Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1339
Hei!
Jeg hadde tenkt å oppgradere min eeePC med en ssd og litt ram.
http://www.dustinhome.no/so-dimm-2gb...uct/5010169275 ram
http://www.dustinhome.no/intel-320-s...uct/5010586082 ssd
Modellen er eeePC 1001px/R101.

Nå kjører jeg Linux Mint, og er ganske fornøyd med den. Har tidligere kjørt Ubuntu, men der hadde jeg problemer med å få wifi-driveren til å fungere. Jeg ville gjerne prøve en ny distro når jeg kjøper ssden, og lurte på hva dere kan anbefale som en rask distro som gjerne øker batteritiden på laptopen. Jeg bruker nesten bare google chrome, openoffice og dropbox på denne pcen. Det hadde også vært fint hvis wifi-driveren funket Out of the box.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Vil anbefale Mandriva Mini, har ikke brukt det, men har god erfaring fra tidligere år med Mandriva. http://www.mandriva.com/en/mini/
er den rask? men hvis skrivebordet ser slik ut så er det uansett uaktuelt: http://gallery.techarena.in/data/519...a-Mini-KDE.jpg

hvordan er de andre "stor" linux-distroene som debian og openSUSE?
Du trenger nesten ikke noen raskere distro med SSD. Har selv SSD og booter w7 på rundt 2sek(rundt 500r/w hastighet), ubuntu ligger også pårundt 2sek.
Batteritiden forbedrer seg også drastisk med SSD uten endring i OS.
Den raskeste distroen jeg har vært borti der alt funket out of the box var Slax, men med SSD tviler jeg på at du ser den virkelig store forskjellen. Det er jo ikke værre enn å teste. Om du ønsker openSUSE så kan du like gjerne kjøre dette, det kommer til å sparke bra i forhold til snurredisk uansett. Dog, openSUSE til dropbox, chrome og openoffice er jo rimelig overkill synes du ikke?

Det finnes også en distro som heter eeebuntu, sjekket ut denne? http://auroraos.org/?page=eeebuntu Ifølge utviklerene er OS'et beregnet på eeePC'ene, og da regner jeg med at det meste funker out of the box.
hva er forskjellen på openSUSE og feks kubuntu? og siden alle er raske, kan jeg jo bare velge det som ser finest ut. hva syns dere passer best til mitt bruk da?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du kan jo bare installere ett nytt "miljø" som gir deg det utseendet du vil ha...
Skal du ha den raskest mulig samt du har peil på Linux er Arch veien å gå!
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Skal du ha den raskest mulig samt du har peil på Linux er Arch veien å gå!
Vis hele sitatet...
Han vil ha et OS som fungerer mest mulig out of the box, noe Arch ikke akkurat gjør.
Sitat av moret Vis innlegg
Han vil ha et OS som fungerer mest mulig out of the box, noe Arch ikke akkurat gjør.
Vis hele sitatet...
Neida er jo en grunn til at jeg sa det raskeste du kunne få... siden du installerer bare det du trenger
Prøv crunchbang med xfce. bra forum har de og. Hvis du vil gå over til kde er det mange valg. Opsensuse er kjent for å ha god kde implementering.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Neida er jo en grunn til at jeg sa det raskeste du kunne få... siden du installerer bare det du trenger
Vis hele sitatet...
... og helt uten pakkesignering.
Backtrack Kanskje?
foreløpig har jeg landet på fedora 15. har prøvd debian 6, ubuntu 10.04, 11.04 og 11.10, kubuntu og linux mint 11.

fedora minner litt om ubuntu 11.10, bare uten den "baren" til venstre. ble ganske lei at den poppet opp hver gang musen var på venstre siden av skjermen.

ellers har fedora utrolig fint utseende med gnome 3. booter fra suspend på 5 sek med den gamle harddisken. ny ssd er bestilt.
Sist endret av Ferner-Jensen; 15. oktober 2011 kl. 21:24.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
foreløpig har jeg landet på fedora 15. har prøvd debian 6, ubuntu 10.04, 11.04 og 11.10, kubuntu og linux mint 11.

fedora minner litt om ubuntu 11.10, bare uten den "baren" til venstre. ble ganske lei at den poppet opp hver gang musen var på venstre siden av skjermen.

ellers har fedora utrolig fint utseende med gnome 3. booter fra suspend på 5 sek med den gamle harddisken. ny ssd er bestilt.
Vis hele sitatet...
Du kan jo velge bort den narwale-helvete om du velger Classic View eller hva det nå heter før du logger inn i Ubuntu. Det er et panel nederst når du blir bedt om passord, der velger du hvilket view du vil ha. Så slipper du det kjipe 11.10-greiene.good ol' ubuntu ved et tastetrykk.
Sitat av moret Vis innlegg
Du kan jo velge bort den narwale-helvete om du velger Classic View eller hva det nå heter før du logger inn i Ubuntu. Det er et panel nederst når du blir bedt om passord, der velger du hvilket view du vil ha. Så slipper du det kjipe 11.10-greiene.good ol' ubuntu ved et tastetrykk.
Vis hele sitatet...
ble klar over det i ettertid, men syns fedora bare er overlegent på utseende. tilogmed fruen syns det var pent!