Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4105
Skal lære meg å programmere. Har ingen erfaring med programmering. Eneste er litt fikling med helt enkle ting til web. Men har aldri laget noe helt selv der heller. Bare fikset så script o.l virker.

Tenker å lage en app til smartphone som også skal kunne brukes på pc.

Det er blir et regnskapsprogram. Dette blir ikke noe som skal selges eller deles bare noe til eget bruk eller aller mest for å ha noe konkret å lage når jeg skal lære programmering.

Ser for meg at løsningen skal være mulig å bruke både via smartphone og pc.

Hvem språk bør jeg velge og hvorfor? Jeg kan ikke programmere så må lære alt helt fra start så for meg spiller det ingen rolle hvem språk jeg lærer sålenge det språket vil la meg lage dette.

Hva med database? Der er det også mye å velge i. Hvem database og hvorfor?

Ting som vil veie inn er:
  • Kan språket brukes fritt?
  • Er det verktøy en trenger for å programmere i det språket fritt tilgjengelig?
  • Kan jeg ta med det jeg lærer fra dette prosjektet til et nytt språk senere?

Om noen har tips til spesielt gode lærebøker eller tutorials til det et bestemt språk så er det veldig kjekt. For det er jo milevis med forskjellige bøker og vanskelig for amatører å vite hva som er bra.
Sist endret av ompapa; 16. juni 2012 kl. 12:03.
Skal du lage en app til en smarttelefon, er du ganske låst til hvilket språk som kan brukes til hvilken plattform. android: java. iOS: Objective-c. Windows phone: C#.
Lær deg Java. Veldig bra førstegangsspråk og brukes til Android.
Trådstarter
Ok. I en annen tråd på freak var det en som mente at om en skulle lage app til smarttelefon og ønsket at appen skulle virke på både android og iOS så kunne en lage en webapp. Etter hva jeg har funnet på nettet så er en webapp egentlig som et vanlig program bare det at programmet ikke kjøres lokalt men på en server over nettet. Vil det være mulig her?

Om det er mulig å lage det som en webapp hvilket språk bør jeg da velge og hvorfor?

Hvorfor er Java et bra førstegangsspråk?

Hva er dårlig med C#?

Er det noen som på en enkel og folkelig måte kan forklare hva bibliotek er innen kodespråket?
Skjønner jeg det rett så er det på en måte ferdigdefinerte kommandoer som man kan sette inn i kildekoden for å oppnå et et bestemt resultat. Kan noen gi eksempler på bibliotek og hva det brukes til og hvordan det brukes?
Hva som er best av jav og C# går an å diskutere i evigheter, men for en nybegynner har det neppe noe særlig å si. De er såpass like at om du finner ut at du vil bytte underveis tar det minimalt med tid å overføre det du har lært i det ene til det andre. Ikke tenk så mye på hva du skal velge, begynn å skrive kode i stedet. Ta en titt på noen av trådene i forumet, f.eks læremester-tråden om du er seriøs. Noen har også tatt initiativ til en tråd med oppgaver for de som begynner med programmering

Et kodebibliotek inneholder enkelt og greit kode som er såpass generell at det er stor sannsynlighet for at man kan trenge denne koden uavhengig av hva som er formålet med programmet. Eksempler kan være tilgang til filsystem, grafisk brukergrensesnitt, tilgang til databaser, transport av data over nettverk etc.
Webbapp blir enkelt og greit som en nettside. Den kjører på serveren, men er ofte tilpasset mobiler - og vil fungere både på iPhone og android telefoner. Dermed har du et stort marked du kan satse på, uten å måtte lage 2 versjoner av samme app. Til dette burde kan lære webprogrammering, altså HTML, javascript og et serverside språk (PHP, Ruby on rails, ASP.NET, python med django o.s.v.)

Utover det, bare velg et språk. Jeg anbefaler å lære python først da jeg mener det er enklest - men andre er av andre oppfatninger; problemet er ikke å lære seg et språk - men å lære seg programmeringslogikken; og denne er nesten lik i alle de mest brukte språkene.

Eksempel: Jeg hadde aldri programert i Java før, og skulle jobbe med java programmering i sommer. Siden jeg har programert en god del i andre språk tok det cirka 1-2 timer før jeg kunne begynne å programmere applikasjonen. Selvfølgelig med god hjelp av google hele tiden, og ikke fullt så bra og effektivt som en som har jobbet mye med Java - men godt nok til å få til å lage det jeg skulle uten at språket sto noe i veien.

In short: Ikke vær redd for å velge feil språk eller riktig språk. Velg et språk og lær deg å programmere, når du kan programmere går det VELDIG fort å lære seg et nytt språk. Og da lærer du de etterhvert som du har behov for de. Er ikke slik at om du lærer f.eks. C# nå, så kommer du alltid til å bruke C# og er låst fra alt annet.
Sitat av ompapa Vis innlegg

Hvorfor er Java et bra førstegangsspråk?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=kLO1djacsfg

Say no more!


http://www.youtube.com/watch?feature...&v=5U1_KW6ww7Y
Trådstarter
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Hva som er best av jav og C# går an å diskutere i evigheter, men for en nybegynner har det neppe noe særlig å si. De er såpass like at om du finner ut at du vil bytte underveis tar det minimalt med tid å overføre det du har lært i det ene til det andre. Ikke tenk så mye på hva du skal velge, begynn å skrive kode i stedet. Ta en titt på noen av trådene i forumet, f.eks læremester-tråden om du er seriøs. Noen har også tatt initiativ til en tråd med oppgaver for de som begynner med programmering

Et kodebibliotek inneholder enkelt og greit kode som er såpass generell at det er stor sannsynlighet for at man kan trenge denne koden uavhengig av hva som er formålet med programmet. Eksempler kan være tilgang til filsystem, grafisk brukergrensesnitt, tilgang til databaser, transport av data over nettverk etc.
Vis hele sitatet...

Kjempebra linker nå har jeg en plass å starte.

Så et kodebibliotek vil altså minimere det å kode samme bit mange ganger?
Hvordan henter man inn kode fra et kodebibliotek? Er det klipp og lim?
Er slike biblioteker gratis eller noe man betaler for?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Så et kodebibliotek vil altså minimere det å kode samme bit mange ganger?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, det er egentlig ment for å forenkle enn oppgace. F.eks. om du ønsker å lage et spill kan man laste ned et bibliotek som gjør det lettere å lage nettopp spill.

Det å skrive samme kodebit mange ganger burde man uansett aldri gjøre, selv uten bruk av biblioteker.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvordan henter man inn kode fra et kodebibliotek? Er det klipp og lim?
Vis hele sitatet...
Nei. Biblioteket innholder masse "funksjoner" og/eller klasser. Du trenger ikke kopiere eller lime, bare legge ved filene til biblioteket så har du tilgang til alle disse funksjonene. Dette gjøres på litt forskjellig måte i ulike språk; men du kopierer ikke direkte koden i bibliotekene inn i din kode.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Er slike biblioteker gratis eller noe man betaler for?
Vis hele sitatet...
Noen er gratis, andre koster penger - og noen kjører masse andre lisenser. F.eks. gratis til ikke-komersiell bruk og for kommersiell bruk må man betale f.eks. andeler av intekten.
Trådstarter
Takk etse. Er du skikkelig hacker? Virker som du har mad skills.

Hvordan kan man unngå å skrive samme kode mange ganger? Kan kode gjennbrukes?

Hvor lang tid tar normalt å lære seg å kode?
Fant en bokserie som heter teach yourself .........in 21 days. For meg virker det nesten litt utrolig at jeg skal kunne ha en forståelse av dette om kun 21 dager. Nå er jeg normalt ikke tungnem men det er utrolig mange utrykk og ord jeg ikke skjønner og da har jeg ikke startet med å faktisk skrive noen kode.

Om man følger feks en slik lærebok tror du man har så god forståelse for det å programmere at man kan starte med å faktisk programmere noe eller vil det bli som om en vanlig 5 klassing skulle forsøke seg på å føre en samtale på engelsk om en tilfeldig sak fra nyhetene?

Vel nå blir det selvsagt inntak av noe rusmidler siden det er lørdag så blir nok ikke noe idag men imorgen skal jeg starte.
High Magus
10100's Avatar
Når jeg begynte med programmering, så alt ut som et hav av tegn. Jeg prøvde meg frem på java først og syntes det gikk greit, men jeg forsto ikke så mye. Gikk da over på et som jeg mener er lettere, javascript, når jeg forsto hvordan man programmerer generelt gikk jeg tilbake til Java. Da var det plutselig mye lettere! Anbefaler å begynne med et scripting språk. Og deretter gå over på et programmerings språk. (tenker ikke på mer en en time eller to her: http://www.codecademy.com/)
Trådstarter
Ble øl og pc idag og ingen bytur for kontoen var skrapa.
Har gjort noen oppgaver nå med python for den virket enklest å starte med. Men det er jo en hel haug med oppgaver så det vil nok ta tid å komme seg igjennom alt. Allerede nå ser jeg noe som kanskje kan være et problem. Det er forskjellige versjoner av python. Boka sier jeg skal bruke 2 men det er allerede kommet python 3 og det ser ut som selve koden blir annerledes. Blir det feil av meg å starte med python versjon 2 nå eller spiller det ingen rolle?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ble øl og pc idag og ingen bytur for kontoen var skrapa.
Har gjort noen oppgaver nå med python for den virket enklest å starte med. Men det er jo en hel haug med oppgaver så det vil nok ta tid å komme seg igjennom alt. Allerede nå ser jeg noe som kanskje kan være et problem. Det er forskjellige versjoner av python. Boka sier jeg skal bruke 2 men det er allerede kommet python 3 og det ser ut som selve koden blir annerledes. Blir det feil av meg å starte med python versjon 2 nå eller spiller det ingen rolle?
Vis hele sitatet...
Python 2 og Python 3 kommer mest an på hva du vill. Jeg hadde startet med Python2 siden du har bedre dokumentasjon og library støtte enn til Python3. Forskjellen når det kommer til syntaxer er også minimal.

Største forandringen:
Python 2.7
print "Hello World"

Python 3.2
print("Hello World")
Sist endret av Foxboron; 17. juni 2012 kl. 02:30.
Trådstarter
Det eksemplet traff godt. For de oppgavene jeg har gjort har alle gått på forskjellige printegreier.
Så nå ser jeg jo forskjellen. Er det virkelig hele forskjellen, et ekstra par med ( )?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det eksemplet traff godt. For de oppgavene jeg har gjort har alle gått på forskjellige printegreier.
Så nå ser jeg jo forskjellen. Er det virkelig hele forskjellen, et ekstra par med ( )?
Vis hele sitatet...
http://docs.python.org/py3k/whatsnew/3.0.html

Der har du en liste med forandringer.
Råder deg til enda å holde med Python 2.7 så lenge det er i utvikling.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Takk etse. Er du skikkelig hacker? Virker som du har mad skills.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er en programmerer - aldri interesert meg for hacking. Men som en konsekvens av at jeg har programmert aktivt over mange år har jeg tilenget meg en del kunskaper om datasikkerhet.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvordan kan man unngå å skrive samme kode mange ganger? Kan kode gjennbrukes?
Vis hele sitatet...
Ja, man skriver da noe som heter funksjoner. Lett eksempel i python, la oss si du skal regne ut fakultetet til mange ulike tall. Fakultetet er da definert som (4! = 4 * 3 * 2 * 1).

Da kan man f.eks. skrive

Kode

a = 5*4*3*2
b = 10*9*8*7*6*5*4*3*2
c = 7*6*5*4*3*2*1
Man i eksempelet over skriver man mye det samme om og om igjen; dette kan da legget i noe som heter en funksjon på følgende måte:

Kode

def fakultet(tall):
    sum = 1
    for x in range(1, tall):
        sum = sum*x
    return sum

a = fakultet(5)
b = fakultet(10)
c = fakultet(7)
Men siden du ikke har lært deg å kode enda så kan det være litt gresk det som står over.

Hvor lang tid tar normalt å lære seg å kode?
Vis hele sitatet...
På en måned med aktiv jobbing kan du begynne å skrive litt enkle programmer om du finner noen gode bøker eller tutorials som forklarer ting på en god måte. Men det er veldig mye ting man kan lære seg så du vil alltid ha nye ting du vil prøve å lære.

Fant en bokserie som heter teach yourself .........in 21 days. For meg virker det nesten litt utrolig at jeg skal kunne ha en forståelse av dette om kun 21 dager. Nå er jeg normalt ikke tungnem men det er utrolig mange utrykk og ord jeg ikke skjønner og da har jeg ikke startet med å faktisk skrive noen kode.

Om man følger feks en slik lærebok tror du man har så god forståelse for det å programmere at man kan starte med å faktisk programmere noe eller vil det bli som om en vanlig 5 klassing skulle forsøke seg på å føre en samtale på engelsk om en tilfeldig sak fra nyhetene?
Vis hele sitatet...
Det blir litt vanskelig å feil å sammenligne programmering med språk; det er mer likt matematikk. Det å be noen programmere blir som å be en person om å løse matteoppgaver. Det går f.eks. ikke å be noen løse likninger før man har lært de addisjon, subtraksjon o.s.v. Akkurat samme i programmering, men starter med å lære de simple tingene og kan da løse enkle oppgaver; etterhvert lærer man mer og mer som bygger på de tingene man har lært og som er mer avanserte. Og man kan da løse mer avanserte oppgaver og skrive bedre og mer brukbare programmer / spill.
Trådstarter
Hacker var tenkt som en hedersbetgnelse som i en med mad skills innen IT, ikke som i en gærn cracker.

Vel er kommet igang og det er jo det viktigste. Skal forsøke å bruke 2 timer hver eneste dag fremover på python.
Trodde jeg kunne bruke python sammen med php men ser at det brukes perl og CGI.
Vel det viktigste nå blir jo uansett å skjønne språket, lære seg å løse oppgaver og tenke som en programmerer.
Så får jeg heller komme tilbake til hvordan jeg skal løse det tenkte prosjektet om regnskapsprogram når jeg er ferdig med boot camp.
Sist endret av ompapa; 17. juni 2012 kl. 18:05.
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg låner tråden litt her om det er greit!

Jeg er interisert i å starta å lære meg å programmere, har lyst til å lage apps til iOS, ser at mange anbefaler da å bruke Objective-c, men før jeg leste det så har jeg gått til innkjøp av en c++ bok.

spørsmålet er da om jeg har mulighet til å lage apps til iOS med det programmeringspråket eller om jeg er helt på bærttur?
Utover det, bare velg et språk. Jeg anbefaler å lære python først da jeg mener det er enklest - men andre er av andre oppfatninger; problemet er ikke å lære seg et språk - men å lære seg programmeringslogikken; og denne er nesten lik i alle de mest brukte språkene.
Vis hele sitatet...
Godt sagt

Viss du er helt fra scratch kan denne boken være god og forholdsvis ny:
http://www.pearsonhighered.com/educa...132576376.page
den ligger ute å flyter som ebok.

Nugi:
Programmering til iOS:
http://shop.oreilly.com/product/0636920023562.do
Men som sagt har du også mulighet til å lage "web-apps."
Sitat av Dominic Vis innlegg
Godt sagt

Viss du er helt fra scratch kan denne boken være god og forholdsvis ny:
http://www.pearsonhighered.com/educa...132576376.page
den ligger ute å flyter som ebok.

Nugi:
Programmering til iOS:
http://shop.oreilly.com/product/0636920023562.do
Men som sagt har du også mulighet til å lage "web-apps."
Vis hele sitatet...
Jepp, python er et vanvittig bra språk å begynned med. Når du først har lært deg dette er det i tillegg enklere å sette seg inn i andre språk for du lærer deg litt av tankegangen bak programmering.

Når det kommer til webapps så vil jeg anbefale Titanium Appcelerator. Her kan du skrive html/javascript, og så blir det kompilert om til Obj-c (iOS) og Java (Android). Dette er mye bedre enn Phonegap og nimblekit som bare slenger innholdet i en webview. Med Appcelerator får du native kode, og appen du lager blir tilnærmet lik en app skrevet i native språket.
Sitat av Nugi Vis innlegg
jeg låner tråden litt her om det er greit!

Jeg er interisert i å starta å lære meg å programmere, har lyst til å lage apps til iOS, ser at mange anbefaler da å bruke Objective-c, men før jeg leste det så har jeg gått til innkjøp av en c++ bok.

spørsmålet er da om jeg har mulighet til å lage apps til iOS med det programmeringspråket eller om jeg er helt på bærttur?
Vis hele sitatet...
Kan ikke la være å komenter dette. For jeg tror nettop denne feilen har ødelagt for mange som har interesse for programering. For meg blir det å begynne i feil ende. Litt som et ønske om å lære seg fysikk og så begynne med stringtorier.

Kaizen
Kan anbefale å ta «Intro to computer science», som lærer deg Python, hos Udacity. De har også noen mer videregående emner som kan være interessante.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Kan ikke la være å komenter dette. For jeg tror nettop denne feilen har ødelagt for mange som har interesse for programering. For meg blir det å begynne i feil ende. Litt som et ønske om å lære seg fysikk og så begynne med stringtorier.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Jeg spør jo på dette forumet av en enkel grunn da, jeg er helt nybegynner når det komme til programmering. så jeg leter etter svar. leste på andre forum å der sa de at det er veldig greit å starte med c++. Men om du har andre forslag til hva jeg skal starte med så er det bare å pøse på
Sitat av Nugi Vis innlegg
Jeg spør jo på dette forumet av en enkel grunn da, jeg er helt nybegynner når det komme til programmering. så jeg leter etter svar. leste på andre forum å der sa de at det er veldig greit å starte med c++. Men om du har andre forslag til hva jeg skal starte med så er det bare å pøse på
Vis hele sitatet...
Det finnes tusenvis av programmeirngsspråk. Et sted mellom 20 til 40 av dem - alt etter hvordan du tenker - er de populære språkene som utviklere "har hørt om" og bruker, Av disse populære språkene er C++ et av de vanskeligste å begynne med.

Og det verste er at denne "vanskeligheten" ikke gir deg så forferdelig mye. Det hadde vært en ting å lære C++ om du med det kunne gjøre ting du ikke kunne med andre språk - men det er ikke tilfelle det heller.
Oi, denne posten ble rimelig lang :P

Her er noen erfaringer fra en som er et godt stykke på vei til å lærer seg Java.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvorfor er Java et bra førstegangsspråk?
Vis hele sitatet...
Java er et bra førstegangsspråk fordi du kan kjøpe denne boken:

http://wickedlysmart.com/2011/head-first-java/
den starter med følgende setning: To our brains, though spiky evidence.
(Jeg ELSKER den setningen! )

Jeg kan virkelig anbefale denne boken fordi den er en litt morsommere og løssluppen java-bok som forklarer ting litt mer på menneskenivå med hunde-objektiver og giraff variabler. Det gjør det litt mer morsommere en å sitte å lese en bruksanvisning som sier dette er funksjon-X som gjør Y.
I tillegg så har denne boken skriveoppgaver og oppgaver av typen "hvilke kodesnutt må settes inn for å få følgende outputs?" på slutten av hvert kapittel. Dette gjør at man kan sitte igjen med en god forståelse uten å røre pcen. Dette synes jeg har vært digg.

Det ovenfor er vel og bra men det aller feteste med boken er at du hele tiden får prosjekter som du jobber med. Allerede i tredje kapittel starter man å lage et slagskip-spill . Du får litt hjelp gjennom ferdiglaget kode som det ikke er forventet at en skal kunne men det gjør at man kan lage litt fete ting som motiverer veldig. Nå holder jeg f.eks på å fikser på et beatbox-program hvor jeg selv lager beats og skal nå lære hvordan jeg kan lagre dem.


For meg så har det hjulpet meg utrolig mye å ha en fysisk bok som jeg har kunnet lese på sengen istedenfor bare Internett-guider. Det er også fordi jeg synes det er slitsomt i lengden å lese pdfer fra mobil/pc.

For meg har det også vært til stor hjelp å ha en kompis som også har lært seg programmering slik at vi har pushet hverandre.



Nå er jeg kommet så langt at jeg skal starte å lage et tekstspill (med fullt grafisk panel selfølgelig ) med et par kompiser. Tenker det blir først på pc før jeg lærer meg litt grunnleggende Android gui stuff og gjør det om til en app.


Så litt tips:
Jeg tror det smarteste er bare å sette i gang med et språk og ha det gøy.
Hvis du kunne tenke deg å bruke en bok og lære Java så anbefaler jeg deg Head First Java på det sterkeste.
Hvis du går så langt at du kjøper HF Java så send meg en pm så kan du få skypen min om du skulle lure på noe ut i boka. Lykke til!