Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 941
Hei folkens!

Har en laptop som nylig falt i bakken mens den var på og HDD'n døde ganske hardt i fallet. Nå lurer jeg på om det er mulig å få brukt den videre ved å kjøre en Linux distro gjennom USB uten at HDD'n sitter i? Har hørt om noen distroer som fungerer ganske bra i live-versjoner, og håper på å få noen tips her! Den skal hovedsaklig brukes av dama til nett og helst se video om det er mulig.

Leste meg litt opp på noen av de, men de jeg fant måtte først installeres, for deretter å lage en usb stick. Min tanke var da at de lages muligens kun for bruk med samme maskin eller er den like fin på andre maskiner?

Er det noen som kan kjøres direkte?

Takk for all hjelp!
Backtrack kan kjøres direkte fra USB, hadde også en gang i tiden en USB-Backtrack som lagret endringene på USB-pennen.

Ellers er det jo mange alternativer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Live_USB#Examples
----Legg merke til alternativet: Windows To Go: Windows 8 feature that will allow the entire system to run from a USB drive, including programs, settings and documents**

**Usikker på om man kan få tak i det allerede nå
Sist endret av mhans161; 27. september 2011 kl. 23:36.
Re-member
Drix's Avatar
Trådstarter
Så nå at jeg kan lage meg en Ubuntu Live USB som også sparer settings og programmer, med Universal USB Installer, så skal prøve det i morgen!
Fungerer helt fint, det - som nevnt. Forøvrig er det ikke sikkert HDD-en er ødelagt, så hvis det er noe du trenger på den - ville jeg prøvd å skrudd den ut og koblet den til en annen maskin. Det er gjerne kontrolleren/koblingen mellom harddisk og hovedkort som pleier å knekke.
Evt. prøve å få tilgang til HDD fra LiveUSB, så slipper du masse skruing. Om dette feiler, så er Restyles forslag utmerket.
Sist endret av mhans161; 28. september 2011 kl. 00:00.
Re-member
Drix's Avatar
Trådstarter
Har allerede skrudd den ut og koblet den opp til min stasjonære via kabel, og den høres virkelig ikke bra ut. Digitale knaselyder og generelt dårlig stemning, så har ikke noen store håp om innholdet dessverre, men om maskinen kan brukes til jeg får råd til en ny, så er det gull!