Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1943
Hei.

Jeg er ute etter noen som kan sette sammen en ganske billig PC, men som kan yte bra og samtidig holde noen år.

Jeg spiller ikke, redigere ikke videoer osv.

Musikk, film, word og internett er stort sett det, det går i.

Noen som kan hjelpe meg?
Hva har du fra før? Trenger du skjerm, tastatur, mus, osv.? Kan du bruke en Linux-distro, eller vil du ha Windows? Budsjett?
Jeg har skjerm, mus og tastatur fra før.

Bør helst ikke overstige 5k.
Why so serious?
Hvorfor ikke kjøpe laptop når du skal bruke den til multimedia?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hvorfor ikke kjøpe laptop når du skal bruke den til multimedia?
Vis hele sitatet...
Kom med et forslag. Så kan jeg vurdere det.
Du får en HEL del mye bedre pc til 6 k en 5 k til gaming slik at det er sakt.
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Du får en HEL del mye bedre pc til 6 k en 5 k til gaming slik at det er sakt.
Vis hele sitatet...
Det er godt at du leste gjennom hele tråden... og at du ikke bare svarte med en gang du så "billig stasjonær pc"...
Satt sammen på www.dustinhome.no:
Click for large view - [color=#A7A7A7]Uploaded with Skitch[/color]

Denne synes jeg ble ganske fin. Et støydempet minitower med SSD (til OS og viktigste programmer), en god lagringsdisk, i3 2100-prosessor med innebygget grafikk (oppgrader både prosessor- og grafikk-ytelse ved å velge i5 2500K-prosessoren hvis ønskelig), en liten prosessorkjøler for støyreduksjon og generelt bra ytelse. Vil holde lenge til bruken!

4350,- inkludert frakt.

Husk å legge til operativsystem (om du ikke skaffer Linux eller annet gratis). Vurder også å legge til en ekstra 120mm vifte da kun en følger med.
Sist endret av httpwhat; 14. juni 2011 kl. 11:07.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Satt sammen på www.dustinhome.no:
Click for large view - [color=#A7A7A7]Uploaded with Skitch[/color]

Denne synes jeg ble ganske fin. Et støydempet minitower med SSD (til OS og viktigste programmer), en god lagringsdisk, i3 2100-prosessor med innebygget grafikk (oppgrader både prosessor- og grafikk-ytelse ved å velge i5 2500K-prosessoren hvis ønskelig), en liten prosessorkjøler for støyreduksjon og generelt bra ytelse. Vil holde lenge til bruken!

4350,- inkludert frakt.


Husk å legge til operativsystem (om du ikke skaffer Linux eller annet gratis). Vurder også å legge til en ekstra 120mm vifte da kun en følger med.
Vis hele sitatet...
Takk for et kjempeflott tips! Jeg skal sjekke denne mer ut jeg!

Jeg kom også på at jeg har en PSU fra før, en på 620w. Så hva kunne jeg brukt de pengene som blir til overs på? Hva er lurest å oppgradere litt mer?
Sist endret av Dubstepfreak; 14. juni 2011 kl. 15:22.
Sitat av Dubstepfreak Vis innlegg
Takk for et kjempeflott tips! Jeg skal sjekke denne mer ut jeg!

Jeg kom også på at jeg har en PSU fra før, en på 620w. Så hva kunne jeg brukt de pengene som blir til overs på? Hva er lurest å oppgradere litt mer?
Vis hele sitatet...
Å investere i en SSD er nok ikke så dumt.
Det følger allerede med en SSD. Skal du ikke spille noe kan du nok kjøpe en i5 2500k prosessor (istedenfor i3) og spare resten av pengene dine. Eventuelt kjøpe en 1TB harddisk til for så å sette dem opp i RAID1; speiling av diskene så du alltid har en sikkerhetskopi hvis den ene ryker.
Sist endret av loulou; 14. juni 2011 kl. 15:38.
Så ikke SSD'en før nå. Jeg ville nok oppgradert kabinettet. Finn et du liker og velg det.
Sist endret av Daybreak; 14. juni 2011 kl. 15:41.
Enig med Skateward. Anbefaler Fractal Design Define R3; enkelt å bygge i, gode løsninger og ikke minst stilrent.
Enig med loulou og skateward.

Så det du kan gjøre er å legge til en harddisk til og sette di i RAID1 så du har sikkerhet på f.eks dokumenter og bilder.
Og et veldig fint kabinett: Fractal Design Define R3 som er lyddempet. Ellers så kan du kjøpe større SSD eller et skjermkort.
fint alle anbefaler kabinettet jeg har tenkt å kjøpe, er tydeligvis ganske bra
http://Dustinhome billig pc png

http://http://www.filehost.ro/207740...billig_pc_png/

En av de skal funke linkene altså, dette vil vel være en enkel og grei, samtidlig som den er stilren.
Kan noen forklare meg hva denne Raid1 funksjonen er?

Kabinettet så veldig fint ut! Kan være et godt valg det ser jeg.

Kan kanskje vurdere å legge litt ekstra i prosessoren.

Har forresten en 500gb hdd liggende her. Helt ubrukt.
Sitat av Dubstepfreak Vis innlegg
Kan noen forklare meg hva denne Raid1 funksjonen er?

Kabinettet så veldig fint ut! Kan være et godt valg det ser jeg.

Kan kanskje vurdere å legge litt ekstra i prosessoren.

Har forresten en 500gb hdd liggende her. Helt ubrukt.
Vis hele sitatet...
Så kjøper du en 1TB disk og om du har penger, kjøp en 2GB RAM brikke .. : )
Ja, vi får se hvordan det blir når jeg først gjør kjøpet

Men er det noen fordeler/ulemper med å kjøpe et hovedkort hvor grafikken er integrert?
RAID1 er at du speiler disk(er). Hvis du legger til en harddisk til og setter opp RAID1 vil innholdet på begge diskene være likt, og du får backup av alt.

Jeg ville også droppet CPU-kjøler. Så lenge du ikke overklokker mye funker stock-kjøleren bedre enn bra.

Rabbern: Jeg lurer på en ting som kanskje går litt off topic. Av alle de tusenvis av bildehostene som finnes i verden, for ikke å snakke om alle de forskjellige norske, HVORFOR bruker du en RUMENSK bildehost med ugyldig SSL-sertifikat? Jeg kan ikke finne en eneste grunn til at det gir mening.
Sist endret av drittunge; 14. juni 2011 kl. 16:43.
For å slippe og lage en ny tråd:
Finnes det en mulighet til å velge fritt blant komponenter til ny PC hos komplett og få dem til å bygge den for deg? Ikke nevn komplett-PC og konfigurer selv, det vet jeg allerede om.
Nei det er ikke lett og si xD , bare tok en jeg. Men husker ikke hvilken jeg brukte sist som funket veldig bra.
Sitat av Crazyness Vis innlegg
For å slippe og lage en ny tråd:
Finnes det en mulighet til å velge fritt blant komponenter til ny PC hos komplett og få dem til å bygge den for deg? Ikke nevn komplett-PC og konfigurer selv, det vet jeg allerede om.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nokk ikkje det
Men, det går an på netshop.no http://www.netshop.no/WebPages/Produ...NodeID=1033005
du velger bare produktene + denne i handlekurven, så får du den tilsendt som en hel pc
Er du skeptisk til å bygge PC'en, hopp ut i det! Gøy og lærerikt.
Sitat av drittunge Vis innlegg
RAID1 er at du speiler disk(er). Hvis du legger til en harddisk til og setter opp RAID1 vil innholdet på begge diskene være likt, og du får backup av alt.

Jeg ville også droppet CPU-kjøler. Så lenge du ikke overklokker mye funker stock-kjøleren bedre enn bra.

Rabbern: Jeg lurer på en ting som kanskje går litt off topic. Av alle de tusenvis av bildehostene som finnes i verden, for ikke å snakke om alle de forskjellige norske, HVORFOR bruker du en RUMENSK bildehost med ugyldig SSL-sertifikat? Jeg kan ikke finne en eneste grunn til at det gir mening.
Vis hele sitatet...
Høres veldig bra ut det da!

Har du en liten framgangsmåte om hvordan man setter opp disken som en Raid1. Har litt peiling på diverse, så tror ikke det skal være håpløst av deg og forklare.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
fint alle anbefaler kabinettet jeg har tenkt å kjøpe, er tydeligvis ganske bra
Vis hele sitatet...
U bet, gled deg