Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1372302
Sitat av chillnuds Vis innlegg
http://gfx.nrk.no/Ojci1v87DVUvcxI9X_FvUgLm9Dc89qLUBHSd0c1WfX8A.jpg
ser til og med at den største målingen på skjelvet var i åsta, altså der hvor gården ligger.. i og med at i oslo er det mange tunneler og kjellere i bakken som vil stoppe trykket av sjokk bølgen i bakken, derfor ikke kjent så kraftig lengere ut..
men vis noen kjenner noen som kan lese av jordskjelv lesere så ville det vært spennende og sett fra Oslo i dag!!
Vis hele sitatet...
Er dette noe i den dur?
Som sagt jeg er ca 70 km unna episenteret på jordskjelvet som var tidligere i uka og jeg nekter å tro at skjelvet fra en bombe går så langt

Edit: Med mindre det var en atombombe, da!
Sist endret av toby; 23. juli 2011 kl. 03:16.
Snakket akkurat med et søskenbarn som er på senteret for pårørende (søsteren hans er fortsatt savnet etter Utøya)

Da hadde politet sagt til de som var der at det var et sted politiet var, men de torde ikke gå inn, for de visste ikke om det var fler der.

Hva får dere ut av dette? Hva skjuler politiet for oss? ..
Heh, sikker på at beskjeden ikke var som følge: "Da hadde politiet sagt til de som var der at det var et sted politiet var men de torde ikke gå inn, for de visste ikke hva --som var der--? Høres ut som de forventer "booby traps"?
Kan hende det er flere udetonerte bomber der...
Sitat av noy Vis innlegg
Heh, sikker på at beskjeden ikke var som følge: "Da hadde politiet sagt til de som var der at det var et sted politiet var men de torde ikke gå inn, for de visste ikke hva --som var der--? Høres ut som de forventer "booby traps"?
Vis hele sitatet...
Eksplosiver er allerede funnet så dette er et reelt dilemma, det var også rapporter om flere skyttere så dette er også noe politiet er obs på.
Han er sikkert long gone... Skytter #2 som noen rapporterer , altså.
Sist endret av SiegWarheit; 23. juli 2011 kl. 03:27.
Ridder av 1. klasse
Sitat av noy Vis innlegg
Heh, sikker på at beskjeden ikke var som følge: "Da hadde politiet sagt til de som var der at det var et sted politiet var men de torde ikke gå inn, for de visste ikke hva --som var der--? Høres ut som de forventer "booby traps"?
Vis hele sitatet...
eller at gjerningsmann nr 2 holder gissler? uten at politiet vil si det? blir jo bare syk spekulasjon...
Jeg har noen spørsmål som ikke nyhetene har gitt noe svar på.

Det første er hun damen som vises på tv2 stadig vekk. Hun mener at politiet kom alt for sent, og spraya folk med tåregass? De videoene som er filmet et par minutter etter eksplosjonen viser jo at politiet kommer nesten med en gang.
Og tåregass? Ingen andre har sagt noe om det.

En annen ting er at de sier at de har funnet eksplosiver i en bil på Utøya. Er dette i den hvite varebilen politiet gjemmer seg bak på noen av bildene fra helikoptrene som filmer?
Hvordan fikk i tilfelle siktede bilen dit?
Og hvor lenge har den stått der?
Sitat av toby Vis innlegg
Som sagt jeg er ca 70 km unna episenteret på jordskjelvet som var tidligere i uka og jeg nekter å tro at skjelvet fra en bombe går så langt

Edit: Med mindre det var en atombombe, da!
Vis hele sitatet...
Nevnte aldri noe om bomber som utløste skjelv osv. Er ikke fjærn! Sa jeg var nysgjerrig på om bomben hadde utslag i det hele tatt. Altså, kan man lese bomben i Oslo på en seismograf?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Noe som plager meg er alt skjedde for lett.
Han bestemte et realt mål, og kjøt etter ungdommer i AUF leiren.
Han ble tatt og informasjonen kom ut med en gang.

Jeg vet ikke va det er men jeg har en følelse at dette er ikke det siste vi får høre.
Begynte å tenke når folk kommenterer overalt på det store internett om at han kommer til å få så lav straff osv..
Passer ikke han i kriterien som "landsforræder" (Noe som kan bety dødsstraff for Anders.)? Eller tar jeg helt feil?
Lette litt rundt på lovdata men fant ingenting om landsforræderi, kan være fordi jeg er utrolig trøtt akkurat nå, men jeg hadde satt stor pris på om noen kan finne ut av det!
Ridder av 1. klasse
Sitat av perolsen Vis innlegg
Jeg har noen spørsmål som ikke nyhetene har gitt noe svar på.

Det første er hun damen som vises på tv2 stadig vekk. Hun mener at politiet kom alt for sent, og spraya folk med tåregass? De videoene som er filmet et par minutter etter eksplosjonen viser jo at politiet kommer nesten med en gang.
Og tåregass? Ingen andre har sagt noe om det.

En annen ting er at de sier at de har funnet eksplosiver i en bil på Utøya. Er dette i den hvite varebilen politiet gjemmer seg bak på noen av bildene fra helikoptrene som filmer?
Hvordan fikk i tilfelle siktede bilen dit?
Og hvor lenge har den stått der?
Vis hele sitatet...
Tåregassen lurer jeg også litt på...

men den bilen gjemmer seg bak, må jo være en bil som bare har hvert der ute fra før...

Ble jo også nevnt over, at det var en plass politiet ikke har gått inn enda, er jo mulig at sprengstoffet ligger der? Og at de derfor ikke har tørt å gå inn enda...
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av bragilicious Vis innlegg
Begynte å tenke når folk kommenterer overalt på det store internett om at han kommer til å få så lav straff osv..
Passer ikke han i kriterien som "landsforræder" (Noe som kan bety dødsstraff for Anders.)? Eller tar jeg helt feil?
Lette litt rundt på lovdata men fant ingenting om landsforræderi, kan være fordi jeg er utrolig trøtt akkurat nå, men jeg hadde satt stor pris på om noen kan finne ut av det!
Vis hele sitatet...
En tidligere i denne tråden som sa at dødsstraff for landsforræderi ble avskaffet rundt 1979 (etter hukommelsen).
Tror det er mye info politiet ikke har gitt ut enda, dette er skumle greier og jeg som medmenneske og statsborger krever å bli oppdatert med en ENESTE gang noe nytt skjer. Jeg vil ikke at ting og tang skal holdes skjult slik at folk begynner å spekulere og ulike fishy teorier blir laget.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Tåregassen lurer jeg også litt på...

men den bilen gjemmer seg bak, må jo være en bil som bare har hvert der ute fra før...

Ble jo også nevnt over, at det var en plass politiet ikke har gått inn enda, er jo mulig at sprengstoffet ligger der? Og at de derfor ikke har tørt å gå inn enda...
Vis hele sitatet...
Det er det jeg reagerer på. Nyhetene har nevnt at det er funnet sprengstoff i en bil Utøya. Den eneste bilen på øya er den bilen politiet gjemmer seg bak...
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Vi sluttet med dødsstraff for lenge siden. Quisling var en unntakssituasjon, og hendelsene kan på ingen måte sammenlignes. Karen som står bak det som hendte må riktig nok ha vært skvatt hakkende gal, men jeg klarer ikke å se hvordan dette er landsforræderi.
Ridder av 1. klasse
Sitat av SiegWarheit Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette høres interessangt ut! Mulig det kommer frem noe mer nå! De sies jo at det er en plass politiet ikke har tørt å gå inn enda... Mulig vi får høre noe mer nå! Og eventuelt om anntall omkommnet er økt...
Hentet fra Terrorloven

* Straffelovens paragraf 147a. Omfatter straffbare handlinger som brann, eksplosjon, flystyrt, båthavari, oversvømmelse, drap eller trusler om slike ting. Anses som terrorhandlinger når handlingen er begått med det forsett å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet eller å skape alvorlig frykt i en befolkning. Skal i henhold til loven straffes med fengsel inntil 21 år (©NTB)
Da er det vel 12-21 år, nærmere 12 enn 21...
Hero of Time
bronze's Avatar
TV2 vil snart vise den nye pressekonferansen.
Sitat av perolsen Vis innlegg
Det er det jeg reagerer på. Nyhetene har nevnt at det er funnet sprengstoff i en bil Utøya. Den eneste bilen på øya er den bilen politiet gjemmer seg bak...
Vis hele sitatet...
Eh, hvis dette stemmer syns jeg politiet i dette tilfellet har valgt en usedvanlig dårlig strategi ...
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av perolsen Vis innlegg
Da er det vel 12-21 år, nærmere 12 enn 21...
Vis hele sitatet...
Når David Toska fikk 18 år finner jeg det vanskelig å tro at en massemorder vil få noe mindre. Nærmere 21 med forvaring er mer realistisk.
Sist endret av Taake; 23. juli 2011 kl. 03:39. Grunn: 18 år*
Pressekonferanse fra politiet starter straks

Sitat av Taake Vis innlegg
Når David Toska fikk 18 finner jeg det vanskelig å tro at en massemorder vil få noe mindre. Nærmere 21 med forvaring er mer realistisk.
Vis hele sitatet...
Men er 21 nok? Hvis han har klart det her alene, så klarer han det igjen når han slipper ut.
Sitat av perolsen Vis innlegg
Jeg har noen spørsmål som ikke nyhetene har gitt noe svar på.

Det første er hun damen som vises på tv2 stadig vekk. Hun mener at politiet kom alt for sent, og spraya folk med tåregass? De videoene som er filmet et par minutter etter eksplosjonen viser jo at politiet kommer nesten med en gang.
Og tåregass? Ingen andre har sagt noe om det.
Vis hele sitatet...
Ho dama der var sikkert bare frustrert og trengte noen å skylde på, for det ho sier stemmer simpelthenn ikke. Jeg var ved rockefeller da det smallt og det tok knapt et minutt før gatene var fulle av politi. De har jo hovedkontor rett rundt hjørnet.

Jeg gikk rundt omkring i torggata, youngstorget og regjeringskvartalet med en gang, og politiet var overhodet ikke trege med å være på plass.

Da de kom var de kanskje noe strenge og ba ikke akkurat folk pent om å komme seg bort, men det var jo en stund de trodde det var to bomber til i området som ikke hadde gått av enda.

Jeg er vanligvis ikke fan av politiet, og ofte de oppfører seg som ufordragelige idioter, men idag har de faktisk gjort en ganske god jobb.

Og tåregass? Hadde de brukt tåregass på massene, så ville vi helt klart hørt om det.
Sitat av perolsen Vis innlegg
Pressekonferanse fra politiet starter straks



Men er 21 nok? Hvis han har klart det her alene, så klarer han det igjen når han slipper ut.
Vis hele sitatet...
Forvaring er at den opprinnelige dommen kan forlenges et uavgrenset antall ganger.
TV2 har fått Nyhetskanalen sin på nettsidene sine. http://www.tv2.no/nyheter/live
Sitat av perolsen Vis innlegg
Pressekonferanse fra politiet starter straks



Men er 21 nok? Hvis han har klart det her alene, så klarer han det igjen når han slipper ut.
Vis hele sitatet...
Han blir helt sikkert dømt til forvaring og kan da i teorien sitte resten av livet, som jeg forøvrig antar ikke blir så langt.
Jeg gleder meg til å høre ideologien bak det. Med en så godt belest og politisk aktiv person tviler jeg sterkt på at han bare plutselig klikket eller bare var "normalt" gal som han i USA nylig. Hvis det ikke har kommet noe ut av avhørene enda tipper jeg det kommer et manifest eller noe slikt i posten til mediene i morgen.
Kondolerer til alle som mistet familie, venner og bekjente idag.

Han blir ikke å ha det lett når han slipper ut. Frister litt å stå utenfor å vente på han...
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av perolsen Vis innlegg
Pressekonferanse fra politiet starter straks



Men er 21 nok? Hvis han har klart det her alene, så klarer han det igjen når han slipper ut.
Vis hele sitatet...

Om 21 er nok elle rikke kan ikke jeg dømme. Straffesaker er uansett vanskelige. For min del kan han sitte inne resten av livet, noe som ved forvaring i teorien er noe som faktisk kan være tilfellet.

Pressekonferansen kan forresten sannsynligvis ses på TV2 om ikke alt for lenge. For de som ikke har tv - http://www.tv2.no/nyheter/live.
Sitat av ribtin Vis innlegg
Ho dama der var sikkert bare frustrert og trengte noen å skylde på, for det ho sier stemmer simpelthenn ikke. Jeg var ved rockefeller da det smallt og det tok knapt et minutt før gatene var fulle av politi. De har jo hovedkontor rett rundt hjørnet.

Jeg gikk rundt omkring i torggata, youngstorget og regjeringskvartalet med en gang, og politiet var overhodet ikke trege med å være på plass.

Da de kom var de kanskje noe strenge og ba ikke akkurat folk pent om å komme seg bort, men det var jo en stund de trodde det var to bomber til i området som ikke hadde gått av enda.

Jeg er vanligvis ikke fan av politiet, og ofte de oppfører seg som ufordragelige idioter, men idag har de faktisk gjort en ganske god jobb.

Og tåregass? Hadde de brukt tåregass på massene, så ville vi helt klart hørt om det.
Vis hele sitatet...
Deilig at noen kan avkrefte det denne damen sier! Merkelig at TV2 sender det om og om igjen. Høres helt merkelig ut det denne damen sier.

Men jeg er fortsatt nysgjerrig på denne bilen på Utøya. Er det noen her som var på øya, og kan si hvor lenge den bilen hadde stått der?
Og hva bilen gjorde på den lille øya.
Sitat av perolsen Vis innlegg
Men jeg er fortsatt nysgjerrig på denne bilen på Utøya. Er det noen her som var på øya, og kan si hvor lenge den bilen hadde stått der?
Og hva bilen gjorde på den lille øya.
Vis hele sitatet...
Har vært på Utøya flere ganger selv og er ikke overrasket over å se bil der.
Til vanlig benyttes det en båt som kan minne om en miniferge, er ikke umulig at biler blir transportert med denne fra tid til annen. Det bor nemlig et par mennesker på øya som holder den vedlike. Om bomben ble plantet i bilen er det nok heller snakk om at mistenkte brøt seg inn i denne.
Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Har vært på Utøya flere ganger selv og er ikke overrasket over å se bil der.
Til vanlig benyttes det en båt som kan minne om en miniferge, er ikke umulig at biler blir transportert med denne fra tid til annen. Det bor nemlig et par mennesker på øya som holder den vedlike. Om bomben ble plantet i bilen er det nok heller snakk om at mistenkte brøt seg inn i denne.
Vis hele sitatet...
Det står noe på siden av bilen. Jeg har bare sett helikopterbildene, som rister ganske mye. Er den noen her som har klart å lese det som står på siden av bilen? Er det en nettadresse?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
nå får vi høre..
80 DREPTE PÅ UTØYA!
å fy faen,, sa han 80?
minst 80 drepte, omg!
Ridder av 1. klasse
80drepte på Utøya.... fy faen helt sinnssykt
Å fy faen, hørte nettopp at det var minst 80 døde på utøya..
minst 80 drepte!
fyy faen! z
Har ikke ord....
fy faen... helt jævlig
Sist endret av Heisenberg1; 23. juli 2011 kl. 03:52.
fyfaen, 80 stk..
Å fy faen. Begynner å grine. Åtti drepte...
This just in: minst 80 drepte på Utøya.

Hva for et monster av et våpen hadde han? En saw eller? Han må ha hatt rompa full av ammo.
Sist endret av Petter H; 23. juli 2011 kl. 03:52.
Minst 80 drept? En manns verk? Jesus ...
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.