Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2513
Hei, snakker nå med min kjæreste, som påstår at onkelen hennes har tilgang på alle facebook profiler, at han kan se alt som skjer, uansett om man har skjult profil osv! jeg mener dette er feil og at selv facebook ikke kan se hva jeg driver med på brev,chat osv.

hu sier også at han når som helst kan se skjermen hennes og se hva henne driver på med, på pcen hans? jeg tror dette bare er en skremselspropaganda sånn at hu skal tenke litt over hva hu gjør på pcen osv, hva mener dere?

men vet at man kan bruke program som teamviewer osv for og se skjermen til folk, men går dette uten at personen får noen melding om at de blir " overvåket " uten at noe form for hacking/cracking inn i bildet? de er heller ikke på samme nettverk.

spør kanskje dumt, men har lurt noe veldig på det i det siste, siden hu er så sta på det og mener at jeg tar feil, siden onkelen hennes er så god på pc og det er jobben hans osv.
Har onkelen hennes noen form for autoritet? Politi, etterforsker, secret service etc?
Du skal ikke se bort ifra at enkelte i dagens system har litt mere tilgang på ting enn resten av befolkningen.
Det er da haugevis av saker hvor folk har blit dømmt fra bevis over internet, mail, facebook og andre nett tjenester. Hvordan skal man vite hva slags informasjon man skal hente ut hvis man ikke kan se over den først?

På store sosiale nettværk hvor du ikke er annonym er det bedre safe than sorry. Ikke spør kompissen din om uloveligheter på facebook chat, ring han på skype istede.

Så lenge du sender informasjon fra din pc til en plass, kan denne informasjonen observeres av den som motar den, eller de som tillates og observere denne informasjonen, så langt du ikke krypterer informasjonen og motaker ikke har mulighet til og lese koden
Sist endret av Sigurd4u; 7. juni 2011 kl. 01:51.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Har onkelen hennes noen form for autoritet? Politi, etterforsker, secret service etc?
Du skal ikke se bort ifra at enkelte i dagens system har litt mere tilgang på ting enn resten av befolkningen.
Det er da haugevis av saker hvor folk har blit dømmt fra bevis over internet, mail, facebook og andre nett tjenester. Hvordan skal man vite hva slags informasjon man skal hente ut hvis man ikke kan se over den først?

På store sosiale nettvært hvor du ikke er annonym er det bedre safe than sorry. Ikke spør kompissen din om uloveligheter på facebook chat, ring han på skype istede.
Vis hele sitatet...
nei, han jobber bare med pc, tror han han programerer eller noe.
Noen onkler har bare et pressende behov for å skremme og kontrollere niesene sine. Det er ikke noe nytt, vi har sett det tusen ganger før.
Det der med facebook høres ut som bare vas, tror jeg ikke noe på.
Jeg tviler på at av alle de der facebook-folka, så er det ingen som har tenkt på å sjekke ut om det finnes hull i systemet, med tanke på lukkede profiler.

Også det med å se skjermen hennes, det kan han ikke uten å ha gjort noe på pc'en hennes.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Det der med facebook høres ut som bare vas, tror jeg ikke noe på.
Jeg tviler på at av alle de der facebook-folka, så er det ingen som har tenkt på å sjekke ut om det finnes hull i systemet, med tanke på lukkede profiler.

Også det med å se skjermen hennes, det kan han ikke uten å ha gjort noe på pc'en hennes.
Vis hele sitatet...
hu fikk pcen til jul og da hold han på med noe greier på den, men jeg var hos henne rett etter på og sjekka, var et sånn skjermdeling program der men det sletta jeg, men jeg tviler ikke på om han har noe andre triks som går igjennom selve den windows skjermdelinga den " fjernhjelp tingen ". men ifølge hu så kan han sjekke alt og at alt er så lett for han osv, jeg nekter på det, men da blir hu bare sur.. men som jeg tenker om han hadde vært så jævlig "pro" så hadde vel han hatt en høy stilling i et stort it firma og tjent gryn som f han kan nok bare basic ting og vet om programmer/triks til wannabe " overvåkning "
han kan ha sendt henne en fil på msn, så har han lagt inn keylogger og diverse snacks for å overvåke
ikke verdens vanskeligste sak.
Sitat av HillmarJonny Vis innlegg
han kan ha sendt henne en fil på msn, så har han lagt inn keylogger og diverse snacks for å overvåke
ikke verdens vanskeligste sak.
Vis hele sitatet...
Ja, men keyloggere viser ikke "offerets" sitt skjermbilde.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av HillmarJonny Vis innlegg
han kan ha sendt henne en fil på msn, så har han lagt inn keylogger og diverse snacks for å overvåke
ikke verdens vanskeligste sak.
Vis hele sitatet...
mye mulig, men gleder meg til og snakke med han om pc engang, skal virkelig teste han ut
Installere operativsystemet på nytt, og se om du hører noe mer fra han (:
Det er en viss fare for at han kjører noe lumske greier i bakgrunnen.

Er det fungerende virusscan på maskinen, og står windows brannmuren på uten noen unntak i listen?
Sitat av Fanz Vis innlegg
hu fikk pcen til jul og da hold han på med noe greier på den, men jeg var hos henne rett etter på og sjekka, var et sånn skjermdeling program der men det sletta jeg, men jeg tviler ikke på om han har noe andre triks som går igjennom selve den windows skjermdelinga den " fjernhjelp tingen ". men ifølge hu så kan han sjekke alt og at alt er så lett for han osv, jeg nekter på det, men da blir hu bare sur.. men som jeg tenker om han hadde vært så jævlig "pro" så hadde vel han hatt en høy stilling i et stort it firma og tjent gryn som f han kan nok bare basic ting og vet om programmer/triks til wannabe " overvåkning "
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare bare å få til noe sånt.
Og _OM_ det er mulig, så må det noe heftige skills for å klare noe sånt.

Vil forresten anbefale å formatere PC'en. Just in case.
Sist endret av Chaviz; 7. juni 2011 kl. 02:14.
sålenge at han ikke har sendt henne noe form for fil så skal det nok går bra. bare sørg for at allt av remote control program er avistallert så er det nok lite dere "wannabe onkeln" hennes kan gjøre
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Frasen "Trying to use technology to solve a social issue" popper opp.

Vi betviler vel alle ganske sterkt at onkel IT-konsulent kan se alle FB-profilene og slikt, så da gjelder det å forklare dette til kjæresten din.

Få kommunisert med denne onkelen. Å innstallere nytt OS eller whatever kommer ikke til å løse dette sosiale problemet (omtrent noe som «overvåke nieses handlinger på PC, muligens uten hennes viten og sannsynligvis uten samtykke»). Han kommer bare til å lete etter en annen måte å gjøre det på.

Snakk med foreldre/foresatte om dette er mulig. Det er mangel på tillitt der et sted.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Det er ikke bare bare å få til noe sånt.
Og _OM_ det er mulig, så må det noe heftige skills for å klare noe sånt.
Vis hele sitatet...
skills og innstalere et program? også koble din egen maskin opp mot offerets?
Hvis han overvåker PCen hennes, så foreslår jeg at dere anmelder han for brudd på straffelovens § 145. I det minste synes jeg dere bør nevne for han at dette vil bli aktuelt om han ikke umiddelbart avslutter overvåkningen. Om han bløffer eller ikke, så burde det uansett jekke han ned et par hakk.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis han overvåker PCen hennes, så foreslår jeg at dere anmelder han for brudd på straffelovens § 145. I det minste synes jeg dere bør nevne for han at dette vil bli aktuelt om han ikke umiddelbart avslutter overvåkningen. Om han bløffer eller ikke, så burde det uansett jekke han ned et par hakk.
Vis hele sitatet...
hu er under 18 og de gjør det for og beskytte hu, har skjedd noe greier tidligere med pedofile folk osv, så det er ikke noe jeg vil gå i mot eller noe. er bare det at jeg lurte på om det var mulig det han påstår at han gjør.
Svaret er vel at det er mulig, men ikke særlig sannsynlig. Uansett er det ulovlig å overvåke andre på en slik måte. Formater, evt. snakk med onkelen og si at tanken om anmeldelse har streifet deg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Fanz Vis innlegg
hu er under 18 og de gjør det for og beskytte hu, har skjedd noe greier tidligere med pedofile folk osv, så det er ikke noe jeg vil gå i mot eller noe. er bare det at jeg lurte på om det var mulig det han påstår at han gjør.
Vis hele sitatet...
Da er ikke løsningen å overvåke henne, men å lære henne grunnleggende nettvett.
En måte å finne ut!
La hu skrive til deg at hu gleder seg til helga når dere skal røyke hasj og ha sadistisk sex
Sitat av Fanz Vis innlegg
skills og innstalere et program? også koble din egen maskin opp mot offerets?
Vis hele sitatet...
Nei, å bryte seg igjennom alt, for så å få hennes skjerm opp på sin egen.
Høres ut som bullshit, men letteste måten å fikse det på er nok å formatere å installere Windows på nytt.
Test ham da vel! Gjerne med denne profilen (som jeg laget nå). Be ham få ut informasjonen der, så skal jeg verifisere det.
Assange hevder at SS/FBI osv har sitt eget GUI for FB o.l Kom derimot over et dokument fra FB som sier noe annet om gangen i det. Uansett så er nok denne onkelen bare litt bekymret og kaster rundt seg med usannsynligheter.

http://www.mediafire.com/?83v5137liqpbgmr (pdf var akkurat for stor til vedlegg)

edit: ser ut som om den egentilg ikke skal deles, pytt pytt
Sist endret av pidget; 7. juni 2011 kl. 04:47.