Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 691
Hei, jeg har litt problemer med python i ubuntu. Til når har jeg lagret scriptene mine i hjemmemappen slik at jeg kan kjøre dem fra terminal ved å skrive python scriptnavn.py. Etterhvert begynte det derimot å bli ganske uoversiktlig og jeg bestemte meg for at det var på tide å organisere i mapper.

Her møter jeg derimot problemer. Etter tips fra en tråd jeg fant på google har jeg addet PATH=${PATH}:$(find $HOME/bin -type d | tr '\n' ':' | sed 's/:$//') til .bash_aliases (ja jeg har restartet maskinen). Denne commanden skulle visst nok gjøre det mulig å lage f.eks en mappe med navnet "python" i bin og likevel kunde kjøre scriptene i den rett fra terminal uten å spesifisere path.

$PATH gir meg:

Kode

urrang@ubuntu:~$ $PATH
bash: /home/urrang/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/
bin:/usr/games:/home/urrang/bin:/home/urrang/bin/Python:/home/urrang/bin/Python/
Tutorials:/home/urrang/bin/Python/Scripts:/home/urrang/bin/Python/Data:No such
file or directory
Noe jeg synes er merkelig er "No such file or directory" på slutten. Mappene er der og navnene er skrevet på samme måte som i $PATH.

Når jeg prøver å kjøre f.eks scriptet test.py fra mappen Python virker det ikke å skrive "python test.py" fra home i terminal. Hvis jeg derimot cd'er inn i Python mappen kan jeg kjøre scriptet.

Noen som har peiling på hvor problemet ligger her?
Sist endret av urrang; 12. september 2011 kl. 19:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
python scriptnamn vil ta det som absolutt path, og ikkje bry seg om miljøvariabelen for path. Om du derimot gjer scripta utførbare (chmod +x filnavn.py) vil du kunne køyre dei med filnavn.py i terminalen.
Trådstarter
36 2
Takk for svar, men løsningen var enda enklere. Jeg hadde allerede gjort scriptet utførbart, men problemet lå i et tips jeg fikk av en random kar på irc. Han sa at hvis jeg addet "#!/usr/bin/python" på toppen av scriptet kunne jeg lagre det som bare scriptnavn (ikke scriptnavn.py) og kjøre det fra terminal med bare scriptnavn. Når jeg prøvde med scriptnavn.py kjørte scriptet fint selv fra home i terminal.

En ting til, er det mulig å gi en mappe full permision? Slik at alle scripts som lagres i mappen automatisk er utførbare? Er ikke fryktelig stress å gjøre det manuelt men verd et forsøk
Sist endret av urrang; 12. september 2011 kl. 20:22.