Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4888
Jeg lurer litt, alle de selvutnevnte hasj-ekspertene jeg kjenner maser så sykt om hvor ufarlig hasj er. Hvor mye verre alkohol er, alkohol er jo avhengighetsskapende, mens hasj er ikke avhengighetsskapende i den sammenheng. Men den psykiske avhengigheten av hasj er for meg mye større enn den fysiske(?) avhengigheten jeg har til alkohol.

Jeg drikker meg brisen/godfull så og si hver helg, men når jeg en helg dropper det og istedenfor sitter hjemme med en film savner jeg absolutt ikke alkoholrusen. Det jeg savner er å være ute, og møte jenter osv. Ikke rusen. Mens jeg kanskje røyker en bønne et par helger i måneden. Men jeg tenker veldig ofte på; hvor deilig hadde det ikke vært med en god joint nå. Hvorfor er det sånn? Hva gjør hasj så veldig psykiskavhengighetsskapende. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan si at alkohol er verre enn hasj, hadde ikke jeg bodd hjemme, men på hybel er jeg sikker på at jeg hadde røyka hver eneste dag. Det er skremmende! har aldri falt meg inn å ta meg noen pils på en hverdag!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg lurer litt, alle de selvutnevnte hasj-ekspertene jeg kjenner maser så sykt om hvor ufarlig hasj er. Hvor mye verre alkohol er, alkohol er jo avhengighetsskapende, mens hasj er ikke avhengighetsskapende i den sammenheng. Men den psykiske avhengigheten av hasj er for meg mye større enn den fysiske(?) avhengigheten jeg har til alkohol.

Jeg drikker meg brisen/godfull så og si hver helg, men når jeg en helg dropper det og istedenfor sitter hjemme med en film savner jeg absolutt ikke alkoholrusen. Det jeg savner er å være ute, og møte jenter osv. Ikke rusen. Mens jeg kanskje røyker en bønne et par helger i måneden. Men jeg tenker veldig ofte på; hvor deilig hadde det ikke vært med en god joint nå. Hvorfor er det sånn? Hva gjør hasj så veldig psykiskavhengighetsskapende. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan si at alkohol er verre enn hasj, hadde ikke jeg bodd hjemme, men på hybel er jeg sikker på at jeg hadde røyka hver eneste dag. Det er skremmende! har aldri falt meg inn å ta meg noen pils på en hverdag!
Vis hele sitatet...
Er nok fordi med alkohol så må du tåle din egen dumskap neste dag, mens hasjen er snillere, og lurer deg. "Bare ta det chill i kveld, røyk meg og kos deg, blir ikke noe stress på skolen imorra", sier den. Så går det i en ond sirkel til du enten er tom for tjall eller penger.

Er hvertfall sånn for meg :P Kjøper en femmer og røyker sånn annenhver dag til det er slutt. Så venter jeg noen måneder før jeg gjør det samme

Det beste er nok å holde all rus til helger, og helst ikke mer enn 1 helg i ny og ne.
Sist endret av Revbatim; 17. september 2010 kl. 15:11.
For det først er det lettere å missbruke cannabis enn alkohol, ingen merkbart dårlige ettereffeker som med alkohol og blir derfor lettere å ta seg en joint når du ikke har noe annet å gjøre. I tillegg kan du fungere bedre når du har røyka enn når du er full så det setter ingen stopper for hverdags aktivitetene på samme måte som alkohol.
Etter min mening er det farlige å legge det til en vane, det blir en del av hverdagen. Røyket selv temmelig hyppig for en liten stund siden, men det gikk ikke opp for meg at jeg gjorde det så ofte som det ble. Det at du kjenner et sug er for meg bare en mangel på aktivitet eller at du assossierer det du bedriver med rusen. Bare gjør det med måte så ser du at det forblir så mye bedre, og når du kjeder deg så ikke ta til bongen med en gang selv om det blir mye bedre å gjøre ingenting etter du har tatt et trekk.
etter min erfaring gjennom år av rus av alt slag så har jeg funnet ut av at hasj er ett av de mest farlige rusmidlene fordi der er så ufarlig som det er, såvidt som vitenskap og øyet ser.
og derfor behandles rusmidellet med null respekt av de fleste stoners,

hasj er ikke sånn a man våkner dagen etterpå i sitt egen avføring og andres piss å spy som kan skje med alkohol hehe
ikke misforstå poenget med dette innlegget
det er for digg tenker jeg =)
Alkohol er jo såklart farligere fordi det er en gift ?!
Hvis en "Stoner" er clean i 3-5 dager så gir han faen i om han har en bønne eller ikke, det er bare de første dagene du tenker på å bli fjærn og små problemer med å sove.
Etter noen dager så fungerer du som normalt igjen.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gudm Vis innlegg
Alkohol er jo såklart farligere fordi det er en gift ?!
Hvis en "Stoner" er clean i 3-5 dager så gir han faen i om han har en bønne eller ikke, det er bare de første dagene du tenker på å bli fjærn og små problemer med å sove.
Etter noen dager så fungerer du som normalt igjen.
Vis hele sitatet...
Sånn er det ikke med meg, jeg er overhodet ikke en stoner, jeg røyker bare i helgene, og ikke hver helg engang. Men jeg føler lysten på en å bli fjern nå. I mine øyne er hasjen farligere enn alkoholen, uansett hvor sunt folk kan påstå at det er! Men nå har jeg bestemt meg for å IKKE kjøpe noe ikveld, gjør heller noe sosialt med et par gode venner! Ha en fin helg !
Sist endret av Sneipen92; 17. september 2010 kl. 19:14.
Fortere gjort å gjøre det til en vane å røyke tror jeg, akkurat som at sigaretter ses på som mer avhengighetsskapende enn øl. Det blir fort til at en hasjrøyker røyker hver dag, mens en som drikker ser på det som en vane å gjøre det ukentlig. Og det er kanskje langtidseffekten av det å røyke hver dag på permanent basis over en lenger periode som er det farlige med hasj. Det er da sinnet ditt begynner å merke det, og hvor man faktisk kan ta skade av det.
Hm, jeg tror ihvertfall at folk flest vill si seg enig i det jeg sier.
Men det finnes jo også folk som er lett påvirkelig også, akkurat som alkoholikere.

Men som meg da, jeg føler meg litt "skyldig" for at jeg røyker, fordi det er ulovlig å ikke godtatt i samfunnet.
Derfor prøver jeg virkelig og bevise noe, jeg gjør det bra på skolen møter opp alle dagene, jobb nesten hver dag å trening 4gang i uken + at jeg røyker hver eneste dag, på forskjellige måter.
Men sånn når alt kommer til alt så må du jo bare ha selvdisiplin.
Før da jeg ikke hadde kontakter her i denne byen og ikke hadde sjangs til å skaffe meg hasj var jeg desperat etter å få tak i. Da følte jeg meg psykisk avhengig ass, eller psyko desperat. Men nå når det er null problem å få tak i er jeg bare care. Jeg har en femmer liggende i flere måneder. Jeg liker å bli fjern, men når jeg vet at jeg har liggende, at jeg kan ta meg en jonas om jeg vil, da er liksom heller ikke lysten der. Så eneste måten jeg ser på d som psykisk avhengig er når jeg ikke har tilgang, nå har jeg et valg i det minste. Det samme valget som jeg har om jeg vil gå å kjøpe meg alkohol.
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
det er for digg tenker jeg =)
Vis hele sitatet...
Samme skulle jeg til å svare.. Det gir deg en bra følelse, uten at det går utover noe annet. Det er jo nesten instinktivt avhengighetsskapende, for vi søker jo konstant lykke
Folk er veldig forskjellig. Driver selv på med mange aktiviteter som kampsport og fallskjermhopping. Hvor jeg synes er best når man er klar i toppen. Føler ingen trang til å ta meg en joint dagen før hopping eller timer før trening. Går mest i helger med gode venner. Eller når jeg føler meg kvalm eller har hodepine.

Elsker også å være ute på byen og feste. Synes alcohol er en fantastisk substans til slikt. Man blir så snakkesalig og godt humør. Men sliter med å begrense inntaket, det synes jeg er råvanskelig. Har prøvd å være på byen uten å drikke i godt selskap, huff det er ikke lett. Men øvelse gjør nok mester

Alt i alt kommer det vel ann på hvordan du er som person
Har sikkert noe med at med alkohol merker man de negative effektene med en gang. Hasj er bare chill, du blir glad og rolig (iallefall jeg). Som sjokolade liksom. Man kan spise det vær dag uten å merke noen forskjell, men 6 måneder senere har du 'plutselig' blitt feit.
Cannabis er vanedannende, alkohol er avhengihetsskapende.
To vidt forskjellige ting, og relevansen er stor.
Cannabis blir det mye "kos" med og ofte rolige omgivelser, dette gir trygghet i en ellers stressfylt hverdag.
Alkohol blir det mye mer "liv" av, og ender ofte med veldig sene kvelder, med veldig mye du skulle ønske du ikke gjorde.
Derfor er det sånn at du i underbevistheten din, relaterer Cannabis som noe du gjør for å belønne deg selv, eller for at du syns synd i deg selv. Veldig vanlige tankemønster hos en rusMISbruker.
Hei Sneipen92,
jeg bare lurte på om du røyker sigaretter/tobakk til vanlig utenom?
For mtp. at du skriver hasj så tenker jeg at sannsynligheten er stor for at du blander det med tobakk for å få røyka det slik som mange gjør, og da kunne jeg ikke la være å tenke over at det er mulighet for at du ubevisst assosierer et visst nikotinsug med hasjen. For jeg vet om noen personer som ikke røyker utenom, og de har opplevd nettopp dette.
Noen av de blir også litt ekstra svimmel når de røyker hasj pga. nikotinen de ikke er "vant" til, noe man også lett kan feilassosiere med at man er ekstra fjern.
Denne komboen vil kunne føre til at du føler et ekstra sug, og at det kan føles ekstra vanedannende.

Mvh
Tbirdy
For det du ikke har drukket nokk alkohol enda til å være avhengig. Hjernen din har ikke omformet seg nokk enda.Scanningerav alkoholikeres hjerne viser typiske trekk for alkoholikere. Det vil si at en som kan dette kan se på bilder av hjernescanning om personen er alkoholiker.

Pass deg for alkoholen.

Kaizen
[quote=Ygg;1829349.
Derfor er det sånn at du i underbevistheten din, relaterer Cannabis som noe du gjør for å belønne deg selv, eller for at du syns synd i deg selv. Veldig vanlige tankemønster hos en rusMISbruker.[QUOTE]

Dette kan vel også gjelde feks feite folk som må ha junkfood http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=595495.

Men det virker som det er mange unge som sliter mer idag enn før. Har ikke fått sett så mye på dette, om det er fakta eller ikke. Men det virker som det psykiske mentale er på nedtur.

feks så kjenner jeg også en som har vert inne for sexrehabilitering, 3 i familie med alcoholproblemer, 1 utenfor familien.. har 4 spilleavhengige venner som har sluttet, en igjen som ikke klare å begrense seg og har kutta all kontakt med omverden. Har en kompis som røykte hasj hver dag og måtte slutte og gikk heller over på anti deppresive midler. Og en kompis som er shoppaholiker, noe jeg trudde kun gjaldt bortskjemte rike jenter. men det var så ille at han måtte få hjelp.

Blei kanskje litt avsporing sorry. Men sia det va snakk om psykisk avhengighet.
Sist endret av FreeLife; 18. september 2010 kl. 18:39.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men jeg tenker veldig ofte på; hvor deilig hadde det ikke vært med en god joint nå.
Vis hele sitatet...
Medication and healing of the nation. Man kjenner at "nå hadde det vært godt med en joint" fordi man vet at man da hadde kost seg optimalt.

Ikke noe mer "psykisk avhengighet" dette, enn når du får lyst på popcorn når du ser film, grillmat når du er i parken osvosv...
Kaizen: Det var interessant. Hva er forandret i praksis? Er dette noe som kan sees på hjernescanninger før man "er alkoholiker", om man er disponert og så videre eller gjelder dette først da man han blitt avhengig?
Det som blir for dumt er når selverklerte eksperter ukritisk tar til seg alt av pro cannabis informasjon på nettet.
Mens alt det negative som står om stoffet ignorerer de.
Dette fører til at de tror stoffet kun har positive sider ved seg.

Hadde dere hatt litt mer livserfaring og vært litt mer kritisk til hva dere tar til dere av informasjon så kanskje dere hadde vært litt mer visere.

Sånne folk gjør at mennesker får helt ukritiske holdninger til stoffet i seg selv.
Dette fører til økt misbruk blandt unge og at fler unge havner utenfor p.g.a et rusmisbruk.
Denne tendensen er ekstremt ødeleggende for cannabis saken.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Det som blir for dumt er når selverklerte eksperter ukritisk tar til seg alt av pro cannabis informasjon på nettet.
Mens alt det negative som står om stoffet ignorerer de.
Dette fører til at de tror stoffet kun har positive sider ved seg.

Hadde dere hatt litt mer livserfaring og vært litt mer kritisk til hva dere tar til dere av informasjon så kanskje dere hadde vært litt mer visere.

Sånne folk gjør at mennesker får helt ukritiske holdninger til stoffet i seg selv.
Dette fører til økt misbruk blandt unge og at fler unge havner utenfor p.g.a et rusmisbruk.
Denne tendensen er ekstremt ødeleggende for cannabis saken.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis ukritiske holdninger som fører til misbruk som fører til utestengelse. Tenk over dette: Cannabisbruk fører til utestengelse og stigmatisering fordi det er ulovlig og folk har usunne holdninger pga feilinformasjon. Og FORDI cannabis er ulovlig har en krysset en grense ved å bruke det, og dermed er terskelen for å gjøre andre ulovlige ting, bruke andre stoffer, og å misbruke cannabis myye lavere. Reguler det, og mange av disse skadevirkningene forsvinner!
Sånne folk gjør at mennesker får helt ukritiske holdninger til stoffet i seg selv.
Dette fører til økt misbruk blandt unge og at fler unge havner utenfor p.g.a et rusmisbruk.
Denne tendensen er ekstremt ødeleggende for cannabis saken.[/quote]

tror ikke det er selve cannabisen som gjør atte folk begynner med andre rusmiddler hvis det er det du mener, men det er det miljøet man oppkaller når man skal ha seg en røykings. når dealeren tilbyr masse annen dritt som man ikke er på jakt etter, så sitter man med annen dritt i fanget fordi man ikke klarer å si nei.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Heisann..... Jeg som begynte å tro på at du hadde rene, alvorlige cannabisabstinenser. Dersom du har hatt røykeopphold (noe jeg tolker som lengre perioder) med samtidig alkoholbruk, vil jo for det første du ha fått en synergisk effekt med cannabis/alkohol. Du vil også dermed ha blitt avhengig av to stoffer samtidig. Langvarig alkoholbruk vil gi mye alvorligere abstinenssymptomer enn cannabis, og kombinasjonen er svært uheldig.
Den avhengigheten og abstinenssymptomene du beskriver, med psykotiske symptomer og svette i hender er veldig typisk for alkoholabstinenser. Alkohol er et veldig avhengighetsskapende stoff, og du kan virkelig ikke tillegge cannabisen alle symptomene du opplevde etter "røyke"oppholdene..
Vis hele sitatet...
Postene dine indikerer for meg indikerer at du er en selværklert cannabis ekspert som sluker rått alt du kommer over av pro cannabis materiale.
Samtidig som du ignorer alt som den andre siden kommer med.
Blir litt som å lese bibelen tolk den som du vil.

Av personlig erfaring vet jeg avhengighetspotenisialet til cannabis og har mange kamerater som også har førstehåndserfaring med problematikken.
Det er ikke snakk om å slutte å spise sjokolade.
Har ikke noe med, hva var det du skrev igjen, "synergisk effekt med cannabis/alkohol", hva nå enn det er..?
Skaff deg litt mer personlig erfaring med stoffet å hvordan det påvirker deg og de rundt deg før du uttaler deg.


Å prate ned om andre menneskers problemer med cannabis syntes jeg du skal finne deg selv for god for.

Sitat av flykick Vis innlegg
Sånne folk gjør at mennesker får helt ukritiske holdninger til stoffet i seg selv.
Dette fører til økt misbruk blandt unge og at fler unge havner utenfor p.g.a et rusmisbruk.
Denne tendensen er ekstremt ødeleggende for cannabis saken.
Vis hele sitatet...
tror ikke det er selve cannabisen som gjør atte folk begynner med andre rusmiddler hvis det er det du mener, men det er det miljøet man oppkaller når man skal ha seg en røykings. når dealeren tilbyr masse annen dritt som man ikke er på jakt etter, så sitter man med annen dritt i fanget fordi man ikke klarer å si nei.[/quote]

Det er jeg helt enig i.
Poenget mitt er at den ukritiske bruken av cannabis fører til misbruk av stoffet, noe som igjen fører til økt motstand mot legalisering.

Hadde folk bare vist litt mer om potenisialet til stoffet og vært såpass voksne at de ikke hadde slukt rått alt pro cannabis informasjon på nettet, men heller vært en tanke mer kildekritiske.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Postene dine indikerer for meg indikerer at du er en selværklert cannabis ekspert som sluker rått alt du kommer over av pro cannabis materiale.
Samtidig som du ignorer alt som den andre siden kommer med.
Blir litt som å lese bibelen tolk den som du vil.

Av personlig erfaring vet jeg avhengighetspotenisialet til cannabis og har mange kamerater som også har førstehåndserfaring med problematikken.
Det er ikke snakk om å slutte å spise sjokolade.
Har ikke noe med, hva var det du skrev igjen, "synergisk effekt med cannabis/alkohol", hva nå enn det er..?
Skaff deg litt mer personlig erfaring med stoffet å hvordan det påvirker deg og de rundt deg før du uttaler deg.


Å prate ned om andre menneskers problemer med cannabis syntes jeg du skal finne deg selv for god for.



tror ikke det er selve cannabisen som gjør atte folk begynner med andre rusmiddler hvis det er det du mener, men det er det miljøet man oppkaller når man skal ha seg en røykings. når dealeren tilbyr masse annen dritt som man ikke er på jakt etter, så sitter man med annen dritt i fanget fordi man ikke klarer å si nei.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i.
Poenget mitt er at den ukritiske bruken av cannabis fører til misbruk av stoffet, noe som igjen fører til økt motstand mot legalisering.

Hadde folk bare vist litt mer om potenisialet til stoffet og vært såpass voksne at de ikke hadde slukt rått alt pro cannabis informasjon på nettet, men heller vært en tanke mer kildekritiske.[/quote]

menne hvor skal folk få slik informasjon om cannabis på skolen? der er det jo nesten bare skremmsels propaganda.
tar du ett trekk er du hekta på cannabis, og så går du over til heroin.

ikke rart folk tar til seg info på slike forumer som freak, fordi det ikke blir bare satt preg av de negative tingene om cannabis men også de gode sidene. da er det enkelt å komme seg til ett misbruk

kan tenke meg når du var yngre så hadde du sikkert ett cannabis misbruk du også de fleste som røyker cannabis har nok vært der selv.

skal ikke si atte jeg ikke har vært der selv.

men med sunn fornuft kommer man langt med
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Ok, diskusjonen er fremdeles het, jeg tror hvertfall at det er sunt å ha den innstillingen at cannabis er at farlig stoff og at du bør passe deg for å bruke det formye.

Uansett jeg lurer på noe angående mitt cannabis forbruk, jeg vil gjerne ha noen innspill eller noen som kan berolige meg med at jeg har ett sunt forhold til det :P

Jeg røyker ALDRI på hverdager, ikke før eller etter skole. Alltid når jeg skal røyke så er dette godt planlagt, (bortsett fra noen søndager at jeg tar en mornings hvis jeg har noe liggende for å bli kvitt fylleangsten/fyllesyken. Altså jeg planlegger en aktivitet i sammenheng. Kanskje har jeg avtalt med en kompis som er alene hjemme å slappe av og paffe på en fredag. Eller stikke på tivoli og røyke. Endel ganger røyker jeg samtidig som jeg drikker for å bli ekstra pærings, men da føler jeg ingen cannabisrus, bare at jeg blir ekstra full. Jeg røyker ca 3/4 helger i måneden.

Burde jeg kutte ned? Eller er dette en fin balanse? Bare så det er sagt foretrekker jeg å stikke ut på fest istedenfor å slappe av med en joint. Så fleste parten av gangen jeg røyker er i forbindelse med fylla.
Takker for tilbakemeldninger og skjenneprekener!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg røyker ALDRI på hverdager, ikke før eller etter skole. Alltid når jeg skal røyke så er dette godt planlagt, (bortsett fra noen søndager at jeg tar en mornings hvis jeg har noe liggende for å bli kvitt fylleangsten/fyllesyken. Altså jeg planlegger en aktivitet i sammenheng. Kanskje har jeg avtalt med en kompis som er alene hjemme å slappe av og paffe på en fredag. Eller stikke på tivoli og røyke. Endel ganger røyker jeg samtidig som jeg drikker for å bli ekstra pærings, men da føler jeg ingen cannabisrus, bare at jeg blir ekstra full. Jeg røyker ca 3/4 helger i måneden.

Burde jeg kutte ned? Eller er dette en fin balanse? Bare så det er sagt foretrekker jeg å stikke ut på fest istedenfor å slappe av med en joint. Så fleste parten av gangen jeg røyker er i forbindelse med fylla.
Takker for tilbakemeldninger og skjenneprekener!
Vis hele sitatet...
Det der er et skoleeksempel på hvordan man BØR legge opp røykinga. Hva du gjør etter du har røyka er opp til deg, selv om noen stoners later til å tro det er det ingen "fasitsvar" (chillen med marley og føle seg spirituelt overlegen uten grunn). Tror godt du kan fortsette uten å ha dårlig samvittighet. kos deg!


*Rulle seg en joint etter en lang dag med forelesninger*
Sist endret av Spesiellgnom; 20. september 2010 kl. 18:37.
Sitat av vacant Vis innlegg
Medication and healing of the nation. Man kjenner at "nå hadde det vært godt med en joint" fordi man vet at man da hadde kost seg optimalt.

Ikke noe mer "psykisk avhengighet" dette, enn når du får lyst på popcorn når du ser film, grillmat når du er i parken osvosv...
Vis hele sitatet...
Tja, om vi ser vekk i fra det faktumet att vertfall JEG, har like lyst på popcorn som hasj når jeg ser film, like mye lyst på grillmat som en joint når jeg er i parken. Og hasj etter trening, hasj rett før frokost, hasj rett før timen, hasj rett før jeg går tur og generellt sett passer det bra hele tiden.

Du får ikke lyst på popcorn når du gjør lekser?
eller grillmat når du dusjer?
disse aktivitetene du nevner passer best til den gitte anledning, men hasj/pot derimot passer bra til en del flere anledninger i følge stoners og andre semi-misbrukere.


IMHO! så er hasj ett veldig allsidig rusmiddel og, samtidig er det noe av det minst farlige rusmiddelet jeg vet om dette gjør at hasj har en veldig vanedannede effekt føler JEG, og det er bare det jeg mener.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Postene dine indikerer for meg indikerer at du er en selværklert cannabis ekspert som sluker rått alt du kommer over av pro cannabis materiale.
Samtidig som du ignorer alt som den andre siden kommer med.
Blir litt som å lese bibelen tolk den som du vil.

Av personlig erfaring vet jeg avhengighetspotenisialet til cannabis og har mange kamerater som også har førstehåndserfaring med problematikken.
Det er ikke snakk om å slutte å spise sjokolade.
Har ikke noe med, hva var det du skrev igjen, "synergisk effekt med cannabis/alkohol", hva nå enn det er..?
Skaff deg litt mer personlig erfaring med stoffet å hvordan det påvirker deg og de rundt deg før du uttaler deg.


Å prate ned om andre menneskers problemer med cannabis syntes jeg du skal finne deg selv for god for.
Vis hele sitatet...
Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan innleggene mine får meg til å fremstå som en "selværklert cannabis ekspert som sluker rått alt du kommer over av pro cannabis materiale." Jeg har skrevet flere andre innlegg i andre tråder hvor jeg er kritisk. Men jeg har også spørt spørsmål, nettop fordi jeg innser at andre som Afasar, har bedre innsikt og kunnskap i de farmakologiske egenskapene til cannabinoidene i cannabis.

Det jeg har skrevet i denne tråden, har mer med samfunnets påvirkning på misbruk/avhengighet, enn med i hvilken grad cannabis påvirker dopaminerge signalveier.... Jeg ignorerer ikke alt det andre siden kommer med.. Jeg er FULLSTENDIG klar over at cannabis er et psykoaktivt stoff med diverse potensielle bivirkninger, og det er utrolig leit når folk opplever rusbruken som destruktiv. Men: Det jeg har prøvd å gjøre, er å belyse andre, psykososiale/sosialantropologiske årsaker til at cannabisbrukere føler at de blir avhengige. Jeg føler det krenkende at du prøver å få meg til å fremstå som en typisk "stoner" som "tolker bibelen slik jeg vil", når jeg kun forsøker å få fram at mye av avhengighetspotensialet og de psykiske bivirkningene til cannabis faktisk kommer av samfunnets håndtering av og syn på cannabis og cannabisbrukere!

Jeg har da virkelig ikke sammenliknet cannabis med sjokolade. De er to forskjellige substanser, med forskellige avhengighetspotensialer og fysiske og pyskiske bivirkninger... Når du ikke engang vet hva en synergisk effekt er, eller innser at samtidig bruk av to rusmidler vil gi en mer kompleks og alvorlig avhengighet enn ved "kun" ett rusmiddel, hvordan kan du da si at alkohol ikke har hatt en påvirkning på dine rusproblemer? (sannsynligvis retorisk spørsmål, da jeg har full forståelse for at du ikke føler for å legge ut om ditt rusbruk, men føl deg velkommen til å svare.)

Jeg har faktisk erfaring med hvordan cannabis kan påvirke personer, både personlig og via bekjente. Jeg føler dog ikke at disse erfaringene, som er få i rusforsksammenheng, er nok til at jeg kan bruke dem som referanser og trekke en konklusjon om at hverken ingen eller alle som bruker cannabis utvikler en alvorlig avhengighet. Derfor leser jeg studier, selvsagt med et kritisk blikk, uansett studiets konklusjon. Føler igjen, at ditt argument er særdeles umodent og på grensen til uansvarlig. Mener du virkelig at en person må ha prøvd cannabis for å kunne uttale seg om det? (noe jeg forøvrig har gjort..) Kunne til og med tolkes som en oppfordring til å gå ut og røyke meg en bønne slik at jeg var "kvalifisert" til å skrive et innlegg i denne tråden.
Håper at du i framtiden holder deg unna "jeg er eldre, og dermed bedre enn deg"-mentaliteten, da denne framgangsmetoden ikke annet en virker mot sin hensikt.

Jeg føler ikke at jeg har opptredd nedlatende ovenfor dine problemer med cannabis. Dersom du allikevel føler at jeg har gjort det, får du sitere meg slik at jeg kan bli konfrontert med mine utsagn. Dermed kan jeg ta innover meg hvorfor det jeg skrev var stygt eller nedlatende, gi deg en unnskyldning (som du selv velger om du aksepterer eller ikkke, selvfølgelig), og forhåpentlig la den erfaringen utvikle meg videre til et bedre menneske.
Sist endret av Vargas; 20. september 2010 kl. 21:02. Grunn: quote