Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2673
Jeg har litt lyst til å prøve meg på linux fronten.
Jeg bruker maskinen mest til fildeling over nettverk, nedlastning, musikk (spotify) og til facebook, lage nettsider og diverse.


Har meget lyst til å bare brenne ut dvd og formatere, men hva må jeg ta hensyn til? Da tenker jeg på :

Hva må til for å finne drivere til trådløst nettverk, lyd, skjerm osv?

Jeg spiller ikke mye, heller meget lite, så det er ikke noe problem.
om du bare vil teste det. Hva med å bare kjøre det i en virituell maskin? Om du har testet det en stund kan du senere legge det inn som et primær OS senere?

vmware og virtualbox kan brukes til å lage virituelle maskiner.
Hva er egentlig pointet med linux? Bildet jeg har fått for meg er nerder som klager over at windows sine OS bruker så mye RAM at det alt for fancy musikkavspillingsprogrammet, som forøvrig bare aksepterer råfiler fra studio og FLAC, lagger.
Men det er bare min n00by oppfatning.
Men hva gjør linux praktisk? Bare lurer..
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hva er egentlig pointet med linux? Bildet jeg har fått for meg er nerder som klager over at windows sine OS bruker så mye RAM at det alt for fancy musikkavspillingsprogrammet, som forøvrig bare aksepterer råfiler fra studio og FLAC, lagger.
Men det er bare min n00by oppfatning.
Men hva gjør linux praktisk? Bare lurer..
Vis hele sitatet...
Lærdom min venn.

Sitat av etse Vis innlegg
om du bare vil teste det. Hva med å bare kjøre det i en virituell maskin? Om du har testet det en stund kan du senere legge det inn som et primær OS senere?

vmware og virtualbox kan brukes til å lage virituelle maskiner.
Vis hele sitatet...
Driver og laster ned Linux mint nå. Skal legge det inn som primær OS, og lære meg det videre utifra det.
Sitat av Linuxmann Vis innlegg
Driver og laster ned Linux mint nå. Skal legge det inn som primær OS, og lære meg det videre utifra det.
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke kjøre det virituelt? Da kan du leke deg helt fritt uten å være redd for å kuke til noe. Host-OSet vil fortsatt kjøre fint uansett hva du gjør på den virtuelle maskinen. Og da kan du bare leke deg og lære masse.
Sitat av etse Vis innlegg
hvorfor ikke kjøre det virituelt? Da kan du leke deg helt fritt uten å være redd for å kuke til noe. Host-OSet vil fortsatt kjøre fint uansett hva du gjør på den virtuelle maskinen. Og da kan du bare leke deg og lære masse.
Vis hele sitatet...
Støtter den.
Driver selv med ubuntu på virtuellt vis nå bare for å lære litt og se det an.

Hva er forresten lettest å starte med av ubuntu og mint?
Husker jeg prøvde meg på Linux for en del år siden. Mitt tips er å enten kjøre det viretuelt eller dele harddisken. Når du er lei av å måtte bruke hundre år på å lære deg enkele ting er det veldig deilig å kunne skifte over til Windows en liten stund og slappe av litt hehe
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Støtter den.
Driver selv med ubuntu på virtuellt vis nå bare for å lære litt og se det an.

Hva er forresten lettest å starte med av ubuntu og mint?
Vis hele sitatet...
Er ikke så mye forskjell mellom nubdistro en og nubdistro to, de fleste kommer med ferdig grafisk grensesnitt og mulighet til å installere properitære ting under installasjon.

Det eneste som skiller de er stort sett navnet og repoene.

Jeg må le av alle de lolle måtene dere skriver "virtuelt" på.
Sist endret av AtXbYeA; 15. september 2011 kl. 01:42.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er ikke så mye forskjell mellom nubdistro en og nubdistro to, de fleste kommer med ferdig grafisk grensesnitt og mulighet til å installere properitære ting under installasjon.

Det eneste som skiller de er stort sett navnet og repoene.

Jeg må le av alle de lolle måtene dere skriver "virtuelt" på.
Vis hele sitatet...
Ok takk for svar, og det gleder meg at vi gleder deg!

Btw. når jeg leser igjennom alle innlegga, så må jeg si at jeg begynte å le litt selv.
Sist endret av Fuzzybossen; 15. september 2011 kl. 01:47.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hva er egentlig pointet med linux? Bildet jeg har fått for meg er nerder som klager over at windows sine OS bruker så mye RAM at det alt for fancy musikkavspillingsprogrammet, som forøvrig bare aksepterer råfiler fra studio og FLAC, lagger.
Men det er bare min n00by oppfatning.
Men hva gjør linux praktisk? Bare lurer..
Vis hele sitatet...
Det er open-source, så du står fritt til å endre akkurat hva du vil om du ønsker. På den måten kan du lære veldig mye om hvordan et operativsystem er bygget opp og om du ønsker endre på ting selv.

I tillegg til dette så er det gratis. Hvorfor ut med 800 kroner på en windows-lisens om du ikke har behov for det og linux gjør de tingene du vil bruke maskinen til like bra, bare gratis?
Da har jeg installert Linux Mint, og maskinen går. Internett, skjerm og annet funker.
Førsteinntrykket mitt av mint (1.5 år siden) har for alltid skremt meg vekk fra å bruke det. Først begynte maskinen å pipe og hyle midt i en forelesning i auditorium (vet fortsatt ikke hvorfor), senere sluttet update manager å fungere.

Ubuntu har alltid fungert ypperlig, og mp3/flash/everything funker etter man har vært i en terminal og skrevet de magiske ordene "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras".
jeg har prøvd både ubuntu 10.4, 10.10 og linux mint på min eeePC. det var bare med linux mint at det trådløse nettverkskortet funket "ut-av-boksen", som generelt er hovedforskjellen mellom mint og ubuntu. mint er jo forøvrig basert på ubuntu (hvertfall de siste versjonene).

linuxmann, du skrev at du skal lage nettsider, hvilket program bruker du til det?
Sitat av Linuxmann Vis innlegg
Da har jeg installert Linux Mint, og maskinen går. Internett, skjerm og annet funker.
Vis hele sitatet...
Du heter allerede Linuxmann på forumet, og installerte Mint som primært OS igår?
Må si du går inn for dette, får håpe det blir et livslangt forhold til Linux da.

Selv kjører jeg Mint og Win7 sammen.
Du kan jo laste ned Linux Ubuntu 11.04, legge det på en minnepenn, og kjøre det i "try ubuntu" funksjonen
Et hensyn kan være om du vil bruke Spotify på linux (f.eks. Ubuntu) så må du være typen som betaler for spotify, for eksempel har Spotify unlimited eller premium. Bruker du Spotify free/open, så funker det ikke.
Spotify kjører fint i Wine.
Jo, det gjør jo det. Men av en eller annen grunn har jeg aldri likt wine.
Fordi det føles flaky, ustabilt og kjipt. Kombinert med litt sære sammensetninger av windowmanagere og panels kan mye rart skje.. Kjøp premium, det er absolutt verdt det!
Det viktigste å huske når man skal begynne å lære seg Linux, er at det IKKE er Windows. Det er den største feilen de fleste gjør. Om man prøver å sette seg inn i systemet, er det ikke så vanskelig
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Husker jeg prøvde meg på Linux for en del år siden. Mitt tips er å enten kjøre det viretuelt eller dele harddisken. Når du er lei av å måtte bruke hundre år på å lære deg enkele ting er det veldig deilig å kunne skifte over til Windows en liten stund og slappe av litt hehe
Vis hele sitatet...
Oh, yeah, har akkurat samme historie... var så lei av linux at når ryktene om win7 kom så var jeg klar. Har kjørt win 7 siden alhpa hvis jeg husker riktig (2 forhåndsbestilte win7'er i postkassa mi når win7 ble releasa ).

Jeg pleier å si at Linux er en studie i seg selv. Pappa brukte Mandriva Linux (sånn premium greier) i mange år helt til han ble lei av å alltid måtte balle med driverne og alt anna. Er så utrolig mye tull med Linux. Skal du ha spotify må du have wine (oh wait, premium har støtte for linux <3), hotkeys funker ikke, etc. Er så mye bullshit.

Anbefaler Mandriva Linux, ikke mint. Mint er en strippa linuxdistro som det ikke er noe poeng i å ha. Red Hat kan du jo også prøve evnt.

http://www.mandriva.com/en/
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg sitter med ubuntu nå og forstår ikke hvilken window manager de har puttet inn i nyeste versjon.
Er nok Gnome med ett eller annet skall. Anbefaler derfor kubuntu :-)

Er selv vandt med att krysset for å lukke vindu etc er på høyre side å att verktøy linjen er festet i programmet å ikke er øverst på skjermen med mouseover.

Selvfølgelig går det ann å skifte å tweake.

http://distrowatch.com/ der ser man hvordan distroene kommer "out of the box" å hvilke versjoner av kernel / desktop managers de kommer med. Hvor oppdaterte de er å noe jeg syns er viktig hvilken pakke behandler de har.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Jeg sitter med ubuntu nå og forstår ikke hvilken window manager de har puttet inn i nyeste versjon.
Er nok Gnome med ett eller annet skall. Anbefaler derfor kubuntu :-)

Er selv vandt med att krysset for å lukke vindu etc er på høyre side å att verktøy linjen er festet i programmet å ikke er øverst på skjermen med mouseover.

Selvfølgelig går det ann å skifte å tweake.

http://distrowatch.com/ der ser man hvordan distroene kommer "out of the box" å hvilke versjoner av kernel / desktop managers de kommer med. Hvor oppdaterte de er å noe jeg syns er viktig hvilken pakke behandler de har.
Vis hele sitatet...
Den siste ubuntuen var en litt "jackass" oppdatering ang. gui'et. Mange ble irriterte pga. det.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Den siste ubuntuen var en litt "jackass" oppdatering ang. gui'et. Mange ble irriterte pga. det.
Vis hele sitatet...
Derfor kan man også deaktivere dette ved å velge "Ubuntu Classic (no effects)" ved innlogging. Man kommer da tilbake til Gnome2.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hva er egentlig pointet med linux? Bildet jeg har fått for meg er nerder som klager over at windows sine OS bruker så mye RAM at det alt for fancy musikkavspillingsprogrammet, som forøvrig bare aksepterer råfiler fra studio og FLAC, lagger.
Men det er bare min n00by oppfatning.
Men hva gjør linux praktisk? Bare lurer..
Vis hele sitatet...
En ting du kan relatere til er jo for eksempel webservere som hoster nettsider.

On that note:

Sitat av Wiki
Linux distributions are also commonly used as operating systems for supercomputers: since November 2010, out of the top 500 systems, 459 (91.8%) run a Linux distribution.[72] Linux was also selected as the operating system for the world's most powerful supercomputer, IBM's Sequoia which will become operational in 2011.[73]
Vis hele sitatet...
Sitat av bronsky Vis innlegg
En ting du kan relatere til er jo for eksempel webservere som hoster nettsider.

On that note:
Vis hele sitatet...
Det skal jo da nevnes at disse "supercomputerne" ikke nødvendigvis er så "super" i seg selv.
Men de er gjerne 500-1500 noders cluster som jobber x antall noder med oppgave x på et gitt tidspunkt.

(Jeg har installerte to av norges største)

De virkelige supercomputerne kjører heller z/OS \ HP-UX etc, da snakker vi 256+ kjerner og 6+ TB RAM i enkeltmaskiner.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Spotify kjører fint i Wine.
Vis hele sitatet...
Spotify kjører fint i linux, UTEN wine.
6+ TB RAM å herregud hvordan i he***l må jo bruke en dag på å sette in ram brikkene
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
6+ TB RAM å herregud hvordan i he***l må jo bruke en dag på å sette in ram brikkene
Vis hele sitatet...
Tja, modulene idag er jo 16GB.

Var minst like ille før når modulene var bare 512 \ 1GB og man hadde 2-3TB.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hva er egentlig pointet med linux? Bildet jeg har fått for meg er nerder som klager over at windows sine OS bruker så mye RAM at det alt for fancy musikkavspillingsprogrammet, som forøvrig bare aksepterer råfiler fra studio og FLAC, lagger.
Men det er bare min n00by oppfatning.
Men hva gjør linux praktisk? Bare lurer..
Vis hele sitatet...
Jeg kan skjønne det synet, mange ganger er det faktisk tilfellet også.

Jeg prøvde linux først i 95, fordi jeg var nyskjerrig. På den tiden sa folk at linux var vanskelig men om du lærte deg det så kunne du konfigurere hver minste lille detalj på maskinen din, absolutt kontroll med andre ord.

Linux, praktisk sett gir deg valgmuligheter, du kan kjøre mange forskjellige desktops (gnome, ubuntu, enlightenment etc). Du kan også komme nærmere hardwaren din ved å konfigurere alt som er mulig. Mange vil også si at grunnlegget for å begynne med programmering er godt lagt: Når jeg startet med det måtte jeg kompilere kildekode for å installere den nyeste xmms (medieavspiller), nå fortiden må man ikke det om man ikke vil: Det finnes pakkesystemer som gjør installasjoner like enkelt om ikke enklere enn i windows/Mac.

Men mange hopper over til linux for feil grunn, og selv om mye er "pek og klikk" så er det et helt nytt system, og ikke alle orker å lære seg å bruke datamaskiner på nytt.
Sist endret av Dodecha; 22. september 2011 kl. 11:52.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hva er egentlig pointet med linux? Bildet jeg har fått for meg er nerder som klager over at windows sine OS bruker så mye RAM at det alt for fancy musikkavspillingsprogrammet, som forøvrig bare aksepterer råfiler fra studio og FLAC, lagger.
Men det er bare min n00by oppfatning.
Men hva gjør linux praktisk? Bare lurer..
Vis hele sitatet...
Jeg vedder på at du kjører linux akkurat nå og ikke vet om det, modemet og routeren din, tv'en din, internet serverene du laster ned websidene dine fra, supercomputers kjører linux, bilen din.

Linux styrer verden på så mange måter du ikke vet om eksisterer enda at det eneste unntaket blir hva du velger for desktoppen din. For uten linux faller internet sammen..

Ett lignende spørsmål er hvor kommer maten min fra. Bare vent til du ser sannheten, og linux er der og.