Men nei, eg ville ikkje vore veldig bekymra for utgått pass innan Europa, spesielt ettersom EU seier at pass er gyldig identifikasjon også etter at dei er utgått.
Men selv om du er Russisk, bør du ikke kunne få nytt pass innen februar? Er jo fortsatt en stund til. Du vet det nok bedre enn meg, men tar det virkelig så lang tid? På et tidspunkt må du jo styre med å få nytt pass uansett, og da er det vel like greit å bare få det gjort nå?
Jeg dro til Nederland for ikke lenge siden. skaffet meg nødpass som du får med engang etter du har vært hos politiet, bestilte vanlig pass også siden jeg uansett vil trenge det senere og det ramlet ned i postkassen hjemme i Norge kun en uke etterpå, kan ikke tenke meg det kan ta så mye lengre tid for deg, men jeg vet jo ikke sikkert. Jeg syns du bare bør ringe passavdeligen til politiet der du bor, de var veldig hjelpsomme mot meg . Lykke til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Perditus Vis innlegg
Jeg syns du bare bør ringe passavdeligen til politiet der du bor, de var veldig hjelpsomme mot meg . Lykke til
Vis hele sitatet...
Bla opp passet ditt på andre sida. Der står det 'Innehavaren av dette passet er norsk statsborgar' eller noko i den dur. Trur du det er tilfellet om vedkommande er russer? Nei - pass er nasjonalstaten ein er statsborgar av sitt ansvar. Ein russar vil aldri få pass eller nødpass av norsk passmyndigheit.
Sitat av Perditus Vis innlegg
Jeg dro til Nederland for ikke lenge siden. skaffet meg nødpass som du får med engang etter du har vært hos politiet, bestilte vanlig pass også siden jeg uansett vil trenge det senere og det ramlet ned i postkassen hjemme i Norge kun en uke etterpå, kan ikke tenke meg det kan ta så mye lengre tid for deg, men jeg vet jo ikke sikkert. Jeg syns du bare bør ringe passavdeligen til politiet der du bor, de var veldig hjelpsomme mot meg . Lykke til
Vis hele sitatet...
Som sagt så er han ute etter russisk pass.

Det kan muligens hjelpe å kontakte den russiske ambassade, de har nok litt mer informasjon.
Sist endret av STAbana; 6. desember 2013 kl. 03:11.
Sitat av Confe Vis innlegg
Hei, har du norsk statsboerskap? isåfall kan du dra på politikammeret og kjøpe nødpass, koster ca 1000spenn! var å gjorde det i sommer, gjorde det samme dag som vi skulle reise, ikke no problem
Vis hele sitatet...
1000 spenn? trodde nødpass kostet like mye som vanlig pass jeg? 300 - 500 kr?

Men til TS, Så lenge passe ditt er gyldig til du kommer hjem igjen er det ikke noe og stresse med.

Gutta på shitpool (schiphol) er stort sett hyggelige så lenge du ser og oppfører deg normalt.

Og siden du sier at det står i passet at du er norsk statsborger, da er det ihvertfall ikke noe stress. Da er du jo nordmann så da gjelder jo Schengen reglene for deg som for meg!

Men offtopic

hvilket event skal du på?
Sitat av Fanz Vis innlegg
1000 spenn? trodde nødpass kostet like mye som vanlig pass jeg? 300 - 500 kr?

Men til TS, Så lenge passe ditt er gyldig til du kommer hjem igjen er det ikke noe og stresse med.

Gutta på shitpool (schiphol) er stort sett hyggelige så lenge du ser og oppfører deg normalt.

Og siden du sier at det står i passet at du er norsk statsborger, da er det ihvertfall ikke noe stress. Da er du jo nordmann så da gjelder jo Schengen reglene for deg som for meg!

Men offtopic

hvilket event skal du på?
Vis hele sitatet...
Han sier jo selv at han er russisk statsborger, men har norsk oppholdstilatelse. Så da gjelder sannsynligvis ikke Schengen reglene for han, siden Russland ikke er med i Schengen!

En Wikipedia-artikkel sier at "Borgere i "tredje-land", utenfor EU[4], som har oppholdstillatelse i en Schengen-stat, kan fritt oppholde seg i og reise til en annen Schengen-stat i en periode på opptil 3 måneder.[5] For lengre opphold, kreves spesiell tillatelse fra det respektive landet. Personer utenfor Schengen-området, som har en langvarig oppholdstillatelse i et medlemsland, kan, under visse omstendigheter, tildeles retten til å bosette seg i andre medlemsland.[6]".

Wikipedia henviser til artikkel 2 og 21 i Schengen-avtalen, så man kan jo sjekke den for å se at dette stemmer.
Sist endret av eike; 6. desember 2013 kl. 09:35.
Sitat av eike Vis innlegg
Han sier jo selv at han er russisk statsborger, men har norsk oppholdstilatelse. Så da gjelder sannsynligvis ikke Schengen reglene for han, siden Russland ikke er med i Schengen!

En Wikipedia-artikkel sier at "Borgere i "tredje-land", utenfor EU[4], som har oppholdstillatelse i en Schengen-stat, kan fritt oppholde seg i og reise til en annen Schengen-stat i en periode på opptil 3 måneder.[5] For lengre opphold, kreves spesiell tillatelse fra det respektive landet. Personer utenfor Schengen-området, som har en langvarig oppholdstillatelse i et medlemsland, kan, under visse omstendigheter, tildeles retten til å bosette seg i andre medlemsland.[6]".

Wikipedia henviser til artikkel 2 og 21 i Schengen-avtalen, så man kan jo sjekke den for å se at dette stemmer.
Vis hele sitatet...
My bad! til mitt forsvar så hadde jeg nettopp våknet, haha!
Takk for svar folkens! Skal prøve å bli klok.

Tenkte meg på asot 650, og kanskje Hard Bass!
At passet må være gyldig en viss tid etter hjemreise, gjelder stort sett utenfor Schengen. (Vanlig i Asia, Afrika.) Er du russisk statsborger med oppholdstillatelse i et Schengen-land, vil reiser innen Schengen være problemfritt. Da er du allerede "Schengen-klarert." Ta med bevis på norsk oppholdstillatelse, det kan hende de spør på Schipol.
(Kilde: Lonely Planet.)

Hvis du vil være helt sikker, kan du sende en mail til Nederlands ambassade. De har garantert oppdatert informasjon.