Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3327
Heisann!

Bygde min nye PC igår, men den vil ikkje starte opp.
Er mitt aller første bygg, men har sjekket at alle kabler sitter sikkelig, og at alt får strøm. Hovedkortet lyser også grønt når eg setter inn stikkontakten.

Spec.

ASUS P8P67 B3
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3
INTEL CORE I5 2500K
SAMSUNG SPINPOINT F3 500GB
OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU
ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU

Film av hva som skjer

http://i197.photobucket.com/albums/aa308/JVMyhre/th_VID_20110618_200308.jpg

Noen som har tips til hva som burde sjekkes?
Har du satt i høyttaleren som følger med hovedkortet? Hør etter pipene og sjekk opp i manualen.

Forøvrig, filmen funker ikke.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Har du satt i høyttaleren som følger med hovedkortet? Hør etter pipene og sjekk opp i manualen.

Forøvrig, filmen funker ikke.
Vis hele sitatet...
Filmen funker greit. Trykk på bildet.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Filmen funker greit. Trykk på bildet.
Vis hele sitatet...
Du har rett, jeg var lat.

TS: Sjekk om du har plugget i den høyttaleren.
Du kan jo begynne med en test av PSU så du er sikker på at den fungerer.
Guide.
hva skjer før den skrur seg av? går viftene i kabinett, på cpu og i gpu?

1. press alle kabler ordentlig inn, husk at du skal høre et klikk når ram brikkene er på plass
2. dobbeltsjekk alle kabler
3. test psu'en din som zaim sa (sjekk også at den er på, hehe)
4. prøv en annen psu hvis du har
Første jeg ville sjekket er hvilke vifter som spinner opp, om du har satt 24-pins og 8-pins ATX-kontaktene skikkelig i hovedkortet. Så ville jeg tatt ut alle RAM-brikkene med unntak av en. Etter det ville jeg sjekket PSUen slik Zaim linket til.
Sist endret av httpwhat; 18. juni 2011 kl. 21:27.
Ha bare det du minimum trenger for å starte maskina, dvs. 1 rambrikke, skjermkort (hvs ikke onboard), psu og cpu.
Starter maskina da, kobler du til 1 og 1 ting til du eventuelt får problemer.
off topic men, hva slags kabinett er det? ser ut som samme jeg får neste uke, husker bare ikke navnet
Hvor stor PSU har du ?
Eat to bite?
Curver's Avatar
Lyser det noen lamper på hovedkortet ditt? Blinker el?

Vis den lyser så sjekk at POWER SW er satt i. Det er en kabel, jumper, kall det hva du vill.

http://img.tomshardware.com/us/2002/09/18/building_your_own_pc/panel_leitungen.jpg

EDIT: Ser på filmen din at det lyser, sjekk at jumperen er satt i da.
Sist endret av Curver; 19. juni 2011 kl. 11:52.
Kabinettet er et Fractal Design R3.

Pcn starter ikkje i de heiletatt, eneste som skjer er at av/på knappen lyser i 1 sek, ingenting mer. Har skrudd til alle skruer og sjekket alle kontakter idag, og alt er som det skal være.

Hvor stor psu eg har står i førsteposten, 700w.

Når det kommer till denne høytaler ledningen som skal varsle problemer, så finner eg ikkje den, hvor skal den komme fra?

Beklager evt skrivefeil, skriver dette fra mobilen.

Og ja, POWER SW er tilkoblet
Norskehesten
Alden's Avatar
har du koblet inn den strømmen som skal være øverst i HK? jeg har samme HK

http://bildr.no/thumb/909170.jpeg
Sitat av Alden Vis innlegg
har du koblet inn den strømmen som skal være øverst i HK? jeg har samme HK

http://bildr.no/thumb/909170.jpeg
Vis hele sitatet...
Ja den er koblet til, etter mye om og men. OCZ strømforsyiningen har så korte kabler atte, men det gikk til slutt.
Sist endret av JVMyhre; 19. juni 2011 kl. 13:00.
Norskehesten
Alden's Avatar
jeg husker på min gammle pc at jeg fikk samme problemer med det. jeg måtte justere skruere til HK måtte løse litt på dem.. ikke for stram og ikke for løs.. aner ikke hvorfor det skulle fikse det men det gjorde det i såfall...
Om det skjer så lite som du sier må du jumpstarte PSU - den kan være DOA.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg husker på min gammle pc at jeg fikk samme problemer med det. jeg måtte justere skruere til HK måtte løse litt på dem.. ikke for stram og ikke for løs.. aner ikke hvorfor det skulle fikse det men det gjorde det i såfall...
Vis hele sitatet...
Hm, kan jo selføgelig prøve det.

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Om det skjer så lite som du sier må du jumpstarte PSU - den kan være DOA.
Vis hele sitatet...
Dette sa meg veldig lite, men skal prøve og sjekke PSU som Zaim skrev tidligere.
Jumpstarte PSU er det Zaim linket til. DOA = Dead on Arrival.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jumpstarte PSU er det Zaim linket til. DOA = Dead on Arrival.
Vis hele sitatet...
Aah, skjønner.
Har alt klart her for og sjekke nå, men hvordan får eg koblet en 3-pins vifte direkte til PSUen?

EDIT: Prøvde uten og koble til ekstra vifte, og PSUen virker flott, viften på den begynte å gå ihvertfall. Så da er PSU ok?
Du kobler en 3-pins vifte til PSu med en SLIK
Norskehesten
Alden's Avatar
har du prøvd å starte opp med power button som er på HK så kan du utelukke at det ikke er noe feil med pinsa som er koblet fra kabinettet
Sitat av Alden Vis innlegg
har du prøvd å starte opp med power button som er på HK så kan du utelukke at det ikke er noe feil med pinsa som er koblet fra kabinettet
Vis hele sitatet...
Og hvor er nå så den?

Nå har eg gått over alle kabler igjen, og løsnet skruene litt på hovedkortet.
Fortsatt ingen bedring.

Kan skrive opp alle navnene for eg har koblet opp kabler, så kan dere se om det er noe som mangler kanskje? Har som sagt aldri bygd PC før, så er jo mye mulig det.

EATX12V
CPU_FAN
EATXPWR
RESET SW
POWER SW
POWER LED -
POWER LED +
USB910
AC'97

EDIT: Da har eg prøvd enda meir.

"Kortsluttet" POWER SW. Ingenting skjedde.
Prøvd med bare en RAM brikke. Ingenting skjedde.
Resette BIOSen. Ingenting skjedde.

Nå har eg gått skikkelig tom for ideer her.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Og hvor er nå så den?


Vis hele sitatet...
ah sorry det er kun Delux B3 som har det tror jeg.. den ligger helt nede i midten der rett over psu i såfall
Hvis du får kun et lite blink da du prøver power-knappen, tyder det på at du har en for stor belastning for poweret ditt. Det er beskyttet mot kortslutning / stort strømtrekk, og vil slå seg av for ikke å brenne opp utstyret ditt!
De viktigste tingene som kan gi deg sånne problemer: Festeskruer for hovedkortet! Har du sjekket at du har festet hovedkortet i riktig huller?
Har du satt på for mange nipler mellom chassis og hovedkort? Bruk KUN der det er beregnet for ditt hovedkort! (det er alltid med for mange avstandsstykker og muligheten for å sette en feil er tilstede..)
Løse skruer? Sjekk om det ligger noe løst som kan kortslutte...
Er du sikker på dette, kan problemene ofte være: Rambrikker som ikke er satt riktig ned i sine sokler! Feilmontert kjøler på cpu! Grafikkort ikke satt 100% riktig i sokkel..
med andre ord kan du demontere hele maskina og sette den sammen på nytt, sjansen for feilmontering er stor

edit: oi, har visst passert 500 innlegg jeg
Sist endret av vangsfreaken; 19. juni 2011 kl. 17:19.
Sitat av woff Vis innlegg
Hvis du får kun et lite blink da du prøver power-knappen, tyder det på at du har en for stor belastning for poweret ditt. Det er beskyttet mot kortslutning / stort strømtrekk, og vil slå seg av for ikke å brenne opp utstyret ditt!
De viktigste tingene som kan gi deg sånne problemer: Festeskruer for hovedkortet! Har du sjekket at du har festet hovedkortet i riktig huller?
Har du satt på for mange nipler mellom chassis og hovedkort? Bruk KUN der det er beregnet for ditt hovedkort! (det er alltid med for mange avstandsstykker og muligheten for å sette en feil er tilstede..)
Løse skruer? Sjekk om det ligger noe løst som kan kortslutte...
Er du sikker på dette, kan problemene ofte være: Rambrikker som ikke er satt riktig ned i sine sokler! Feilmontert kjøler på cpu! Grafikkort ikke satt 100% riktig i sokkel..
Vis hele sitatet...
Hmm, ja får vel prøve det da.. Hvordan blir det med kjølepastaen da? Må eg fjærne den gamle og ha på ny?

Har kun satt i de skruene som trengs ja, sjekket dette nøye før eg gikk videre. Og alle skruene er strammet, men ikkje strammet for mye heller.

Så dere tror løsningen er og ta alt fra hverandre og begynne på nytt?
har du sjekket om CPU'en ligger skikkelig i socketten? og at ingen pins er knekt av ? ..
Husk å påføre ny kjølepasta når du har tatt av kjøler..
Om du har stock-kjøler så sjekk at denne er skikkelig festet, Intel sine stock-kjølere er et helvette å feste med de plastdingsene iallefall ><

EDIT: Anbefaler Isopropanol for fjerning av kjølepasta, fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner.
Sist endret av bragilicious; 19. juni 2011 kl. 20:35.
Sitat av bragilicious Vis innlegg
har du sjekket om CPU'en ligger skikkelig i socketten? og at ingen pins er knekt av ? ..
Husk å påføre ny kjølepasta når du har tatt av kjøler..
Om du har stock-kjøler så sjekk at denne er skikkelig festet, Intel sine stock-kjølere er et helvette å feste med de plastdingsene iallefall ><

EDIT: Anbefaler Isopropanol for fjerning av kjølepasta, fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner.
Vis hele sitatet...
Siden eg påførte kjølepastaen igår, så gikk den lett av med litt papir.
Har Corsair A70 kjøler.

Tok ut CPU, GPU og HDD nå, skal sette det i sammen igjen nå og se om det hjelper.

BTW., eg kan montere skjermkortet (et ASUS HD6870 DirectCU) i PCIEX16_1 ikkje sant?
Ja , det er der skjermkortet skal stå ja

Har forsåvidt ganske likt oppsett som deg og har ikke opplevd noen problemer enda,

ASUS P8P67 DELUXE B3
CORSAIR 2x4GB DDR3 XMS3 1600Mhz
INTEL CORE I5 2500K
Random 1TB 6GB/s 10000 rpm HDD
Corsair AX 850W
OCZ 120GB SSD
ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II
NOCTUA NH-D14

Håper det ordner seg for deg!
Fulgte det ikke med en høytaler med kabinettet ?
ser ut som en svart sylinder med 2 ledninger.
Sitat av bragilicious Vis innlegg
Ja , det er der skjermkortet skal stå ja

Har forsåvidt ganske likt oppsett som deg og har ikke opplevd noen problemer enda,

ASUS P8P67 DELUXE B3
CORSAIR 2x4GB DDR3 XMS3 1600Mhz
INTEL CORE I5 2500K
Random 1TB 6GB/s 10000 rpm HDD
Corsair AX 850W
OCZ 120GB SSD
ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II
NOCTUA NH-D14

Håper det ordner seg for deg!
Fulgte det ikke med en høytaler med kabinettet ?
ser ut som en svart sylinder med 2 ledninger.
Vis hele sitatet...
Hmm, da var alt satt isammen igjen, fortsatt ingen respons og få
Nei, var ingen høytaler
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg vil faktisk annta at CPU'en er død =( Har du en annen du kan teste med?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg vil faktisk annta at CPU'en er død =( Har du en annen du kan teste med?
Vis hele sitatet...
Hmm, nei det har eg ikkje.
RAM brikkene, har du sjekket at de sitter ordentlig nede i sporene sine? Dette har skjedd med meg, og da skjer det ingen ting når du prøver å skru på pcen.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
RAM brikkene, har du sjekket at de sitter ordentlig nede i sporene sine? Dette har skjedd med meg, og da skjer det ingen ting når du prøver å skru på pcen.
Vis hele sitatet...
Ja, de sitter ordentlig på plass, har også tatt de ut og inn på nytt, og prøvd med kun en brikke. De sitter plassert på DIMM_A2 og DIMM_B2.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg vil faktisk annta at CPU'en er død =( Har du en annen du kan teste med?
Vis hele sitatet...
Vil ikke maskinen starte fordetom? bios er vel fremdeles tilstede?
Hva skjer hvis du starter maskina uten cpu?
Sist endret av RandomiZed; 19. juni 2011 kl. 22:08.
Jo, du kommer til POST selv med død cpu.
Sitat av loulou Vis innlegg
Jo, du kommer til POST selv med død cpu.
Vis hele sitatet...
Så da er det heller ikkje CPU som gjør at den ikkje vil starte opp?
Norskehesten
Alden's Avatar
hmm dette var da rart :/ jeg tror det må være en overbelasting en eller annen plass.... prøv en annen strømkabel og eller en annen stikkontakt.
du brukte sånne underskruer under hk sant? slik at ikke HK ligger på selve kabinettet
Sitat av Alden Vis innlegg
hmm dette var da rart :/ jeg tror det må være en overbelasting en eller annen plass.... prøv en annen strømkabel og eller en annen stikkontakt.
du brukte sånne underskruer under hk sant? slik at ikke HK ligger på selve kabinettet
Vis hele sitatet...
Har prøvd forskjellige stikkontakter, men ikkje kabel da, kan jo prøve det også.
Ja, brukte disse skruegreiene under HK også.
Da fikk eg start på PC'n!
Tok ut alt, og satte det sammen igjen, og da startet den gitt!

Hovedkortet var nok i kontakt med kabinettet.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Da fikk eg start på PC'n!
Tok ut alt, og satte det sammen igjen, og da startet den gitt!

Hovedkortet var nok i kontakt med kabinettet.
Vis hele sitatet...
godt å høre kos deg med ny forsinka pc
Tommel opp for å ikke gi opp!

Flott maskin du har kjøpt altså. Vær nøye med å teste komponentene etter du har fått den skikkelig opp å gå, slik at du kan utelukke at noe har tatt skade av det som har skjedd. Det ville jeg gjort ihvertfall.
Takk takk til begge to!
Er veldig fornøyd selv, eneste er at den bråker litt, men kan vel ikkje vente noe annet når det står 6 120mm vifter i kabinettet, og to på A70 CPU kjøleren

Hvordan skal eg sjekke dette httpwhat?
Hoi, det var solid med vifter ja... Hvilket kabinett hadde du igjen? Du kan forøvrig styre hastigheten på disse med software, om du vil. Da kan du justere lydnivået litt ned etter bruken.

Memtest for RAM og stresstest (google for valg - Prime95, 3DMark, osv.) for CPU og GPU. Bare for å vite at systemet er stabilt og fint.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hoi, det var solid med vifter ja... Hvilket kabinett hadde du igjen? Du kan forøvrig styre hastigheten på disse med software, om du vil. Da kan du justere lydnivået litt ned etter bruken.

Memtest for RAM og stresstest (google for valg - Prime95, 3DMark, osv.) for CPU og GPU. Bare for å vite at systemet er stabilt og fint.
Vis hele sitatet...
Takk for tips.
Det er et Fractal Design R3. Og siden det første kabinettet eg fikk fra dustin var ødelagt, så fikk eg beholde det, og fikk tilsendt et nytt.

Så da tok eg viftene derfra, og den andre viftekontrollen som følger med kabinettet, så alle viftene kan kontrolleres. Men har en følelse av at det er A70 viftene som bråker, ikkje Fractal Design Silent Series viftene
Det tror jeg du har aldeles rett i!

Men hva med å ta av Corsair-viftene CPU-kjøleren og sette på Fractal-viftene? Må jo både se pent ut og gi lavere støynivå.

4 vifter i kabinettet holder jo lenge uansett - det oppsettet ditt skaper ikke akkurat mye varme.
Sist endret av httpwhat; 21. juni 2011 kl. 22:41.
Synd at du ikke leste hva jeg skrev ganske tidlig da... Det var ikke mye tvil om problemet, derfor fikk du et konkret og helt riktig råd av meg. Ikke det at jeg jakter på kp, men hvis du hadde fulgt rådene mine hadde du løst dette fort uten å kaste bort tiden på diverse useriøse svar som du har fått. Greit å lese at jeg nok en gang hadde rett i min analyse av problemet!
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det tror jeg du har aldeles rett i!

Men hva med å ta av Corsair-viftene CPU-kjøleren og sette på Fractal-viftene? Må jo både se pent ut og gi lavere støynivå.

4 vifter i kabinettet holder jo lenge uansett - det oppsettet ditt skaper ikke akkurat mye varme.
Vis hele sitatet...
Tja, kan jo forsåvidt prøve det!

Sitat av woff Vis innlegg
Synd at du ikke leste hva jeg skrev ganske tidlig da... Det var ikke mye tvil om problemet, derfor fikk du et konkret og helt riktig råd av meg. Ikke det at jeg jakter på kp, men hvis du hadde fulgt rådene mine hadde du løst dette fort uten å kaste bort tiden på diverse useriøse svar som du har fått. Greit å lese at jeg nok en gang hadde rett i min analyse av problemet!
Vis hele sitatet...
Leste det eg, svarte til og med på det! Men ville sjekke ut andre småting før eg reiv det fra hverandre igjen.