Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2615
Pensjonert Skaper
Stadig prøver totalt ukjente folk å legge meg til på facebook. Typisk falske kontoer som har hentet et profilbile fra nettet og ikke lagt ut noe om seg selv. Hos et par av dem har jeg til og med klart å finne opprinnelsen til profilbilde gjennom images.google.com for å bekrefte at det er falske kontoer.

Mange bruker slike kontoer til å selge tyvegods i diverse åpne grupper på facebook (uten å oppgi at det er stjålet selvsagt, men man kan ofte ane ugler i mosen). Andre bruker dem til å trolle og forfølge folk. Så, jeg bestemte meg for å sjekke: hvor lett er det å registrere en konto på facebook uten at den kan spores tilbake til deg?

Når jeg for lenge siden registrerte min "offisielle" konto trengte jeg bare en e-mail. Ettersom jeg brukte et falskt navn den gang ble jeg (når det ble oppdaget) nødt til å laste opp bilde av ID for å kunne fortsette å bruke facebook. Når jeg testet å lage en ny konto idag fungerer det helt fint med en ny-opprettet ubrukt mailkonto, og uten å aktivere JavaScript. Men: Jeg er nødt til å oppgi et telefon-nummer. Dette til tross for at jeg har fått en aktiveringskode på mail. Og sålenge man må oppgi telefon-nummer (og man ikke får registrert det i norge iallfall uten å oppgi ID) kan kontoen alltid spores tilbake til et ekte navn.

Så, er det noen her ute som vet hvordan folk klarer å operere under falske navn på facebook (og gjøre kriminelle ting) over lengre tid? Facebook vet jo uansett hvem de er, og er vel heller ikke interessert i at folk skal kunne selge tyvegods på sidene deres. Eller har jeg oversett en vei rundt hele telefon-greia?
Det finnes både gratis og betalte løsninger for virtuelle telefonnr. Venneforespørslene tror jeg blir sendt via et script som bruker epostlister brukt av de samme som sender spam mails. Jeg vet ikke hvordan de som gjør dette i stor skala opererer, men det er sånn jeg kan tenke meg de gjør det
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
De leier ofte også inn folk i lavkostland til å registrere nye kontorer. De sitter da med en mobiltelefon og registrerer seg, de bytter da ut SIM kortet for hver nye konto.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Så selv om det kan være nordmenn som sitter bak kontoen, så er den gjerne opprettet i et annet land som ikke krever ID for å registrere SIM-kort? Virker som mye styr uansett for dem som driver og selger tyvegods. Fant en konto på en salgsside for fylket mitt som åpenlyst var falsk. Men kunne ikke finne noen annen aktivitet med kontoen annet enn det ene salgsinnlegget. Virker som sagt som mye styr for å tjene noen tusenlapper.
Er jo ikke noe problem å bruke en VPN el. for å få registrert profil i "et annet land".
Jeg var inne på registreringssiden til facebook med Nederlandsk proxy. Ber om epost ELLER telefonnr. Regner med at man kan registrere en profil uten å bruke mobil, med mindre man blir bedt om å aktivere konto med SMS senere.

Tror også at Facebook oppdager om du holder på med noe "fishy" dersom er aktiv på flere kontoer på samme maskin, og prøver å registrere flere.
Vet at det hvertfall var vanlig med kjøp og salg av Facebook kontoer før, men aner ikke om det er sånn ennå.
Hadde selv, eller har vel forsåvidt ennå, 15 fake kontoer ifb med et spill jeg var involvert i for noen år siden. Jeg lagde kontoene selv, med falske e-post adresser, og hadde aldri noe problem selv om jeg hadde flere ulike kontoer åpen i forskjellige nettlesere.
Mn kan også registrere Facebook kontoer over tor for full anonymitet. Facebook har til og med en offisiell tor adresse: https://facebookcorewwwi.onion/ . Man trenger da ikke mobilnummer, kun email.
Jeg får utrolig mange forespørsler fra supermodeller fra den byen jeg bor i. Profilen skal ha deg til å trykke på den ene og andre linken for det ene og andre. Er et slags phishing angrep hvor de søker opp folk fra en spesiell by som de registrerer seg i tror jeg. Det er hvordan jeg opplever falske profiler. En annen uting jeg opplever på Facebook er all den reklamen som er der om dagen. Ser nye get rich quick reklamer hver dag. Facebook burde beskytte sin portal mye bedre iforhold til reklame inntekter!
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Sitat av Kongen Vis innlegg
Mn kan også registrere Facebook kontoer over tor for full anonymitet. Facebook har til og med en offisiell tor adresse: https://facebookcorewwwi.onion/ . Man trenger da ikke mobilnummer, kun email.
Vis hele sitatet...
Sjekka ut denne etter du tipsa om det. Også her blir det spurt om mobil-nr. Det virker som .onion-tjenesten dems er mest for at du skal kunne bruke facebook uten at noen kan snoke på aktiviteten din. Facebook selv vet nok uansett hvilken IP man sitter på (ettersom du må bruke JavaScript).

Kan det være at alle disse folka slipper unna med disse falske kontoene simpelten fordi facebook har bedre ting å bruke tida på? Så vidt jeg ser må de jo ha muligheten til å identifisere dem på en eller annen måte.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Stadig prøver totalt ukjente folk å legge meg til på facebook. Typisk falske kontoer som har hentet et profilbile fra nettet og ikke lagt ut noe om seg selv. Hos et par av dem har jeg til og med klart å finne opprinnelsen til profilbilde gjennom images.google.com for å bekrefte at det er falske kontoer.
Vis hele sitatet...
Ble også utsatt for det samme, en tid tilbake. Kjempe pene vestlige jenter, men hjelper lite når det er sykt irriterende. Fant en fellesnevner blant de, mutual friend. En gammel bekjent, ikke akkurat en med mye integritet, så det var nok han som sto bak. Men uansett, fjernet ham fra vennelista, gikk så inn på setting og tillot kun venneforespørsler fra venners venner. Case closed. Det er også mulig å nekte andre helt med venneforespørsler. Det var det jeg endte med tilslutt. Kom frem til at, jeg får heller legge til de jeg ønsker.
Sitat av Iecore piscis Vis innlegg
Ble også utsatt for det samme, en tid tilbake. Kjempe pene vestlige jenter, men hjelper lite når det er sykt irriterende. Fant en fellesnevner blant de, mutual friend. En gammel bekjent, ikke akkurat en med mye integritet, så det var nok han som sto bak. Men uansett, fjernet ham fra vennelista, gikk så inn på setting og tillot kun venneforespørsler fra venners venner. Case closed. Det er også mulig å nekte andre helt med venneforespørsler. Det var det jeg endte med tilslutt. Kom frem til at, jeg får heller legge til de jeg ønsker.
Vis hele sitatet...
Jeg satt meg opp i en by på andre siden av jordkloden i en periode hvor jeg mottok veldig mange av disse forespørslene, da kom ikke flere. Registrert meg på riktig by igjen å det kommer noen av de nå men ikke i samme antall som tidligere. Tror ikke det er noe målrettet kun at det sitter phishere i et u-land som søker opp Norske byer og legger til alle i søket. Nordmenn har rykte på seg til å være rike og naïve
har selv 2 falske kontoer som brukes til litt snoking, jeg trengte kun 1 epost adresse. ingen telefon eller noe slikt.

har hatt den ene i 4 år og den andre i 6 mnd :-)
ingen problem
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Nordmenn har rykte på seg til å være rike og naïve
Vis hele sitatet...
Nå er jeg verken rik eller naïve. Men jeg er norsk og tar mine forhåndsregler . Det må innrømmes at jeg "undersøkte" litt nærmere ang. mine fordommer mot denne kisen. Og det viste seg at jeg hadde rett. Uten å gå helt i detaljer, men det viste seg at han drev med "online-marketing", amatørlig skjult svindel av en fasade. :
Sitat av Iecore piscis Vis innlegg
Nå er jeg verken rik eller naïve. Men jeg er norsk og tar mine forhåndsregler . Det må innrømmes at jeg "undersøkte" litt nærmere ang. mine fordommer mot denne kisen. Og det viste seg at jeg hadde rett. Uten å gå helt i detaljer, men det viste seg at han drev med "online-marketing", amatørlig skjult svindel av en fasade. :
Vis hele sitatet...
Mulig at vi ikke snakker om samme type falske profiler men at de inneholder vestlige damer. Jeg slo meg til ro med at det ikke var noe målrettet mot meg, selv om man kunne tro det når det kom 5-10 friend requests daglid en periode av denne type profiler. Enig i at det var veldig irriterende
Sist endret av Kjartan27; 16. november 2016 kl. 21:02.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Det kan være ganske enkelt å luke ut de som legger deg til som har falske profiler. Selv legger jeg aldri til ukjente. Lar bare være å svare på venneforespørselen slik at samme person ikke kan sende meg en ny.

Større problem har jeg med dem som selger tyvegods på lokale kjøp/salg-grupper. Uskyldige mennesker lures til å begå helleri uten at de har noen som helst aning om det. Folkene som selger virker jo som reelle, vanlige mennesker. Men når man sjekker profilene kan man fort se at det dreier seg om falske profiler. Men jeg regner med folk flest ikke gjør for grundige undersøkelser av folkene de sjekker, men heller bare er glad for at de får kjøpt en helt ny telefon til en billig penge.

Tror dere det har noe for seg å melde fra til politiet om slike falske profiler (som begår kriminelle handlinger)? Har det noe for seg å rapportere dem til facebook? Eller skal man bare drite i hele greia og la verden fortsette på samme kurs?
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Det kan være ganske enkelt å luke ut de som legger deg til som har falske profiler. Selv legger jeg aldri til ukjente. Lar bare være å svare på venneforespørselen slik at samme person ikke kan sende meg en ny.

Større problem har jeg med dem som selger tyvegods på lokale kjøp/salg-grupper. Uskyldige mennesker lures til å begå helleri uten at de har noen som helst aning om det. Folkene som selger virker jo som reelle, vanlige mennesker. Men når man sjekker profilene kan man fort se at det dreier seg om falske profiler. Men jeg regner med folk flest ikke gjør for grundige undersøkelser av folkene de sjekker, men heller bare er glad for at de får kjøpt en helt ny telefon til en billig penge.

Tror dere det har noe for seg å melde fra til politiet om slike falske profiler (som begår kriminelle handlinger)? Har det noe for seg å rapportere dem til facebook? Eller skal man bare drite i hele greia og la verden fortsette på samme kurs?
Vis hele sitatet...
De kan sende en ny forespørsel om de trekker den tilbake å sender den på nytt. Blokkering fungerer dårlig da det er nye profiler hver gang i det tilfelle jeg har beskrevet over.

Politiet setter nok ikke igang en etterforskning som de måtte ha gjort for å komme til bunns i en sånn sak. De henlegger veldig ofte slike saker når bevis og personalia kommer med anmeldelsen.

Facebook kan man rapportere til. Facebook sletter profilen. Gjerningspersonen setter opp en ny og sånn går dagene.

Forbrukeren som må være kritisk, de gjør noe straffbart selv og blir sikkert straffet oftere enn de som solgte de tyvegodset da de tilstår om det er en situasjon og sjekk av varene.
Sist endret av Kjartan27; 16. november 2016 kl. 23:12.