Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3672
Hei. Jeg skal til å hjelpe en kompis med å rydde og vaske hele kåken. Han er i sløveste laget hva opprydning gjelder og det ser mildt sagt jævlig ut.

Oppvasken er forferdelig. Størknet fett og noe slags slim som henger ned hvis man løfter opp noe fra kummen. Fullt av dritt som vanskelig lar seg rengjøre og noe av det verste jeg har sett. Også er det så helsikkes mye så det kommer til å tafryktelig med tid.

Har dere noe tips til hvordan man kan få gjort dette effektivt? Orker ikke å ta alt dette for hånd da lukta er som kloakk å regne nesten.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Grønnsåpe
- Lufting
- Badekar
- Høyttrykkspyler for det som tåler det
- Oppvaskmaskin

Er stikkord som faller meg inn

Noe som pomodoro-metoden (25min jobbing, 5min pause, gjenta) for å ikke miste motivasjonen, og musikk/podcast/lydbok på øret

Vurdert å betale noen til å gjøre det? Finn.no sin småjobber-kategori for eksempel?

Om han er supersløv kan det være han sakker deg ned, og ikke bør delta i oppvasken i det hele tatt

Etterpå: Gi ham enten papptallerkener, eller én tallerken, kniv, gaffel, osv. Da blir det hvertfall ikke så mye å vaske opp neste gang dere er i en BSL4-situasjon.
Store oppvaskhansker med plass til innerhansker. Da kan dere bruke kokvarmt vann som løser opp alt. Zalo er beregnet på oppvask og fungerer glimrende på den typen skittentøy du beskriver. Har selv vært borti lignende....
Trådstarter
22 2
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Grønnsåpe
- Lufting
- Badekar
- Høyttrykkspyler for det som tåler det
- Oppvaskmaskin

Er stikkord som faller meg inn

Noe som pomodoro-metoden (25min jobbing, 5min pause, gjenta) for å ikke miste motivasjonen, og musikk/podcast/lydbok på øret

Vurdert å betale noen til å gjøre det? Finn.no sin småjobber-kategori for eksempel?

Om han er supersløv kan det være han sakker deg ned, og ikke bør delta i oppvasken i det hele tatt

Etterpå: Gi ham enten papptallerkener, eller én tallerken, kniv, gaffel, osv. Da blir det hvertfall ikke så mye å vaske opp neste gang dere er i en BSL4-situasjon.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Han har ikke råd til det du foreslår om å leie noen inn. Han har ikke oppvaskmaskin, badekar eller høytrykkspyler.

Zalo gjør ikke jobben så tror ikke grønnsåpe gjør det heller. Det er oppvask som har stått i flere måneder.

Tror dere salmiakk duger? Det er slim og fett og skitt på alt av oppvask.

Vurderer å overtale han til å kaste alt rett og slett.
Veldig varmt vann og bruk pulver til oppvaskmaskin i vannet. La det stå litt og se om ikke ting løser seg opp litt.

Må nok basere seg på å vaske litt og litt og bytte vann ofte
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
- Hvis det er så jævlig som du sier, så ville jeg ha kastet oppvasken (bestikk,glass osv) og heller kjøpt nytt på IKEA.
Det koster ikke mange kroner på IKEA.

- Eventuelt kan du la grønnsåpen/zalo stå over natten slik at det løsner lettere.
Zalo og varmt vann er din beste venn. Også tid, bruk god tid på å vaske ting og tang!
Har han rus/psykiske problemer? Vi kjenner vel alle til mancaves med frossenpizza og litt skitten oppvask her og der, men hvis det er uidentifiserbart slim og størkna dritt overalt + at hele huset lukter festivaldass er det kanskje ikke bare oppvasken som trenger en liten oppvask.

Du er god kompis som hjelper ham!
I tillegg til tipsene du allerede har fått vil jeg anbefale eddik til lukt og dritt. Kan blande styrke etter behov og helle i sprayflaske.
Bedre for helsa er det også (men akkurat i dette tilfellet må du nok spe på med litt mannevond syntetisk dritt i tillegg)
Sist endret av Våtfisk; 6. mars 2019 kl. 23:33.
Har en kompis selv som har en del hoarder-tendenser, pluss at jeg har jobbet med "spesialrenhold" før, så har vært med på et par sånne vaskerunder... Oppvasken er som regel det minste problemet. Den bare ser stor ut. Resten av boligen, derimot...
En liten klunk salmiakk og en ørliten sprut zalo til en bøtte varmt vann er det jeg alltid bruker når ting skal vaskes skikkelig. Går fint på inngrodd oppvask også. Bare pass på å ha noe lufting åpent når man bruker mye salmiakk.
Børst under rennende vann, bløtlegg i såpevann og så skrubb, så skal du se det blir ren oppvask på en-to-tre. Er det faktisk ødelagt så er det heller ikke mange hundrelappene å kjøpe nytt på f.ex. Clas Ohlsson eller Nille. Men jeg tenker at det kan være litt viktig å - for å si det sånn - vaske opp dritten sin selv.
GOD VASK!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Legg det i bløt med maskinoppvaskpulver og varmt vann over natta.
Trådstarter
22 2
[

Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Har han rus/psykiske problemer? Vi kjenner vel alle til mancaves med frossenpizza og litt skitten oppvask her og der, men hvis det er uidentifiserbart slim og størkna dritt overalt + at hele huset lukter festivaldass er det kanskje ikke bare oppvasken som trenger en liten oppvask.

Du er god kompis som hjelper ham!
I tillegg til tipsene du allerede har fått vil jeg anbefale eddik til lukt og dritt. Kan blande styrke etter behov og helle i sprayflaske.
Bedre for helsa er det også (men akkurat i dette tilfellet må du nok spe på med litt mannevond syntetisk dritt i tillegg)
Vis hele sitatet...
Ja er en såkalt speedfreak og hele leiligheten ser ikke ut. Fjernkontroller, mobiler osv. som er skrudd opp og ligger å flyter over hele kåken. Kan prøve eddik. Men skal prøve med maskinvask først

Sitat av luni Vis innlegg
Legg det i bløt med maskinoppvaskpulver og varmt vann over natta.
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om denne metoden før men skal skrive mld til han om dette!
Kast driten. Gå på fretex/gjenbruksbutikken å legg i 2-300kr så har du alt du trenger.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Kast driten. Gå på fretex/gjenbruksbutikken å legg i 2-300kr så har du alt du trenger.
Vis hele sitatet...
Dette. Og vaskehjelp fra finn småjobber for resten av kåken. Er så mye lettere å holde det reint og ryddig om man først får det helt reint og ryddig istedet for å ta litt og litt og gremme seg
Sitat av luni Vis innlegg
Legg det i bløt med maskinoppvaskpulver og varmt vann over natta.
Vis hele sitatet...
Det fungerer bra, men lut fungerer bedre! Natriumhydroksid selges i vanlige butikker under det gamle trivialnavnet kaustisk soda. Man bør være litt forsiktig med varmt vann når man blander det ut; bruk heller lunkent enn kokende. Alt som tåler oppvaskmaskinen tåler denne behandlingen her også.
Som andre anbefaler her, legg det i vann over natten, da løsner alt som er størknet , og det blir mye lettere å komme til.

Tips viss du har svidde kjeler o.l. Ha vasketablett eller vaskepulver oppi kjelen, fyll opp med vann, så tar du og setter kjelen på stekeplaten, sett på det varmeste, så lar du det koke i en stund. Da skal alt detil svidde være bort, eller så er det veldig lett å vaske opp.
Salmiakk og Zalo kombinert funker som bare det
Kast hele oppvasken i boss, så stikker du til en bruktbutikk å kjøper billige servanter, det blir sikkert billigere enn å ansette noen Ellers så støtter jeg forslaget oppafor om papptalerkner, viss kameraten din ikke er sta i tilleg.
Som luni sier kommer man veldig langt ved å bare sette det i vann over lengre tid.
Trådstarter
22 2
Vi bestemte oss for å kaste det meste men dere skal uansett ha takk for deres forslag
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det fungerer bra, men lut fungerer bedre! Natriumhydroksid selges i vanlige butikker under det gamle trivialnavnet kaustisk soda. Man bør være litt forsiktig med varmt vann når man blander det ut; bruk heller lunkent enn kokende. Alt som tåler oppvaskmaskinen tåler denne behandlingen her også.
Vis hele sitatet...
Man skal være EKSTREMT forsiktig med kaustisk soda. Og hvertfall ikke bruke det til å vaske opp med. Får du 1 liten splætt i øynene, så er man i verste fall blind.

Man må bruke verneutstyr for å arbeide med kaustisk soda, og det viktigste av alt er sprutsikre vernebriller.

Så, IKKE bruk kaustisk soda. Det er en ekstremt dårlig ide. Dessuten kan det ødelegge oppvasken. Alt som er aluminium vil etses vekk og avgi livsfarlige gasser. Glasuren på keramikk vil også skades.

Det man trygt kan bruke, det er krystallsoda. Vanlig oppvaskmaskinpulver inneholder blant annet krystallsoda. Det samme med maskinpulver for klesvask. Det er trygt (men man kan ikke gnu det inn i øynene), men også ganske kraftig. Hvertfall kraftigere enn Zalo. Det beste er jo å bruke begge deler samtidig, Zalo og krystallsoda eller maskinoppvaskpulver.

Selv om kaustisk soda selges i dagligvarebutikker, både som kaustisk soda og som Plumbo (Plumbo er tilsatt noe ekstra i tillegg), så er det ekstremt farlige saker. Samtidig er kaustisk soda kun farlig på grunn av høy PH, som gjør at det er sterkt etsende. Det er ikke giftig. Kaustisk soda er heller ikke veldig farlig om man beskytter seg og vet hva man skal gjøre dersom uhellet er ute.

Men som oppvaskpulver, er vel kaustisk soda en ekstremt dårlig løsning. Og da har jeg ikke nevn den etsende dampen man ikke bør puste inn. Den kjemiske reaksjonen mellom kaustisk soda og vann utvikler sterk varme, og dampen av det kan jeg love deg er helt ekstremt ubehagelig, og i tillegg helseskadelig.

Men ideen var i utgangspunktet god, siden man knapt får noe sterkere enn lut/kaustisk soda.
Sist endret av Hervander; 9. mars 2019 kl. 13:29.
Sitat av Hervander Vis innlegg
Man skal være EKSTREMT forsiktig med kaustisk soda. Og hvertfall ikke bruke det til å vaske opp med. Får du 1 liten splætt i øynene, så er man i verste fall blind.
Vis hele sitatet...
Har du vært på HMS-kurs nylig? Eller tar du kjemi på vgs hvor en énmolars løsning av saltsyre krever full lockdown og en halvtimes peptalk av læreren? Innlegget ditt oser i alle fall av totalt fravær av praktisk erfaring med kjemikalier.

Så for å begynne med det overordnede: Mengder har noe å si for HMS, men ingenting å si for databladet. Rødsprit er rødsprit, enten du har en litersflaske med deg på tur eller ti tusen liter i en tank ombord på et skip. Det sier seg imidlertid selv at faremomentene er nokså ulike og at sistnevnte krever rutiner og planlegging for å være trygt. I det førstnevnte fallet holder det lenge å ikke være komplett idiot. Sånn er det også med lut. Jeg ville aldri gått inn i produksjonslokalene til en treforedlingsfabrikk uten nødvendig kunnskap om området og produksjonslinja eller egna verneutstyr. Kjøkkenet mitt er noe ganske annet.

Det finnes selvsagt stoffer som fordrer, for å låne dine ord, "EKSTREM forsiktighet" også ved moderate mengder. Du skal for eksempel være "EKSTREMT forsiktig" med ting som organiske peroksider, metylerte kvikksølvforbindelser, hydraziner, merkaptaner, stoffer som omfattes av Haag-konvensjonen om kjemiske stridsmidler, boraner (og forsåvidt silaner, alaner og alle de andre også). Samt alt som reagerer hypergolsk med omgivelsene. Med vanlige stoffer som svovelsyre, bensin og natriumhydroksid holder det imidlertid lenge med vanlig forsiktighet.

Sitat av Hervander Vis innlegg
Man må bruke verneutstyr for å arbeide med kaustisk soda, og det viktigste av alt er sprutsikre vernebriller.
Vis hele sitatet...
Nei, det viktigste er å ikke være en idiot. Jeg snakker ikke om å fylle oppvaskkummen til randen med etsende væsker! Jeg snakker om å sette i bløt det som trengs. Er det noe fastsvidd faenskap i bunnen av en kjele? OK, så la kjelen stå noen timer med to centimeter væske i bunnen, da. Og det gjør du selvsagt etter at du har rydda vekk det andre rotet slik at du slipper å miste ting rundt. Du setter ikke deg selv i en situasjon hvor det å søle er et relevant tema. Jeg skriver for et voksent publikum. Men for all del, jeg bruker vernebriller når det er fare for sprut.

Sitat av Hervander Vis innlegg
Så, IKKE bruk kaustisk soda. Det er en ekstremt dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Det er bare en dårlig idé hvis du er kriminelt skjødesløs.

Har du forresten sølt lut på hendene noen gang? Du merker at du har sølt lenge før det begynner å svi, og det begynner å svi lenge før det er farlig. Merker du at fingrene dine blir ekle og glatte, så skyller du de godt med vann før du kontaminerer omgivelsene. Du gnir deg selvfølgelig ikke i øynene før du har vasket hendene. Dette er ting man ikke trenger å forklare folk for det skjønner de fint av seg selv. Det er ikke farlig å bruke lut så lenge du bruker et absolutt minimum av sunn fornuft.

Jeg snakker heller ikke om å lage eksremt sterke løsninger eller tørrsmelte saltet. Tørrsmelta natriumhydroksid gjør kort prosess med keramikk. En metta løsning er ikke like spektakulær, men også den kan etse silikater. En teskje løst i en halv kopp med vann kan imidlertid stå i dager og uker uten at du merker noe. Mitt syn på saken er helt enkelt at med tilstrekkelig kunnskap og fornuft kan de fleste tilgjengelige stoffer håndteres helt trygt uten ekstreme sikkerhetsregimer. Man skal være klar over faremomentene, men man skal ikke gå helt over bord og få panikk heller.

Sitat av Hervander Vis innlegg
Dessuten kan det ødelegge oppvasken. Alt som er aluminium vil etses vekk og avgi livsfarlige gasser. Glasuren på keramikk vil også skades.
Vis hele sitatet...
  1. Les følgende forbehold jeg tok:
    Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
    Alt som tåler oppvaskmaskinen tåler denne behandlingen her også.
    Vis hele sitatet...
    Som du nevner inneholder oppvaskmaskinsåpe store mengder karbonat. De gir en basisk løsning og dermed hydroksidioner i vannet. Kombinert med høy temperatur kan dette skade enkelte gjenstander. Blanke gjenstander av aluminium bør derfor ikke vaskes i oppvaskmaskinen. Du vil selvsagt lett få et enda mer basisk miljø med lut, men rent praktisk har jeg aldri opplevd at gjenstander som tåler maskinvask har tatt skade av en lutbehandling.
  2. Du skal uansett ha veldig sterke løsninger før du etser aluminium i nevneverdig grad. Du skal derimot ikke ha veldig sterke løsninger før det gjør kort prosess med fastsvidd fett. Derfor trenger man ikke å bruke så mye.
  3. Når du løser aluminium i kaustisk soda, så får du faktisk bare danna hydrogengass. Aluminiumet ender opp som aluminiumhydroksid. Hydrogengass er ikke spesielt livsfarlig. Det brenner godt, men det er ikke så lett å gjenskape hindenburgulykken på kjøkkenet.
Påstanden din synes derfor å være noe overdrevet.

Sitat av Hervander Vis innlegg
Selv om kaustisk soda selges i dagligvarebutikker, både som kaustisk soda og som Plumbo (Plumbo er tilsatt noe ekstra i tillegg), så er det ekstremt farlige saker. Samtidig er kaustisk soda kun farlig på grunn av høy PH, som gjør at det er sterkt etsende. Det er ikke giftig. Kaustisk soda er heller ikke veldig farlig om man beskytter seg og vet hva man skal gjøre dersom uhellet er ute.
Vis hele sitatet...
Dette "noe annet" som plumbo er tilsatt er karbonat og aluminium.

Sitat av Hervander Vis innlegg
Men som oppvaskpulver, er vel kaustisk soda en ekstremt dårlig løsning. Og da har jeg ikke nevn den etsende dampen man ikke bør puste inn. Den kjemiske reaksjonen mellom kaustisk soda og vann utvikler sterk varme, og dampen av det kan jeg love deg er helt ekstremt ubehagelig, og i tillegg helseskadelig.
Vis hele sitatet...
Helseskadelig damp fra en kjemisk reaksjon mellom vann og salt, faktisk. Her misbruker du terminologien. Du løser et salt i vann. That's it. Denne oppløsningen er eksoterm. Derfor kan du få dannet damp, og i den dampen kan du få med små partikler slik at du kan puste inn basiske dunster. Det er ubehagelig. Dette skjer spesielt hvis du bruker mye pulver og allerede varmt vann. Varmt vann tok jeg imidlertid forbehold om allerede, og som jeg har sagt gjentatte ganger er det ikke snakk om å lage veldig sterke løsninger heller. Et par spiseskjeer i bunnen av en kjele og litt lunkent vann forårsaker ikke særlig pustebesvær på kjøkkenet. Helseskadelig er det uansett ikke i ordets rette forstand. Det er mye som river litt i slimhinner uten at det er farlig på noe vis, så som salmiakk.

Helt ærlig tror jeg du bør skaffe deg litt praktisk erfaring med kjemi før du prediker HMSens glade budskap.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. mars 2019 kl. 00:00.
Jeg prediker ikke HMS. Jeg har brukt kaustisk soda ganske mye, til å lage såpe. Med verneutstyr mener jeg noe så simpelt som vernebriller og gummihansker, noe som bør være et minimum når man arbeider med etsende stoffer. Jeg mener ikke hvit frakk, gummistøvler og what not. Og det er ikke verre enn å ta på noen store solbriller og ordinære oppvaskhansker, noe man antakelig har liggende å slenge uansett. Og ja, jeg har sølt på hendene flere ganger. Hendene er jo ikke det verste, det svir litt og that's it. Men øynene er noe annet.

Om du blander en så svak løsning at det knapt nok er etsende, så er det vel heller ikke effektivt mot en krevende oppvask. Så jeg antok at du mente en sterkere blanding, og jeg antok du mente å sette hele oppvasken i bløt i kaustisk soda. Antok det pga slimet under kasseroller etc.

1 teskje i en halv kopp vann er nok til å gi etseskader i øynene, alt etter hvor stor koppen er. Jeg ser ikke poenget med å ikke ta på briller, selv om du setter deg i en situasjon der det ikke er overhengende fare for sprut. Det er fare for sprut uansett hvordan du vrir og vender på det. 1 klumsete eller tankeløst øyeblikk er nok.

Men selvsagt er det opp til enhver hva man vil gjøre og ikke. Jeg arbeider ikke med kaustisk soda uten å bruke briller. Det er ikke verdt risikoen, særlig når det kun koster en brøkdel av en kalori å beskytte øynene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hervander Vis innlegg
Jeg prediker ikke HMS. Jeg har brukt kaustisk soda ganske mye, til å lage såpe. Med verneutstyr mener jeg noe så simpelt som vernebriller og gummihansker, noe som bør være et minimum når man arbeider med etsende stoffer.
Vis hele sitatet...
Dill. Du snakka om giftige gasser og etse bort aluminium:
Alt som er aluminium vil etses vekk og avgi livsfarlige gasser. Glasuren på keramikk vil også skades.
Vis hele sitatet...
Hydrogen er ikkje livsfarlig. Ikkje i dei mengdene. Den er og veldig lett, så den forsvinner rimelig kjapt. Det er heller ikkje slik at du etser hol i ei aluminiumspanne på kort tid, eller at glasuren forsvinner mellom fingrane på deg.
Hadde definitivt kasta oppvasken. Så mye kan det umulig koste å kjøpe nytt. Ikke om jeg hadde skrubba i flere timer på noen som hadde stått i mndsvis.