Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2038
Hey!

Fikk nettopp Røde NT1-A og koblet den i PC'n. Funka fett på broren min sin PC, men ikke i min (vi har samme HK osv. Bare forskjellige GPU). Specs i sign BTW.

Har en overgang fra mikrofonen til aux og plugget den i PC'n. Den er der og alt, men den sier at det ikke kommer noe lyd inn...

Noen som har et godt program jeg kan bruke til å ta opp lyd, og hvordan skal jeg sette det opp med tanke på Software?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg tipper den trenger fantomspenning, og at du ikkje gir den det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg tipper den trenger fantomspenning, og at du ikkje gir den det.
Vis hele sitatet...
Det funka i den andre PC'n. Hvor får jeg tak i det? Så fort, og billig som mulig (maks 600)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Overgang fra mikrofon til aux ? Du mener mao du har en overgang fra XLR -> minijack ?

Og du har plugget den inn i mikrofoninngangen ? Og software til lydkortet ditt gjenkjenner det ?

Hvor er det du ikke får lyd ? skal du høre det du sier "live" må du har stereomix aktivert, hvis ikke skal uansett lydprogram ta opp fra default lydkilde.

Forøvrig, å bruke 1400ish på en mikrofon og bruke integrert idiotkort hørtes jo ut som en knallplan.

Og som slashdot er inne på, denne krever egentlig 24\48v phantom power.
http://www.rodemic.com/mics/nt1-a
Sist endret av AtXbYeA; 5. juli 2012 kl. 19:59.
Den trenger som slashdot sier phantom power, du kan løse problemet med å kjøpe et hvilket som helst lydkort med xlr-inngang(er) elle koble den til en hvilkensomhelst mikser å for så å ta lyden ut fra "tape out". Men det siste er ikke noen god løsning.

Det enkleste lydkortet du kan finne er av denne typen:
http://www.shure.com/americas/produc...signal-adapter
Finnes det noe eksternt jeg får tak i på en fysisk butikk ( helst 4Sound da jeg har den her i byen).

Jeg kobler altså mikrofonen inn i "Mikseren" også kobler jeg mikseren til PC'n med en AUX?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Claryn Vis innlegg
Finnes det noe eksternt jeg får tak i på en fysisk butikk ( helst 4Sound da jeg har den her i byen).

Jeg kobler altså mikrofonen inn i "Mikseren" også kobler jeg mikseren til PC'n med en AUX?
Vis hele sitatet...
Alle litt seriøse musikksjapper har antakelig fantomforsyninger for slikt.

Forøvrig er det rimelig meiningslaust å ha crappy on board lydkort og ein slik mikrofon. Det blir omtrent som formel 1-bil med 1.2 liters motor...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alle litt seriøse musikksjapper har antakelig fantomforsyninger for slikt.

Forøvrig er det rimelig meiningslaust å ha crappy on board lydkort og ein slik mikrofon. Det blir omtrent som formel 1-bil med 1.2 liters motor...
Vis hele sitatet...
Jaja. Stikker på 4sound i morgen og snakker med folka der =D

Får sikkert fiksa noe!

Kan jeg da også koble den til kameraet mitt?
Er et Panasonic HC-v700 eller må jeg synce lyd/bilde i Vegas 11?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
En ekstern mikroninngang som rett og slett bare bypasser den integrerte mikrofonen har vel tvilsomt noen form for latency.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
En ekstern mikroninngang som rett og slett bare bypasser den integrerte mikrofonen har vel tvilsomt noen form for latency.
Vis hele sitatet...
har ikke peiling på noe av det her.

Vil helst ta lyden opp rett i kameraet.. Har en AUX inngang der.
Vil jeg kunne gjøre det med et slikt eksternt lydkort /mikser?
Det er jo bare AUX'er i PC'n også.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jaja. Stikker på 4sound i morgen og snakker med folka der =D

Får sikkert fiksa noe!

Kan jeg da også koble den til kameraet mitt?
Er et Panasonic HC-v700 eller må jeg synce lyd/bilde i Vegas 11?
Vis hele sitatet...
Om du kjøper et lite USB-lydkort (eksempelvis et M Audio Fast Track) slipper du å bruke det integrerte lydkortet i pc-en din, og dermed slippe en del støy. Du får fantommating og preamp til mikrofonen din, og du kan ta lyden ut fra linjeutgangene på baksiden og inn i ditt kamera. Men prisen er vel litt høyere enn en fantomforsyning av typen slashdot snakker om.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725654&artno=250478
Sitat av Dominic Vis innlegg
Om du kjøper et lite USB-lydkort (eksempelvis et M Audio Fast Track) slipper du å bruke det integrerte lydkortet i pc-en din, og dermed slippe en del støy. Du får fantommating og preamp til mikrofonen din, og du kan ta lyden ut fra linjeutgangene på baksiden og inn i ditt kamera. Men prisen er vel litt høyere enn en fantomforsyning av typen slashdot snakker om.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725654&artno=250478
Vis hele sitatet...
Noe slikt noe fungerer for meg.

Så lenge det funker og klarer å levere kvaliteten jeg har i mikrofonen..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hva fikk deg forøvrig til å kjøpe en relativt highend-mikrofon uten noe peiling på noe som har med lyd å gjøre og uten noe relevant utstyr til å gå med det ?

Trolig ville en random minijack-basert mikrofon dekket dine behov til 1\6 av prisen.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Noe slikt noe fungerer for meg.

Så lenge det funker og klarer å levere kvaliteten jeg har i mikrofonen..
Vis hele sitatet...
Det burde det klare, M Audio er kjent for å lage gode produkter. Mulig du kan tape litt kvalitet på å koble det til et kamera da, men det kan jeg ikke si sikkert.
Sitat av Dominic Vis innlegg
Det burde det klare, M Audio er kjent for å lage gode produkter. Mulig du kan tape litt kvalitet på å koble det til et kamera da, men det kan jeg ikke si sikkert.
Vis hele sitatet...
Om jeg kobler det til PC'n og tar opp der. Hvordan kan jeg synce det med bildet da? Er snakk om at det skal klippes SYKT mye. Så, må kunne synce det, for så å legge lyden inn i video-fila. (har Vegas Pro 11.)
Kan ikke spesielt mye om lyd/bilde/redigering. Lærer fortsatt!

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva fikk deg forøvrig til å kjøpe en relativt highend-mikrofon uten noe peiling på noe som har med lyd å gjøre og uten noe relevant utstyr til å gå med det ?

Trolig ville en random minijack-basert mikrofon dekket dine behov til 1\6 av prisen.
Vis hele sitatet...
YouTube :P Skal ha så bra kvalitet som mulig. Da det er snakk om mest game-commentaries er lyd det som er mest relevant (og en god PC, noe jeg har)
Sitat av Claryn Vis innlegg
Om jeg kobler det til PC'n og tar opp der. Hvordan kan jeg synce det med bildet da? Er snakk om at det skal klippes SYKT mye. Så, må kunne synce det, for så å legge lyden inn i video-fila. (har Vegas Pro 11.)
Kan ikke spesielt mye om lyd/bilde/redigering. Lærer fortsatt!
Vis hele sitatet...
Du bruker en improvisert "clapper" (sånn svar hvit ting som de bruker i filmstudio :P). Du kan for eksempel klappe med hendene. Så flytter du bare på lydsporet til lyden lyden av klappet er på samme sted som treffer hverandre på videoen. Er da en fordel å ta opp i lange takes, og heller klippe bort det du ikke vil ha etterpå, slik at du slipper å synce 40-60 takes ^^

alternativt vil jeg tro du kan ta opp lyd og bilde fra forskjellige kilder i Adobe On Location, og dermed være kvitt hele problemet.
Sitat av Dominic Vis innlegg
Du bruker en improvisert "clapper" (sånn svar hvit ting som de bruker i filmstudio :P). Du kan for eksempel klappe med hendene. Så flytter du bare på lydsporet til lyden lyden av klappet er på samme sted som treffer hverandre på videoen. Er da en fordel å ta opp i lange takes, og heller klippe bort det du ikke vil ha etterpå, slik at du slipper å synce 40-60 takes ^^

alternativt vil jeg tro du kan ta opp lyd og bilde fra forskjellige kilder i Adobe On Location, og dermed være kvitt hele problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det med å klappe, men kan jeg integrere lyden i videoen, slik at om jeg klipper videoen, vil også lyden klippes på riktig sted?
Du kan i hvertfall gruppere lyd og bildespor, men vet ikke om det gjør helt det du tenker på. (er en stund siden jeg har brukt Sony Vegas)

http://forums.creativecow.net/thread/24/916116
Sitat av Dominic Vis innlegg
Om du kjøper et lite USB-lydkort (eksempelvis et M Audio Fast Track) slipper du å bruke det integrerte lydkortet i pc-en din, og dermed slippe en del støy. Du får fantommating og preamp til mikrofonen din, og du kan ta lyden ut fra linjeutgangene på baksiden og inn i ditt kamera. Men prisen er vel litt høyere enn en fantomforsyning av typen slashdot snakker om.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725654&artno=250478
Vis hele sitatet...
Skaffa denne i dag. Funker som en drøm! Takker for all hjelp!