Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  241 25327
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg er enig den, mange FRP'ere bryr seg ikke om annet enn lovnadene om billigere sprit og mindre utlendinger. Dette stopper uansett ikke FRP fra å vinne neste valg - de vet hvem de skal snakke til og om hva de skal snakke om for å få flest stemmer. Det er med andre ord en stor andel FRP stemmere som akkurat har blitt gammel nok til å kunne stemme. Mange unge som ikke helt vet hva politikk går ut på. Og med dette må jeg si jeg beundrer sleipheten til FRP. De er det partiet i Norge som har vokst mest de siste årene, og jeg kan ikke si annet enn at jeg liker måten de gjør det på - selv hvor uansvarlig og sleipt det måtte være. Jeg beundrer mennesker som vet hva som må til for å få noe gjort, og Siv Jensen er akkurat den personen vet hva hun vil, og hvordan hun skal nå målet sitt. Det jeg enda funderer på er om det hun sier bare er noe hun sier for å komme til makten eller om det faktisk er ting som kommer til å bli gjort.
Vis hele sitatet...
Burde ikke det være en kraftig varsellampe? At Frp er nødt til å overbevise folk som ikke har innsikt i de politiske prosesser med lovnad om billig sprit på bensinstasjoner for å få stemmer? At de med politisk innsikt holder seg unna, så de må spesifikt gå etter de som ikke skjønner seg på, eller har interesse for, politikk? Sier ikke det ganske mye om soliditeten til FrP's politikk? For meg er ikke det imponerende at de gjør dette, men heller ganske skremmende.
Sitat av Provo Vis innlegg
Burde ikke det være en kraftig varsellampe? At Frp er nødt til å overbevise folk som ikke har innsikt i de politiske prosesser med lovnad om billig sprit på bensinstasjoner for å få stemmer? At de med politisk innsikt holder seg unna, så de må spesifikt gå etter de som ikke skjønner seg på, eller har interesse for, politikk? Sier ikke det ganske mye om soliditeten til FrP's politikk? For meg er ikke det imponerende at de gjør dette, men heller ganske skremmende.
Vis hele sitatet...
Dette her er tull. Det at Frp har sagt at de vil ha øl-salg på bensinstasjon er en brøkdel av hele suppa, et teit utplukk for å bruke som argument. De holder gjerne en lengre tale om hjertesakene sine, så slenger de kanskje på mot slutten: Stem på oss! Så kan du også handle lørdags-øllen på bensinstasjonen om du ikke rekker butikken.

Ta en titt på denne listen her. Uansett så kan ikke en slik lovnad fetche så mange fler enn kanskje 100-500 stemmer ekstra? Og Frp bygger neimen ikke politikken sin på slike lovnader som dette, da hadde de ikke vært ett av de ledende partiene.
Sitat av Provo Vis innlegg
Burde ikke det være en kraftig varsellampe? At Frp er nødt til å overbevise folk som ikke har innsikt i de politiske prosesser med lovnad om billig sprit på bensinstasjoner for å få stemmer? At de med politisk innsikt holder seg unna, så de må spesifikt gå etter de som ikke skjønner seg på, eller har interesse for, politikk? Sier ikke det ganske mye om soliditeten til FrP's politikk? For meg er ikke det imponerende at de gjør dette, men heller ganske skremmende.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Men som Totskalle sier så sanker ikke dette så mange stemmer. De med politisk innsikt holder seg heller ikke unna, de hører heller på det FRP faktisk mener og vil med Norge. Den ungdommen som ellers er politisk uengasjerte blir med en gang litt interessert når politikerne begynner å snakke om billigere alkohol og lengre åpningstider på byn. De sanker bare stemmer, hadde det ikke vært for at AP har vært så høyt oppe de siste årene vedder jeg liktåen på at de hadde begynt med liknende tiltak for å sanke flere stemmer.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Sant nok. Men som Totskalle sier så sanker ikke dette så mange stemmer. De med politisk innsikt holder seg heller ikke unna, de hører heller på det FRP faktisk mener og vil med Norge. Den ungdommen som ellers er politisk uengasjerte blir med en gang litt interessert når politikerne begynner å snakke om billigere alkohol og lengre åpningstider på byn. De sanker bare stemmer, hadde det ikke vært for at AP har vært så høyt oppe de siste årene vedder jeg liktåen på at de hadde begynt med liknende tiltak for å sanke flere stemmer.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg mener og. Frp har faste følgere som setter seg litt inn i politikk og de får nye følgere med tiden. Men de prøver også å angasjere de som ikke er interessert i politikk, ved for eksempel og heve oppetiden på utesteder og si ja til øl-salg på bensinstasjoner. Ingen dum taktikk, heller ikke dems eneste taktikk. Det er poenget.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er en veldig enkel løsning her bare bygg bomring på alle veier rundt byen neste Frp landsmåte er i, de kommer aldri til å dra derifra igjen.

Jeg håper at Frp for lov til å styre Norge i 4 år, så kan alle som tror på Siv skjønne at Frp politikere er akkurat som alle andre politikere.
Forresten, i tilfelle det er noen her som ikke har fått med seg Sverigedemokraternas valfilm så bør dere absolutt ta en titt. Den ble riktignok bannlyst etter kort tid pga. rasisme.

Svensk versjon av FrP? Eller er de mye verre enn FrP?
Det kan jo også vinkles slik at FrP ikke er like åpenbar med sin rasisme, om noen , men at det er samme tankegangen?
Som jeg sa til mine svenske venner som var irritert over filmen;
Hadde ikke Sverige vært så fattig så hadde det ikke vært like stor problemstilling, i Norge er det greit: Alle skal få!

Innvandringsbrems noen? Fyr løs
Sitat av Zalderach Vis innlegg
Det er en veldig enkel løsning her bare bygg bomring på alle veier rundt byen neste Frp landsmåte er i, de kommer aldri til å dra derifra igjen.

Jeg håper at Frp for lov til å styre Norge i 4 år, så kan alle som tror på Siv skjønne at Frp politikere er akkurat som alle andre politikere.
Vis hele sitatet...
Ikke som alle andre, verre..
Jeg har også lyst til å la de styre litt for å vise at de slett ikke er bedre enn alle andre, men er litt redd for hva de kan finne på bak rattet :S
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De sanker bare stemmer, hadde det ikke vært for at AP har vært så høyt oppe de siste årene vedder jeg liktåen på at de hadde begynt med liknende tiltak for å sanke flere stemmer.
Vis hele sitatet...
Uff, her er jeg seint ute, men... AP høyt oppe de siste årene? Ah, nok en gang slår du til med en evig klassiker av en bommert, og viser tydelig hvor lite peil du har på harde fakta og verden rundt deg.

Hvis du ser litt her http://no.wikipedia.org/wiki/Det_nor...#Valghistorikk så ser du raskt at - joa, de har gått opp litt over to prosentpoeng siden forrige valg, fra 32,4 til 34,7%, men den eneste grunnen til at disse resultatene regnes som positive er det katastrofalt dårlige valget i 2001. Selv valget i 97, som ble berømt pga "36,9", var bedre enn de har vært de siste årene (om enn marginalt i forhold til 09-valget).

I det hele tatt - AP har absolutt ikke vært "høyt oppe" på ganske lenge. De har hatt helt greie resultater, og de har hatt en svak oppgang selv mens de har vært i regjering, noe som er ganske uvanlig.

SV derimot fikk en skikkelig smell av å sitte i regjering, men allikevel - snodig nok - så tyr de ikke til populisme av typen "billigere alkohol", de holder på det de alltid har sagt, og rendyrker det heller enda et hakk.
Sist endret av atomet; 4. september 2010 kl. 11:25.
Sitat av atomet Vis innlegg
SV derimot fikk en skikkelig smell av å sitte i regjering, men allikevel - snodig nok - så tyr de ikke til populisme av typen "billigere alkohol", de holder på det de alltid har sagt, og rendyrker det heller enda et hakk.
Vis hele sitatet...
Uansett hva du vil refere til det som så endrer det ikke faktumet at noen av avgiftene vi har er helt bak mål, og på mange måter ødelegger det litt for oss også. Når prisene blir så drøye så begynner folk å se etter "alternative løsninger", og for svært mange på østkanten av landet og i nordre del av Norge så drar de heller til Sverige/Finland og hamstrer. Diesel i Finland var sist jeg hørte på 8kr/l, og jeg kjenner flere som faktisk hamstrer diesel når de er der. Selv med utgiftene de har i å kjøre dit(varier jo selvsagt om du bor 1km fra grensa eller om du faktisk må kjøre litt) så sparer de altså betraktelig. Slik skal det ikke være!
Nå har ikke jeg noen graf, og ikke har jeg tenkt å lage en heller for du kan visualisere den. Om man minsket avgiftene litt slik at man unngikk at folk stikker av å handler i andre land og heller handler i Norge så vil man jo i teorien finne et bra punkt hvor man alikevell får inn masse penger til statskassa pga. det økte salget. Nå vil jeg ikke at du skal ta dette som en hovedgrunn eller som den eneste grunnen, dette er simpelten ett av mange eksempel på hvorfor det ville vært bra.
Populisme eller ei, det er jo til felles beste spør du meg.

Avgiftene som vi har på biler idag også er jo totalt bak mål! Omregistrering av nye biler er jo oppi 20.000 om ikke mer, og på en 10 år gammel bil så må du jo punge ut med 6.500,- Og det er jo bare omregistrering, avgifter på nye biler er så latterlige at jeg får vondt. Flere biler er over dobbelt så dyre i Norge som de er i andre land. Og ja, det er like stor forskjell på 400.000 og 800.000 som på 1 og 2kr. Alt er relativt. Klart at er man en politiker som tjener godt så har man med andre ord rå til å sitte å prate svada om å øke avgifter og gjøre narr av FRP som ønsker billigere bensin(bl.a). Og FrP har jo helt klart forstått dette for lenge siden, bare så synd en del blant Norges folk ikke henger med helt enda.
Og på toppen av det hele sitter folk å snakker om at vi må bli kvitt de gamle bilene, de må vekk fra veien og folk må få seg skikkelige biler. Mtp. miljø og sikkerhet spesielt. Men i tillegg er det flere som ønsker mer avgifter?
Snakk om å stikke kjepper i sine egne hjul, det er jo virkelig counter-productive!

Viktig å alltid huske på at det er lettere å klage på noe andre prøver å gjøre, enn å gjøre noe selv.



Mvh
Tbirdy
Sist endret av SSThunder; 4. september 2010 kl. 11:54.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og FrP har jo helt klart forstått dette for lenge siden, bare så synd en del blant Norges folk ikke henger med helt enda.
Vis hele sitatet...
"en del blant norges folk" - sist jeg sjekka hadde vel FrP ca 23%, det vil si at det er ca 77% som IKKE er enige med dem... Så at det er en del som ikke henger med - ja, helt klart. Ca 23%.
Viktig å alltid huske på at det er lettere å klage på noe andre prøver å gjøre, enn å gjøre noe selv.
Vis hele sitatet...
Hahaha, helt fantastisk å høre dette fra en som argumenterer FOR [COLOR="Red"]FrP[/COLOR]! Gratulerer, det der tror jeg var dagens
Sist endret av atomet; 4. september 2010 kl. 14:35.
Sitat av atomet Vis innlegg
"en del blant norges folk" - sist jeg sjekka hadde vel FrP ca 23%, det vil si at det er ca 77% som IKKE er enige med dem... Så at det er en del som ikke henger med - ja, helt klart. Ca 23%.
Vis hele sitatet...
At 75 % eller whatever ikkje røystar på Frp tyder ikkje at dei er ueinige med Frp i einskildsaker som innvandring, avgiftspolitikk eller so'nn der. Flestalle er vel rædde for liberalismen i Frp, fordi nordmenner trur meir på statlege fellesskapen enn å rusa seg på individualismen.

Argumenti mot og for Frp er sjeldant bygde på fornuft. Hemn-tanken er vel mest det som kjem fram. Veljarmassen åt Frp kjem oftast frå gruppar som bygdefolk og fatige. Desse er utsette for eit skjult hån frå den sosialdemokratiske eliten med rich kids. Arbeidarklassen mistar jobbane sine åt innvandrarar som bryt med fagforeningi og tek usosialt låg løn. Bygdingane ser byane fær heile potten, enno byane er fulle av kriminalitet og AIDS. Rich kids meiner framleis dei kann læra detta folket eit eller anna, som å vera tolerante eller senda pengar til Afrika. Dette fær ikkje bygdingen peiling på — han treng desse pengane, kvifor senda dei ut?

Inntil andre parti enn Frp og Senterpartiet startar med å henta folk «frå bakkom» og snakka om detta, vil ikkje Frp døy ut.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Se feks på Irak, de har ganske så mye olje der og. Men landet er jo fattig som bare det.
Vis hele sitatet...
Irak er rikere en Norge, så du har ikke peiling på hva du snakker om. Det er bare det at landet er mye større en Norge og oljepengene blir ikke delt ut eller brukt på folket i det hele tatt.
Sist endret av Juicekongen; 4. september 2010 kl. 15:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uppdali Vis innlegg
At 75 % eller whatever ikkje røystar på Frp tyder ikkje at dei er ueinige med Frp i einskildsaker som innvandring, avgiftspolitikk eller so'nn der. Flestalle er vel rædde for liberalismen i Frp, fordi nordmenner trur meir på statlege fellesskapen enn å rusa seg på individualismen.
Vis hele sitatet...
Så handler ikkje val av parti om enkeltsaker, men heilskap. Det skal litt til å ikkje finne enkeltsaker en er einige i samtlige parti.

Forøvrig er det jo sterkt å antyde at 75% eller så av nordmenn ikkje veit kva som er deira eige beste fordi dei ikkje stemmer frp...
Sitat av uppdali Vis innlegg
Argumenti mot og for Frp er sjeldant bygde på fornuft. Hemn-tanken er vel mest det som kjem fram.
Vis hele sitatet...
Påfallande nok er dine argumenter bygde på frykt. Argumentmot frp sin politikk, basert på fornuft og empiri er ikkje problem å komme opp med for min del...
Sitat av uppdali Vis innlegg
Veljarmassen åt Frp kjem oftast frå gruppar som bygdefolk og fatige.
Vis hele sitatet...
Like fullt fører FRP en politikk somi hovudsak vil gi til dei rike. Større skatteletter med dei over snittet i inntekt f.eks. Vil det hjelpe dei du hevder stemmer FRP i stor grad?
Sitat av uppdali Vis innlegg
Arbeidarklassen mistar jobbane sine åt innvandrarar som bryt med fagforeningi og tek usosialt låg løn.
Vis hele sitatet...
Men FRP er jo de facto ja til EU, og nei til fagforeninger. Så korleis vil det å stemme FRP kunne hjelpe i denne situasjonen? Det er jo ikkje asylsøkjarar som tek jobber; det er polakker som kjem hit under Schengen-paraplyen og fri flyt av varer og tenester innan EU...
Sitat av uppdali Vis innlegg
Bygdingane ser byane fær heile potten, enno byane er fulle av kriminalitet og AIDS.
Vis hele sitatet...
Om det utsagnet der ikkje plasserer deg solid i FUD-leiren så veit eg faen kva som skal kategorisere FUD. Kanskje du kunne hatt godt av å komme deg litt ut av fødestaden din, og sjå realitetane...?
Sitat av uppdali Vis innlegg
Rich kids meiner framleis dei kann læra detta folket eit eller anna, som å vera tolerante eller senda pengar til Afrika. Dette fær ikkje bygdingen peiling på — han treng desse pengane, kvifor senda dei ut?
Vis hele sitatet...
Igjen benytter du deg av FUD. Rich kids stemmer vel størtsett høgre og frp? Og om du ser på bistanden, så er det forsvinnande liten del av BNP.

I tillegg antar du at byer automatisk er rikere enn landkommuner, ein påstand eg ikkje heilt kan sei eg kjenner meg igjen i. Eit faktum er iallefall at byer er relativt mykje billigere i drift per person enn spredt bebyggelse, og at høgblokker er langt meir energieffektive per person enn einebustader.

Kort sagt har eg sjeldan sett så mykje FUD som du skraper sammen i ditt innlegg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette viser at Frp-ere har en kultur og et menneskesyn som ikke passer inn i det frie og demokratiske Norge, og Frp-ere er en åpenbar trussel mot det samfunnet som vi ønsker å bevare.
Vis hele sitatet...
Haha, selvom Frp ikke er superbra er dette kjempedumt sagt :P

Jeg har hørt at innvandrere også har blitt dømt for overgrep og vold, og dette viser at innvandrere er en trussel mot samfunnet!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av uppdali Vis innlegg
Veljarmassen åt Frp kjem oftast frå gruppar som bygdefolk og fatige.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik at bygdefolket også ofte stemmer på SP, men de fleste Arbeiderpartiet også på bygda. FrP sin velgermasse kommer heller fra arbeidere som ikke har noen særlig utdanning, og fra søkkrike mennesker som liker tanken på kapitalisme og liberalisme. Det hele er en tanke komplisert, men der er uten tvil et stort kulturelt klasseskille mellom dem som utdanner seg på høyere nivå og dem som tar mer praktisk arbeid. Dette er det gjort sosiologiske undersøkelser på, leger, lærere, sykepleiere og.l er mer sosialistiske enn lagermedarbeidere, truckførere og millionærer.

Den geografiske biten betyr altså ikke så ekstremt mye.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Haha, selvom Frp ikke er superbra er dette kjempedumt sagt :P

Jeg har hørt at innvandrere også har blitt dømt for overgrep og vold, og dette viser at innvandrere er en trussel mot samfunnet!
Vis hele sitatet...
Trakk du akkurat paralleller til innvandrere for å vise hvor absurd DonTomasos påstand om FRP-velgere var?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Uansett hva du vil refere til det som så endrer det ikke faktumet at noen av avgiftene vi har er helt bak mål, og på mange måter ødelegger det litt for oss også. Når prisene blir så drøye så begynner folk å se etter "alternative løsninger", og for svært mange på østkanten av landet og i nordre del av Norge så drar de heller til Sverige/Finland og hamstrer.
Vis hele sitatet...
I Sverige betaler du også 12-13kroner literen for bensinen, bensinen er altfor ikke billigere i Sverige for dem, men billigere for oss fordi kronen er sterk. Det er med andre ord ikke avgiftene våre som for den Svenske bensinen til å virke billig. Du nevner senere Finsk diesel, og ja, det er billigere med Diesel i Finland, ca 9Kroner literen.[/quote]
Sitat av SSThunder Vis innlegg
[...]jeg kjenner flere som faktisk hamstrer diesel når de er der.[...]så sparer de altså betraktelig. Slik skal det ikke være!
[...]Om man minsket avgiftene litt slik at man unngikk at folk stikker av å handler i andre land og heller handler i Norge så vil man jo i teorien finne et bra punkt hvor man alikevell får inn masse penger til statskassa pga. det økte salget. [...] det er jo til felles beste spør du meg.
Vis hele sitatet...
Jeg tok bort en del tekst siden du skrev så mye, jeg tror ikke det har forandret meningen, gi beskjed i så fall.
Det er ikke et problem for Norge at folk hamstrer bensin i andre land, det må en bare gjøre. Avgiftene min venn, har man derimot ikke for at man skal tjene penger, men fordi at vi kan ikke være så avhengige av oljen som vi er i dag. Dermed vil vi ikke sette ned bensinprisen og tjene penger på salget, men heller holde avgiftene oppe og belønne dem som bruker alternativt brennstoff typen hydrogen eller biodiesel. Morsomt at du nevner Sverige, for Sverige har kommet så langt i kampen om å forby bensin at jeg vedder mine to cent på at Sverige blir det første store landet i verden som stenger den siste bensinpumpen.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Avgiftene som vi har på biler idag også er jo totalt bak mål! Omregistrering av nye biler er jo oppi 20.000 om ikke mer, og på en 10 år gammel bil så må du jo punge ut med 6.500,- Og det er jo bare omregistrering, avgifter på nye biler er så latterlige at jeg får vondt. Flere biler er over dobbelt så dyre i Norge som de er i andre land. Og ja, det er like stor forskjell på 400.000 og 800.000 som på 1 og 2kr. Alt er relativt. Klart at er man en politiker som tjener godt så har man med andre ord rå til å sitte å prate svada om å øke avgifter og gjøre narr av FRP som ønsker billigere bensin(bl.a). Og FrP har jo helt klart forstått dette for lenge siden, bare så synd en del blant Norges folk ikke henger med helt enda.
Vis hele sitatet...
Først og fremst så tjener du ikke penger som politiker med mindre du er stortingsrepresentant eventuelt at tiden som politiker krever at du ikke kan ha en jobb utenom. Da får du din tidligere gasje. Siv Jensen derimot er yrkespolitiker, hun får betalt av staten og FrP, Hallgeir Langeland er lærer, jobber i Sommerferien (ah, ironien) og sa nettopp sammen med resten av SV toppen nei til høyere gasje da de syntes de fikk nok fra statskassen allerede. Siden så vil vi ikke ha mer kø og enda mer forurensende biler, vi vil ha fokus på kollektivtrafikk og renere alternativer. At det koster mye og ta biler inn i Norge er ikke å gjemme under en stol. Der er mange faktorer for at vi har slik en avgift, ikke bare miljø, men det for bli til en annen tråd.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og på toppen av det hele sitter folk å snakker om at vi må bli kvitt de gamle bilene, de må vekk fra veien og folk må få seg skikkelige biler. Mtp. miljø og sikkerhet spesielt. Men i tillegg er det flere som ønsker mer avgifter?
Snakk om å stikke kjepper i sine egne hjul, det er jo virkelig counter-productive!
Vis hele sitatet...
Nei? Bli kvitt gamle biler pga miljø og sikkerhet, høyere avgift på forurensende og usikre biler. Jeg vet ikke hva du sikter til rent spesifikk, men jeg liker ideen. Men disse ideen jobber godt sammen og er ikke "counter-productive" som du sier. Om du tenker på avgiftene så har miljøvennlige biler lavere avgifter.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Viktig å alltid huske på at det er lettere å klage på noe andre prøver å gjøre, enn å gjøre noe selv.
Vis hele sitatet...
Norge har blitt et renere land under den sittende regjeringen, så noe har skjedd.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Irak er rikere en Norge, så du har ikke peiling på hva du snakker om. Det er bare det at landet er mye større en Norge og oljepengene blir ikke delt ut eller brukt på folket i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Herregud da mann. Les litt mellom linjene. Jeg mente selvfølgelig folket og landet generelt, ikke noen enkeltpersoner.
Sitat av Zalderach Vis innlegg
Det er en veldig enkel løsning her bare bygg bomring på alle veier rundt byen neste Frp landsmåte er i, de kommer aldri til å dra derifra igjen.

Jeg håper at Frp for lov til å styre Norge i 4 år, så kan alle som tror på Siv skjønne at Frp politikere er akkurat som alle andre politikere.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt flere folk som sier dette, og det irriterer meg. Tenk hva man kan gjøre på disse fire åra? Det ville vært mye bedre å la Frp ligge i skyggen av høyre og drite seg ut på sine ekstreme holdninger.
Sitat av Slashdot
Like fullt fører FRP en politikk somi hovudsak vil gi til dei rike. Større skatteletter med dei over snittet i inntekt f.eks. Vil det hjelpe dei du hevder stemmer FRP i stor grad?
Vis hele sitatet...
Om du virkelig står på i livet og gjør det bra, så skal du ikke bli straffet for det.
Som nevnt i tidligere post så er det feil at man ikke kan godta lønnsøkning(om man er i grenseland mtp. skatteklasse) for det vil gjøre at du i netto tjener mindre, bare høyrevendte som ser feilen her?

Sitat av Sio
FrP sin velgermasse kommer heller fra arbeidere som ikke har noen særlig utdanning, og fra søkkrike mennesker som liker tanken på kapitalisme og liberalisme.
Vis hele sitatet...
Må påpeke at det er en god del med høyere utdanning som stemmer FrP også, å si at de fleste som stemmer FrP er mindre begavet blir for dumt. Jeg selv, uten å skryte, har relativt god utdanning og karakterer.

Sitat av Sio Vis innlegg
I Sverige betaler du også 12-13kroner literen for bensinen, bensinen er altfor ikke billigere i Sverige for dem, men billigere for oss fordi kronen er sterk. Det er med andre ord ikke avgiftene våre som for den Svenske bensinen til å virke billig. Du nevner senere Finsk diesel, og ja, det er billigere med Diesel i Finland, ca 9Kroner literen.
Jeg tok bort en del tekst siden du skrev så mye, jeg tror ikke det har forandret meningen, gi beskjed i så fall.
Det er ikke et problem for Norge at folk hamstrer bensin i andre land, det må en bare gjøre. Avgiftene min venn, har man derimot ikke for at man skal tjene penger, men fordi at vi kan ikke være så avhengige av oljen som vi er i dag. Dermed vil vi ikke sette ned bensinprisen og tjene penger på salget, men heller holde avgiftene oppe og belønne dem som bruker alternativt brennstoff typen hydrogen eller biodiesel. Morsomt at du nevner Sverige, for Sverige har kommet så langt i kampen om å forby bensin at jeg vedder mine to cent på at Sverige blir det første store landet i verden som stenger den siste bensinpumpen.
Sitat av Meg selv
Nå vil jeg ikke at du skal ta dette som en hovedgrunn eller som den eneste grunnen, dette er simpelten ett av mange eksempel på hvorfor det ville vært bra.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Drivstoff var simpelten et eksempel på en av mange varer som er for høy avgift på, så at du skriver en hel essay om olje er unødvendig.

Hva med tobakk og alkohol? (Enda et hot tema)
Nå er jeg ikke direkte FOR alkohol i.o.m. at det er såpass skadelig og er en vanvittig utgiftspost for staten(kanskje de tjener det inn på avgiften? hoho), however er dette også bare eksempel på varer som har for høy avgift.
For min del hadde det ikke gjort noe om røyk og alkohol var bannlyst.

Sitat av Sio
Siden så vil vi ikke ha mer kø og enda mer forurensende biler, vi vil ha fokus på kollektivtrafikk og renere alternativer. At det koster mye og ta biler inn i Norge er ikke å gjemme under en stol. Der er mange faktorer for at vi har slik en avgift, ikke bare miljø, men det for bli til en annen tråd.
Nei? Bli kvitt gamle biler pga miljø og sikkerhet, høyere avgift på forurensende og usikre biler. Jeg vet ikke hva du sikter til rent spesifikk, men jeg liker ideen. Men disse ideen jobber godt sammen og er ikke "counter-productive" som du sier. Om du tenker på avgiftene så har miljøvennlige biler lavere avgifter.
Vis hele sitatet...
Det jeg sikter til er et intervju jeg hørte på radion med ett eller annet venstrevendt parti for et par år siden, husker ikke nøyaktig hvilket i farten men muligens SV, det var ikke snakk om høyere avgifter på gamle biler så vidt jeg husker men de ønsket at folk skulle kvitte seg med gamle vrak og kjøpe nye biler for miljøet/sikkerheten sin del o.l.

Fokus på kollektivtrafikk er vel og bra, men det er bare i byene at dere har slik luksus at et slikt system faktisk funker slik det burde. Paris sitt metrosystem er helt genialt, og om vi hadde hatt et slikt system i HELE Norge fra Kristiansand til Stavanger til Bergen til Oslo til Trondheim og helt opp til Nordkapp og ut til hver eneste lille kant i dette landet så hadde jeg selvsagt støttet dette. Men per dags dato så lar ikke det seg gjøre, og vi utenfor byene har behov for biler. Og ja, biler på landet forurenser på samme måte som biler i byene (kanskje t.o.m. litt mindre for det er mindre kaldkjøring).

Og når vi bor i et land som Norge så må jeg vel kunne velge hvilken bil jeg ønsker å kjøre akkurat som du får velge hvilken buss/trikk/tog du skal ta. Vil jeg ha en BMW 530d som bruker 0.6 på mila(målt selv) istedenfor en 1.3l riskoker som pusler på 0.4-0.5 så burde det ikke være slik at staten skal straffe meg av den grunn.
For ikke å nevne at en hel del av disse miljøbilene er noen små plastbokser(litt OT).
At jeg da må betale flere hundre tusen i avgifter er helt absurd.

En annen ting er avgift på nye dieselmotorer, de er en del høyere enn bensinmotorer.
Riktignok er diesel ~1kr billigere men om du regner litt på det så kan jeg love deg at du kan kjøre et godt stykke med bensinmotoren før du faktisk sparer noe på å velge diesel.

Dessuten slik som det er nevnt i noen poster tidligere så er det viktig å tenke på at folk i byene og de på landet ikke nødvendigvis fokuserer på de helt samme tingene.
(For gutter i byene er kanskje den nye hårfrisyren til Matt Damon, diamant i øret og skateboard det som virkelig gjelder, mens på landet er det vanligvis litt mer praktiske saker. Nå er jeg sikker på at jeg fyrer på meg en del hissige bygutter, men det er bare morro )

Og jeg sier det igjen, dette er bare enkelteksempel dratt fra en hel bunke av eksempler. Det er en del debatt om dette med drivstoff og helt klart en del her på forumet som prater om det både for og imot FrP.

Norge har blitt et renere land under den sittende regjeringen, så noe har skjedd.
Vis hele sitatet...
Pga. utvikling slik som tiden alltid medbringer? Kilde?

Mvh
Tbirdy
Sist endret av SSThunder; 4. september 2010 kl. 18:18.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men FRP er jo de facto ja til EU, og nei til fagforeninger. Så korleis vil det å stemme FRP kunne hjelpe i denne situasjonen? Det er jo ikkje asylsøkjarar som tek jobber; det er polakker som kjem hit under Schengen-paraplyen og fri flyt av varer og tenester innan EU....
Vis hele sitatet...
Hvis jeg får skyte inn og pirke litt her - 19,5 % (8 stk) av stortingsrepresentantene til FrP er for norsk EU-medlemskap. 36,6 % (15 stk) er i mot og 43,9 % (18 stk) vet ikke/har ikke svart i følge en undersøkelse gjort av Nei til EU, utgitt i Standpunkt 2010-4.
http://www.dagbladet.no/2010/09/06/m...else/11397953/

Sitat av artikkelen
De mener også at dette er med på å vise at sosial angst er roten til rasemessige fordommer.

Forskerne kontrollerte for faktorer som IQ og sosioøkonomisk bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Må påpeke at det er en god del med høyere utdanning som stemmer FrP også, å si at de fleste som stemmer FrP er mindre begavet blir for dumt. Jeg selv, uten å skryte, har relativt god utdanning og karakterer.
Vis hele sitatet...
Det er et klassisk argument for de mot FrP å si at de som stemmer FrP tenderer til å komme fra lavere utdanning og gjerne lavere IQ-nivå.

Som et populistutsagn så er dette feil å nevne, og man skal være forsiktig med å komme med slike påstander - da det kan såre mennesker veldig, og brenne alle debattbroer.

MEN. Nå viser det jo seg at forskere har funnet korrelasjon mellom utdanningsnivå og politisk side, og at den generaliserte FrP-velger kommer fra et lavere utdanningsnivå.

Det er billig i en debatt, men jeg synes det er interessant fra et forskningsperspektiv. Å undersøke hva som skyldes dette kan gi svar på hva de andre partiene må gjøre for å appellere til disse velgerne.

Mine egne fordommer sier:
Vil FrPere bare høre at de skal få det bedre og beholde mer av sine egne penger?
Vil noen andre partier kunne si det samme for å vinne velgerne til FrP, eller vil de miste troverdigheten for sin egen politikk med å love så mye som FrP gjør?
Verden vil bli mye bedre så fort man slutter å plassere "labels" på grupper man ikke selv er en del av. Den vil og bli mye bedre om man slutter å slenge dritt om disse gruppene.

Problemet med denne tråden er at den er dannet på et sosialistisk grunnlag med en dagsavisen som kilde.

FRP-ere kunne like gjerne vært byttet ut med AP(eller et hvilket som helst annet parti) og jeg laget for orden skyld en tilsvarende liste for AP på diskusjon.no for en stund tilbake.

Gitt trådstarters argumentasjon så kan vi trekke følgende konklusjon:
APere burde sperres inne i egne leire!

Stoltenberg betaler svart
http://www.nettavisen.no/innenriks/article773511.ece

Gro kjører på
http://www.nettavisen.no/innenriks/article1525507.ece
Fint å bo i frankrike
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.4438937

Dømt for bjørnedrap
http://www.gd.no/nyheter/article5184982.ece

Dømt for sexovergrep
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=135360

Grovt bedrageri
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle986467.ece

Snuskete konkurs
http://dalane-tidende.no/index.php?o...und&Itemid=161

Ble kalt tater, slo ned nabo
http://home.c2i.net/romanifolket/presse/kalte.html

De liker småbarn i AP
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=254280

Tidligere statssekretær for Ap, Trygve Tamburstuen 1.5 år i fengsel
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article859558.ece

5 måneder for vold
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...kerud/1.293319

Hadde man bare funnet en kur for ignorante mennesker.
Jeg bare venter på at en Frp politiker skal ty til bankran for å finansiere partiet sitt
Er ikke alle som er så heldige at de har maktsyke LO i ryggen.

FRP finansieres uansett av samme folk som finansierer Høyre...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette viser at Frp-ere har en kultur og et menneskesyn som ikke passer inn i det frie og demokratiske Norge, og Frp-ere er en åpenbar trussel mot det samfunnet som vi ønsker å bevare.
Vis hele sitatet...
Hvor er det frie og demokratiske Norge? Du mener vel det byråkratiske Norge? Selv mener jeg at Frp og SV er flotte opposisjonsparti, men at ingen av de partiene har noe som helst i en regjering å gjøre.

I Norge blir vi svindlet hver dag, vi kan kjøpe Juice fra konsentrat!!!
Det koster 50 000 å få skilter på en bil, også må vi fortsatt betale for parkering?!?
Og legeeden er erstatte med et byråkrati.
I tillegg skal staten skyte turistnæringa i leggen ved å plante master midt i potensielle postkort...
også har vi det legalisert korrupsjonsorganet LO, ække mye fritt i Norge.
Og enda værre vi blir kjølhalt etter EU, det globale LO organet for Europa

Sitat av Totalli Vis innlegg
Jeg bare venter på at en Frp politiker skal ty til bankran for å finansiere partiet sitt
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje ikke helt utenkelig.
DonTomaso kan ikke heller du legge ut linker til alt du sa om FrP da??
Gå til siste side på threaden så ser du en har gjort det om AP, det er ikke så vanskelig hvis det er sant.

Ehm, bare så dere vet det. Jeg stemmer ikke FrP eller støtter de, men hvis du skal komme med påstander som "DRAP" bør du ha med linker til fakta
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
DonTomaso kan ikke heller du legge ut linker til alt du sa om FrP da??
Gå til siste side på threaden så ser du en har gjort det om AP, det er ikke så vanskelig hvis det er sant.

Ehm, bare så dere vet det. Jeg stemmer ikke FrP eller støtter de, men hvis du skal komme med påstander som "DRAP" bør du ha med linker til fakta
Vis hele sitatet...
DonTomaso hadde jo fult av lenker i det første innlegget. Men come on, tråden handler jo ikke om FrP.
Sitat av Tias Vis innlegg
DonTomaso hadde jo fult av lenker i det første innlegget. Men come on, tråden handler jo ikke om FrP.
Vis hele sitatet...
hm, fant ingen lenker jeg
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
hm, fant ingen lenker jeg
Vis hele sitatet...
Har du tatt på lesebrillene da?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En undersøkelse av Dagsavisen for en tid tilbake viser at Frp er sterkt overrepresentert i kriminalitet som begås av politikere, og Frp-politikere er tiltalt og dømt både for drap, vold mot politiet, sex-sjikane, barneporno, voldtekt, eiendomssvindel, fyllekjøring, CV-juks og narkotikaforbrytelser.
Vis hele sitatet...


Eller så kan du google selv. Eller se på denne. Men det har nå egentlig ingenting å si, det er ikke poenget her om FrP-politikere er noe verre enn folk flest.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Frp er et tull-parti og vil alltid være et tull-parti.
Vis hele sitatet...
Får da i det minste håpe at de behersker ord-deling.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis jeg får skyte inn og pirke litt her - 19,5 % (8 stk) av stortingsrepresentantene til FrP er for norsk EU-medlemskap. 36,6 % (15 stk) er i mot og 43,9 % (18 stk) vet ikke/har ikke svart i følge en undersøkelse gjort av Nei til EU, utgitt i Standpunkt 2010-4.
Vis hele sitatet...
Håper de valgte og ikke svare en å svare vet ikke.
Isåfall har de ingenting på stortinget og gjøre.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
[...] Flere biler er over dobbelt så dyre i Norge som de er i andre land. Og ja, det er like stor forskjell på 400.000 og 800.000 som på 1 og 2kr. Alt er relativt. Klart at er man en politiker som tjener godt så har man med andre ord rå til å sitte å prate svada om å øke avgifter og gjøre narr av FRP som ønsker billigere bensin(bl.a). Og FrP har jo helt klart forstått dette for lenge siden, bare så synd en del blant Norges folk ikke henger med helt enda. [...]
Vis hele sitatet...
Det virker som du ikke har snev av perspektiv her. Det virker som om du tror at å øke avgifter gjør at folk får dårligere råd. Tror du pengene fra økte avgifter bare forsvinner ut i løse luften?

Vi er en av de landene med desidert høyest kjøpekraft i verden, og samtidig en av de med desidert høyest likhet i inntekt. Selv om en bil er mye dyrere i Norge enn i mange andre land, er det vesentlig enklere for en gjennomsnittlig nordmann å kjøpe enn bil.

Hvis vi skal snakke om å endre på avgiften må det være på grunnlag av hvordan vi vil vektlegge hva som er viktig i samfundet vårt. Jeg tror jeg med trygghet kan si at det er særdeles få som har problemer med å kjøpe seg bil her i landet. Men kanskje avgiftene gjør det vanskeligere å kjøpe bil #2? Eller å kjøpe en bil av bedre kvalitet som kanskje har bedre bensinøkonomi? Skal man bare blindt sette ned avgiftene for å løse disse problemene, eller skal man finne mer intelligente løsninger?

Når det gjelder alkohol vil jeg også tørre påstå at det er ingen her i landet som har problemer med å ha råd til et normalt sunt inntak av alkohol. Men en ting jeg har lagt merke til er at andre land med lavere alkoholavgifter har en kultur hvor verten, selv på en ungdomsfest, kjøper inn all drikken, og du blir sett litt rart på hvis du tar med deg egen drikke. Så avgiften påvirker definitivt kulturen vår rundt alkohol. Vi har forøvrig et ganske lavt alkoholkonsum her i landet. Er det dumt?

En annen mer intelligent kritikk mot alkoholavgiften, er at det kanskje oppfordrer til å spare alle alkoholpengene til helgefyll, noe som er et ganske usunt drikkemønster. Det er bedre å spre det utover uka. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at det er alkoholavgiften som er skyld i det. Men det kan diskuteres.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...PP)_per_capita
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ncome_equality
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ol_consumption

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og når vi bor i et land som Norge så må jeg vel kunne velge hvilken bil jeg ønsker å kjøre akkurat som du får velge hvilken buss/trikk/tog du skal ta. Vil jeg ha en BMW 530d som bruker 0.6 på mila(målt selv) istedenfor en 1.3l riskoker som pusler på 0.4-0.5 så burde det ikke være slik at staten skal straffe meg av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om straff, det handler om å sette kostnadene på bilen relativt til kostnadene bilen har for samfunnet. Det har seg slik at du lever ikke isolert fra verden rundt deg. Hvis du driver et kjemisk prosessanlegg f.eks., og pumper en haug med miljøgifter rett ut i atmosfæren på din egen eiendom, så har det ingen kostnad for deg, men det er en enorm kostnad for de som bor rundt. "Det er mine penger og jeg burde kunne gjøre/kjøpe hva jeg vil med dem".. ja, du kan kjøpe en kanne bensin og tenne på et hus om du vil, men du blir pent nødt til å betale for skaden du har gjort. Nå kan det diskuteres hvor stor kostnad det er for andre at du kjører en bil som bruker litt mer på mila.. det er ganske mange faktorer med varierende grad av usikkerhet som spiller inn, men i minste fall er olje en begrenset ressurs, som også våre etterkommere burde ha rett på. (er det nå jeg skal bruke det herlige politiske virkemiddelet: "hater du barna våre?" :P)

For gutter i byene er kanskje den nye hårfrisyren til Matt Damon, diamant i øret og skateboard det som virkelig gjelder, mens på landet er det vanligvis litt mer praktiske saker.
Vis hele sitatet...
.. som å råne rundt og velte kuer? Ikke at jeg irriterer meg over kommentaren, men å definere de tingene som gutter på landet bryr som om som mer "praktiske" er litt meningsløst.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En undersøkelse av Dagsavisen for en tid tilbake viser at Frp er sterkt overrepresentert i kriminalitet som begås av politikere, og Frp-politikere er tiltalt og dømt både for drap, vold mot politiet, sex-sjikane, barneporno, voldtekt, eiendomssvindel, fyllekjøring, CV-juks og narkotikaforbrytelser.

Dette viser at Frp-ere har en kultur og et menneskesyn som ikke passer inn i det frie og demokratiske Norge, og Frp-ere er en åpenbar trussel mot det samfunnet som vi ønsker å bevare.

Politikere fra Frp som ønsker å bo i det norske samfunnet som lovlydige borgere bør, etter mitt syn, interneres i egne teltleire fram til de viser at de passer inn sammen med alle oss andre, så kan de smake sin egen medisin. Vi kan ikke risikere at slike mennesker går rundt sammen med oss, det tror jeg alle skjønner.

Det er ikke det at jeg er redd for samtlige Frp-ere, men statistikken viser jo tydelig hva de er i stand til. Frp-ere er en trussel mot den norske velferden!
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en mann ved fornavn Vladimir og etternavn Lenin. Greit at du er redd for liberalisme og total overtagelse av et massivt og tankeløst forbrukersamfunn. Men ikke vær redd, Frp er som Britney Spears. Altså alle elsker å se på tenåring pupper en stund men så fort man ser det falle til helvete, så begynner dem å høre på Rock igjen.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Du høres ut som en mann ved fornavn Vladimir og etternavn Lenin. Greit at du er redd for liberalisme og total overtagelse av et massivt og tankeløst forbrukersamfunn. Men ikke vær redd, Frp er som Britney Spears. Altså alle elsker å se på tenåring pupper en stund men så fort man ser det falle til helvete, så begynner dem å høre på Rock igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg sier det igjen, folkens - begynn å lese mere mellom linjene. Dette har ingenting med at FRP gjør mye galt å gjøre. Dette er en måte han bruker for å vise hvor dårlige argumentene og retorikken til FRP i invandrings og asylpolitikken egentlig er.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Vi er en av de landene med desidert høyest kjøpekraft i verden, og samtidig en av de med desidert høyest likhet i inntekt. Selv om en bil er mye dyrere i Norge enn i mange andre land, er det vesentlig enklere for en gjennomsnittlig nordmann å kjøpe enn bil.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, det er ingen problem om man har som mål å være gjeldsslave for resten av livet.

Hvis vi skal snakke om å endre på avgiften må det være på grunnlag av hvordan vi vil vektlegge hva som er viktig i samfundet vårt. Jeg tror jeg med trygghet kan si at det er særdeles få som har problemer med å kjøpe seg bil her i landet. Men kanskje avgiftene gjør det vanskeligere å kjøpe bil #2? Eller å kjøpe en bil av bedre kvalitet som kanskje har bedre bensinøkonomi? Skal man bare blindt sette ned avgiftene for å løse disse problemene, eller skal man finne mer intelligente løsninger?
Vis hele sitatet...
"Men kanskje avgiftene gjør det vanskeligere å kjøpe en bil av bedre kvalitet som kanskje har bedre bensinøkonomi"? Ja jeg ser hvordan det kan hjelpe på de minkende oljeressursene. Det er best å sørge for at folk må ta til takke med billigere biler som bruker mer drivstoff og som ikke har optimale forbrenningsmotorer.

Når det gjelder alkohol vil jeg også tørre påstå at det er ingen her i landet som har problemer med å ha råd til et normalt sunt inntak av alkohol. Men en ting jeg har lagt merke til er at andre land med lavere alkoholavgifter har en kultur hvor verten, selv på en ungdomsfest, kjøper inn all drikken, og du blir sett litt rart på hvis du tar med deg egen drikke. Så avgiften påvirker definitivt kulturen vår rundt alkohol. Vi har forøvrig et ganske lavt alkoholkonsum her i landet. Er det dumt?
Vis hele sitatet...
Har råd, eller tar seg råd? Sist jeg sjekket så er det en hel del folk som faktisk sparer penger for å kunne feste hver helg.
For det går fort et par lapper på byen, og om du skal ta dette med i beregningen din om at alle har råd til det de vil kjøpe. Så kan vi beregne 10.000-20.000 i lån i måneden, så kommer mat, klær, andre regninger osv.
Så ja, de lappene man _"MÅ"_ bruke på byen spiller en rolle.

En annen mer intelligent kritikk mot alkoholavgiften, er at det kanskje oppfordrer til å spare alle alkoholpengene til helgefyll, noe som er et ganske usunt drikkemønster. Det er bedre å spre det utover uka. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at det er alkoholavgiften som er skyld i det. Men det kan diskuteres.
Vis hele sitatet...
Som sagt ovenfor, ja folk blir oppfordret til å spare. Og som de fleste av oss vet(ihvertfall de som er noenlunde oppegående) så er drikkemønsteret i Norge svært uheldig. Og som du sier, det er bedre å spre alkoholforbruket utover uka, litt alkohol er greit og det har sine gode effekter.
Men så snart det blir snakk om helgefyll så er det direkte skadelig, og det merkes spesielt på kognisjon.


Ja det er kjekt når man virkelig strever for å oppnå en høyere utdanning, for så å ende opp med omtrent samme lønna som den tullingen som ikke engang gikk på VGS og nå står i varmdisken på ICA.
Om det er det han ønsket, så er det jo kjempemessig for han. Men det er jo helt banalt at en som da f.eks. går 6 år lengre totalt på skole skal ende opp med en lønn som ikke er så altfor langt unna hans.
I teorien kan man jo si at han tjener penger mens du får studielån, med mindre du har tenkt å jobbe kveldstid hver dag etter skolen. Og om man da regner litt på det vil du finne ut at han har tjent en god del på de 6 årene kontra de hundre tusen som du nå har i lån.
Jeg skal ikke benekte at en med god utdanning har bedre råd enn en uten utdanning, men forskjellen er altfor liten. Dette er noe man ser på de venstrevridde som helst ikke vil jobbe, de vil bare få det. "Ja så derfor har vi høy skatt slik at de som jobber kan holde oss i drift også. " Hørte forslag om 6 timers arbeidsdag, ærlig talt.

Det handler ikke om straff, det handler om å sette kostnadene på bilen relativt til kostnadene bilen har for samfunnet. Det har seg slik at du lever ikke isolert fra verden rundt deg. Hvis du driver et kjemisk prosessanlegg f.eks., og pumper en haug med miljøgifter rett ut i atmosfæren på din egen eiendom, så har det ingen kostnad for deg, men det er en enorm kostnad for de som bor rundt. "Det er mine penger og jeg burde kunne gjøre/kjøpe hva jeg vil med dem".. ja, du kan kjøpe en kanne bensin og tenne på et hus om du vil, men du blir pent nødt til å betale for skaden du har gjort. Nå kan det diskuteres hvor stor kostnad det er for andre at du kjører en bil som bruker litt mer på mila.. det er ganske mange faktorer med varierende grad av usikkerhet som spiller inn, men i minste fall er olje en begrenset ressurs, som også våre etterkommere burde ha rett på. (er det nå jeg skal bruke det herlige politiske virkemiddelet: "hater du barna våre?" :P)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg hater ikke barna våre.
Det jeg derimot misliker er folk som ikke har satt seg inn i noe før de kommer med påstander.
Ny BMW 530d med 245hk, rekkesekser diesel:
Støtter EU-6 emmisjonskrav som trår i kraft i 2014

Sitat av europa.eu
All vehicles equipped with a diesel engine will be required to substantially reduce their emissions of nitrogen oxides as soon as the Euro 6 standard enters into force. For example, emissions from cars and other vehicles intended to be used for transport will be capped at 80 mg/km (an additional reduction of more than 50% compared to the Euro 5 standard). Combined emissions of hydrocarbons and nitrogen oxides from diesel vehicles will also be reduced. These will be capped at, for example, 170 mg/km for cars and other vehicles intended to be used for transport.
Vis hele sitatet...
Ny Toyota Corolla 2.0 D-4D 126hp:
Kun EU-5 krav, ikke EU-6.
Sitat av europa.eu
Emissions from diesel vehicles:

EU-5 emmisjonskrav
•carbon monoxide: 500 mg/km;
•particulates: 5 mg/km (80% reduction of emissions in comparison to the Euro 4 standard);
•nitrogen oxides (NOx): 180 mg/km (20% reduction of emissions in comparison to the Euro 4 standard);
•combined emissions of hydrocarbons and nitrogen oxides: 230 mg/km.
Vis hele sitatet...
De fleste ser vel på Toyota Corolla som en grei og miljøvennlig bil, derav sammenligningen. Og nå tok jeg i tillegg en råtass fra BMW, en 520d har ENDA lavere utslipp og fremdeles mye heftigere motor enn hva Toyota skilter med.

BMW 530d begynner prisen iflg. BMW sin prisliste på 37.000£(353.000 NOK) i UK.
I Norge starter samme bilen på 750.000 kroner.
Så vær så inderlig vennlig å ro litt lenger med hvorfor jeg skal betale flere hundre tusen i avgift.
Sist endret av SSThunder; 17. september 2010 kl. 22:42.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ikke det at jeg er redd for samtlige Frp-ere, men statistikken viser jo tydelig hva de er i stand til. Frp-ere er en trussel mot den norske velferden!
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at du vil bure inn alle muslimer fordi noen er terrorister. Hørt om uskyldig inntil det motsatte er bevist? Du er åpenbart ikke tilhenger av rettsstatslige prinsipper.

FrP er riktignok en trussel mot velferden. De vil jo bruke mer statlige penger. Men det er ikke noe unikt for FrP. Faktisk så er alle partier på tinget er også en trussel mot velferden hvis du snakker om folks ve og vel. Fordi en velferdsstat er nemlig ikke bærekraftig, og vil kollapse på sikt. Hellas anyone?
Sitat av JohnGalt Vis innlegg


Da regner jeg med at du vil bure inn alle muslimer fordi noen er terrorister. Hørt om uskyldig inntil det motsatte er bevist? Du er åpenbart ikke tilhenger av rettsstatslige prinsipper.

FrP er riktignok en trussel mot velferden. De vil jo bruke mer statlige penger. Men det er ikke noe unikt for FrP. Faktisk så er alle partier på tinget er også en trussel mot velferden hvis du snakker om folks ve og vel. Fordi en velferdsstat er nemlig ikke bærekraftig, og vil kollapse på sikt. Hellas anyone?
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er faktisk helt enig med deg. Det jeg skrev er et lavmål av banal satirisk ironi, skrevet bevisst overtydelig for å forsøke å få fram et politisk poeng for de av forumets lesere som mener at det er greit at man sperrer inne samtlige asylsøkere i lukkede leire fordi en av dem kanskje begår kriminalitet, samtidig som de samme brukerene synes det er urettferdig å stemple Frpere som en homogen gruppe, slik jeg jeg skrev i førsteposten.

Jeg synes selvsagt det er latterlig å se på partiet Frp som en gjeng kriminelle fordi noen av dem begår kriminalitet, samtidig som det er like latterlig å kreve innskjerpelser i asyl- og innvandringspolitikken fordi tre enkeltindivider er tiltalt for å planlegge terrorisme. Det er også like forkastelig av Frp å uttale at samtlige innsatte i tidligere Lier ventemottak nå bør tvangsflyttes i lukkede teltleire fordi noen valgte å sette fyr på mottaket.

For å forsøke å få fram den jævlige dobbeltmoralismen hos Frp-politikere og deres støttespillere valgte jeg å senke meg til et lavmål av humor, men det var faktisk gjort bevisst for å kanskje nå fram til de som bør tvinges til å tenke avanserte tanker.
Vis hele sitatet...
Neste gang kan du kanskje lese igjennom tråden før du svarer?
Sargasm,
Jeg er faktisk ikke overrasket hvis han faktisk mener dette. At politikere er dobbeltmoralske, er vel ikke noe som er unikt for FrP.
Sist endret av JohnGalt; 28. desember 2010 kl. 22:51.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En undersøkelse av Dagsavisen for en tid tilbake viser at Frp er sterkt overrepresentert i kriminalitet som begås av politikere, og Frp-politikere er tiltalt og dømt både for drap, vold mot politiet, sex-sjikane, barneporno, voldtekt, eiendomssvindel, fyllekjøring, CV-juks og narkotikaforbrytelser.

Dette viser at Frp-ere har en kultur og et menneskesyn som ikke passer inn i det frie og demokratiske Norge, og Frp-ere er en åpenbar trussel mot det samfunnet som vi ønsker å bevare.

Politikere fra Frp som ønsker å bo i det norske samfunnet som lovlydige borgere bør, etter mitt syn, interneres i egne teltleire fram til de viser at de passer inn sammen med alle oss andre, så kan de smake sin egen medisin. Vi kan ikke risikere at slike mennesker går rundt sammen med oss, det tror jeg alle skjønner.

Det er ikke det at jeg er redd for samtlige Frp-ere, men statistikken viser jo tydelig hva de er i stand til. Frp-ere er en trussel mot den norske velferden!
Vis hele sitatet...
Kan sikkert hende jeg tar feil, og du bare mente spesielle forbrytelser, men så og si kvarte nFF bruker rusmiddler o.sv. og uansett hvor teit lovene rundt det er, så er det et lovbrudd.burde da kvarte nFF bli stengt inne i en leir?
At folk fremdeles ikke leser før de poster/bumper gjør meg trist.