Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 388
Hei!

Jeg skulle hatt litt bistand til et optimalt oppsett av wifi i en større bolig. Skal prøve å beskrive scenarioet best mulig under.

Vi har Altibox fiber inn til huset. Routeren / sentralen til Altiboxen står mer eller midt i huset, i 1. etasje.

Huset består av: Kjeller, 1. etg, 2. etg, hems/loft. Det er lagt opp til egne punkt i alle etasjer, og i tillegg er det eget punkt i tv-stuen i 1. etg. Så teknisk sett kan jeg ha en router i hver etasje om ønskelig.

Kjeller: Her er det kjellerstue med prosjektor/lerret, hvor man skal kunne streame film osv.

1. Etg.: Her er kjøkken, stuer og tv-stue. Så her skal diverse smart apparater som kjøleskap, sonos system osv. kobles til, og selvfølgelig tv /playstation/streaming i tv-stuen skal fungere godt.

2. etg.: Her er bad og 3 soverom, så her er det sonos system på bad og typisk surfing fra soverommene som skjer. TV på hovedsoverom hvor det også skal streames.

Loft/hems: Her er det hovedsaklig mitt gaming rom (jeg gamer mye, og diverse FPS spill, så nettet her må være crystalclear), og min kones hobbyrom, så der er det typ surfing / streaming som vil skje.

Spørsmålet mitt med bakgrunn i all informasjonen over er:
Hva er beste måten å sette opp nettverket i huset på, for å få god nok dekning og minst mulig styr? Må man ha egne routere i hver etasje? Mesh system? Extendere?

Vil helst unngå å abonnere på alitbox sitt nye mesh system, og heller kjøpe noe.

Setter stor pris på all hjelp!

Gjelder jo selvfølgelig hele internett oppsettet, ikke kun Wifi.
Sist endret av Master Yoda; 1 uke siden kl. 10:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er jeg kanskje litt rusten på datakom biten, men det burde fungere å ha et aksesspunkt i hver etasje, også skal enhetene klare å koble seg på det aksesspunktet som gir best dekning. Det burde vel ikke være noe i veien for å kjøpe et Mesh system via Elkjøp, Komplett eller en annen leverandør som har et tilbud. Ofte så tar ISPene seg unødvendig bra betalt for ekstratjenester som feks Mesh.
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Hei!

Jeg skulle hatt litt bistand til et optimalt oppsett av wifi i en større bolig. Skal prøve å beskrive scenarioet best mulig under.

Vi har Altibox fiber inn til huset. Routeren / sentralen til Altiboxen står mer eller midt i huset, i 1. etasje.

Huset består av: Kjeller, 1. etg, 2. etg, hems/loft. Det er lagt opp til egne punkt i alle etasjer, og i tillegg er det eget punkt i tv-stuen i 1. etg. Så teknisk sett kan jeg ha en router i hver etasje om ønskelig.

Kjeller: Her er det kjellerstue med prosjektor/lerret, hvor man skal kunne streame film osv.

1. Etg.: Her er kjøkken, stuer og tv-stue. Så her skal diverse smart apparater som kjøleskap, sonos system osv. kobles til, og selvfølgelig tv /playstation/streaming i tv-stuen skal fungere godt.

2. etg.: Her er bad og 3 soverom, så her er det sonos system på bad og typisk surfing fra soverommene som skjer. TV på hovedsoverom hvor det også skal streames.

Loft/hems: Her er det hovedsaklig mitt gaming rom (jeg gamer mye, og diverse FPS spill, så nettet her må være crystalclear), og min kones hobbyrom, så der er det typ surfing / streaming som vil skje.

Spørsmålet mitt med bakgrunn i all informasjonen over er:
Hva er beste måten å sette opp nettverket i huset på, for å få god nok dekning og minst mulig styr? Må man ha egne routere i hver etasje? Mesh system? Extendere?

Vil helst unngå å abonnere på alitbox sitt nye mesh system, og heller kjøpe noe.

Setter stor pris på all hjelp!

Gjelder jo selvfølgelig hele internett oppsettet, ikke kun Wifi.
Vis hele sitatet...
Hei! Det du leter etter her kalles for aksesspunkt. Altså en enhet som kun har i oppgave å sende et selvstendig wifi-signal.

Du skal ikke ha en router i hver etasje, for routeren gjør flere ting:
- Router trafikk
- Kobler deg til internett
- Har innebygget aksesspunkt (dette sørger for wifi signal)
- Har brannmurregler og sørger for NAT.

Dette trenger du kun å gjøre et sted i huset, og da sikter jeg til routeren du får fra Altibox.

Så trenger du flere wifi-signal. Da er det ikke en router du ser etter, selv om jeg forstår hvorfor du tenker at det er logisk. Det er mer logisk å bruke aksesspunkter, og la Altibox-boksen ta seg av routing-oppgaver. Jeg ville i utgangspunktet ha anbefalt deg å kjøpe en EdgeRouter, men jeg tipper dette kan komplisere IPTV-oppsett.

Jeg ville brukt en EdgeSwitch og Unifi-aksesspunkter. EdgeSwitch har POE, så du kan forsyne aksesspunktene med strøm via nettverkskabelen hele veien, trenger ikke selvstendig strømuttak for hvert aksesspunkt isåfall, siden strømmen går via nettkabelen.

Husk å konfigurere EdgeSwitch slik at den kun gir POE ut hvis enheten er POE-kompatibel, og ikke at den gir ut POE hele tiden uavhengig av enheten, for om du glemmer at nettverksuttaket har aktiv POE og kobler til noe som absolutt ikke har POE = RIP.

Det er mulig å bruke POE injector og selvstendig strømuttak til aksesspunktene om du vil droppe EdgeSwitch, men jeg anbefaler å gjøre det ordentlig med en gang.

EdgeSwitch: https://www.dustinhome.no/product/50...rollToTab=true

Et aksesspunkt per etasje (eller to, hvis området er stort): https://www.dustinhome.no/product/50...nifi-ap-ac-pro

POE-injector hvis du vil droppe EdgeSwitch:
https://www.dustinhome.no/product/50...rollToTab=true

Forresten har jeg EdgeRouter og EdgeSwitch med et Unifi-aksesspunkt i hver etasje i mitt eget hus. Fungerer som faen!

IKKE bruk extendere eller mesh, det innebærer å videresende et eksisterende WiFi-signal, det er absolutt ikke stabilt. PowerLine er også et alternativ, men med fare for forstyrrelser og variasjoner i ytelse avhengig av belastning på strømnettet.
Sist endret av Tysteren; 1 uke siden kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Tusen takk for fyldig svar @Tysteren ! Så da setter jeg EdgeSwitchen i skapet sammen med altibox routeren og kobler de sammen, og så kobler jeg de ulike punktene som går rundtom i huset inn i EdgeSwitchen, istedenfor i altibox routeren som jeg har gjort pr. dags dato?
Sikkerhetsklarert
Sitat av Tysteren Vis innlegg
....
Jeg ville brukt en EdgeSwitch og Unifi-aksesspunkter. EdgeSwitch har POE, så du kan forsyne aksesspunktene med strøm via nettverkskabelen hele veien, trenger ikke selvstendig strømuttak for hvert aksesspunkt isåfall, siden strømmen går via nettkabelen.
...
Vis hele sitatet...

Støtter forøvrig forslaget om unifi AP. Men hvorfor vil du bruke EdgeSwitch og ikke en Unifi Switch? Han må uansett ha en kontroller for AP`ene og da er det jo fint med switcher som kan styres fra samme sted.
Også om det skal segmenteres i vlan for soner, noe jeg absolutt tenker det er behov for her.
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Tusen takk for fyldig svar @Tysteren ! Så da setter jeg EdgeSwitchen i skapet sammen med altibox routeren og kobler de sammen, og så kobler jeg de ulike punktene som går rundtom i huset inn i EdgeSwitchen, istedenfor i altibox routeren som jeg har gjort pr. dags dato?
Vis hele sitatet...
Korrekt

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Støtter forøvrig forslaget om unifi AP. Men hvorfor vil du bruke EdgeSwitch og ikke en Unifi Switch? Han må uansett ha en kontroller for AP`ene og da er det jo fint med switcher som kan styres fra samme sted.
Også om det skal segmenteres i vlan for soner, noe jeg absolutt tenker det er behov for her.
Vis hele sitatet...
Jo, hvorfor ikke?
Unifi Switch (med kun 4 stk POE ut!): https://www.kjell.com/no/produkter/n...MM8QEvrV9VO7dw

Aksesspunktene kan forresten konfigureres til å være selvstendige med en mobilapp. Jeg har gjort det selv. Trenger ingen kontroller. EdgeSwitch vil være tilstrekkelig, jeg tenker mest på at den har 8x POE ut, om det ikke er behov for flere enn 4, så ville jeg valgt Unifi Switch, absolutt.

Man får også konfigurert VLAN på EdgeSwitch.

Jeg tenker også på prisen, ville ellers anbefalt dyrere produkter, for eksempel en 24 / 48 porters switch fra unifi.

En ting til når det kommer til aksesspunktene, trådstarter.

Har alle samme navn / passord, så får du sømløs overgang mellom alle aksesspunktene i hele huset. Ikke ha eget wifi navn per aksesspunkt nei!

Jeg anbefaler også sterkt å splitte 2,4GHz og 5GHz, det får du konfigurert i innstillingene. Eget WiFi-navn for 5GHz-nettet, og eget for 2,4GHz-nettet. Velg 5GHz-nettet så langt som mulig, ikke alle enheter har 5GHz, men alle har 2,4. 5GHz er relativt nytt enda.
Sist endret av Tysteren; 1 uke siden kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Nydelig, tusen takk! Da går jeg nok for unifi switch, siden vi kun har behov for 4 punkter totalt :-)

Skal absolutt beholde samme brukernavn/passord ja, ønsker sømløs overgang. Det er det "styret" jeg snakket om, at jeg helst vil unngå at man må drive å koble fra og til osv.

Og ja, det er allerede splittet i 2,4 og 5GHz i dag, da kjøleskap osv. krever 2.4 for å klare å koble seg på.
Sist endret av Master Yoda; 1 uke siden kl. 13:03.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei! Det du leter etter her kalles for aksesspunkt. Altså en enhet som kun har i oppgave å sende et selvstendig wifi-signal.

Du skal ikke ha en router i hver etasje, for routeren gjør flere ting:
- Router trafikk
- Kobler deg til internett
- Har innebygget aksesspunkt (dette sørger for wifi signal)
- Har brannmurregler og sørger for NAT.

Dette trenger du kun å gjøre et sted i huset, og da sikter jeg til routeren du får fra Altibox.

Så trenger du flere wifi-signal. Da er det ikke en router du ser etter, selv om jeg forstår hvorfor du tenker at det er logisk. Det er mer logisk å bruke aksesspunkter, og la Altibox-boksen ta seg av routing-oppgaver. Jeg ville i utgangspunktet ha anbefalt deg å kjøpe en EdgeRouter, men jeg tipper dette kan komplisere IPTV-oppsett.

Jeg ville brukt en EdgeSwitch og Unifi-aksesspunkter. EdgeSwitch har POE, så du kan forsyne aksesspunktene med strøm via nettverkskabelen hele veien, trenger ikke selvstendig strømuttak for hvert aksesspunkt isåfall, siden strømmen går via nettkabelen.

Husk å konfigurere EdgeSwitch slik at den kun gir POE ut hvis enheten er POE-kompatibel, og ikke at den gir ut POE hele tiden uavhengig av enheten, for om du glemmer at nettverksuttaket har aktiv POE og kobler til noe som absolutt ikke har POE = RIP.

Det er mulig å bruke POE injector og selvstendig strømuttak til aksesspunktene om du vil droppe EdgeSwitch, men jeg anbefaler å gjøre det ordentlig med en gang.

EdgeSwitch: https://www.dustinhome.no/product/50...rollToTab=true

Et aksesspunkt per etasje (eller to, hvis området er stort): https://www.dustinhome.no/product/50...nifi-ap-ac-pro

POE-injector hvis du vil droppe EdgeSwitch:
https://www.dustinhome.no/product/50...rollToTab=true

Forresten har jeg EdgeRouter og EdgeSwitch med et Unifi-aksesspunkt i hver etasje i mitt eget hus. Fungerer som faen!

IKKE bruk extendere eller mesh, det innebærer å videresende et eksisterende WiFi-signal, det er absolutt ikke stabilt. PowerLine er også et alternativ, men med fare for forstyrrelser og variasjoner i ytelse avhengig av belastning på strømnettet.
Vis hele sitatet...
Har selv også noen ac pro’er og selv om de har fungert helt greit vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe disse i dag. Det kan ikke være så alt for lenge til disse er EOL, så er det jo også funksjoner som mangler her som nyere AP’er innehar. Så ville rett og slett sett etter litt nyere

Ellers, hva en burde gjøre her vil jo være noe individuelt. Plassering av AP osv vil være ganske avgjørende. Så kommer det an på om den plasseringen er optimalt plassert i forhold til hvor en kunne tenke seg hastigheten. Så en får jo rett og slett bare prøve seg frem. Selv er jeg noe kresen og hvis det hadde begynt å nærme seg 100m2 pr etasje hadde jeg mest sannsynlig hatt 2 AP’er i den etasjen.

Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Nydelig, tusen takk! Da går jeg nok for unifi switch, siden vi kun har behov for 4 punkter totalt :-)

Skal absolutt beholde samme brukernavn/passord ja, ønsker sømløs overgang. Det er det "styret" jeg snakket om, at jeg helst vil unngå at man må drive å koble fra og til osv.

Og ja, det er allerede splittet i 2,4 og 5GHz i dag, da kjøleskap osv. krever 2.4 for å klare å koble seg på.
Vis hele sitatet...
Du nevnte at det var lagt opp uttak i hver etasje, var dette kun til AP eller skal det kobles flere ting med kabel på dette punktet? Er det eget kun beregnet for AP så er det jo greit. Men er det slik at du skal koble flere ting her så må du bare være obs på at da har du ikke noe som gir strøm til AP’et, selv om du sitter med en switch som potensielt kan gi strøm til 4 AP’er. Da må du eventuelt ha en til poe switch eller en poe adapter.
Sist endret av FranZe; 1 uke siden kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.