Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2398
Forumet oversvømmes av disse trådene, og de fleste skal ha en gaming PC.

Vi har en guide på forumet; http://freak.no/forum/showthread.php?t=181847
Der kan dere poste listene deres og spørre om ting, selve guiden er kanskje litt utdatert?

Grunnen til at folk ikke poster der, tror jeg, er at du får mye flere svar hvis du starter en ny tråd. Så jeg oppfordrer rett og slett folk til å begynne å svare i den tråden! Og slutte å svare på de uendelig mange "gaming pc til 10-15k" trådene.

Er det flere som er enige her?
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Forumet oversvømmes av disse trådene, og de fleste skal ha en gaming PC.

Vi har en guide på forumet; http://freak.no/forum/showthread.php?t=181847
Der kan dere poste listene deres og spørre om ting, selve guiden er kanskje litt utdatert?

Grunnen til at folk ikke poster der, tror jeg, er at du får mye flere svar hvis du starter en ny tråd. Så jeg oppfordrer rett og slett folk til å begynne å svare i den tråden! Og slutte å svare på de uendelig mange "gaming pc til 10-15k" trådene.

Er det flere som er enige her?
Vis hele sitatet...
100% enig. Pleier å trykke på Freak-logoen for å få frem de siste trådene fra alle underforumene, og denne listen er stort sett full av "Ny gaming-pc. Hjeeelp"
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Er det flere som er enige her?
Vis hele sitatet...
De fleste er enige om dette, men det er ikke bare bare å få folk til å høre etter. :P

Har selv opprettet en tråd som dette for en stund siden (hvor jeg "klager" på alle som skal ha seg ny PC), uten at det hjalp noe særlig.

Hadde vært heaven om vi kunne hatt èn samletråd for ny PC, som folk faktisk brukte regelmessig. But then again, life isn't supposed to be easy. :P
Sist endret av Dimergon; 8. mai 2012 kl. 21:21.
Helt enig, og hvorfor ikke ta en titt på andre sine "gaming pc til 11k"-tråder, isteden for å lage sin egen?
Sitat av Dimergon Vis innlegg
De fleste er enige om dette, men det er ikke bare bare å få folk til å høre etter. :P

Har selv opprettet en tråd som dette for en stund siden (hvor jeg "klager" på alle som skal ha seg ny PC), uten at det hjalp noe særlig.

Hadde vært heaven om vi kunne hatt èn samletråd for ny PC, som folk faktisk brukte regelmessig. But then again, life isn't supposed to be easy. :P
Vis hele sitatet...
Hadde vært fint om den tråden var "sticky" på kjøp av maskinvare-underforumet i hvertfall, tror det hadde hjulpet endel.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
grunnen til at folk lager en ny tråd, er fordi folk vil ha hjelp til dem, og rett og slett ikke "klarer" og hente informasjon ut fra andre tråder.

"kjøp av maskinvare" forumet ville uansett dø ut om det ikke var kjøp av gaming pc tråder der
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Hadde vært fint om den tråden var "sticky" på kjøp av maskinvare-underforumet i hvertfall, tror det hadde hjulpet endel.
Vis hele sitatet...
Jah, men så gjelder det å få disse administratorene til å gå med på det, og det virker som de ikke er så glad i sticky-tråder.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
grunnen til at folk lager en ny tråd, er fordi folk vil ha hjelp til dem, og rett og slett ikke "klarer" og hente informasjon ut fra andre tråder.

"kjøp av maskinvare" forumet ville uansett dø ut om det ikke var kjøp av gaming pc tråder der
Vis hele sitatet...
Viktig at folk som har peiling ihvertfall begynner å svare i den tråden, jeg fikk veldig lite svar når jeg skulle kjøpe PC ihvertfall.

Ser ikke noe grunn til at det skal dø ut, er da masse maskinvare som ikke har noe med gaming-pc å gjøre. Kan heller lage tråder om spesifikke komponenter og sånt.
Sitat av Poison Vis innlegg
Helt enig, og hvorfor ikke ta en titt på andre sine "gaming pc til 11k"-tråder, isteden for å lage sin egen?
Vis hele sitatet...
Eventuelt om folk gadd å legge i litt egeninnsats og deretter fant delene som best passet deres behov og budsjett. Det er ikke så vanskelig å google anmeldelser og sjekke priser på komplett/dustinhome.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Poison Vis innlegg
Helt enig, og hvorfor ikke ta en titt på andre sine "gaming pc til 11k"-tråder, isteden for å lage sin egen?
Vis hele sitatet...
Fordi de blir utdaterte og folk skal bruke ganske mye penger på det.
Kommer selv til å lage en tråd om dette, men det blir om ett år.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
En god idè er jo å feste en av trådene øverst på HW delen her. Så alle som skal lage ny en ser tråden. Kansje også innføre en ny regel. Nemlig at hvis det fins en tråd som sitter på toppen av en forumdel, så bruker du den istedet for ny tråd.
Syns vi kunne putte inn 5k, 10k, 15k og 20k maskiner i guiden. Og berre lika alle inn dit.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
en annen ting med og ha en felles tråd med kjøp av gaming pc er:

- de blir utdatert,
- de rotete etter hvert, spesielt mtp at det kommer minimum 2 nye kjøp av gaming pc tråder daglig,

så det beste vil være og få ruudi sin guide sticky, da denne ikke inneholder lister, for så og låse tråden og slette alle inlegg som har lister i seg, dermed får folk litt bakgrunnskunskap før de lager tråder. og grunnen til at det burde slettes innlegg fra denne tråden er at lange tråder virker "skumle" og folk tenker det blir mye lesing i dem.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Jeg har personlig erfart at ting pleier å roe seg litt etter at de pc-kåte nykonfirmantene har brukt opp pengene sine.

Det ville vært hensiktsmessig å henvise til andre tråder, ja.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Freakforum er først og fremst et IT forum. Jeg har inntrykk av at forummedlemmene som regel ønsker nye medlemmer velkommen, selv om de registrerte seg kun for at de trengte hjelp til å kjøpe inn nye maskiner. Videre er det slik at det er flere som kjøper nye maskiner om våren, grunnet konfirmasjon og ymse. Rusmiddelforumet har til stadighet "hvilken pille er dette?" og "Har noen prøvd det nye xxx i norgeby?" -tråder som popper opp, pyroforumet eksploderer i desember.

Det er uansett crew som bestemmer slike saker, men det er jo fint at folk engasjerer seg.
Sist endret av Sio; 8. mai 2012 kl. 21:50.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, lagde en egen tråd her nylig, for det meste fordi jeg ikke er kjeempeglad i samletråder når det kommer til slike ting som koster en del.
Guiden til ruudi er kjempefin den (har den tilogmed linka i siggen), men samletråder for slikt blir veldig lite brukt....
Støtter en sticky.
Jeg vil at alle som handler om pc skal skrive inn her og ikke mye andre tråder.

Det er det eneste man kan lese om idag. siden er helt full med gaming pc, hvor skal jeg kjøpe det, osv

Alt som handler om kjøp av pc skal inn på denne tråden synes jeg.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tja, lagde en egen tråd her nylig, for det meste fordi jeg ikke er kjeempeglad i samletråder når det kommer til slike ting som koster en del.
Guiden til ruudi er kjempefin den (har den tilogmed linka i siggen), men samletråder for slikt blir veldig lite brukt....
Støtter en sticky.
Vis hele sitatet...
Samletråden blir jo lite brukt, fordi du sjeldent får svar der. Sticky hadde nok hjulpet. Hvis du poster der, og ikke får svar innen en viss tid, forsvinner jo tråden nedover, og ingen vil se den.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av doleeribyen Vis innlegg
Jeg vil at alle som handler om pc skal skrive inn her og ikke mye andre tråder.

Det er det eneste man kan lese om idag. siden er helt full med gaming pc, hvor skal jeg kjøpe det, osv

Alt som handler om kjøp av pc skal inn på denne tråden synes jeg.
Vis hele sitatet...
vel da stemmer jeg for at alle tråder som har med piller og gjøre skal inn i en tråd, alt som har med røyking skal inn i en annen tråd.

blir fort VELDIG rotete.


Det nFF heller burde hatt var muligheten til og lage sin egen "forside" med kunn tråder fra valgte under forum. dermed slipper man og bekjymre seg for hva som skjer på forum man ikke er på.
vet man kan lage dette selv, men burde hatt muligheten
Jeg bryr meg ikke om alle kjøpe PC trådene. Bortsettfra når det er "YO! skal ha megal33t gaming PC, må dra BF3 på 120FPS og ikke lagge, skal bruke 8k. Kabinett må ha nok lys til å lyse opp gata!"

Hold dere saklige og ryddige, så går det så bra så
Sist endret av iSatan; 8. mai 2012 kl. 21:58.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
vel da stemmer jeg for at alle tråder som har med piller og gjøre skal inn i en tråd, alt som har med røyking skal inn i en annen tråd.

blir fort VELDIG rotete.


Det nFF heller burde hatt var muligheten til og lage sin egen "forside" med kunn tråder fra valgte under forum. dermed slipper man og bekjymre seg for hva som skjer på forum man ikke er på.
vet man kan lage dette selv, men burde hatt muligheten
Vis hele sitatet...
Denne støtter jeg, men det hadde sikkert krevet litt av nFF "styrerne".
Kanskje litt lettere om Ruudi hadde fått sammarbeide med en mod / admin slik at tråden kunne blitt oppdatert vær måned / uke med div. nyheter, oppgraderinger osv..
Og gjort den "sticky" sånn at folk ser den til alle tider..
Sist endret av Vod0; 8. mai 2012 kl. 21:59.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Denne støtter jeg, men det hadde sikkert krevet litt av nFF "styrerne".
Vis hele sitatet...
er også greit for oss på it forumene og slippe og gang på gang forklare engstlige foreldre at man ikke leser om harsh på internet, men faktisk diskuterer IT
Enig i forslag til ts, men har et innspill når det gjelder moderasjon. Det virker som om tråder blir slettet i hytt og pine (noen jeg ikke kan se grunnen til), men det er for milde regler når det gjelder "trenger ny gaming pc til x pris".

De fleste er allerede besvart. De trådene som fortjener å bli besvart er spørsmål som er relatert til "hvorfor kjøpe komponent x fremfor x" etc.

Jeg foreslår at man slutter å svare på spørsmål til de fleste trådstartere og heller henviser dem til "den gyldne guiden".
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
er også greit for oss på it forumene og slippe og gang på gang forklare engstlige foreldre at man ikke leser om harsh på internet, men faktisk diskuterer IT
Vis hele sitatet...
Ehem... *host host*

Er jo interresant å lese om da.... *host host*

OT; tja, husker når far kom inn første gang å så freak på skjermen, det var det ikke nåde. Viste han fort hva jeg leste (En IT tråd), han roet seg så ned.

Ikke akkurat moro

Patrick;

Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg føler meg personlig ikke så komfortabel når jeg svarer i en samletråd enn i en egen tråd, så jeg kommer nok til å svare uansett.
Sist endret av Freddy_fred5; 8. mai 2012 kl. 22:05.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ehem... *host host*

Er jo interresant å lese om da.... *host host*
Vis hele sitatet...
e joa, har fått meg en god latter innimellom. men jeg klarer meg fint uten disse trådene
Sitat av Frufsa Vis innlegg
vel da stemmer jeg for at alle tråder som har med piller og gjøre skal inn i en tråd, alt som har med røyking skal inn i en annen tråd.

blir fort VELDIG rotete.


Det nFF heller burde hatt var muligheten til og lage sin egen "forside" med kunn tråder fra valgte under forum. dermed slipper man og bekjymre seg for hva som skjer på forum man ikke er på.
vet man kan lage dette selv, men burde hatt muligheten
Vis hele sitatet...
Jeg mener bare om pc. ikke noe annent nei
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av doleeribyen Vis innlegg
Jeg mener bare om pc. ikke noe annent nei
Vis hele sitatet...
og derfor kom JEG med et ønske om at alle tråder som omhandler piller havner i en tråd, og alle som omhandler røyking i en annen. var ment som en sammelikning med ønsket ditt

Personlig har jeg ikke noe i mot at det lages nye tråder for hver person som skal ha ny pc, i mine øyne blir det mer ryddigt.
Syt, syt og atter syt.

Har vi et underfora for "Kjøp av maskinvare" synes jeg nå folk som har spørsmål eller trenger hjelp knyttet til kjøp av maskinvare, burde få hjelp der. Vet at vi har noen gode guider, men det kommer stadig nye utgivelser og ting blir fort utdatert i dataverdenen. Dessuten er det mye bedre å lage en tråd hvor man spør spesifikt om sine krav og kan få hjelp av noen som vet hva de snakker om.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Syt, syt og atter syt.

Har vi et underfora for "Kjøp av maskinvare" synes jeg nå folk som har spørsmål eller trenger hjelp knyttet til kjøp av maskinvare, burde få hjelp der. Vet at vi har noen gode guider, men det kommer stadig nye utgivelser og ting blir fort utdatert i dataverdenen. Dessuten er det mye bedre å lage en tråd hvor man spør spesifikt om sine krav og kan få hjelp av noen som vet hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Dette var kun siktet til gaming-pc'er. De fleste spør om akkurat det samme "skal kjøre bf3, mw3, skyrim".
Enig. Er utrolig lei av de samme emnene som kommer om og om igjen. Det er gjerne "ny pc", "ny serie", osv. i den duren.
Jeg forstår selvfølgelig at det er mange nykommere her på forumet, og at det virker mer lettvint å bare lage en helt ny tråd om det. Men da mener jeg ihvertfall at de bør slettes av mods og heller henvises til en samletråd.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Dette var kun siktet til gaming-pc'er. De fleste spør om akkurat det samme "skal kjøre bf3, mw3, skyrim".
Vis hele sitatet...
Blir jo minst like teit hvis man skal ha et underfora for "Kjøp av maskinvare", hvis alle som skal ha en gaming PC skal følge én enkelt samletråd og alle andre kan lage tråder som de vil.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Blir jo minst like teit hvis man skal ha et underfora for "Kjøp av maskinvare", hvis alle som skal ha en gaming PC skal følge én enkelt samletråd og alle andre kan lage tråder som de vil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så teit da? Gaming-pc er ett ganske snevert emne i det store og hele.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Hvorfor er det så teit da? Gaming-pc er ett ganske snevert emne i det store og hele.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, er ikke mange som spør om ikke gaming pc relaterte spørsmål i, "kjøp av maskinvare"
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Hvorfor er det så teit da? Gaming-pc er ett ganske snevert emne i det store og hele.
Vis hele sitatet...
Ikke med gaming-miljøet vi har her i Norge. Vet ikke hvordan det er utenfor Oslo, men her nøler ikke folk flest på min alder med å legge 20.000+ i en PC rent for gaming.

Kan jeg få spørre; er du imot gaming? Synes du virket så veldig negativt rettet mot akuratt trådene om gaming-PCer...
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Ikke med gaming-miljøet vi har her i Norge. Vet ikke hvordan det er utenfor Oslo, men her nøler ikke folk flest på min alder med å legge 20.000+ i en PC rent for gaming.

Kan jeg få spørre; er du imot gaming? Synes du virket så veldig negativt rettet mot akuratt trådene om gaming-PCer...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gamer som en tulling jeg. Det jeg mener er at lenge har det vært en slags "fasit" på dette, som f.eks i5 2500k og 560ti(i den prisklassen).
Så også over trådene i "Kjøp av maskinvare"-seksjonen, og 11 av 50 tråder på de 2 første sidene handlet om gaming-PCer. Det er ikke akkurat plagsomt i mine øyne.

Sitat av ClosetotheEdge
Nei, jeg gamer som en tulling jeg. Det jeg mener er at lenge har det vært en slags "fasit" på dette, som f.eks i5 2500k og 560ti(i den prisklassen).
Vis hele sitatet...
Sånn har det ikke vært lenge, og det trenger ikke være noe "fasitsvar" for gaming særlig lenge heller. Det er poenget mitt, tidene forandrer seg fort i data, og man vil jo gjerne ha mest for pengene. Mange har sikkert også et budsjett utenfor dette.
Sist endret av Ketenna; 8. mai 2012 kl. 23:09.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Så også over trådene i "Kjøp av maskinvare"-seksjonen, og 11 av 50 tråder på de 2 første sidene handlet om gaming-PCer. Det er ikke akkurat plagsomt i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Har som vane å trykke på freaklogoen oppi hjørnet der en del, når jeg "surfer" freak. Da er det litt irriterende å se alle ny pc trådene som kommer opp hele tida, og spør om akkurat det samme. Dog, roer seg vel etter konfirmasjonstiden som en sa over her.

Sånn har det ikke vært lenge, og det trenger ikke være noe "fasitsvar" for gaming særlig lenge heller. Det er poenget mitt, tidene forandrer seg fort i data, og man vil jo gjerne ha mest for pengene. Mange har sikkert også et budsjett utenfor dette.
Vis hele sitatet...
Ja, det var derfor jeg sa at guiden var utdatert, man kan fortsatt samle ting der.
Sist endret av ClosetotheEdge; 8. mai 2012 kl. 23:17.
Ironisk nok er dette et repeterende tema også, det irriterer meg litt-.-
Dette er jo gjort utallelige forsøk på å få til, men det sklir jo alltid ut før eller senere.

Om man skulle fått til en slik tråd er man avhengig av å få tillatelse av admin til å kunne redigere trådstarten for å holde en slik hovedtråd aktuell. Det er nå engang sånn at ting endrer seg veldig fort på hardware-fronten. En sticky ville også hjulpet mye. Men det krever igjen at noen gidder å legge ned litt tid på dette, og over et ganske langt tidsrom.

Men disse ufullstendige, separate småtrådene vil uansett dukke opp. Folk vil ha prate om sin rigg, i sin tråd, fordi det kribler i kroppen av å tenke på de nye komponentene som snart skal dukke opp på døra. Riggen skal føles 'skreddersydd'. Og jeg forstår at man har behov for det følelsesutløpet. Men det folk trenger å finne ut av er hvor mye de vil bruke, hva bruksområdet er, hvor oppgraderingsvennlig du vil ha riggen og utseende. Det kan man dele opp i 5k-, 8k- og 12k-forslag. Så velger man kabinett etter smak og behov, i tillegg til eventuelle spesielle tillegg (hva gjelder kjøling, viftestyring, optiske drev, lys og liknende). Men igjen, dette vil ikke treffe den med 7k som budsjett og en ny tråd dukker opp.. Jeg tror ikke man får til en optimal løsning nesten uansett.

Så oppfordr folk til å i det minste poste disse småtrådene som innlegg i en større tråd, uavhengig av hvor oppdatert hovedtråden er. Svar får man uansett her på bruket. Noen gode, noen dårlige.
Er dette virkelig et problem? Om det står et par tråder på førstesiden om at noen trenger hjelp med ny datamaskin, så er det jo bare å bla forbi denne?!

Som sagt er dette et IT-forum først og fremst, så dette må vi kunne tåle.

Det er i skrivende stund kun én tråd som omhandler kjøp av en gaming-PC.
Sist endret av Fuzzybossen; 9. mai 2012 kl. 01:42.
Hadde ein hatt mulighet for å redigere ein sticky/samletråd med pc-lister på så kunne vi jo ha holdt listene oppdatert.
Da trenger vi bare en tråd på "kjøp av maskinvare" da. Er jo det innkjøp av maskiner som er meninga.
Sist endret av Oatre; 13. mai 2012 kl. 10:02.