Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2951
Jeg klikket meg inn på VG.no i dag, og så hovedoppslaget om "Cappelen Damm har sendt hjem alle ansatte"(link).

Jeg så at kommentarfeltet var stengt, og tenkte at dette var litt rart ettersom ytringsfrihet absolutt er et tema som kan knyttes til denne saken. Jeg sendte en mail og forklarte dette for journalisten, og spurte av ren nysjerrighet hvorfor kommentarfeltet ikke var åpent i denne artikkelen. Fikk svar fra to av journalistene der den ene skrev at

"Fordi erfaringsmessig gir omtale av islam og strid i forbindelse med islam svært mye rasisme i kommentarfeltet. Det har vi ikke kapasitet til å overvåke i dag."

mens den andre skrev:

"For å vera heilt ærleg veit eg ikkje kvifor det vart slik i akkurat denne saken. Det er ikkje eg som har lagt ut manuset. Eg er ute i felten. Men me opplever ofte at debatten blir veldig usaklig, og iblant ufin, når det handlar om islam og muslimar. Det kan vera årsaken.".

Klikket meg inn på artikkelen nå i sted og så at kommentarfeltet nå var blitt åpnet! Tenkte at dette var litt spesielt og ville nevne det her
Sist endret av NijO; 20. juni 2011 kl. 15:16.
Vil du diskutere noe?
Sist endret av yellowpillow; 20. juni 2011 kl. 15:18.
Rasisme? Folk må da få lov til å si sin mening.
Virkelig et stort slag for ytringsfriheten at masse mennesker får lire av seg noen korte kommentarer nederst i artikkelen.
Sist endret av httpwhat; 20. juni 2011 kl. 15:23.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Rasisme? Folk må da få lov til å si sin mening.
Vis hele sitatet...
Ikke på det private kommentarfeltet til Norges største avis, dersom meningene består av destruktivt, rasistisk oppgulp som ikke har annet formål enn å spre sinne og hat.
NijO's Avatar
Trådstarter
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Virkelig et stort slag for ytringsfriheten at masse mennesker får lire av seg noen korte kommentarer nederst på i artikkelen.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke, men synes isåfall det er bedre enn at muligheten ikke er der.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ikke på det private kommentarfeltet til Norges største avis, dersom meningene består av destruktivt, rasistisk oppgulp som ikke har annet formål enn å spre sinne og hat.
Vis hele sitatet...
Det er da flere artikler som består av drittkommentarer, kanskje ikke rasistiske men det skal da ikke være noen forskjell. Ingen grunn til å stenge kommetarfeltet i frykt for drittkommentarer, de kommer uansett artikkel.
Sitat av NijO Vis innlegg
Kanskje ikke, men synes isåfall det er bedre enn at muligheten ikke er der.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare vite hva Tone Damli Aaberge har å si til dette. Kan noen skaffe en kommentar fra henne?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Rasisme? Folk må da få lov til å si sin mening.
Vis hele sitatet...
Om meningene du vil dele er rasistiske så nei, da syntes jeg ikke du skal få lov til å dele de meningene. Vil du være rasist for en holde seg borte fra det offentlige rom.

Jeg impliserer ikke at du er rasist.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er da flere artikler som består av drittkommentarer, kanskje ikke rasistiske men det skal da ikke være noen forskjell. Ingen grunn til å stenge kommetarfeltet i frykt for drittkommentarer, de kommer uansett artikkel.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Rasismeparagrafen
Derfor er det forskjell på rasistiske kommentarer og bare vanlig idioti.
VG og DB kan også få juridiske problemer om de ikke fjerner den type innlegg, fordi det legitimerer den type innhold på deres nettside/avis.
Sist endret av Mith; 20. juni 2011 kl. 15:32.
Sitat av Mith Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Rasismeparagrafen
Derfor er det forskjell på rasistiske kommentarer og bare vanlig idioti.
VG og DB kan også få juridiske problemer om de ikke fjerner den type innlegg, fordi det legitimerer den type innhold på deres nettside/avis.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette for skriving og muntlig eller bare skriving?
NijO's Avatar
Trådstarter
Fikk nå enda et svar på mail:

"Det er et godt poeng. Jeg skal åpne kommentarfeltet og følge med et par timer, så får vi se om folk klarer å holde seg på matta".
Så da skal en ikke se bortifra at feltet blir stengt ganske så snart.
Sist endret av NijO; 20. juni 2011 kl. 15:38.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Gjelder dette for skriving og muntlig eller bare skriving?
Vis hele sitatet...
Paragrafen gjelder for begge deler, det er en "ytring" uansett form.

Sitat av NijO Vis innlegg
Fikk nå enda et svar på mail:

"Det er et godt poeng. Jeg skal åpne kommentarfeltet og følge med et par timer, så får vi se om folk klarer å holde seg på matta".
Så da skal en ikke se bortifra at feltet blir stengt ganske så snart.
Vis hele sitatet...
Suma sumarum: VG har dårlig erfaring med å holde kommentarfeltet oppe i slike saker, men du stilte ett godt poeng slik at dem ombestemte seg og åpnet det med forbehold av at dem vil stenge det om debatten tar av.

Dette er en fin tråd (med forbehold at noen kan ødelegge den når som helst).
Sitat av Sio Vis innlegg
Paragrafen gjelder for begge deler, det er en "ytring" uansett form.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor ser jeg KKK holde taler osv mens politiet bare står og holder "de som føler seg truffet" fra å voldta dem?

Uansett har man ingen bevis om man sier det.
Trodde vi hadde ytringsfrihet i Norge og kunne si hva vi ville, neida.

Hvis en kristen eller en annen religiøs fyr snakker om religion til meg og jeg føler meg diskriminert, kan jeg anmelde dem da?
Sist endret av Xernox; 20. juni 2011 kl. 16:00.
Alt som er skrevet i kristendommen og andre religioner diskrimminerer mitt livssyn som skeptiker. Det står svart på hvitt at jeg er mindre verdt og dermed kan det klassifiseres som hatefull yttring. På tide å forby religion?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så hvorfor ser jeg KKK holde taler osv mens politiet bare står og holder "de som føler seg truffet" fra å voldta dem?
Vis hele sitatet...
Var det spørsmålet rettet mot meg? Jeg aner ikke, vet ikke hva KKK sier, vet ikke hvordan Politiet arbeider.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Uansett har man ingen bevis om man sier det.
Vis hele sitatet...
Lettere å dømme folk som har ytret seg skriftlig ja.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Trodde vi hadde ytringsfrihet i Norge og kunne si hva vi ville, neida.
Vis hele sitatet...
Vi har ytringsfrihet i Norge, den eneste sensuren vi har er når noen driver med ren trakkasering.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis en kristen eller en annen religiøs fyr snakker om religion til meg og jeg føler meg diskriminert, kan jeg anmelde dem da?
Vis hele sitatet...
At du "føler deg diskriminert" og om du faktisk er diskriminert er to forskjellige ting, og det er kun sistnevnte som kan gi en dom. Som regel settes ytringsfriheten så høyt at få er blitt dømt for rasisme i Norge, trass en del kvasse kommentarer som åpenbart flyter rundt-omkring.

Sitat av Katalysator Vis innlegg
Alt som er skrevet i kristendommen og andre religioner diskrimminerer mitt livssyn som skeptiker. Det står svart på hvitt at jeg er mindre verdt og dermed kan det klassifiseres som hatefull yttring. På tide å forby religion?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke dømme "religion". Men om en kristen ekstremist er ute etter deg fordi du er hedning og skal brenne i helvete etc, da skal du ikke se bort i fra at onkel blå kommer og hjelper deg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Trodde vi hadde ytringsfrihet i Norge og kunne si hva vi ville, neida.
Vis hele sitatet...
Vi har det, men man får ikke krenke andre: http://no.wikipedia.org/wiki/Ytringsfrihet

Så man kan si at man misliker eller synes at andres meninger er idiotiske, men man kan ikke si at pga den gruppens hårfarge så skal de dø.
Sitat av meitemark Vis innlegg
men man kan ikke si at pga den gruppens hårfarge så skal de dø.
Vis hele sitatet...
Det blir vel mer som en trussel så jeg skjønner det, men kan man si at man missliker "grupper", eller bare individer?
Sist endret av Xernox; 20. juni 2011 kl. 16:16.
Det er nettopp det vi trenger i dette landet, sy flere puter under armene på muslimer, innvandrere osv...
Ser ikke helt hva et kommentarfelt på en nettavis har med ytringsfrihet å gjøre. Det er ingenting i begrepet ytringsfrihet som tilsier at man skal ha en rett til å ytre seg i andres medie (eller bekostet av andre - for VG betaler i prinsippet for alle kommentarene). Faktisk så er det slik at den som publiserer andres ytringer tar på seg et redaktøransvar for innholdet - deriblant rasistiske bemerkninger (som dermed også kan medføre straffeansvar for redaktøren).

Ytringsfrihet handler om retten til å ytre seg generelt, altså står du fritt til å opprette din egen blogg for å skrive mer eller mindre hva du vil (i allefall så lenge det du skriver er beviselig sant) - eller gi ut din egen avis. Du har ingen rett til å skrive i andres aviser eller blogger...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ser ikke helt hva et kommentarfelt på en nettavis har med ytringsfrihet å gjøre. Det er ingenting i begrepet ytringsfrihet som tilsier at man skal ha en rett til å ytre seg i andres medie (eller bekostet av andre - for VG betaler i prinsippet for alle kommentarene). Faktisk så er det slik at den som publiserer andres ytringer tar på seg et redaktøransvar for innholdet - deriblant rasistiske bemerkninger (som dermed også kan medføre straffeansvar for redaktøren).

Ytringsfrihet handler om retten til å ytre seg generelt, altså står du fritt til å opprette din egen blogg for å skrive mer eller mindre hva du vil (i allefall så lenge det du skriver er beviselig sant) - eller gi ut din egen avis. Du har ingen rett til å skrive i andres aviser eller blogger...
Vis hele sitatet...
Folk flest forstår ikke det begrepet, innvandrersatan kan du ikke snakke om, jævla redaktøren burde havne i fengsel fordi hxn er ett hinder for ytringsfriheten!!!

Poenget jeg illustrerer er at ytringsfriheten har blitt forklart flere ganger på forumet, men fremdeles tror dem at de kan si hva de vil til hvem dem vil fordi vi har ytringsfrihet. Blir litt som å denge noen på byen og nekte straffeskyld fordi "Norge er ett fritt land".
NijO's Avatar
Trådstarter
Legg merke til at jeg i OP ikke skrev at ytringsfriheten krever at VG skal ha åpne kommentarfelt, det jeg mente var at det i den artikkelen kunne være naturlig å åpne for diskusjon.
Ytringsfrihet for alle så lenge du holder deg til allment aksepterte meninger.

Hurra for Norge!
Sitat av NijO Vis innlegg
Legg merke til at jeg i OP ikke skrev at ytringsfriheten krever at VG skal ha åpne kommentarfelt, det jeg mente var at det i den artikkelen kunne være naturlig å åpne for diskusjon.
Vis hele sitatet...
Her har et knippe (to?) journalister gjordt en mer eller mindre god jobb med research og atpå til formulert seg mer eller mindre godt på norsk med et budskap.

Hvorfor skal man da slippe til 10'000 apekatter uten det minste av vilje eller evne til å formulere noe som helst innen for emnet det skrives om. Hadde det vært en kontroversiell sak hvor folkeopinionen hadde hatt noe å si, så hadde jeg vært enig med deg. I den konkrete saken dog, så er det vel fryktelig liten sjanse for at noen med kunnskap om forlaget, sikkerhetsarbeid eller terrorvirksomhet skulle finne på å bidra noe som helst til diskusjonen - disse har andre fora for diskusjon.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ytringsfrihet handler om retten til å ytre seg generelt, altså står du fritt til å opprette din egen blogg for å skrive mer eller mindre hva du vil (i allefall så lenge det du skriver er beviselig sant) - eller gi ut din egen avis. Du har ingen rett til å skrive i andres aviser eller blogger...
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio
Folk flest forstår ikke det begrepet
Vis hele sitatet...
Sitat av Detectable Vis innlegg
Ytringsfrihet for alle så lenge du holder deg til allment aksepterte meninger.

Hurra for Norge!
Vis hele sitatet...
Kudos for at prøvde Blaine.

I rest my case.
Er jo vg som bestemmer om vi skal kunne si meningene våres om dems sak på vg sine netsider ....
NijO's Avatar
Trådstarter
Sitat av kullon Vis innlegg
Er jo vg som bestemmer om vi skal kunne si meningene våres om dems sak på vg sine netsider ....
Vis hele sitatet...
For andre gang, jeg sa aldri noe annet. Jeg påpekte bare at det hadde vært naturlig å tillate for diskusjon, noe journalisten tydeligvis var enig i da hun åpnet kommentarfeltet.
Ingen som påstår at du har sagt noe annet, det er andre som sier noe annet.

Forresten sitter jeg å lurer på hva poenget med tråden var.
Er det en ren skrytetråd, eller var det et poeng bak?
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Man kan jo også lure på om dette hadde blitt så mye styr saken handlet om jødedom, hinduisme eller buddhisme.
Det er vel ikke akkurat en løgn at det er muslimene som skriver høyest når det gjelder ting og klage på.
Jeg tror faktisk ikke at du finner en åndelig gruppering som roper mere om rasisme enn muslimer.

Å det syke er jo at rasisme ikke har en ting og gjøre med den saken.
Rasisme går på og ha noe i mot et folkeslag(hud fargen).
Den går ikke på relgion.
Man er jo ingen rasist bare fordi man en smule skeptisk eller bare rett og slett ikke har sansen for den type relgion.