Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 12514
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Vi vil selv si noe som "Jeg skjønner ikke at noen kan tro at alt som finnes er skapt av et crash, et smell og ingenting. Hvordan kan bevegende atomer skape vår bevissthet osv. Så mye diskusjon er det ihvertfall i mitt miljø
Vis hele sitatet...
Det illustrerer poenget mitt ypperlig. Det at du omtaler det som et kræsj, et smell og ingenting illustrerer at du har forstått svært lite av modellen som er rådande for universet. Kanskje du burde utfordre eige sinn til å lære litt om den, slik at du baserer kritikken av den på fakta, og ikkje fordommer du måtte ha? Samme gjeld atomer og medvit. Kanskje du burde studere korleis biologiske prosesser fungerer, korleis kjemien fungerer? For naturen er uendeleg vakker, og sluttar aldri å forundre meg. Men det vil ikkje sei at eg har behov for ein overnaturleg entitet for å forklare noko.
Sitat av bronze Vis innlegg
Ganske kynisk av denne religionen å hevde at man er medfødt synd, og at man kun kan frelses ved å tro på Gud. Hvorfor er jeg medfødt synd?

Og jeg synes det er ganske drøyt at du sier at noen fortjener sykdom mer enn andre. Det må vel implisere at de fleste afrikanere er fryktelige mennesker, siden de har så mye sykdom, mens vi her i den vestlige verden er engler i forhold?
Vis hele sitatet...
Var ikke afrikanerne jeg snakket om at fortjente sykdom nå da Selv om det kanskje kan virke slik. Jeg mente mest drapsmenn, voldtektsmenn osv. F.eks mener jeg at Hitler fortjente sykdom, straff, pine og alt som er mye mer en du, jeg og alle andre. Det at dødraten i Afrika er høyere enn her har jeg ikke noen kristen forklaring på. Men ihvertfall burde VI hjulpet dem osv. Mer har jeg ikke å si.

Hvorfor vi er medfødt synd: Detter er noe kristne TROR da. Så jeg kan jo ikke si at du er medfødt synd. Men det skjedde da Eva ble fristet av djevelen til å handle mot guds vilje.
Ifølge bibelen synder du selv om du bare tenker noe stygt om noen eller noe slikt. Det er noe som det er UMULIG å unngå. Det finnes ikke en person som aldri har tenkt en stygg tanke. Utenom Jesus ifølge min tro da, såklart.


Shellshock: Religion vil alltid bli brukt til slike ting. Selv bruker jeg ikke kristendommen til å dømme andre. Fordi jeg mener at Gud er den eneste som har rett til å dømme noen som helst. Derfor mener jeg at det er rett at norge ikke har dødsstraff. Selv om jeg og synes noe som har gjort gruselige ting faktisk kan fortjene det. Men så er vel ikke jeg ren for synd heller da. Så at jeg tenker slikt kan jeg ikke kontrollere.

Ingenting rettferdiggjør ondskap mot andre. At religion blir missbrukt til det formålet har mer med personen som missbruker religionen å gjøre, enn religionen selv. Dessverre.


Til nikons: Tusen takk. Det går bra. Jeg bryr meg ikke om hvr DUM jeg er. Men bruk forums-tråden til rett formål er du snill.

Så klart vet jeg at teorien om big bang osv inneholder mer en det som står i den strofen. Men jeg klarer ikke tro på det, akkurat som at du ikke klarer å tro på noe av det som står i bibelen,.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det illustrerer poenget mitt ypperlig. Det at du omtaler det som et kræsj, et smell og ingenting illustrerer at du har forstått svært lite av modellen som er rådande for universet. Kanskje du burde utfordre eige sinn til å lære litt om den, slik at du baserer kritikken av den på fakta, og ikkje fordommer du måtte ha? Samme gjeld atomer og medvit. Kanskje du burde studere korleis biologiske prosesser fungerer, korleis kjemien fungerer? For naturen er uendeleg vakker, og sluttar aldri å forundre meg. Men det vil ikkje sei at eg har behov for ein overnaturleg entitet for å forklare noko.
Vis hele sitatet...
Det var en måte å forklare det på. Har faktisk stor interesse for vitenskap, natur og det meste. Og jeg kan koble bibelske fakta og hendelser til vitenskapen, samtidig som jeg ser hvor vakker naturen jeg mener Gud har skapt er.
Har ikke VELDIG mye feiling på kjemi og biologiske prosesser foregår. (jeg er 15 år). Men synes det er alt for avansert til at det ikke har noen skaper.
Sist endret av mrMosquito; 26. desember 2010 kl. 01:34.
Hvorfor skal vi hjelpe afrikanere? det er jo guds vilje at de lider...

Klarer ikke å tro på big bang teorien? du vet jo nesten ingenting om den.
Sist endret av nikons; 26. desember 2010 kl. 01:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Var ikke afrikanerne jeg snakket om at fortjente sykdom nå da Selv om det kanskje kan virke slik. Jeg mente mest drapsmenn, voldtektsmenn osv. F.eks mener jeg at Hitler fortjente sykdom, straff, pine og alt som er mye mer en du, jeg og alle andre. Det at dødraten i Afrika er høyere enn her har jeg ikke noen kristen forklaring på. Men ihvertfall burde VI hjulpet dem osv. Mer har jeg ikke å si.
Vis hele sitatet...
I så måte hadde det jo vore veldig interessant om det var ein samanheng mellom sjukdom og graden av synd mot bibelen. Diverre er slikt rimeleg vanskeleg, på grunn av den subjektive dømminga som er involvert, og tidshorisonten det går over.

Men i og med at vi burde hjelpe dei så er det vel å gå langt i å sei at gud ikkje har planer om å hjelpe dei - for ein allmektig gud bør jo kunne utrydde sjukdom rimeleg enkelt? T.d. HIV kan jo utryddast ved ein liten genmutasjon...
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Så klart vet jeg at teorien om big bang osv inneholder mer en det som står i den strofen. Men jeg klarer ikke tro på det, akkurat som at du ikke klarer å tro på noe av det som står i bibelen,.
Vis hele sitatet...
Det fine med vitenskap er at det er ikkje avhengig av tru. Det handler om å sjå på forklaringsmodeller, undersøke kor godt dei passer, og avgjere rimeleg objektivt om det er ein modell som passer med det vi observerer.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvorfor skal vi hjelpe afrikanere? det er jo guds vilje at de lider...

Klarer ikke å tro på big bang teorien? du vet jo nesten ingenting om den.
Vis hele sitatet...
Fordi vi som har fått jorden har ansvar for hverandre. Vi har sammvittighet og medlidenhet og skal bruke den til noe.
"det er jo guds vilje at de lider...", godt argument. Kan ikke svare på det, for jeg er ikke Gud selv. Men tror ikke at det er som du sier. Men en måte å få gud til å få mennesket til å tenke f.eks.

[quote=slashdot;1942160]Det fine med vitenskap er at det er ikkje avhengig av tru. Det handler om å sjå på forklaringsmodeller, undersøke kor godt dei passer, og avgjere rimeleg objektivt om det er ein
Det har du rett i. Men mitt synspunkt er; ved et enkelt bilde.
Vi har en bil. Den kan kjøres. og det har med vitenskap å gjøre, hvordan motorikken fungerer osv. Jeg mener at noe må ha DESIGNET den bilen for at den skal funke. Og ikke ha oppstått av seg selv. Slik som det meste har. Om det er slik at big bang det som skjedde videre faktisk stemmer,(vet ikke mye om det) så mener jeg at det er Gud som har skapt alt på den måten. Han ahr fått en prosesss igang, og siden han har designet alt vet han hvordan det blir, og er da i stand til å skape hva han vil.
Sist endret av mrMosquito; 26. desember 2010 kl. 01:41.
[quote=mrMosquito;1942157
Det var en måte å forklare det på. Har faktisk stor interesse for vitenskap, natur og det meste. Og jeg kan koble bibelske fakta og hendelser til vitenskapen, samtidig som jeg ser hvor vakker naturen jeg mener Gud har skapt er.
Har ikke VELDIG mye feiling på kjemi og biologiske prosesser foregår. (jeg er 15 år). Men synes det er alt for avansert til at det ikke har noen skaper.[/QUOTE]

men ser du ikke forskjellen på en hypotese som har blitt utarbeida etter vitenskaplige prinsipper, og noe som står i en 2000 år gammel bok?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Men synes det er alt for avansert til at det ikke har noen skaper.
Vis hele sitatet...
Kven skapte skaperen? Ein skaper som kan skape den kompleksiteten vi ser, må jo nødvendigvis ha rimeleg stor kompleksitet sjølv, så å introdusere ein skaper forklarer jo på ingen måte nokon ting - det flytter problemet eit hakk.

Om du seier at ein skaper alltid har eksistert så er det enkle svaret mitt at i så fall kan ein akkurat like gjerne forutsette at singulariteten som vart universet alltid har eksistert. I sistnemde tilfelle kuttar ein ut eit unødig steg...
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Har faktisk stor interesse for vitenskap, natur og det meste. Og jeg kan koble bibelske fakta og hendelser til vitenskapen, samtidig som jeg ser hvor vakker naturen jeg mener Gud har skapt er.
Har ikke VELDIG mye feiling på kjemi og biologiske prosesser foregår. (jeg er 15 år). Men synes det er alt for avansert til at det ikke har noen skaper.
Vis hele sitatet...
Ok, hvilke bibelske fakta og hendelser kan du koble til vitenskapen?

Det at du synes det er for avansert, er sannsynligvis fordi du ikke har lært om det enda. Les litt om evolusjon etc, så ser du at det er veldig logisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Vi har en bil. Den kan kjøres. og det har med vitenskap å gjøre, hvordan motorikken fungerer osv. Jeg mener at noe må ha DESIGNET den bilen for at den skal funke. Og ikke ha oppstått av seg selv. Slik som det meste har.
Vis hele sitatet...
Da har du ikkje forstått konseptet evolusjon. Richard Dawkins si 'The blind watchmaker' bruker et par hundre sider på å drive tilbake den oppfatninga om at komplekse systemer må ha en designer på rimelig elegant bevis, med konkrete eksempler og god dokumentasjon til å underbygge argumentasjonen.

Kort sagt så er ikkje evolusjon avhengig av design, fordi det tar utgangspunkt i det som overlever i seleksjon og mutasjon. Tilfeldige mutasjoner gir seleksjonen arbeidsrom, og dei best tilpassa individa overlever, til nye mutasjoner.

Uansett står det forrige poenget mitt rimelig sterkt: om nokon har designa det vi ser, kven har designa den designeren? For nokon som kan designe det vi ser må jo ubønnhørlig vere rimelig avansert skapning som ikkje kan ha oppstått tilfeldig...?
Sitat av EoT Vis innlegg
men ser du ikke forskjellen på en hypotese som har blitt utarbeida etter vitenskaplige prinsipper, og noe som står i en 2000 år gammel bok?
Vis hele sitatet...
Vitenskapen forklarer mye. Men jeg tror gud er skaperen bak vitenskapen. Om du skjønner hva jeg mener. Jeg mener ikke å si at vitenskap ikke finnes, men at gud er skaperen BAK vitenskapen. At det jeg tror på er fra en 2000 år gammel bok stemmer ikke fullt og helt. For det er de jeg føler som skaper min tro. Ikke først å fremst bibelen selv.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kven skapte skaperen? Ein skaper som kan skape den kompleksiteten vi ser, må jo nødvendigvis ha rimeleg stor kompleksitet sjølv, så å introdusere ein skaper forklarer jo på ingen måte nokon ting - det flytter problemet eit hakk.

Om du seier at ein skaper alltid har eksistert så er det enkle svaret mitt at i så fall kan ein akkurat like gjerne forutsette at singulariteten som vart universet alltid har eksistert. I sistnemde tilfelle kuttar ein ut eit unødig steg...
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare på det nei. Men håper på å få svaret når jeg kommer hjem.(himmelen)

Sitat av nikons Vis innlegg
Ok, hvilke bibelske fakta og hendelser kan du koble til vitenskapen?

Det at du synes det er for avansert, er sannsynligvis fordi du ikke har lært om det enda. Les litt om evolusjon etc, så ser du at det er veldig logisk.
Vis hele sitatet...
Synes det er logisk at Gud er skaperen bak alt.

Bibelsk hendelse: Syndefloden, skapte olje og gass. (tror jeg)
Har også mine tvil om evolusjon, men dette er noe jeg har hørt om, og ikke kan forklare selv. Har med at evolusjon er en prosess som er umulig fordi et ledd mellom to arter ikke er i stand til å overleve, fordi den ennå ikke har utviklet egenskpaene den vil få som ny art, og har mistet de egentskapene den trenger for å overleve som den hadde fra sin forige art. Og da vil den arten ikke være i stand til å overleve, og da heller ikke få avkom som kan fortsette evolusjonen.

menmen, nå stikker jeg. Ikke fordi jeg er lei. Men fordi klokka snart er 2 og er sugen på søvn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da har du ikkje forstått konseptet evolusjon. Richard Dawkins si 'The blind watchmaker' bruker et par hundre sider på å drive tilbake den oppfatninga om at komplekse systemer må ha en designer på rimelig elegant bevis, med konkrete eksempler og god dokumentasjon til å underbygge argumentasjonen.

Kort sagt så er ikkje evolusjon avhengig av design, fordi det tar utgangspunkt i det som overlever i seleksjon og mutasjon. Tilfeldige mutasjoner gir seleksjonen arbeidsrom, og dei best tilpassa individa overlever, til nye mutasjoner.

Uansett står det forrige poenget mitt rimelig sterkt: om nokon har designa det vi ser, kven har designa den designeren? For nokon som kan designe det vi ser må jo ubønnhørlig vere rimelig avansert skapning som ikkje kan ha oppstått tilfeldig...?
Vis hele sitatet...
Selv om jeg er helt enig med deg, så forklarer egentlig evolusjon ingenting. Evolusjon er bare observasjon av liv over tid, og liv er, om jeg tør påstå, en relativt overfladisk reaksjon. Det er ikke så vanskelig å tenke seg at primitivt liv har oppstått i en form for repeterende kjemisk reaksjon. Evolusjon kan ikke forklare rom, materie og tid, og det kan ingen.
Hvilke beviser har du på at syndefloden har tatt sted?

Du tar helt, 100 % feil angående det du skriver om evolusjonen. er for trøtt til å forklare hvorfor.
Sist endret av nikons; 26. desember 2010 kl. 01:57.
[quote=slashdot;1942178]Da har du ikkje forstått konseptet evolusjon. Richard Dawkins si 'The blind watchmaker' bruker et par hundre sider på å drive tilbake den oppfatninga om at komplekse systemer må ha en designer på rimelig elegant bevis, med konkrete eksempler og god dokumentasjon til å underbygge argumentasjonen.

Kort sagt så er ikkje evolusjon avhengig av design, fordi det tar utgangspunkt i det som overlever i seleksjon og mutasjon. Tilfeldige mutasjoner gir seleksjonen arbeidsrom, og dei best tilpassa individa overlever, til nye mutasjoner.[quote]

Sitat av slashdot Vis innlegg
Uansett står det forrige poenget mitt rimelig sterkt: om nokon har designa det vi ser, kven har designa den designeren? For nokon som kan designe det vi ser må jo ubønnhørlig vere rimelig avansert skapning som ikkje kan ha oppstått tilfeldig...?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke svar på. Og som jeg har sagt hundrevis av ganger. Detter er en tråd hvor de som er interessert å lære noe om religionen kan spørre spørsmål og så få svar.
Ikke en tråd der hovedpoenget er å komme med motbevis og bevis for å slakte en kristens tro.

Selv om jeg setter veldig stor pris på at dere prøver å få meg ned på jorden. Men jeg har det bedre med min tro en jeg ville hatt det uten(er jeg rimelig sikker på)

Nikons: Jeg HAR IKKE BEVIS Jeg TROR. Men jeg kunne jo brukt oljen og gassen som bevis på t syndefloden har tatt sted og ikke motsatt
Sist endret av mrMosquito; 26. desember 2010 kl. 01:57.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Vitenskapen forklarer mye. Men jeg tror gud er skaperen bak vitenskapen. Om du skjønner hva jeg mener. Jeg mener ikke å si at vitenskap ikke finnes, men at gud er skaperen BAK vitenskapen. At det jeg tror på er fra en 2000 år gammel bok stemmer ikke fullt og helt. For det er de jeg føler som skaper min tro. Ikke først å fremst bibelen selv.



Kan ikke svare på det nei. Men håper på å få svaret når jeg kommer hjem.(himmelen)



Synes det er logisk at Gud er skaperen bak alt.

Bibelsk hendelse: Syndefloden, skapte olje og gass. (tror jeg)
Har også mine tvil om evolusjon, men dette er noe jeg har hørt om, og ikke kan forklare selv. Har med at evolusjon er en prosess som er umulig fordi et ledd mellom to arter ikke er i stand til å overleve, fordi den ennå ikke har utviklet egenskpaene den vil få som ny art, og har mistet de egentskapene den trenger for å overleve som den hadde fra sin forige art. Og da vil den arten ikke være i stand til å overleve, og da heller ikke få avkom som kan fortsette evolusjonen.

menmen, nå stikker jeg. Ikke fordi jeg er lei. Men fordi klokka snart er 2 og er sugen på søvn.
Vis hele sitatet...

Arter eksisterer ikke, dette er bare navn vi har skapt for å skape et system. Liv beveger seg flytende fra en "art" til det vi betegner som en annen. I teorien er alle eksemplarene av menneskeheten sin egen art, eller potensielt starten på en egen art.

Syndefloden skapte ikke olje og gass...

Mennesker er skaperene bak vitenskap. Om Gud er skaperen bak alt, innebærer jo det også vitenskap, men i en veldig indirekte form, i og med at mennesket skapte dette etter at vi fikk "fri vilje".
Hva pokker? Forklar dette med gass og oljen. Vær så snill!
Sist endret av nikons; 26. desember 2010 kl. 01:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Vitenskapen forklarer mye. Men jeg tror gud er skaperen bak vitenskapen. Om du skjønner hva jeg mener. Jeg mener ikke å si at vitenskap ikke finnes, men at gud er skaperen BAK vitenskapen. At det jeg tror på er fra en 2000 år gammel bok stemmer ikke fullt og helt. For det er de jeg føler som skaper min tro. Ikke først å fremst bibelen selv.
Vis hele sitatet...
Du svarer fortsatt ikkje på det enkle svaret om kven som skapte skaperen, og kvifor du er avhengig av det steget.

Om ikkje bibelen er grunnlaget, men at trua kjem direkte frå skaperen er det jo påfallande at det er såpass mange religioner i verda, med såpass forskjellige verdsbilete. Burde vi ikkje forvente at om religion var ei direkte overlevering burde alle verdsbileta stemme i grove trekk?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Bibelsk hendelse: Syndefloden, skapte olje og gass. (tror jeg)
Vis hele sitatet...
Beviselig feil. Korleis karbonlaga blir danna er meget godt forstått, og syndfloda er ikkje forklaringa. Hadde ein hatt ei syndflod burde all kull, olje og gasslag ha samme alder. Det har dei beviselig ikkje. Det kan bevisast med ulike radiologiske dateringer, og at dei ligg i ulike steinlag, og at steinlaga ikkje vitner om brå flaum.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Har også mine tvil om evolusjon, men dette er noe jeg har hørt om, og ikke kan forklare selv. Har med at evolusjon er en prosess som er umulig fordi et ledd mellom to arter ikke er i stand til å overleve, fordi den ennå ikke har utviklet egenskpaene den vil få som ny art, og har mistet de egentskapene den trenger for å overleve som den hadde fra sin forige art. Og da vil den arten ikke være i stand til å overleve, og da heller ikke få avkom som kan fortsette evolusjonen.
Vis hele sitatet...
Da har du åpenbart ikkje forstått evolusjon. Om du stiller opp alle ledd bakover vil du ha ei sammenhengande rekke menneske, som gradvis liknar mindre og mindre på mennesker. Men for kvart leidd vil det vere større variasjon mellom samtidige individer enn mellom påfølgjande leidd. Alle individ kan mao. sjåast på som mellomsteg mellom arter, men er like fullt i stand til å overleve og forplante seg.

Einaste grunnen til at vi kan snakke om arter i dag er at mellomleidda er utdøydde. Hadde alle mellomleidd levd hadde art vore eit meiningslaust begrep.

Den kritikken er med andre ord ein stråmann: du antar noko om evolusjon, og hevder det er feil. Det er det muligens, men det er totalt irrelevant, for det er ikkje det evolusjonsteorien går ut på.
Sitat av EoT Vis innlegg
Selv om jeg er helt enig med deg, så forklarer egentlig evolusjon ingenting. Evolusjon er bare observasjon av liv over tid, og liv er, om jeg tør påstå, en relativt overfladisk reaksjon. Det er ikke så vanskelig å tenke seg at primitivt liv har oppstått i en form for repeterende kjemisk reaksjon. Evolusjon kan ikke forklare rom, materie og tid, og det kan ingen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle evolusjon forklare rom, materie og tid? Evolusjon er bare en spesifikk teori innenfor vitenskapen, og det er vitenskapen (i hovedsak fysikk) som søker å forklare rom, materie og tid. Om fysikken ikke har alle svarene i dag (og det har den selvfølgelig ikke), så gjør den i alle fall et redelig forsøk, og vi forstår stadig mer av verden omkring oss.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Selv om jeg setter veldig stor pris på at dere prøver å få meg ned på jorden. Men jeg har det bedre med min tro en jeg ville hatt det uten(er jeg rimelig sikker på)
Vis hele sitatet...
Så du er villig til å ofre kunnskap for lykke?
Det er godt ikke alle tenker slik.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EoT Vis innlegg
Selv om jeg er helt enig med deg, så forklarer egentlig evolusjon ingenting. Evolusjon er bare observasjon av liv over tid, og liv er, om jeg tør påstå, en relativt overfladisk reaksjon. Det er ikke så vanskelig å tenke seg at primitivt liv har oppstått i en form for repeterende kjemisk reaksjon. Evolusjon kan ikke forklare rom, materie og tid, og det kan ingen.
Vis hele sitatet...
Evolusjon forklarer korleis det komplekse livet vi har i dag kan ha oppstått frå enkle eincella organismer, og det forklarer det på ein elegant, plausibel måte som stemmer med det vi observerer. Så det forklarer noko, men langt fra alt

Det forklarer ganske riktig ikkje noko om forutsetningene for liv, eller korleis universet oppsto, og det er jo utan tvil svært interessante spørsmål. Vi får håpe LHC kan gi oss peikepinnar om det
Sitat av bronze Vis innlegg
Hvorfor skulle evolusjon forklare rom, materie og tid? Evolusjon er bare en spesifikk teori innenfor vitenskapen, og det er vitenskapen (i hovedsak fysikk) som søker å forklare rom, materie og tid. Om fysikken ikke har alle svarene i dag (og det har den selvfølgelig ikke), så gjør den i alle fall et redelig forsøk, og vi forstår stadig mer av verden omkring oss.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig, jeg påpekte bare at man ikke kan bruke evolusjon til å motbevise religion, når religion "forklarer" de mye mer grunnleggende prosessene.
Man kan bruke evolusjon til å motbevise en veldig stor del av religion. Hva har gud gjort bortsett fra å skape universet og mennesket? Ikke så mye...
Sist endret av nikons; 26. desember 2010 kl. 02:04.
Sitat av EoT Vis innlegg
Arter eksisterer ikke, dette er bare navn vi har skapt for å skape et system. Liv beveger seg flytende fra en "art" til det vi betegner som en annen. I teorien er alle eksemplarene av menneskeheten sin egen art, eller potensielt starten på en egen art.

Syndefloden skapte ikke olje og gass...

Mennesker er skaperene bak vitenskap. Om Gud er skaperen bak alt, innebærer jo det også vitenskap, men i en veldig indirekte form, i og med at mennesket skapte dette etter at vi fikk "fri vilje".
Vis hele sitatet...
Okei, da tror jeg ikke det "livet" ville overleve. Men uansett, fortsatt tro. Jeg er ikke her for å motbevise deres motargumenter. Det kan dere få noen til å gjøre i en annen tråd. Men har du et spørsmål om religionen selv, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan.

nikons: KOrt forklaring. Som sagt skal jeg legge meg.

Oljen og gasse er jo planterester osv som er utsatt for høyt trykk.
Tenk deg trykket det ville blitt utsatt for når hele planeten er oversvømt av vann. Kanskje til og med nok til at det kunne skje i løpet av dager og ikke millioner av år. Etter beregninger fra bibelen er jorda ca 6000 år.

Kun en teori. Kan så klart ikke bevise så håndfast som du ønsker jeg skal. Men jeg egnetlig ikke noe behov for å faktisk bevise det heller. Så fra nå av svarer jeg ikke på arumenter mot kristendommen eller prøver å bevise at den er riktig. Men om noen lurer på noe som helst som faktisk har mer med religionen selv å gjøre, så kjør på
Det et umulig å oversvømme hele planeten.

Tror du virkelig, helt seriøst, at ÈN mann bygde en båt stor nok til å romme verdens mange millioner arter? Seriøst? Ikke bare si det du burde si, tenk deg godt om!

At du tror at verden er 6000 år gammel...ja... blir bare oppgitt. Flau på dine vegne.
Sist endret av nikons; 26. desember 2010 kl. 02:12.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Okei, da tror jeg ikke det "livet" ville overleve. Men uansett, fortsatt tro. Jeg er ikke her for å motbevise deres motargumenter. Det kan dere få noen til å gjøre i en annen tråd. Men har du et spørsmål om religionen selv, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan.
Vis hele sitatet...
What? Det "livet" er hva som gjør at du ligner på mora og faren din. Hvis du ikke tror at liv er i konstant forandring tror du ikke på DNA, og heller ikke på moderne medisin. Noe som hadde gjort et hvert opphold på et sykehus ekstremt skummelt for deg.

Greit nok at du ikke vil svare på spørsmål mer, dette er vel strengt tatt off-topic, men det er samtidig ekstremt vanskelig å forsvare dine synspunkt. Jorda er 6000 år gammel? Jesus, er du en av de? Dette er verdens enkleste sak å motbevise. Det finnes eldere menneskesivilisasjoner, ffs.

Når du blir litt eldere og lærer mer om biologi vil du skjønne hvor dumme påstandene dine er.
Sitat av nikons Vis innlegg
Det et umulig å oversvømme hele planeten.

Tror du virkelig, helt seriøst, at ÈN mann bygde en båt stor nok til å romme verdens mange millioner arter? Seriøst? Ikke bare si det du burde si, tenk deg godt om!

At du tror at verden er 6000 år gammel...ja... blir bare oppgitt.
Vis hele sitatet...
Du får meg til å la være å legge meg! x)
Men ja, ikke alene. Men med hjelp. Han hadde godt tid though.
Ingenting er umulig for gud(om han finnes, det tror jeg).

Godnatt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Oljen og gasse er jo planterester osv som er utsatt for høyt trykk.
Tenk deg trykket det ville blitt utsatt for når hele planeten er oversvømt av vann. Kanskje til og med nok til at det kunne skje i løpet av dager og ikke millioner av år. Etter beregninger fra bibelen er jorda ca 6000 år.
Vis hele sitatet...
Ja, problemet er bare at å skape nevneverdig trykk krever ekstreme mengder vatn. Og antar ein eit tredve meters kuleskal med vatn rundt jorda, blir det faktisk ei høgst brukbar mengde vatn som må komme frå ein plass.

Og når du hevder at jorda er 6000 år gammal så blir denne diskusjonen ein parodi på seg sjølv. Det er så grundig tilbakevist, forlengs og baklengs, og kun basert på oppteljing av år i bibelen. Kva er det å komme med mot empirisk og teoretisk forankra modeller som radiometrisk datering?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Kun en teori. Kan så klart ikke bevise så håndfast som du ønsker jeg skal. Men jeg egnetlig ikke noe behov for å faktisk bevise det heller. Så fra nå av svarer jeg ikke på arumenter mot kristendommen eller prøver å bevise at den er riktig. Men om noen lurer på noe som helst som faktisk har mer med religionen selv å gjøre, så kjør på
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje ein teori. Ein teori er solid. Tyngdekrafta er ein teori. Det er maksimalt ei løst formulert hypotese.

Forøvrig er det rimelig spesielt i mine auge å settje seg ned og sei at ein ikkje har bruk for bevis, for ein veit uansett at ein har rett. Kva om eg set meg ned og stikk fingrane i øra og roper at månen er en gul ost? Det gjer det ikkje meir rett av den grunn.

Eg gjentar mi tidligare oppfordring og spørsmål: kvifor vil du ikkje utfordre eiga tru ved å stille spørsmål ved den? Om den er så solid som du hevder bør det ikkje vere eit problem å settje seg inn i alternativa, og få solid kunnskap om dei, og ta eit val basert på tilgjengeleg informasjon?

Og ja, det er eit dønn oppriktig spørsmål. Kvifor er det å settje seg inn i, og utfordre eigne synspunkt, så farlig, om religionen er så solid?
Argh! Leser du i det hele tatt hva du skriver?! Hvis du virkelig, helt seriøst, tenker nøye gjennom det du skriver og tror på det, må du være virkelig hjernevasket. Eventuelt ukritisk/uintelligent.

En mann, eventuelt med hjelp av 3-4 familiemedlemmer, bygget en båt som rommet 2 av hver art, og det er mellom 2-50 millioner arter?
Båten måtte vært flere kilometer lang! Tror du virkelig på dette!?!
Sist endret av nikons; 26. desember 2010 kl. 02:16.
Sitat av nikons Vis innlegg
Man kan bruke evolusjon til å motbevise en veldig stor del av religion. Hva har gud gjort bortsett fra å skape universet og mennesket? Ikke så mye...
Vis hele sitatet...
jo, du har rett. Man kan motbevise skapelsesmytene i hvert fall. En del kristne har allikevel prøvd seg med intelligent designe som alternativ forklaring...
Sitat av EoT Vis innlegg
jo, du har rett. Man kan motbevise skapelsesmytene i hvert fall. En del kristne har allikevel prøvd seg med intelligent designe som alternativ forklaring...
Vis hele sitatet...
jaja... "intelligent" design. Ikke mye intelligent der. Prøver å få både i pose og sekk, og failer så til de grader.
Nei, er heller et desperat forsøk på å vri seg unna spørsmålet.

*Båten må også ha klart å simulere ekstremt mange forskjellige klimaer og forhold for å sikre artenes overlevelse, en relativ vanskelig oppgave med dagens teknologi.
Sitat av EoT Vis innlegg
jo, du har rett. Man kan motbevise skapelsesmytene i hvert fall. En del kristne har allikevel prøvd seg med intelligent designe som alternativ forklaring...
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikkje motbevise skapingsmytene. Dei er uvitskaplege.

Intelligent Design og liknande forvirringar gjer meg glad for å vera gamalkatolikk. Det er ikkje meiningi at vi skal ta Bibelen bokstav for bokstav, og bibelsk literalisme er nesten berre eit protestantisk, fundamentalistisk fenomen. Dei fleste kristne er katolikkar eller ortodokse må vita, og her blir det rekna som blasfemi å lesa Bibelen utan skjøn og sunt folkevett. ID-"ordskiftet" kjem mest frå nokre få sers bråkute amerikanarar.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Nei, du kan ikkje motbevise skapingsmytene. Dei er uvitskaplege.

Intelligent Design og liknande forvirringar gjer meg glad for å vera gamalkatolikk. Det er ikkje meiningi at vi skal ta Bibelen bokstav for bokstav, og bibelsk literalisme er nesten berre eit protestantisk, fundamentalistisk fenomen. Dei fleste kristne er katolikkar eller ortodokse må vita, og her blir det rekna som blasfemi å lesa Bibelen utan skjøn og sunt folkevett. ID-"ordskiftet" kjem mest frå nokre få sers bråkute amerikanarar.
Vis hele sitatet...
Vas, heter det du nå prøver og beskrive. Kort sagt.
Sitat av lygra Vis innlegg
Vas, heter det du nå prøver og beskrive. Kort sagt.
Vis hele sitatet...
Du kan vel skrive litt lengre om kva du meiner er gale? Det er meir konstruktivt, tykkjer eg.
Sitat av lygra Vis innlegg
Har ingenting mot Nynorsk, tvert i mot. Eg forstod ikkje den, nei. Det eg ber om er en saklig begrunnelse på uppdals innlegg. Noko meir tvetydig en fundamentalistisk kristen, katolikk finnes ikke, og attpåtil AmerIKansK?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forsto så mente han at "hans" rettning av tro mener Bibelen skal tolkes, og ikke leses ordrett. (lenge leve frie muligheter til å forstå/misforstå) Videre så tolket jeg det til å bety at han ser på de som tolker Bibelen ordrett som fundamentalistiske katolikker noe ala hva du ser for deg en fanatiker som.

EDIT: Katolikker var litt feilplassert, mente han brukte katolikker som et eksempel på noen som ofte blir framstilt som meget ekstreme.
Sist endret av FuzzT; 26. desember 2010 kl. 06:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det fine med vitenskap er at det er ikkje avhengig av tru. Det handler om å sjå på forklaringsmodeller, undersøke kor godt dei passer, og avgjere rimeleg objektivt om det er ein modell som passer med det vi observerer.
Vis hele sitatet...
Sitat av nikons
Ord kan ikke beskrive hvor trangsynt, hjernevasket og DUM du er.
Vis hele sitatet...
Nom nom nom nom
Fakta, harde fakta takk, for det er nettopp DET vitenskap handler om, og evolusjonshypotesen har vi selvsagt observert?

Sitat av Wiki
En teori er en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen, som har blitt utsatt for mange og kritiske tester uten at disse har resultert i at den kunne falsifiseres (motbevises). Formuleringen av antatte naturlover er for eksempel teorier
Vis hele sitatet...
Nikons, ord kan ikke beskrive hvordan du sluker alt du blir matet rått og ikke stiller spørsmål.

Jeg vil på det sterkeste oppfordre dere begge til å lese innlegget mitt på nytt igjen, og kanskje EN gang til for å være sikker på at det synker inn.
Når det absolutt VIKTIGSTE som er GRUNNLAGET for evolusjonshypotesen(makroevolusjon) ikke finnes bevis for, og det er INGEN grunn for at det ikke skulle være uhorvelig mange bevis på makroevolusjon.
Og finnes det ikke bevis, da er det jaggu ingen teori, og da er det jaggu ikke skikkelig vitenskap, da sitter du igjen med: Tro
For evolusjonshypotesen funker KUN dersom du TROR at det som ikke kan bevises har skjedd. Du kan ikke komme her å påstå at at fordi noen TROR på Jesus og Gud fader er de mindre intelligente.

Det er ingen bevis for evolusjon i det hele tatt, alle "bevisene" peker bare til:

1: Skapinger dukker opp.
2: Skapninger forblir de samme for millioner av år.
3: Skapninger har dødd ut, og så akkurat lik ut som når de først kom.
4: Alt beviset vi har om skapninger som lever nå og som vi har fossiler av viser ingen evolusjon, ingen forandring i morfologi i løpet av 110 millioner år for krokodillen, og 125 millioner år for myggen.
5: Det er ingen bevis i DNA av evolusjon.
6: Det er ingen evolusjon som finner sted i dag. Det finnes ingen overgangsskapninger. De ser alle lik ut som de gamle fossilene.
7: Det er bare ett sett av konklusjoner til alle bevis:
Dette er alle fakta vi har, uten meninger, og er basert på absolutt empirisk, FYSISK, bevis:

A. Skapninger kommer til eksistens uten spor av noe bevis for noen overgang fra alt som kom før. Store hull skal ikke fylles med tro og overbevisning.

B. Alle tidligere versjoner ser like ut, men kan være større, mindre og har noen forskjeller, men bare gjenspeiler den samme grunnleggende genetiske koding.

C. Alt fossilene viser er at skapninger forble den samme morfologien for hele tiden de eksisterte og eksisterer fortsatt.

D. De bryter aldri grensene for deres fundamentale genetiske koding.

E. Skapninger tilpasser seg omgivelsene for å overleve som samme skapninger. De er aldri tvunget til å utvikle seg av noen "magiske" prosess.

F. Når miljøet blir for vanskelig for dem å overleve i, blir de utdødd.

G. Dateringssystemet for utskiftede fossiler er fryktelig. Den er basert på for mange antagelser og er ikke vitenskap i det hele tatt. Datering av bakken rundt fossiler er aldri den samme som datering av bein med historisk nøyaktighet. Det er ingen måte å datere erstatningsfossiler nøyaktig. Det er derfor det er så mange "out of place" fossiler, og du kan ikke bruke noen av de nye erstatningsfossile dataene med nøyaktighet.

Mytologien av denne troen:

H. Det er ikke noe slikt som "evolusjonært trykk" som forårsaker vesener å endre til helt andre arter eller genus (bryte grensene for deres genetiske koding).

I. Fordi det finnes lignende DNA konstruksjoner i fisk og i mennesker, for eksempel,viser ikke noen sammenheng mellom mennesker og fisk. Det viser bare at det er bare så mange måter å konstruere kroppsdeler i alle skapninger. Det er bare så så mange mineraler, så mange variasjoner, så mange elementer, molekyler på denne jord. Jorden er begrenset, ikke uendelig slik som disse evolusjonistene prøver å antyde.

J. Selv når du skiller en art for inntil 2 millioner år er det mulig for den å avle med de andre skilte artene. Artsdannelse og ikke å kunne avle med en tidligere generasjon er ikke bevis for evolusjon. Det er bevis for genetikk.
- Du, for eksempel, kan muligens ikke være i stand til å avle med en gammel menneskelig stamfar, på grunn av de kjente fakta om genetikk. Folk som mental onanerer om måter å vise evolusjon vil bruke tull som dette for å hjernevaske folk.

K. Hvis skapninger er de samme som det de var, er det ingen evolusjon.

Hvis det forblir et dyr, og ser likt ut, er det ingen evolusjon.
Hvis det fortsatt er en hund, ingen evolusjon.
Hvis det fortsatt er et menneske, ingen evolusjon.
Hvis det forblir som bakterie, ingen evolusjon.
Hvis det fortsatt er en bananflue, ingen evolusjon.
Genetikk, noen som parrer seg med en ulik art/type, og hybridisering er ikke evolusjon.

L. Artsdannelse er ikke bevis på evolusjon, men akkurat hvordan genetikk fungerer for dyrene å overleve som samme skapninger, som ting i miljøet endres.

M. For å ha evolusjon, må du absolutt bevise at vesener har utviklet seg til en ny slekt eller til og med et helt annet medlem av en ny art. Det er ingen bevis for dette på denne planeten.


Den siste tingen som ser ut til å overbevise "elever" at evolusjon er vitenskap er "livets tre" idé.

Forskere arbeider med å kartlegge DNA av mange skapninger og det tillater at alle DNA mønstrene kan sammenlignes. Du skulle tro dette skaper "gyldig" fornuft. Det gjør ikke det, spesielt når det er ingenting i den fysiske verden som ville bekrefte dette som reellt.

Her er den grunnleggende logiske tankefeilen av dette premisset.

De tror at å finne tilsvarende DNA mønstre ALLTID viser en evolusjonær kontakt mellom skapninger. Dette er en trist antagelse basert utelukkende på tro.

Genetikk, særlig, viser DNA mønstre som brukes av dyret til å "vokse" seg fra materialet på denne jord. Den viser hvordan "ideer" eller koding som finnes i DNA programmering utvikler seg til RNA og videre til celleutvikling. Det er det det viser, og bare det det viser.

Det snakker ikke om koblinger mellom skapninger i det hele tatt, med mindre det er vanvittig mye til felles, og når du ser på skapningers morfologi, type skapning altså, slik som, pattedyr, 4 bein, kjeveform, ryggrad, luftpusting, og generell morfologi er den samme. Du må se på alle deler av "bildet" og ikke falle for forutsetninger og deduksjon som om det var vitenskap.

Et eksempel på dette utrolig feilaktige konseptet er at mennesker utviklet seg fra fisk, fordi vi har et svært lite sett med tilsvarende DNA mønstre mellom fisk og menneske.

Les hele greia, så side 12 og 13 spesielt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...tool=pmcentrez

Hele saken er basert på en rent logisk fallasitet som ikke kan og aldri har vært vist i noen fysiske bevis.

Her er problemet med denne ideen. Folk av begrenset intelligens, kan bare se én ting av gangen, og de er "sneversynt" troende i de ting som de tror på.

De første ordene i dette notatet starter med antagelsen at "Evolusjon er sant" når det ikke engang er en god hypotese lenger.

De innser ikke at verden er svært begrenset og at å finne den samme cellestrukturer i et menneske og en fisk ville være naturlig for en helt annen grunn.

Derfor er det klart når du ser på det totale antall fysiske elementer i denne verden på periodietabellen. Det er et svært begrenset sett av "byggeklosser" for å konstruere verden med.

Nå, gå se på det totale antall aminosyrer det noensinne har blitt funnet på denne jorden. Aminosyrer er byggesteinene til "forskjellige former"
Her er en anstendig artikkel om aminosyrer. Jeg finner ikke mye galt med den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid

Så, hvor mange aminosyrer finnes det?

Hvor mange måter er der for å samle de byggesteinene i denne verden for å bygge muskelvev i en mus, for eksempel? Hvor mange måter er der for å bygge muskelvev i en hest, et menneske, en fisk, en hund .....
Hvordan lager du et organisk stoff som vil være sterk nok til å flytte en skapning rundt ved impulser fra hjernen som stimulerer musklene til å flytte.

På grunn av de ekstremt endelige, svært begrensede byggesteiner for å skape organisk liv fra, er det 100% sannsynlig at de måter å bygge organiske strukturer i skapningene blir gjentatt igjen og igjen og igjen.

Dette har ingenting å gjøre med ideen om at mennesket utviklet seg fra fisk. Ideen om at mennesket utvikler seg fra fisk på grunn av noen lignende DNA strukturer i fisk og mennesker er helt idiotisk. Jeg ønsker å videre si at det er en vanvittig antagelse som bare kan komme fra hjernevasking og for ingen annen grunn.

Det er logiske tankefeil som dette som ødelegger vitenskapen.
Disse luringene bruker tusenvis av timer for å forsøke å bevise evolusjon som om det var vitenskap, i stedet for å kurere sykdommer og gjøre noe godt for menneskeheten. For en sløsing med det menneskelige sinn.
Og denne pseudo vitenskapen, evolusjonsteorien har tatt sitt toll på menneskeheten lenge nok. Denne ideen om at skapninger krysset genetiske linjer er latterlig. Det har aldri skjedd på denne jorden, og det er ingen fysiske bevis for det.
Sist endret av SSThunder; 26. desember 2010 kl. 07:31.
Se denne videoen: Penn & Teller Creationism Bullshit

Umulig å diskutere sunn fornuft med kristne som allerede er overbevist...
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Så vidt jeg forsto så mente han at "hans" rettning av tro mener Bibelen skal tolkes, og ikke leses ordrett. (lenge leve frie muligheter til å forstå/misforstå) Videre så tolket jeg det til å bety at han ser på de som tolker Bibelen ordrett som fundamentalistiske katolikker noe ala hva du ser for deg en fanatiker som.

EDIT: Katolikker var litt feilplassert, mente han brukte katolikker som et eksempel på noen som ofte blir framstilt som meget ekstreme.
Vis hele sitatet...
Orsak om eg ikkje var klår nok (var trøytt og det heile). Katolikkar flest er ikkje serleg ekstreme, og Vatikanet sjølv er imot ei bokstavleg tolkning av Bibelen. Den katolske kyrkja er som regel sers glade i vitskapen, fordi «Gud så visst skreiv to bøker: Bibelen og naturen. Vi kan lesa båe for å skjøna Han betre.» Det var, som eit døme, jesuittpresten Georges Lemaître som kom med Big Bang-teorien. Evolusjonslæra blir lærd bort — utan kontrovers — på alle katolske universitet og skular. Ideèn om kyrkja som ein slags anti-vitskapleg front er mest frå tidi der katolikkane vart sett ned på i Noreg (og USA), slik Sigrid Undseth fekk gjennomgå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SSthunder: innlegget ditt er så fullt av alle dei vanlige misforståingene om evolusjon at det er rett og slett ikkje verdt å bruke tid på. Undersøker du argumenta du kjem med ser du at samtlige tryner solid. Richard Dawkins har tilbakevist samtlige forlengs og baklengs i 'The Blind Watchmaker', komplett med referanser og argumenter.
Sitat av slashdot Vis innlegg
SSthunder: innlegget ditt er så fullt av alle dei vanlige misforståingene om evolusjon at det er rett og slett ikkje verdt å bruke tid på. Undersøker du argumenta du kjem med ser du at samtlige tryner solid. Richard Dawkins har tilbakevist samtlige forlengs og baklengs i 'The Blind Watchmaker', komplett med referanser og argumenter.
Vis hele sitatet...
Finn fram bevis for makroevolusjon, det er absolutt ingen misforståing. Tenk litt over det, det sier seg selv at det er noe som skurrer.
Og du KAN ikke benekte at for at man skal ha en vitenskapelig teori så må alt stemme overens, kan ikke skyve ting under teppe for så å kalle det korrekt bare man ser bort ifra x og y.
Det er like mye tro som Hinduismen, bare at du gjømmer deg bak formler og Darwin.
Det blir for dumt om du ikke selv klarer å se forskjell på fakta og en hypotese. Se forbi hva alle de "smarte" rundt deg mener og indokrinerer deg med, og tenk over noe så enkelt som det med fossiler. Det sier seg selv at det skulle vært mye flere.

On a sidenote tho,
unner du ikke en stakkar sjel å beholde troen sin? For flere her virker bestemt på å "konvertere" de som tror på en høyere makt til sin egen religion.
Morsomt hvordan folk blir mer og mer religiøs jo nærmere grava de kommer.
Personlig ville jeg heller dødt glad og spent på etterlivet, istedenfor å sørge over at nå er alt over.
Synes det er direkte tragisk at alle ateistene er så frampå og desperat prøver å få flest mulig på sin side.
For alt vi vet, mtp. at evolusjonen ikke kan bevises og at artene bare dukker opp helt plutselig, og om man drar igang litt tankespinn så kan man komme med en morsom tanke; At jorda er Gud sin playground, og at han eksperimenterte med masse forskjellige dyr og skapninger. Sitt eget lille prosjekt haha. Det kommer selvsagt i konflikt med at Gud er allvitende og ville etter menneskelig fornuft ikke gjort noe sånt.
Ikke ta sistenevnte seriøst, er bare noe som får meg til å dra på smilebåndet.

Jeg er ikke noe slavisk kristen, fanatisme fører aldri til noe godt, men jeg tror at det er noe større enn oss. Og det på bakgrunn av mine opplevelser gjennom livet, saker som ikke kan forklares på noen vitenskapelig måte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Finn fram bevis for makroevolusjon, det er absolutt ingen misforståing. Tenk litt over det, det sier seg selv at det er noe som skurrer.
Vis hele sitatet...
Eg har peikt på ein plass du kan finne bevisa. Når du misforstår så fundmanentale ting i evolusjonsteorien så er det du bedriver stråmannsargumentasjon, og eg har ikkje til hensikt på å kaste bort en halv dag på å tilbakevise poeng som er grundigare tilbakevist andre plasser
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Nom nom nom nom


Den siste tingen som ser ut til å overbevise "elever" at evolusjon er vitenskap er "livets tre" idé.

Forskere arbeider med å kartlegge DNA av mange skapninger og det tillater at alle DNA mønstrene kan sammenlignes. Du skulle tro dette skaper "gyldig" fornuft. Det gjør ikke det, spesielt når det er ingenting i den fysiske verden som ville bekrefte dette som reellt.

Her er den grunnleggende logiske tankefeilen av dette premisset.

De tror at å finne tilsvarende DNA mønstre ALLTID viser en evolusjonær kontakt mellom skapninger. Dette er en trist antagelse basert utelukkende på tro.

Genetikk, særlig, viser DNA mønstre som brukes av dyret til å "vokse" seg fra materialet på denne jord. Den viser hvordan "ideer" eller koding som finnes i DNA programmering utvikler seg til RNA og videre til celleutvikling. Det er det det viser, og bare det det viser.

Det snakker ikke om koblinger mellom skapninger i det hele tatt, med mindre det er vanvittig mye til felles, og når du ser på skapningers morfologi, type skapning altså, slik som, pattedyr, 4 bein, kjeveform, ryggrad, luftpusting, og generell morfologi er den samme. Du må se på alle deler av "bildet" og ikke falle for forutsetninger og deduksjon som om det var vitenskap.

Et eksempel på dette utrolig feilaktige konseptet er at mennesker utviklet seg fra fisk, fordi vi har et svært lite sett med tilsvarende DNA mønstre mellom fisk og menneske.

Les hele greia, så side 12 og 13 spesielt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...tool=pmcentrez

Hele saken er basert på en rent logisk fallasitet som ikke kan og aldri har vært vist i noen fysiske bevis.

Her er problemet med denne ideen. Folk av begrenset intelligens, kan bare se én ting av gangen, og de er "sneversynt" troende i de ting som de tror på.

De første ordene i dette notatet starter med antagelsen at "Evolusjon er sant" når det ikke engang er en god hypotese lenger.

De innser ikke at verden er svært begrenset og at å finne den samme cellestrukturer i et menneske og en fisk ville være naturlig for en helt annen grunn.

Derfor er det klart når du ser på det totale antall fysiske elementer i denne verden på periodietabellen. Det er et svært begrenset sett av "byggeklosser" for å konstruere verden med.

Nå, gå se på det totale antall aminosyrer det noensinne har blitt funnet på denne jorden. Aminosyrer er byggesteinene til "forskjellige former"
Her er en anstendig artikkel om aminosyrer. Jeg finner ikke mye galt med den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid

Så, hvor mange aminosyrer finnes det?

Hvor mange måter er der for å samle de byggesteinene i denne verden for å bygge muskelvev i en mus, for eksempel? Hvor mange måter er der for å bygge muskelvev i en hest, et menneske, en fisk, en hund .....
Hvordan lager du et organisk stoff som vil være sterk nok til å flytte en skapning rundt ved impulser fra hjernen som stimulerer musklene til å flytte.

På grunn av de ekstremt endelige, svært begrensede byggesteiner for å skape organisk liv fra, er det 100% sannsynlig at de måter å bygge organiske strukturer i skapningene blir gjentatt igjen og igjen og igjen.

Dette har ingenting å gjøre med ideen om at mennesket utviklet seg fra fisk. Ideen om at mennesket utvikler seg fra fisk på grunn av noen lignende DNA strukturer i fisk og mennesker er helt idiotisk. Jeg ønsker å videre si at det er en vanvittig antagelse som bare kan komme fra hjernevasking og for ingen annen grunn.

Det er logiske tankefeil som dette som ødelegger vitenskapen.
Disse luringene bruker tusenvis av timer for å forsøke å bevise evolusjon som om det var vitenskap, i stedet for å kurere sykdommer og gjøre noe godt for menneskeheten. For en sløsing med det menneskelige sinn.
Og denne pseudo vitenskapen, evolusjonsteorien har tatt sitt toll på menneskeheten lenge nok. Denne ideen om at skapninger krysset genetiske linjer er latterlig. Det har aldri skjedd på denne jorden, og det er ingen fysiske bevis for det.
Vis hele sitatet...

Makroevolusjon er bullshit. Det er helt meningsløst å bruke dette begrepet, fordi det er totalt intetsigende. Mener du kromosonforandring? Dette er bevist og har blitt observert av forskere ved flere anledninger. Det at du påstår at det ikke finnes noen bevis for evolusjon er helt latterlig. Det har blitt forsket intenst på temaet i mange år nå, og man har fått mange resultater som alle støtter teorien. Ja, det er en teori, og ikke en hypotese, nettopp pga. dette.

Antall aminosyrer har ingenting med det å gjøre. Aminosyrer er "byggestenene" i proteiner, og utifra de noen og tjue (husker ikke her på rappen) aminosyrene man kan konstruere, finnes det x antall forskjellige variasjoner i proteiner. Proteiner kan inneholde alt fra en en enkel aminosyrekjede, til en ekstremt kompleks kontruksjon. det er dette mRNA koder, aminosyrene er bare de enkle kodene. Du kan tenke deg at en PC koder med 1 og 0, mRNA koder med 1,2,3,4, som skaper en aminosyre, også blir denne syren igjen del av en større koding til et protein. Dette er mer komplekst enn du gir inntrykk for, og derfor er det ikke tilfeldig når man ser likhetstrekk mellom artene.

Ja, noen arter har forblitt delvis uforandret i millioner av år. Er dette et slag mot evolusjonsteorien? absolutt ikke, det betyr bare at noen arter har hatt et ekstremt vellykket design. Det har selvsagt utviklet seg variasjoner fra dette designet, se de forskjellige krokodille-artene f. eks., men likheten har forblitt.

Det du ikke forstår er at alt liv er i en konstant "mellomfase" mellom arter. Arter er, som sagt, bare et navn vi har satt på en spesifikk del av liv. Alt er glidende og i konstant forandring. Selvfølgelig finnes det sorte hull på livets tre, det skulle bare mangle. Det er begrenset hvor mye fossiler som blir bevart. kanskje vi har gjort feil i noen dateringer, men det kan da ikke brukes til å motbevise evolusjon som helhet?

Du kan jo selv tenke deg hvor vanskelig det er å finne spor fra vår egne familie. Mennesket stammer fra en relativt liten og lukket gruppe menneskeaper fra nord-afrika, så blir vanskelig å dokumentere hele omveltningen mot mennesker, men vi gjør fremskritt på dette temaet nesten hele tiden, og bildet blir klarere og klarere.

Les deg opp, og ikke stol på blindt på de som kritiserer evolusjonsteorien. De er stort sett enten religiøse fanatikere, eller tilhengere av div. alien-teorier, som omhandler hvordan mennesket har blitt genetisk manipulert av utenomjordiske og etc. etc. ingen biologer jeg vet om har kritisert evolusjonsteorien som totalt gal.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uppdali Vis innlegg
Orsak om eg ikkje var klår nok (var trøytt og det heile). Katolikkar flest er ikkje serleg ekstreme, og Vatikanet sjølv er imot ei bokstavleg tolkning av Bibelen. Den katolske kyrkja er som regel sers glade i vitskapen, fordi «Gud så visst skreiv to bøker: Bibelen og naturen. Vi kan lesa båe for å skjøna Han betre.» Det var, som eit døme, jesuittpresten Georges Lemaître som kom med Big Bang-teorien. Evolusjonslæra blir lærd bort — utan kontrovers — på alle katolske universitet og skular. Ideèn om kyrkja som ein slags anti-vitskapleg front er mest frå tidi der katolikkane vart sett ned på i Noreg (og USA), slik Sigrid Undseth fekk gjennomgå.
Vis hele sitatet...
Du har veldig rett i mykje av det du skriv, men Vatikanet har jo for vane å ignorere vitenskapen der det passar dei - t.d. den inntil nylig sterke motstanden mot kondom som middel i kampen mot STD - trass i at vitenskapen unisont peiker på at kondom er ekstremt effektivt mot t.d. HIV. Så sjølv om Vatikanet langt ifrå er noko spesielt fundamentalistisk kyrkjesamfunn, så har dei gjort ein del uheldige ting i religionens namn - også i nyare tid.
Sitat av EoT
Alt er glidende og i konstant forandring.
Vis hele sitatet...
Betyr ikke det alt vi finner burde være som en stor suppe og at alt vi finner skulle vært mellomledd? Jo jeg forstår det,
problemet er bare at vi finner kun "rene arter".

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har peikt på ein plass du kan finne bevisa. Når du misforstår så fundmanentale ting i evolusjonsteorien så er det du bedriver stråmannsargumentasjon, og eg har ikkje til hensikt på å kaste bort en halv dag på å tilbakevise poeng som er grundigare tilbakevist andre plasser
Vis hele sitatet...
Boken forklarer vha. sideveis logikk og overbeviser deg om at makroevolusjon er sannhet.
Men ved at du viser at du ikke ser forskjell på teori og hypotese, og er hellig overbevist over at du sitter på sannheten, da du tror på det, så er du i samme bås som flertallet religiøse og til en viss grad fanatisk.
HEMG, Human Emotional Mental Garbage, desperasjon oppstår hos mennesker som MÅ vite, og derfor finner de på noe og overbeviser seg selv til det ekstreme og forklarer det helt til det høres logisk ut.
Selvsagt kan du bruke nettopp det jeg sier nå imot troende, men du er en troende selv på bakgrunn av hva jeg nettopp har skrevet flere sider om.
Vitenskap skal bevises, ikke konjureres.
Det eksisterer ikke bevis for makroevolusjon, og når t.o.m. Darwin sa at dersom bevis ikke ble funnet innen 100 år skulle hele hypotesen forkastes så må noen åpne øynene her.
Om du legger alle følelsene dine på hylla og svarer for deg selv(ikke ber noen andre om å svare for deg vha. en bok), forstår du det svært enkle konseptet om at fossiler mangler, og at det er snakk om svært mange? Det er et ja/nei spm.
Sist endret av SSThunder; 26. desember 2010 kl. 12:19.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Boken forklarer vha. sideveis logikk og overbeviser deg om at makroevolusjon er sannhet.
Men ved at du viser at du ikke ser forskjell på teori og hypotese, og er hellig overbevist over at du sitter på sannheten, da du tror på det, så er du i samme bås som flertallet religiøse og til en viss grad fanatisk.
HEMG, Human Emotional Mental Garbage, desperasjon oppstår hos mennesker som MÅ vite, og derfor finner de på noe og overbeviser seg selv til det ekstreme og forklarer det helt til det høres logisk ut.
Selvsagt kan du bruke nettopp det jeg sier nå imot troende, men du er en troende selv på bakgrunn av hva jeg nettopp har skrevet flere sider om.
Vitenskap skal bevises, ikke konjureres.
Det eksisterer ikke bevis for makroevolusjon, og når t.o.m. Darwin sa at dersom bevis ikke ble funnet innen 100 år skulle hele hypotesen forkastes så må noen åpne øynene her.
Om du legger alle følelsene dine på hylla og svarer for deg selv(ikke ber noen andre om å svare for deg vha. en bok), forstår du det svært enkle konseptet om at fossiler mangler, og at det er snakk om svært mange? Det er et ja/nei spm.
Vis hele sitatet...
EVOLUSJONSTEORIEN ER IKKE BASERT PÅ EN 2000 ÅR GAMMEL BOK, MEN PÅ HARD SCIENCE! Det er forskjellen, jesus. Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt religiøs, bare fordi jeg støtter opp under en bevist (til den grad det er mulig) teori.

Og jo, det finnes bevis for "makroevolusjon", om du mener kromosonforandring gjennom mitose. Bare søk det opp, gidder ikke grave fram kilder.

Dawkin og Darwin er forresten to forskjellige forskere, ikke bland dem, SST.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. desember 2010 kl. 12:23.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Betyr ikke det alt vi finner burde være som en stor suppe og at alt vi finner skulle vært mellomledd? Jo jeg forstår det,
problemet er bare at vi finner kun "rene arter".



Boken forklarer vha. sideveis logikk og overbeviser deg om at makroevolusjon er sannhet.
Men ved at du viser at du ikke ser forskjell på teori og hypotese, og er hellig overbevist over at du sitter på sannheten, da du tror på det, så er du i samme bås som flertallet religiøse og til en viss grad fanatisk.
HEMG, Human Emotional Mental Garbage, desperasjon oppstår hos mennesker som MÅ vite, og derfor finner de på noe og overbeviser seg selv til det ekstreme og forklarer det helt til det høres logisk ut.
Selvsagt kan du bruke nettopp det jeg sier nå imot troende, men du er en troende selv på bakgrunn av hva jeg nettopp har skrevet flere sider om.
Vitenskap skal bevises, ikke konjureres.
Det eksisterer ikke bevis for makroevolusjon, og når t.o.m. Darwin sa at dersom bevis ikke ble funnet innen 100 år skulle hele hypotesen forkastes så må noen åpne øynene her.
Om du legger alle følelsene dine på hylla og svarer for deg selv(ikke ber noen andre om å svare for deg vha. en bok), forstår du det svært enkle konseptet om at fossiler mangler, og at det er snakk om svært mange? Det er et ja/nei spm.
Vis hele sitatet...
Hadde du vert en annen person, uten noen form for påvirkning av religioner men med en sjangse til å velge selv ville du sett hvor patetisk det er å angripe Slashdot med "ikke be noen andre svare for deg". Det burde si seg selv hvorfor han ikke gidder å svare.....

Patetisk sier jeg, patetisk

Men tråden her har vell gått en smule ot? :/
Sist endret av Oransje; 26. desember 2010 kl. 12:31.
Sitat av EoT Vis innlegg
EVOLUSJONSTEORIEN ER IKKE BASERT PÅ EN 2000 ÅR GAMMEL BOK, MEN PÅ HARD SCIENCE! Det er forskjellen, jesus. Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt religiøs, bare fordi jeg støtter opp under en bevist (til den grad det er mulig) teori.

Og jo, det finnes bevis for "makroevolusjon", om du mener kromosonforandring gjennom mitose. Bare søk det opp, gidder ikke grave fram kilder.

Dawkin og Darwin er forresten to forskjellige forskere, ikke bland dem, SST.
Vis hele sitatet...
I.o.m. at Dawkin ikke var født når dette ble sagt ser jeg det som svært usannsynlig.
Makroevolusjon er at en art blir til en annen.
Hard science som du kaller det, skal bevises. Ikke bøyes til du synes det er troverdig nok til å være din sannhet.
Og jeg kan ikke få sagt dette nok, om det kreves at du må se vekk ifra x og y for at "teorien" din skal fungere så er det nok dessverre en tro du har. Langt ifra hard science ihvertfall som du så elegant sier.
Det ligger så mye hjernekraft bakom evolusjonsteorien, og definisjoner endres hele tiden for å få det til å passe så det blir bøyd til sannhet, så det er klart at når det oppstår en massesuggesjon i en så stor skala vil man klare å forklare alt på en tilsynelatende logisk måte.
Og har du tenkt å komme med et saklig motargument som lyder noe annet enn hva Jehovas vitne sier når de skal overbevise deg så hadde jeg satt pris på solide kilder slik at jeg få lese og tolke det du mener er bevis.
Ingen grunn til å bli hissig for at jeg kaller deg for en religiøs mann

Sitat av L33tSmiley
Hadde du vert en annen person, uten noen form for påvirkning av religioner men med en sjangse til å velge selv ville du sett hvor patetisk det er å angripe Slashdot med "ikke be noen andre svare for deg". Det burde si seg selv hvorfor han ikke gidder å svare.....

Patetisk sier jeg, patetisk

Men tråden her har vell gått en smule ot? :/
Vis hele sitatet...
Er det for mye å be om et ja/nei svar i et diskusjonsforum? Tråden har vel bare utviklet seg, er jo uhyre spennende dette her og ikke minst lærerikt hva? Om du åpner opp kanalene dine litt og faktisk tar inn de bokstavene som står hulter til bulter på siden.
Sist endret av SSThunder; 26. desember 2010 kl. 12:37.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
I.o.m. at Dawkin ikke var født når dette ble sagt ser jeg det som svært usannsynlig.
Makroevolusjon er at en art blir til en annen.
Hard science som du kaller det, skal bevises. Ikke bøyes til du synes det er troverdig nok til å være din sannhet.
Og jeg kan ikke få sagt dette nok, om det kreves at du må se vekk ifra x og y for at "teorien" din skal fungere så er det nok dessverre en tro du har. Langt ifra hard science ihvertfall som du så elegant sier.
Det ligger så mye hjernekraft bakom evolusjonsteorien, og definisjoner endres hele tiden for å få det til å passe så det blir bøyd til sannhet, så det er klart at når det oppstår en massesuggesjon i en så stor skala vil man klare å forklare alt på en tilsynelatende logisk måte.
Og har du tenkt å komme med et saklig motargument som lyder noe annet enn hva Jehovas vitne sier når de skal overbevise deg så hadde jeg satt pris på solide kilder slik at jeg få lese og tolke det du mener er bevis.
Ingen grunn til å bli hissig for at jeg kaller deg for en religiøs mann
Vis hele sitatet...
Okei, kan du bare svare på noen enkle greier først, så vi får en oppklaring i hva faen du mener:

1.Hva er en art?
2.Hva er makroevolusjon?

Jeg snakker om at du sier at Slashdot gjemmer seg bak Darwin, når han refererte til Dawkin sitt arbeid.
Kristendommen ble skapt før å bøye forskjellige folkeslag under en hersker, kristendommen har blitt brukt av utallige herskere i antikken og middelalderen(da også andre religioner). Kan du virkelig ikke se det SS, at religion bare har blitt brukt som et middel til å undertrykke. Akkurat som Pen and Teller viser i videoen over.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Det er ingen bevis for evolusjon i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Jovisst gjør det det. Den økende kompleksiteten i fossilfunn er ett av de. Vi kan også observere evolusjon gjennom for eksempel industriell melanisme og/eller allopatri.

Sitat av SSThunder
alle "bevisene" peker bare til:

1: Skapinger dukker opp.
2: Skapninger forblir de samme for millioner av år.
3: Skapninger har dødd ut, og så akkurat lik ut som når de først kom.
Vis hele sitatet...
Her er du vag, og blander "skapninger" og "arter" om hverandre. Vær mer konsis og spesifikk.

Sitat av SSThunder
4: Alt beviset vi har om skapninger som lever nå og som vi har fossiler av viser ingen evolusjon, ingen forandring i morfologi i løpet av 110 millioner år for krokodillen, og 125 millioner år for myggen.
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å skjønne hva du mener, men det finnes mange fossiler av tidlige menneskearter, felles primatforfedre med de andre menneskeapene etc. At krokodillen og myggen ikke har endret seg nevneverdig tyder bare på at det er en svært stabil strategi og/eller at deres miljø ikke har endret seg noe særlig i løpet av denne tiden.

Sitat av SSThunder
5: Det er ingen bevis i DNA av evolusjon.
Vis hele sitatet...
Jovisst. Sammenlikner man DNA på tvers av arter og med felles forfedre ser man en tydelig rød linje. Noncoding DNA er av vesentlig relevans for dette.

Sitat av SSThunder
6: Det er ingen evolusjon som finner sted i dag.
Vis hele sitatet...
Se tidligere link om industriell melanisme.

Sitat av SSThunder
Det finnes ingen overgangsskapninger.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange fossiler av det du kaller "overgangsskapninger". Fossiler av tidlige menneskearter er kun ett av uendelig mange eksempler. Videre bør du spesifisere hva du mener med "overgangsskapninger", for hvis du mener det jeg mistenker at du mener så er det mer galt enn du tror.

Sitat av SSThunder
De ser alle lik ut som de gamle fossilene.
Vis hele sitatet...
Synes du? La oss sammenlikne Homo sapiens sapiens (venstre) og Homo habilis (høyre), da.
http://www.solarnavigator.net/biology/biology_images/skull_human_specimen.jpghttp://www.ideacenter.org/stuff/contentmgr/files/6f4c5da45d2de0a3c8c83f71f5a20b6f/misc/habilis.jpg

Selv mener jeg å se ganske god forskjell på de to.

Sitat av SSThunder
7: Det er bare ett sett av konklusjoner til alle bevis:
Dette er alle fakta vi har, uten meninger, og er basert på absolutt empirisk, FYSISK, bevis:

A. Skapninger kommer til eksistens uten spor av noe bevis for noen overgang fra alt som kom før. Store hull skal ikke fylles med tro og overbevisning.
Vis hele sitatet...
Har tidligere vist til hvordan fossiler viser biologisk utvikling og evolusjon. "Hullene" kommer av at fossiler kun dannes under helt spesielle forhold.

Sitat av SSThunder
B. Alle tidligere versjoner ser like ut, men kan være større, mindre og har noen forskjeller, men bare gjenspeiler den samme grunnleggende genetiske koding.

C. Alt fossilene viser er at skapninger forble den samme morfologien for hele tiden de eksisterte og eksisterer fortsatt.

D. De bryter aldri grensene for deres fundamentale genetiske koding.

E. Skapninger tilpasser seg omgivelsene for å overleve som samme skapninger. De er aldri tvunget til å utvikle seg av noen "magiske" prosess.
Vis hele sitatet...
Veldig vanskelig å skjønne hva du mener. Prøv å være litt mer konsis.

Sitat av SSThunder
F. Når miljøet blir for vanskelig for dem å overleve i, blir de utdødd.
Vis hele sitatet...
Det er en mulighet, ja. Enten dør arten som helhet ut, eller de som tilfeldigvis er best tilpasset miljøet overlever – og prosessen fortsetter og utgjør det vi kaller biologisk evolusjon.

Sitat av SSThunder
G. Dateringssystemet for utskiftede fossiler er fryktelig. Den er basert på for mange antagelser og er ikke vitenskap i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hvem har fortalt deg det? Det er fullstendig feil. Radiometrisk datering er i høyeste grad basert på vitenskap og gir alt i alt en veldig nøyaktig og presis datering av organisk materiale. Slike påstander som du gjør her er null verdt hvis du ikke kan vise til disse "uvitenskapelighetene".

Sitat av SSThunder
Datering av bakken rundt fossiler er aldri den samme som datering av bein med historisk nøyaktighet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "historisk nøyaktighet"? Og hva skulle i så fall dette implisere?

Sitat av SSThunder
H. Det er ikke noe slikt som "evolusjonært trykk" som forårsaker vesener å endre til helt andre arter eller genus (bryte grensene for deres genetiske koding).
Vis hele sitatet...
Begrepet "evolusjonært trykk" eller "evolusjonspress" er en abstraksjon av det faktum at miljøet forandrer seg og at en art svært sjelden er perfeksjonert til sine omgivelser. Dette medfører at en organisme tilhørende denne arten som blir født med en tilfeldig mutasjon eller en spesiell kombinasjon av eksisterende genmateriale som teller positivt ut for organismens evne til å reprodusere seg og danne levedyktige avkom vil ha en fordel over de andre. Denne fordelen medfører at akkurat disse genene sprer seg raskere i populasjonen enn genene til de konkurrerende organismene. Dette er et evolusjonspress – det er ikke noe "magisk" og det er ikke til å unngå.

Sitat av SSThunder
I. Fordi det finnes lignende DNA konstruksjoner i fisk og i mennesker, for eksempel,viser ikke noen sammenheng mellom mennesker og fisk. Det viser bare at det er bare så mange måter å konstruere kroppsdeler i alle skapninger. Det er bare så så mange mineraler, så mange variasjoner, så mange elementer, molekyler på denne jord. Jorden er begrenset, ikke uendelig slik som disse evolusjonistene prøver å antyde.
Vis hele sitatet...
Du glemmer å ta med i beregningen at ved å se på forskjellige arters felles forfar så ser man igjen disse likhetene også på noncoding DNA som vist til over. Det ville vært meningsløst om alle arter skulle inneha så store deler av ikke-aktivt DNA om vi ikke hadde samme forfar.

Sitat av SSThunder
J. Selv når du skiller en art for inntil 2 millioner år er det mulig for den å avle med de andre skilte artene.
Vis hele sitatet...
Det trenger det aldeles ikke å være. Det spørs på intensiteten og forskjellen i evolusjonspress for de skilte gruppene. Og om så skulle være tyder det bare på at evolusjon er en langsom prosess. Et eksempel på at nært beslektede "skilte" arter ikke nødvendigvis kan formere seg er rev og ulv. De stammer begge fra Caninae-underfamilien i Canidae-familien, og kan ikke få avkom sammen.

Sitat av SSThunder
Artsdannelse og ikke å kunne avle med en tidligere generasjon er ikke bevis for evolusjon. Det er bevis for genetikk.
Vis hele sitatet...
Artsdannelse er evolusjon. Endringer i tendens i genbassenget mellom generasjoner er hva evolusjon går ut på. Hvis du først aksepterer dette vil evolusjon følge som en fullstendig uunngåelig prosess.

Sitat av SSThunder
K. Hvis skapninger er de samme som det de var, er det ingen evolusjon.

Hvis det forblir et dyr, og ser likt ut, er det ingen evolusjon.
Hvis det fortsatt er en hund, ingen evolusjon.
Hvis det fortsatt er et menneske, ingen evolusjon.
Hvis det forblir som bakterie, ingen evolusjon.
Hvis det fortsatt er en bananflue, ingen evolusjon.
Genetikk, noen som parrer seg med en ulik art/type, og hybridisering er ikke evolusjon.
Vis hele sitatet...
Hybridisering er en neglisjerbar bidragsyter til biologisk evolusjon. Det er dessuten et diffust begrep i denne sammenhengen ettersom det er vanskelig å si når noe er en ny art når man har flytende overganger. "Arter" er en menneskeskapt kategorisering, og man opplever stadig vanskeligheter i taksonomien når man skal vurdere om noe er en "art" eller en "variasjon".

Sitat av SSThunder
L. Artsdannelse er ikke bevis på evolusjon, men akkurat hvordan genetikk fungerer for dyrene å overleve som samme skapninger, som ting i miljøet endres.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver her er jo evolusjon. Akkumulering av genetiske endringer som følge av hvordan miljøet påvirker overlevelses- og formeringsevnene til organismene.

Sitat av SSThunder
M. For å ha evolusjon, må du absolutt bevise at vesener har utviklet seg til en ny slekt eller til og med et helt annet medlem av en ny art. Det er ingen bevis for dette på denne planeten.
Vis hele sitatet...
Det finnes enorme mengder av dette. Vi har blant annet mengder av fossiler fra mange tidligere menneskearter som har utviklet seg til Homo sapiens sapiens.

Sitat av SSThunder
De tror at å finne tilsvarende DNA mønstre ALLTID viser en evolusjonær kontakt mellom skapninger. Dette er en trist antagelse basert utelukkende på tro.

Genetikk, særlig, viser DNA mønstre som brukes av dyret til å "vokse" seg fra materialet på denne jord. Den viser hvordan "ideer" eller koding som finnes i DNA programmering utvikler seg til RNA og videre til celleutvikling. Det er det det viser, og bare det det viser.

Det snakker ikke om koblinger mellom skapninger i det hele tatt, med mindre det er vanvittig mye til felles, og når du ser på skapningers morfologi, type skapning altså, slik som, pattedyr, 4 bein, kjeveform, ryggrad, luftpusting, og generell morfologi er den samme. Du må se på alle deler av "bildet" og ikke falle for forutsetninger og deduksjon som om det var vitenskap.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at du ikke har satt deg inn i dette med hensikt å forstå. Det er likhetene i noncoding DNA som gjør at man trekker denne slutningen – og den støttes videre opp av fossilfunn. Resten av innlegget ditt er basert på denne misforståelsen, så det faller sammen av seg selv.

Artikkelen du linker til har forresten ikke til hensikt å bevise evolusjon, men å vise hvordan utviklingen kan ha vært forutsatt at evolusjonsteorien stemmer. Hvis du forventer at alle vitenskapelige artikler skal underbygge absolutt alt som må forutsettes for at informasjonen kan stemme så ville vitenskapen blitt uhåndterlig redundant.

Sitat av SSThunder
Og denne pseudo vitenskapen, evolusjonsteorien har tatt sitt toll på menneskeheten lenge nok. Denne ideen om at skapninger krysset genetiske linjer er latterlig. Det har aldri skjedd på denne jorden, og det er ingen fysiske bevis for det.
Vis hele sitatet...
Det finnes enorme mengder fysiske bevis for evolusjonsteorien, og den oppfyller samtlige krav vitenskapen stiller til teorier og hypoteser – mangelen på falsifiserbarhet er et vanlig argument blant de som forsøker å "debunke" evolusjonsteorien, men dette stemmer ikke. Det er derfor ignorant å kalle evolusjonsteorien for "pseudovitenskap".
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Betyr ikke det alt vi finner burde være som en stor suppe og at alt vi finner skulle vært mellomledd? Jo jeg forstår det,
problemet er bare at vi finner kun "rene arter".
Vis hele sitatet...
Selv menneskeheten er ikke en ren art. Dette er ikke rasisme, men hvis du ser rundt om på de forskjellige landområdene på planeten ser du vel en god del variasjon innad i arten. Det samme gjelder selvfølgelig mange arter, du må bare zoome litt ut og se planeten som èn.

Hvorfor finner vi hvalfossiler som har ben med knær? Rart.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Om du legger alle følelsene dine på hylla og svarer for deg selv(ikke ber noen andre om å svare for deg vha. en bok)...
Vis hele sitatet...
Det er vel vanlig skikk å referere til kilder istedet for å copy/paste alt her inne.