Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 11123
Ikke rart at folk har lite penger når jeg ser hva slags crap mange ville ha valgt å "Investere" i. 50k hadde jeg satt i banken
Risiko og avkastning de går på en måte sammen. Du får ikke avkastning helt uten risiko, eller du kan få men da blir det gjerne minimalt med avkastning. 50K satt i banken er ikke en spesielt god investering. For det taper du faktisk penger på. Helt garantert. Fordi renten er lavere enn inflasjonen. Så tipset ditt gir altså negativ avkastning. Siden tråden handler om investering og ikke sparing eller hvor stor bufferkonto en bør ha tenker i relasjon til tråden er risikoviljen din så liten at du heller taper penger. Helt fair alle velger selv hva de gjør med pengene, men absolutt trygghet kommer også med en pris. Differansen mellom innskuddsrente og inflasjonen.
Sist endret av _abc_; 22. desember 2019 kl. 14:57.
Tja. får 2.1 % hos svea finans. Siste 12 mnd kpi var vel på 1.6%. Så noe avkasting kan det være i bank.
Sist endret av dggr; 22. desember 2019 kl. 15:16. Grunn: kpi var feil
Haha det sier kanskje mest om hvor slunken sparekontoen min er Har ikke sjekket innskudsrenten på flere år, bare sett at i min bank er den skammelig lav og har vært det lenge. Er vel under 1% iirc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Øl

KAnskje i ett mikrobryggeri
Som å kjøpe andel i et mikrobryggeri for investeringens del? Det tror jeg kan bli en risikabel investering. Er mange mikrobryggerier og det er ikke utenkelig at det har blitt for mange mtp inntjening. Tror du skal gjøre grundig forarbeid før du satser penger på mikrobryggerier. Ikke bare må du få innsikt i regnskapene men kanskje også kartlegge konkurransen, hva andre tjener, etc.

Om tanken din var å starte et mikrobryggeri for profitt så tror jeg ikke du kommer særlig langt med 50 000 kr. Bra utstyr koster, og øker dramatisk når batch størrelsen må opp for å møte etterspørsel og passere break even punktet. Tenker du derimot å synke 50K i mikrobryggeri for å brygge for hygge og kos så tenker jeg det er verdt hver krone om du har interessen og liker å eksperimentere og skape dine egne oppskrifter. For 50K så får du veldig bra utstyr, kontroll på gjærtemp, fat, tappetårn, og nødvendige kokekar, pumper, kullsyre tanker, slanger etc.
Jeg satt 50k i DNB teknologi fondet rett før sommeren, er opp 11% til nå.
Jeg putta 10k i indeksfond i DNB for tre uker siden etter å ha lest her. Tapt 100 kr til nå.
Trådstarter
Mye ‘safe’ investeringer her. 11% er ikke verst avkastning, men ut av 50000 er det veldig lite..

Dersom man har spart opp mye penger, og har en halv million + så tenker jeg at slike veier er tryggere.

Men, med 50000 så kan man ha litt mer is i magen mener jeg.

Kryptovaluta eller investeringer i noen selskap som driver innenfor teknologi tenker jeg.

Noen som har noen ideer om sistenevnte? Evt. noen alt-coins som kan gå rett opp eller rett ned?
Sitat av tadada Vis innlegg
Mye ‘safe’ investeringer her. 11% er ikke verst avkastning, men ut av 50000 er det veldig lite..

Dersom man har spart opp mye penger, og har en halv million + så tenker jeg at slike veier er tryggere.

Men, med 50000 så kan man ha litt mer is i magen mener jeg.

Kryptovaluta eller investeringer i noen selskap som driver innenfor teknologi tenker jeg.

Noen som har noen ideer om sistenevnte? Evt. noen alt-coins som kan gå rett opp eller rett ned?
Vis hele sitatet...
Og hva skal du gjøre med pengene frem til du har spart den halve millionen? La de stå på "lavrentekonto" og tape penger ift inflasjonen?

11% avkastning er 11% gevinst. Gevinsten i kroner og ører ville blitt ennå større om du satset hundre mill, men det har jo de færreste så da satser man det man har og det man har råd til å søle vekk. 11% av 50K er helt greit synes jeg.
Sitat av tadada Vis innlegg
Mye ‘safe’ investeringer her. 11% er ikke verst avkastning, men ut av 50000 er det veldig lite..

Dersom man har spart opp mye penger, og har en halv million + så tenker jeg at slike veier er tryggere.

Men, med 50000 så kan man ha litt mer is i magen mener jeg.

Kryptovaluta eller investeringer i noen selskap som driver innenfor teknologi tenker jeg.

Noen som har noen ideer om sistenevnte? Evt. noen alt-coins som kan gå rett opp eller rett ned?
Vis hele sitatet...
Å investere i crypto nå, tror jeg ikke er dumt. Spår at de neste årene lover bra for enkelte prosjekter. Har mest trua på Tezos, men Fantom og Sentinel (SENT) er også to coins med potensialet.
knark for videresalg
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hva er du flink til ? Bruk de 50k på div verktøy og annet utstyr du trenger for å starte eget firma

På firma nr2 jeg starta, så kosta det kun 25 000kr i verktøy og utstyr. Da satsa jeg på noe helt annet enn firma nr1 som jeg solgte, så hadde ikke noe utstyr fra før og hadde råd til og bruke betraktelig mye mer på verktøy, men 15k på kvalitetssjapper og 10k på biltema så var jeg i mål. Tjener i overkant av en mill i året nå

Vet ikke åssen fond jeg skulle plassert de 25k i, som har gitt like god avkastning
Vis hele sitatet...
Det er vel 30k for å starte et AS. Så slipper man personlig risiko, og man fremstår som mer seriøs for kunder (av en eller annen merkelig grunn).

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ikke rart at folk har lite penger når jeg ser hva slags crap mange ville ha valgt å "Investere" i. 50k hadde jeg satt i banken
Vis hele sitatet...
Det hadde nok også de aller fleste andre. Men her var altså spørsmålet spesifikt å investere pengene.
Sist endret av JRF; 7. januar 2020 kl. 06:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp dop (heroin) som du selger i kuler igjen, det er vel størst risiko dersom du blir tatt men du kan tjene bra på det også.
Sist endret av Mia123; 7. januar 2020 kl. 09:03.
Kjøpt bil og satt resten på BSU.
Sitat av JRF Vis innlegg
Det er vel 30k for å starte et AS. Så slipper man personlig risiko, og man fremstår som mer seriøs for kunder (av en eller annen merkelig grunn)
Vis hele sitatet...
Satser man på de rette områdene, så bryr ikke kunden seg i det hele tatt, bare man gjør jobben seriøst.

Ville først kjøpt utstyret jeg trengte for og ta de jobbene man tjener greit på, tjent litt kr sånn at man vet det er liv laga, så investert i as og mer utstyr
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Kjøpt bil og satt resten på BSU.
Vis hele sitatet...
Nå var vel spørsmålet hva en investerer i, dvs noe som gir avkastning. Det er vel nærmest ikke den ting som gir mer negativ avkastning enn bil? Utgiftene løper fra første dag, og de forsvinner ikke, selv ikke om bilen står dørgende stille og parkert. Også vil det i de fleste tilfeller også være verdifall. Stemmer bort bil som investering, med mindre det gjøres som en real investering, men da blir kanskje inngansprisen høyere enn 50 000, og selv med masse kunnskap, flaks med handel og teknisk stand blir det neppe penger igjen til BSU. For å lykkes er det vesentlig at kjøper har kunnskaper langt utover normalen om hvilke modeller som er spesielle nok til å stige i verdi, eller at kjøperen har så mye ledig tid, kunnskap og utstyr at bilen kan restaureres og forbedres uten store kostnader og dermed selges med gevinst senere. Men de fleste av oss har for lite tid, for lite kunnskap eller for lite utstyr til å klare det uten av alternativkostnadene overstiger evt. verdistigning på innsatsen.

Og husk, selv ikke fritid er gratis tid. For du kunne alternativt gjort noe annet i de timene du har pusset og sveiset rust, overhalt motor og drivverk eller bytte bremserør og bremsedeler. Og det vil være nesten umulig å få oppgradert en bruktbil slik at den kan selges med særlig gevinst uten at en legger inn både tid, og ikke minst penger på oppgradering/oppussing.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og hva skal du gjøre med pengene frem til du har spart den halve millionen? La de stå på "lavrentekonto" og tape penger ift inflasjonen?

11% avkastning er 11% gevinst. Gevinsten i kroner og ører ville blitt ennå større om du satset hundre mill, men det har jo de færreste så da satser man det man har og det man har råd til å søle vekk. 11% av 50K er helt greit synes jeg.
Vis hele sitatet...
Dersom man tenker at disse 50000 man investerer er noe man bygger videre opp, da er jeg med deg.

Men dersom man kun får 50000 og blir bedt om å få størst mulig avkastning finnes det langt bedre muligheter enn 5500 kroner. Spesielt etter Bitcoin kom inn i bildet, og ikke minst hvordan teknologien utvikler seg ekstremt raskt og endrer samfunnet vi lever i.

Alexander Bard nevnte i en podcast at dersom man skulle investere i noe de neste årene så er rehabiliteringshjem en stor mulighet, nettopp fordi vi går inn i en ny «tidsepoke» drevet av den teknologiske utfoldingen/utviklingen.

Sitat av neiass Vis innlegg
Å investere i crypto nå, tror jeg ikke er dumt. Spår at de neste årene lover bra for enkelte prosjekter. Har mest trua på Tezos, men Fantom og Sentinel (SENT) er også to coins med potensialet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor Tezps, Fantom og Sentinel?
Sist endret av tadada; 8. januar 2020 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tadada Vis innlegg
Dersom man tenker at disse 50000 man investerer er noe man bygger videre opp, da er jeg med deg.

Men dersom man kun får 50000 og blir bedt om å få størst mulig avkastning finnes det langt bedre muligheter enn 5500 kroner. Spesielt etter Bitcoin kom inn i bildet, og ikke minst hvordan teknologien utvikler seg ekstremt raskt og endrer samfunnet vi lever i.

Alexander Bard nevnte i en podcast at dersom man skulle investere i noe de neste årene så er rehabiliteringshjem en stor mulighet, nettopp fordi vi går inn i en ny «tidsepoke» drevet av den teknologiske utfoldingen/utviklingen.



Hvorfor Tezps, Fantom og Sentinel?
Vis hele sitatet...
Jeg ser på Tezos som et mer sikkert valg, mens fantom og sentinel er litt mer risikable siden de er tidlig i development og ikke eteblert. Sentinel er en dvpn, noe som jeg tror er et av de bedre bruksområdene for blockchain/crypto. Tjenesten fungerer utmerket er gratis og det er mulig å monetisere sin bandwith. Veldig lav mcap, så veldig mye rom for vekst skulle den lykkes. Dvpn markedet kommer sannsnlig til å bli mye større i årene som kommer.

Fantom er en ny smart contract platform, med veldig lovende teknologi. Veldig høy throughput, flere mainnets, devs som vet hva de gjør og mye buzz. Jobber med afghanske regjeringen, men mye tyder på at det blir flerre større partnerships fremover. Fantom bruker en ny consensus algorytme, som visstnok skal være veldig bra, men vi får vente å se hvordan det går. Mye rom for vekst skulle den være suksessfull. Det er stor verdi i nettverk som kan være raske, men samtidig være desentraliserte. Fantom lover begge.

Tezos begynner å bli rimelig etablert, og er det sikreste valget siden nettverket har vært up and running en god stund. Mye interresant som skjer og tezos er nr 2 etter ethereum imo, når det kommer til smart contracts blockchains. Tezos er sikkert, desentralisert, har mye penger til å støtte development, seriøst, bra community, bra infrastruktur, fler og fler devs som kan bygge noe. Security token oferrings (sto´s) vil nok bli en veldig stor greie, og jeg tror tezos vil bli ledende på dette området. 3 milliarder dollar i eiendom er allerede planlagt. Eiendommen vil bli solgt i tokens som er bygget på tezos sin token standard, og nettverk. Security tokens vil trolig bli et enormt market, snakker om billioner av dollar her.
Det bygges også spill, forsikiringsplatform (interessant usecase) og stablecoins på tezos for å nevne noe. Fler og fler devs foretrekker tezos fremfor ethereum siden tezos støtter formal verification, så det er lettere og oppdage feil i kodingen osv.

Akkuratt nå så er ikke tezos veldig skalerbar (litt raskere enn eth da), men dette vil enkelt bli mulig å endre på i fremtiden. Jobbes allerede med å implementere Tendermint (en av de beste og raskeste consensus) og zk-snarks for private transaksjoner. Tezos har også on chain governance som er at alle "stakers" har en stemmerett i hva som skjer i hendhold til oppgraderinger. Man stemmer on chain for eller i mot forslag. Dette gjør hele greia mer desentralisert, i stede for at noen få devs bestemmer utvikliingen. Hvor mer coins man har, hvor fler stemmer har man. Tezos Staking vil trolig bli attraktivt, og fler og fler institusjoner vil ta del i dette. Ryktes at blant annet fidelity vil tilby sine kunder tezos staking snart. Dette er store investerings firmaer som vil ha en del av kaka. Representanter fra Bmw, porsche og hyundai har visst interesse for tezos, så vi får se om det blir noe ut av dette i fremtiden. Smart contracts kommer nok til å bli brukt i self driving cars.

Kunne skrevet mye mer, men det var en kort oppsumering. Det kan jo gå galt selvfølgelig så dyor, men tror det er potensialet for stor vekst, type 100x. Det er stor verdi i desentraliserte nettverk, så vi får se.
Sitat av tadada Vis innlegg
Dersom man tenker at disse 50000 man investerer er noe man bygger videre opp, da er jeg med deg.
Vis hele sitatet...
Ja det må nesten være utgangspunktet for investeringer på privaten. Langsiktighet og at verdier skal akkumuleres over tid.

Sitat av tadada Vis innlegg
Men dersom man kun får 50000 og blir bedt om å få størst mulig avkastning finnes det langt bedre muligheter enn 5500 kroner. Spesielt etter Bitcoin kom inn i bildet, og ikke minst hvordan teknologien utvikler seg ekstremt raskt og endrer samfunnet vi lever i.
Vis hele sitatet...
Derfor har jeg nevnt risiko - ja høy risiko kan gi høy avkastning, eller 100% tap eller langt større enn 100% tap, en kan faktisk bli skyldig penger om man driter seg ut feks med opsjoner. I bitcoin/cryptopæng som har vært nevnt flere ganger i tråden er det fortsatt mulig å få høy avkastning, men den høye etableringstakten på forskjellige coins gjør det markedet ennå vanskeligere å få oversikt over og en ender fort opp med å ta avgjørelser basert på "tips&råd" uten å selv ha ha god nok oversikt til å ta et nogenlunde kvalifisert valg. Og du vet jo ikke motivet for at noen deler et tips, mest sannsynlig så deles det tipset i håp om at det gagner den som tipser. Og da kan man jo tenke hvor verdifulle slik tips egentlig er. Tar du et dårlig valg basert på et "velment tips" så risikerer du 100% tap, men selv om coinsa ikke nulles bare synker i verdi til feks halvparten av investert beløp svir det jo likevel. Så gjør egne analyser og sett deg godt inn i alternativene og forsøk å danne et bilde av hvem som backer coinsa du velger.

Alexander Bard nevnte i en podcast at dersom man skulle investere i noe de neste årene så er rehabiliteringshjem en stor mulighet, nettopp fordi vi går inn i en ny «tidsepoke» drevet av den teknologiske utfoldingen/utviklingen.
Vis hele sitatet...
Ja kjenner du bransjen godt nok til ta kvalifiserte valg eller blir det vill gjetting eller å lytte til who ever som pitcher tipset?

Jeg nevnte kort denne bransjen tidligere i tråden. Men jeg skal forsøke å forklare bedre. Helse og rehabilitering er kostbare bransjer der veldig mange utgifter ikke er mulig å barbere kraftig. Ja du kan servere søppelmat til absolutt billigste pris men det vil vise seg på kvalitet. Kan ansette ufaglærte i størst mulig grad men det vil også vanne ut kvaliteten. Dette gjøres allerede idag og det benyttes også vikarbyråer og noen har også forsøkt å spare penger ved å leie inn vikarer via lavkostland. Vanskelig å klare over tid pga det kan bryte med div lover, og det kan også påvirke kvalitet på tjenesten. Pluss at blir etterspørselen stor nok på arbeidskraft fra lavkostland for vikarer så draes prisene på disse opp og gevinsten blir mindre enn beregnet.

Sengeplasser, areal på rom og fellesarealer er i stor grad regulert av myndigheter og vil også være noe betalende klienter vil se på før de evt. kjøper disse tjenestene. Det kan dermed bli svært vanskelig å konkurrere om pris på forbrukt areal, fordi en kan ikke plassere disse sentrene der eiendomsprisene er lavest, for hvem skal da kjøpe tjenestene?

Automatisering og robotisering? Ja det vil komme, men det kan ta svært lang tid og utbredelsestaketen på dette vil uansett neppe forsvare en investering i bransjen idag, da alternativkostnadene fort blir for store fordi du kunne tjent mer i andre markeder mens du venter på automatiseringen. Det er jo også grenser for hva som kan automatiseres. Varme hender og behandlere feks kan vanskelig erstattes av roboter. Mens rumpevask og tunge løft bør og til en viss grad alt er i det minste delautomatisert.

På toppen av alle problemene rundt hvor lang tid det går for automatisering og robotisering blir en faktor som påvirker verdien av investeringen må du også kjenne helsemarkedet, kanskje også i utlandet for det ble vel nevnt tidligere i tråden. Og jo noen nøkkeltall er enkle å få fatt i all over, men for å få nødvendig dybdeinnsikt om et selskaps økonomiske og finansielle muskler og helse så trenger du gjerne mer enn nøkkeltall. Og du må også vite hva som skiller "ditt" selskap fra andre i bransjen, hva gjør dem unike slik at de blir blant vinnerne?

Avslutningsvis vil jeg bare si at det nok er spennende å jakte på kuler og kunne klare 10, 20 eller 50 gangeren på en investering. Men ingen bør legge all investeringskapital i jakten på kulene. For da ender det fort opp med at du blir fant og må starte på null igjen. Sett heller kun deler av porteføljen i ting med høy risiko og potensiell høy avkastning og ta gladelig imot alle "trauste" investeringer som gir 11% avkastning.
Sist endret av _abc_; 8. januar 2020 kl. 14:40.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja kjenner du bransjen godt nok til ta kvalifiserte valg eller blir det vill gjetting eller å lytte til who ever som pitcher tipset?
Vis hele sitatet...
Cheers

Sitat av neiass Vis innlegg
Jeg ser på Tezos som et mer sikkert valg, mens fantom og sentinel er litt mer risikable siden de er tidlig i development og ikke eteblert. Sentinel er en dvpn, noe som jeg tror er et av de bedre bruksområdene for blockchain/crypto. Tjenesten fungerer utmerket er gratis og det er mulig å monetisere sin bandwith. Veldig lav mcap, så veldig mye rom for vekst skulle den lykkes. Dvpn markedet kommer sannsnlig til å bli mye større i årene som kommer.

Fantom er en ny smart contract platform, med veldig lovende teknologi. Veldig høy throughput, flere mainnets, devs som vet hva de gjør og mye buzz. Jobber med afghanske regjeringen, men mye tyder på at det blir flerre større partnerships fremover. Fantom bruker en ny consensus algorytme, som visstnok skal være veldig bra, men vi får vente å se hvordan det går. Mye rom for vekst skulle den være suksessfull. Det er stor verdi i nettverk som kan være raske, men samtidig være desentraliserte. Fantom lover begge.

Tezos begynner å bli rimelig etablert, og er det sikreste valget siden nettverket har vært up and running en god stund. Mye interresant som skjer og tezos er nr 2 etter ethereum imo, når det kommer til smart contracts blockchains. Tezos er sikkert, desentralisert, har mye penger til å støtte development, seriøst, bra community, bra infrastruktur, fler og fler devs som kan bygge noe. Security token oferrings (sto´s) vil nok bli en veldig stor greie, og jeg tror tezos vil bli ledende på dette området. 3 milliarder dollar i eiendom er allerede planlagt. Eiendommen vil bli solgt i tokens som er bygget på tezos sin token standard, og nettverk. Security tokens vil trolig bli et enormt market, snakker om billioner av dollar her.
Det bygges også spill, forsikiringsplatform (interessant usecase) og stablecoins på tezos for å nevne noe. Fler og fler devs foretrekker tezos fremfor ethereum siden tezos støtter formal verification, så det er lettere og oppdage feil i kodingen osv.

Akkuratt nå så er ikke tezos veldig skalerbar (litt raskere enn eth da), men dette vil enkelt bli mulig å endre på i fremtiden. Jobbes allerede med å implementere Tendermint (en av de beste og raskeste consensus) og zk-snarks for private transaksjoner. Tezos har også on chain governance som er at alle "stakers" har en stemmerett i hva som skjer i hendhold til oppgraderinger. Man stemmer on chain for eller i mot forslag. Dette gjør hele greia mer desentralisert, i stede for at noen få devs bestemmer utvikliingen. Hvor mer coins man har, hvor fler stemmer har man. Tezos Staking vil trolig bli attraktivt, og fler og fler institusjoner vil ta del i dette. Ryktes at blant annet fidelity vil tilby sine kunder tezos staking snart. Dette er store investerings firmaer som vil ha en del av kaka. Representanter fra Bmw, porsche og hyundai har visst interesse for tezos, så vi får se om det blir noe ut av dette i fremtiden. Smart contracts kommer nok til å bli brukt i self driving cars.

Kunne skrevet mye mer, men det var en kort oppsumering. Det kan jo gå galt selvfølgelig så dyor, men tror det er potensialet for stor vekst, type 100x. Det er stor verdi i desentraliserte nettverk, så vi får se.
Vis hele sitatet...
Jeg så en «the top alt coins for 2020» film på youtube hvor de snakket om en eller annen coin som nettopp hadde blitt tatt inn av Coinbase. Tror det var Orchid OXT. Prinsippet virket interessant, helt til jeg fant ut hvorfor Coinbase hadde tatt dem inn, og da forsvant hele nygjerrigheten(man må kjøpe tokens fra Coinbase for å bruke tjenesten deres.)

Ideen om at man må kjøpe tokens fra X er for meg et stort minus. Jeg vet ikke hvorfor, jeg er ny i ‘gamet’, men det virker ved første øyekast limiting og lite brukervennlig for folkemassen. For de få som har litt peiling, no problem. Men stress for den vanlig mann i gata.

Er dette standard innenfor cryptoverden?
Sist endret av tadada; 8. januar 2020 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Ville bare sette det litt i perspektiv. 50k er ikke sååå mye. Best avkastning er nark. Men også høyest risk.
Vis hele sitatet...
Beste avkastning? Mtp risiko så er det vel større avkastning å gamble vekk pengene. Gå for edelt metall, men vent til prisene faller litt igjen, dem eksploderer hver gang det smeller litt i midtøsten.
Sitat av tadada Vis innlegg
Cheers



Jeg så en «the top alt coins for 2020» film på youtube hvor de snakket om en eller annen coin som nettopp hadde blitt tatt inn av Coinbase. Tror det var Orchid OXT. Prinsippet virket interessant, helt til jeg fant ut hvorfor Coinbase hadde tatt dem inn, og da forsvant hele nygjerrigheten(man må kjøpe tokens fra Coinbase for å bruke tjenesten deres.)

Ideen om at man må kjøpe tokens fra X er for meg et stort minus. Jeg vet ikke hvorfor, jeg er ny i ‘gamet’, men det virker ved første øyekast limiting og lite brukervennlig for folkemassen. For de få som har litt peiling, no problem. Men stress for den vanlig mann i gata.

Er dette standard innenfor cryptoverden?
Vis hele sitatet...
Crypto er for tiden for spesielt interesserte folk som gidder å ta seg tiden til å laste ned lommebøker, registrere seg på exchanges og lignende. I årene fremover tror jeg dog at crytpo kommer til å bli mer accesible for mannen i gata. Ny teknologi blir utviklet hele tiden rimelig fort. Tror nok at mange som ikke bruker crypto direkte, kommer til å bruke noen av de store blockchainsa inndireke i fremtiden. Applikasjoner og bruksområder kan bli bygd hvor mannen i gata ikke vet at programmet han bruker er bygd på Ethereum for eksempel.

En av grunnene til at jeg liker sentinel dvpn over orchid er at med sentinel trenger du ikke å kjøpe SENT token for å bruke tjenesten. Orchid er over valued i mine øyne, mens den andre er undervalued. Det er fortsatt en del hindringer igjen før crypto/blockchain blir bukt av massene, men jeg tror vi kommer nærmere og nærmere med årene. Et desentralisert nettverk/ blockchain er generelt sikrere mot angrep enn sentraliserte nettverk eller databaser. En desentralisert blockchain trenger en cryptocurrency tilknyttet til den for at det hele skal funke optimalt. Derfor har crypto en lys fremtid mener jeg. Man kan ikke nekte på at et desentralisert golbalt nettverk har ingen verdi pga sikkerhet, truslessness og cencorship resistance.
Bitcoin. Har sikkert klokket 100 timer med research de siste månedene og jeg er så sikker på at den kommer til å blomstre. Bitcoin halving kommer også nå i mai som kommer til å pumpe verdien opp til 100'000-300'000 USD per Bitcoin mot slutten av 2022. Når supplyen blir halvert, samtidig så demanden stiger så gir det mening verdien stiger. Samtidig så kommer det nok en ny finanskrise i USA mtp S&P 500 indexen bare stiger og stiger. Bitcoin blir som en safe heaven når dette skjer. Mange land viser interesse for crypto nå for tiden siden de ser hvor dette kan ende. Hver eneste som ikke har satt seg inn i crypto som jeg snakker med sier noe som "Bitcoin failet og er på vei ned". Den bare korrigere seg som er helt normalt når den blir overkjøpt. Samme kommer til å skje de neste årene. Den enorme gevinsten er verdt risikoen 100%.
Jeg er enig i at skal en få høy avkastning så må en ta risiko. Akkurat crypto coins generelt lar jeg ligge siden det er fortsatt mange endringer som skal og vil skje der over de kommende årene så dette får alle vurdere selv. Og som sagt tidligere, det er også nå så mange coins å velge i velge, og det ser jo ut til at det stadig kommer nye at folk bør starte med kunnskapsbiten før penger satses. Igjen, en bør forsøke å minimere risiko der en kan - og rett valg av rett coins vil definitivt påvirke risiko.

Avhengig av inntekter, kontantstrøm og hvor lang tid det tar å skaffe til veie en evt. ny investeringskapital så kan folk sette opp sin egen fordelingsnøkkel på hva de plasserer pengene i. De fleste har ikke rask nok tilgang på ny kapital om all kapital forsvinner, og dermed er det ikke sikkert en høyrisiko-investering der 100% av investeringskapitalen plassers i høyrisiko-prosjekter er det som passer for alle. Feks en student med penger på bok men som ikke har fast inntekt eller lav inntekt. Kan fint leve med et evt. tap, men kan vanskelig erstatte et evt 100% tap. Om det satses feks halvt-om-halvt på høy risiko (feks coins) og sikrere investeringer feks indexfond så blir evt. tap i coins enklere å håndtere, og skulle feks coinsa falle i null, så kan fondspenger del-realiseres og en ny halvpart kan skytes in feks i nye coins, andre coins or whatever.

Hver mann, sin strategi basert på sin virkelighet.
Sist endret av _abc_; 9. januar 2020 kl. 17:41.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Som å kjøpe andel i et mikrobryggeri for investeringens del? Det tror jeg kan bli en risikabel investering.
Vis hele sitatet...
Er klar over det, men spørsmålet gjaldt hva jeg ville investere i, og det er øl.
Så for meg ville spørsmålet vært å enten kjøpe øl for 50k eller kanskje få være med på ølbrygging i litt større skala enn det jeg driver med nå.

Dessuten om jeg _fikk_ de kronene, så ville det ikke vært noe tap om investeringen gikk i dass, men en så hyggelig måte å tape pengene på da.
Sitat av SneakingCarpet Vis innlegg
Er klar over det, men spørsmålet gjaldt hva jeg ville investere i, og det er øl.
Så for meg ville spørsmålet vært å enten kjøpe øl for 50k eller kanskje få være med på ølbrygging i litt større skala enn det jeg driver med nå.

Dessuten om jeg _fikk_ de kronene, så ville det ikke vært noe tap om investeringen gikk i dass, men en så hyggelig måte å tape pengene på da.
Vis hele sitatet...

50 k er ikke nok til å få på plass papirer og godkjenninger for å drive mikrobryggeri mtp på salg av øl, så kommer næringsmiddelgodkjent produksjonsutstyr og lokaler i tillegg. Så næringsmessig er det nok en dårlig ide om du ikke har mer penger på lur.

Men klart, om du ønsker å ha mest mulig kos for pengene, og null avkastning bortsett fra at du får tilbake noen pantekroner som du jo selv har betalt for når du kjøpte ølet, så slår jo hjemmebrygget øl det en kjøper i butikken.
Sitat av Furia Vis innlegg
$bsv
Vis hele sitatet...
Fortsatt ikke for sent selv om vi har x4 den siste uka. $btc ligger på 8800 usd atm og $bsv blir å flippe over de neste årene. $bsv er en informasjons singularitet btw
Sitat av Stadanko Vis innlegg
Bitcoin. Har sikkert klokket 100 timer med research de siste månedene og jeg er så sikker på at den kommer til å blomstre. Bitcoin halving kommer også nå i mai som kommer til å pumpe verdien opp til 100'000-300'000 USD per Bitcoin mot slutten av 2022. Når supplyen blir halvert, samtidig så demanden stiger så gir det mening verdien stiger. Samtidig så kommer det nok en ny finanskrise i USA mtp S&P 500 indexen bare stiger og stiger. Bitcoin blir som en safe heaven når dette skjer. Mange land viser interesse for crypto nå for tiden siden de ser hvor dette kan ende. Hver eneste som ikke har satt seg inn i crypto som jeg snakker med sier noe som "Bitcoin failet og er på vei ned". Den bare korrigere seg som er helt normalt når den blir overkjøpt. Samme kommer til å skje de neste årene. Den enorme gevinsten er verdt risikoen 100%.
Vis hele sitatet...
Blir sikkert en hype ved denne halveringen slik det alltid blir. I praksis så er det eneste som skjer ved en halvering at minerne får mindre BTC pr transaksjon og må øke avgiftene for å holde det gående. Små minere får enda mindre en i dag og de største tar enda mer over. BTC som er sentralisert fra før blir enda mer sentralisert og kun de mest religiøse bitcoinerne tror enda på at dette er en desentralisert økonomi.

At flere land ser på krypto har ikke noe med bitcoin å gjøre da bitcoin aldri vil bli en del av noe lands økonomi. Hvis de klarer å komme opp med en teknologi som faktisk kan brukes så kan det hende at vi får offisielle kryptoer.
Sitat av BAN Vis innlegg
Blir sikkert en hype ved denne halveringen slik det alltid blir. I praksis så er det eneste som skjer ved en halvering at minerne får mindre BTC pr transaksjon og må øke avgiftene for å holde det gående. Små minere får enda mindre en i dag og de største tar enda mer over. BTC som er sentralisert fra før blir enda mer sentralisert og kun de mest religiøse bitcoinerne tror enda på at dette er en desentralisert økonomi.

At flere land ser på krypto har ikke noe med bitcoin å gjøre da bitcoin aldri vil bli en del av noe lands økonomi. Hvis de klarer å komme opp med en teknologi som faktisk kan brukes så kan det hende at vi får offisielle kryptoer.
Vis hele sitatet...
Definer "desentralisert".

Desentralisering er blitt et større buzzword enn blockchain, ingen vet egentlig hvorfor de synes det er viktig for da hadde de også visst at desentralisering bare er en liten del av bitcoin. Det ingen skjønner er at om man skal mine uten å miste penger blir man tvunget til å være ærlig og følge reglene, og det er det som gjør bitcoin så vakkert

I fremtiden blir minerne til exchanges.
Sitat av Furia Vis innlegg
Definer "desentralisert".

Desentralisering er blitt et større buzzword enn blockchain, ingen vet egentlig hvorfor de synes det er viktig for da hadde de også visst at desentralisering bare er en liten del av bitcoin. Det ingen skjønner er at om man skal mine uten å miste penger blir man tvunget til å være ærlig og følge reglene, og det er det som gjør bitcoin så vakkert

I fremtiden blir minerne til exchanges.
Vis hele sitatet...
Kunne forklart hvorfor desentralisering er mye mer en et buzzword for menigheten. Dette var en av kjerneverdiene i BTC. Den gang man enda trodde at BTC kunne fungere som et betalingsmiddel var desentraliseringen det som skulle sikre flyten av BTC uten innblanding fra banker og myndigheter. Ingen skulle ha mulighet til å endre noe på måten ting fungerte uten støtte fra hele nettveket.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Jeg putta 10k i indeksfond i DNB for tre uker siden etter å ha lest her. Tapt 100 kr til nå.
Vis hele sitatet...
Da var man for første gang under 9000 av de 10000 investerte.... Og nå som krona ikke er noe verdt lenger blir vel hele portefølgen nulla om ikke lenge..

Skulle ha investert i øl