Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 977
Fikk Telescope N 130/650 Explorer EQ-2 i bursdagsgave igår.

Jeg har alltid vært fasinert av universet. Nå når jeg fikk denne kan jeg utforske litt selv også. Gleder meg stort til å finne ut hvordan dette er. Dessverre mye tåke så får ikke testet den. Dermed gjør jeg litt research mens jeg venter på klar himmel.

Jeg er helt nybegynner og kan ikke noe med teleskop eller stjerne kikking.

Jeg har to linser.
1.25'' eyepieces 25mm, 10mm
Og
Finder scope Red dot finder

Hva er bruksområdet for de forskjellige linsene?

Hva burde jeg kjøpe av tilleggsutstyr? Motor, filter, linser etc.

Hva er "must have"?

Hva er kjekt å ha?

Er veldig takknemlig for hjelp.
2xBarlow-linse er kjekt å ha, da dobler du forstørrelsen og klarer deg dermed med færre "eyepieces".
Hva du trenger er helt avhengig av hva du vil oppnå med teleskopet.
Jupiter er artig å se på, Månen er også moro å se litt på, husker selv godt første gang jeg så Jupiters 4 største måner.
Test ut hva du ser med utstyret du allerede har og se deretter på hva du trenger for å oppnå noe av det du ønsker.
Lykke til med utforsking av solsystemet vårt.
Dette høres gøy ut! Hva er introprisen for noe som kan se litt på månekratre og gasskyer? Hvordan er bruktmarkedet? Hilsen uvitende.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Mitt tips er å ikke kaste bort altfor mye penger på dette, før du finner ut om dette virkelig er noe du interesser deg for.

Motor for å drive ekvatorialfestet er vel det viktigste. Adapter for kamera, om du har planer om å fotografere det du ser.
Har lest at det teleskopet er et bra valg i den prisklassen.
Det er kanskje dette du har (Sky-Watcher) :
https://www.astroshop.eu/telescopes/...er-eq-2/p,5017

I alle fall. Det er flere merker som selger reflektor-teleskop med hovedspeil på 130mm i diameter og brennvidde på 650mm. Så jeg tror det er samme teleskopet med forskjellig branding.

Teleskopet ditt har et f-tall på 5. (brennvidde delt på diameter på speilet. 650mm/130mm.)
Det er mer lys-sterkt (samler mer lys) enn teleskopet mitt foreksempel, som har et f-tall på 11,25.
(Jeg har et refraktor-teleskop, med brennvidde på 900mm og objektiv-linsen har en diameter på 80mm)
Så du vil ha lettere for å observere lyssvake objekter som Oriontåken, Andromedagalaksen foreksempel. Jeg føler av og til at mitt teleskop ikke strekker til på den måten.
(Månen og planetene er veldig lyssterke. Så det er gjerne de jeg ser på.)

Enig med Barte-Sam. Du har nå utstyr som du kan ha mye glede av og bruke ganske lenge, mens du lærer om astronomi og å observere.

Jeg bruker Heavens Above for å orientere meg om hvor jeg kan finne ting på himmelen.
https://www.heavens-above.com/main.aspx
Der har de interactive sky chart som viser hvordan stjernehimmelen ser ut der du bor akkurat nå. Eller du kan se hvordan ting ser ut om en time. Eller når du vil. (Du må først fortelle siden hvor du bor. Du klikker på et kart.)
Det fins også apper du kan bruke på telefonen. Da kan du rette telefonen mot et sted på himmelen og du vil se hva slags objekter som fins der.

Du vil få 26 og 65 ganger forstørrelse med de okularene du har. (Hvis jeg regnet riktig. Brennvidde 650mm delt på 25mm er 26x )
Mange objekter er ganske store. Andromedagalaksen er omtrent like stor som månen, tror jeg. Det kommer nok til å se ganske bra ut i teleskopet ditt.

Noe av det første folk ofte kjøper etter de har hatt et begynnerteleskop en stund er ekstra okular. (Eyepiece.) Og det er det eneste jeg har kjøpt. Utenom utstyr til å montere kamera til teleskopet.
Dette finner du ut av etter hvert. Kanskje du finner du vil ha litt mer forstørrelse.

(Mitt kom med et 20mm og et 4mm okular. Men det 4mm okularet er av så dårlig kvalitet og det gir alt for mye forstørrelse for mitt teleskop så det blir ganske uklart å se. Så jeg kjøpte et 9mm plossl. Et par tre hundrelapper betalte jeg vel for det. Og med det kan jeg se forskjellige sky lag på jupiter.)

Barlow linser kan være en bra ting. Men vær obs på billige barlow linser. Den som fulgte med teleskopet mitt var rett og slett skuffende.