Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 8390
Laurus canus
mås'n's Avatar
54 1
Har i det siste begynt å bruke humle, som for de som ikke vet er blomsten man bruker i øl for bitterhet og aroma, som substitutt for tobakk når jeg mekker joints. Ønsker bare å rapportere om at dette fungerer overaskende bra. Humla er kjempelett å rulle med, lighter bra og brenner sakte. Røyken har en veeldig sjenert smak og er så smooth at du nesten ikke kjenner at du trekker. På slutten når røyken begynner å bli litt varm kan smaken bli skarpere og litt ubehagelig men det løses lett med å ha litt ekstra "bunnhumle" i Eneste som er litt ekstra stress er at humla ofre kommer i pellets, men de er ikke noe vanskelige å grinde opp så det går fint.
På bryggebutikk koster det ca. 60kr. pr.100g, så er veldig økonomiskt. Vil annbefale å kjøpe citra humle, den er frisk og fruktig.
Vet humle inneholder østrogen, men tviler på at jeg får pupper av å røyke litt
Er veldig fornøyd med hvordan dette funka og anbefaler alle fellow tobakkshatere å prøve.
Sist endret av mås'n; 9. august 2017 kl. 23:34.
Takk for tipset. Jeg syns greengo er den beste erstatningen til tlbakk. Av mange forskjellige typer alternativ kom greengo best ut for meg
Laurus canus
mås'n's Avatar
Trådstarter
54 1
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Takk for tipset. Jeg syns greengo er den beste erstatningen til tlbakk. Av mange forskjellige typer alternativ kom greengo best ut for meg
Vis hele sitatet...
Dette er mye billigere igjen da, også slipper du å bestille på nett
Sant det. Skal sjekkes ut
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har erfaring med å dyrke humle?
Hm hvorfor røke humle når enn kan røke tobakk eller helt droppe røkingen og heller dampe eller spise varene? Evt røke helt rent grønt? Der trenger du ikke mekke eller blande.

Det er jo ikke kun nikotinen i tobakk som er problemet. Vel så problematisk er jo avgassene fra å brenne organiske planter. Og syregassene vil vel være rimelig like skadelig fra humle kontra tobakk? De tærer på tenner, ødelegger lungevev, knekker de små hårene som skal sørge for at ikke får dritt inn i lungene.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hm hvorfor røke humle når enn kan røke tobakk eller helt droppe røkingen og heller dampe eller spise varene? Evt røke helt rent grønt? Der trenger du ikke mekke eller blande.

Det er jo ikke kun nikotinen i tobakk som er problemet. Vel så problematisk er jo avgassene fra å brenne organiske planter. Og syregassene vil vel være rimelig like skadelig fra humle kontra tobakk? De tærer på tenner, ødelegger lungevev, knekker de små hårene som skal sørge for at ikke får dritt inn i lungene.
Vis hele sitatet...
Fordi ikke alle liker å bruke tobakk eller bruke tusenvis av kroner på en vape.
Da bruker man gjerne andre alternativer som urter og lignende.
Humle er "tryggere" å røyke en sigaretter og kommer ifra samme plantefamilie som cannabis. (Cannabaceae)
Er selvfølgelig fortsatt plantematriale men ikke de samme skadelige stoffene som blir tilsatt i tobakk.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min forståelse er at alle typer røyk er skadelig å inhalere. Har noen en kilde som bekrefter at alternativene er sunnere, hvis man ser bort fra nikotinet og avhengighetspotensialet i sigg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min forståelse er at alle typer røyk er skadelig å inhalere. Har noen en kilde som bekrefter at alternativene er sunnere, hvis man ser bort fra nikotinet og avhengighetspotensialet i sigg?
Vis hele sitatet...
Joda, alle typer røyk er skadelig å innhalere, men tobakk inneholder også veldig mange andre ting en bare tobakk.

Her har du en liten liste med mesteparten av stoffene du finner i sigaretter og som er ikke eksisterende i alternativene.

Acetaldehyd Kreftfremkallende, irriterer lungene, avhengighetsskapende
Aceton Irriterer øyne, nese og hals, kan skade lever og nyrer
Akrolein Irriterer øyne og lunger, svært giftig. Ingrediens i tåregass
Akrylamid Sannsynligvis kreftfremkallende
Akryloniril Trolig kreftfremkallende
Ammoniakk Utløser astma, øker blodtrykket
Arsenikk Kjent, dødelig gift. Kan gi nerveskader og perifer karsykdom over tid. Er kreftfremkallende, forårsaker bl.a. lungekreft. Skader hjerte-lunge-kretsløpet og nyrene.
Benzen Kreftfremkallende
Beryllium Svekker immunforsvaret. Skader lungene, gir større hjerte (som kan føre til hjertesvikt). Er sannsynligvis kreftfremkallende.
Bly Skader hjertet, hjernen, nyrene m.m. Kreftfremkallende. Bidrar til høyt blodtrykk.
Hydrogen-cyanid ”Blåsyre”. Dødelig, brukes i gasskammere, svekker lungene
Kadmium Kreftfremkallende, gir hjerte-, lunge-, nyre- og leverskader, kols og emfysem
Karbonmonoksid Svekker hjertets funksjon, er særlig giftig for hjerte- og lungesyke. Motvirker forsyningen av oksygen til kroppens organer.
Kumarin Brukes som smakstilsetning i tobakk, er ikke tillatt som tilsetningsstoff i matvarer. Kan være leverskadelig
Kvikksølv Påvirker sentralnervesystemet, skader lunger og nyrer. Fremmer åreforkalkning og skader muskelcellene i hjertet.
Metanol ”Tresprit”, løsemiddel. Gir syns- og hjerneskader ved forgiftning. Kan gi hjerterytmeforstyrrelser og død.
Nikkel Kreftfremkallende, kan gi astma
Vinylklorid Kreftfremkallende
Formaldehyd Et nedbrytningsprodukt av metanol. Er kreftfremkallende, skader hud og lunger

https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/to...royk-egentlig/
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 16:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Her har du en liten liste med mesteparten av stoffene du finner i sigaretter og som er ikke eksisterende i alternativene.
Vis hele sitatet...
Veldig mange av dei tinga du lister er relativt enkle organiske molekyl, som er biprodukt av forbrenning. T.d. formaldehyd vil bli danna i dei fleste forbrenningsreaksjoner, og er ikkje tilsett tobakken.

Det samme gjeld nok t.d. metanol, blåsyre, og veldig mange andre av dei stoffa som er lista der.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 18:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Hadde du trykket på linken ville du sett det.
Vis hele sitatet...
Overskrifta er "Hva inneholder tobakk og tobakksrøyk egentlig?".

Det står og følgjande på nettsida du lenker til:
En rekke kjemiske stoffer dannes også under forbrenning av tobakken når den røykes.
Vis hele sitatet...
Akrylamid, blåsyre, karbonmonoksid, formaldehyd, benzen, metanol og dei fleste andre organiske forbindelsane vert nokså sikkert danna under forbrenninga, og nettsida konstanterer heller ikkje kjelda til det. Kort sagt underbygger ikkje kjelda di anna enn at tobakksrøyk inneheld uheldige stoff. Den seier ingenting om røyk frå anna organisk materiale.

Enkelte av dei, som metanol, er neppe spesielt problematisk i dei mengdene du får i deg frå røyk.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 19:02.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Overskrifta er "Hva inneholder tobakk og tobakksrøyk egentlig?".

Det står og følgjande på nettsida du lenker til:


Akrylamid, blåsyre, karbonmonoksid, formaldehyd, benzen, metanol og dei fleste andre organiske forbindelsane vert nokså sikkert danna under forbrenninga, og nettsida konstanterer heller ikkje kjelda til det. Kort sagt underbygger ikkje kjelda di anna enn at tobakksrøyk inneheld uheldige stoff. Den seier ingenting om røyk frå anna organisk materiale.

Enkelte av dei, som metanol, er neppe spesielt problematisk i dei mengdene du får i deg frå røyk.
Vis hele sitatet...
Helt nederst på siden står kildene oppført, 5 stykker til og med.
Linker de til deg siden du ikke fant de selv.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1747794/
https://bmcpublichealth.biomedcentra...889-016-3151-5
https://www.fda.gov/TobaccoProducts/.../ucm297786.htm
https://accesspharmacy.mhmedical.com...spx?bookID=958
https://www.crcpress.com/The-Chemica.../9781466515482

Selvfølgelig sier den ingenting om røyk fra annet organisk matriale, hele poenget med linken var jo å få frem hva som finnes i nettopp tobakk og tobakksrøyk ikke hva som finnes i feks blåveis og løvetann eller epler og gulerøtter.
Jeg listet opp 19 av de 4000 stoffene som finnes i tobakk.
Du kan godt lage en liste med alle stoffene du finner i tobakk og alle stoffene du finner i humle, forså å sammenligne disse to om du ønsker for å se hva som er mest skadelig for kroppen.
99.9999% sjanse for at du kommer frem til at det er tobakk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Selvfølgelig sier den ingenting om røyk fra annet organisk matriale, hele poenget med linken var jo å få frem hva som finnes i nettopp tobakk og tobakksrøyk ikke hva som finnes i feks blåveis og løvetann eller epler og gulerøtter.
Vis hele sitatet...
Blank løgn. Har du gløymt at dette er eit skriftleg forum?

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Joda, alle typer røyk er skadelig å innhalere, men tobakk inneholder også veldig mange andre ting en bare tobakk.

Her har du en liten liste med mesteparten av stoffene du finner i sigaretter og som er ikke eksisterende i alternativene.
Vis hele sitatet...
Mi utheving. Du påstår dei ikkje finst i alternativa. Eg påpeiker at kjelda på ingen måte gir dekning for det. Nettsida henviser heller ikkje til kjelder som gir dekning for den påstanden. Alt du kan utlede frå det du har oppgitt av referanser er at tobakk inneheld det, mens din påstand altså er at alternativa ikkje inneheld det.

Eit godt tips er at denslags løgner kan fungere i muntlige diskusjoner. Det kan ikkje fungere i ein skriftleg diskusjon du ikkje kan redigere i etterkant.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Blank løgn. Har du gløymt at dette er eit skriftleg forum?


Mi utheving. Du påstår dei ikkje finst i alternativa. Eg påpeiker at kjelda på ingen måte gir dekning for det. Nettsida henviser heller ikkje til kjelder som gir dekning for den påstanden. Alt du kan utlede frå det du har oppgitt av referanser er at tobakk inneheld det, mens din påstand altså er at alternativa ikkje inneheld det.

Eit godt tips er at denslags løgner kan fungere i muntlige diskusjoner. Det kan ikkje fungere i ein skriftleg diskusjon du ikkje kan redigere i etterkant.
Vis hele sitatet...
Er dette et skriftlig forum? Det var nytt for meg.

Kilden min opplyser om hva tobakk og tobakksrøyk inneholder, ikke hva andre organiske materialer inneholder.
Jeg har aldri skrevet noe sted at kilden sier noe om hva som finnes i andre organiske materialer slik du påstår.

Jeg skrev derimot at de stoffene er ikke eksisterende i andre materialer, om det er feil så for all del men finn gjerne kilder på at humle og alle andre organiske materialer inneholder disse 19 stoffene nevnt over her og resten av de 3981 skadelige tingene man finner i tobakk.

Enten så har du missforstått noe veldig eller så forstår du rett og slett ikke hva det er jeg prøver å si her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Jeg skrev derimot at de stoffene er ikke eksisterende i andre materialer, om det er feil så for all del men finn gjerne kilder på at humle og alle andre organiske materialer inneholder disse 19 stoffene nevnt over her og resten av de 3981 skadelige tingene man finner i tobakk.

Enten så har du missforstått noe veldig eller så forstår du rett og slett ikke hva det er jeg prøver å si her.
Vis hele sitatet...
Eg påpeikte at mange av dei er biprodukt av forbrenning. Det er nok delvis almenkunnskap, men og lett å underbygge. F.eks. vil du på CO og blåsyre sjå at det er biprodukt av forbrenning om du les på wikipedia. Det samme gjeld nok formaldehyd - det er enkle molekyl som lett vert danna under høg temperatur.

Det var du som påsto at alternativa ikkje inneheld t.d. karbonmonoksid - og då får du underbygge den påstanden. Eg har inga interesse av å gå gjennom stoff for stoff; det vil ta timesvis. Du ytra påstanden, du får underbygge den. Eg har påpeikt at du åpenbart tar feil i ein del av tilfella.

Klipper litt frå wikipedia for å illustrere:
Sitat av Formaldehyde
[...]and the production of formaldehyde resulting from the combustion of a variety of organic compounds (for example, exhaust gases).
Vis hele sitatet...
Sitat av Carbon monoxide
Carbon monoxide is produced from the partial oxidation of carbon-containing compounds; it forms when there is not enough oxygen to produce carbon dioxide (CO2)[...]
Vis hele sitatet...
Sitat av Benzen
It is a byproduct of the incomplete combustion of many materials.
Vis hele sitatet...
Eg påstår på ingen måte at tobakk ikkje er helseskadeleg. Eg påstår - og argumenterer derimot for - at du på ingen måte kan påstå at dei stoffa ikkje finst i andre typer røyk.

Om du les det du sjølv skreiv påstår du at røyk frå andre ting enn tobakk ikkje inneheld t.d. karbonmonoksid, formaldehyd, akrylamid også viare.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 19:56.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Enten så har du missforstått noe veldig eller så forstår du rett og slett ikke hva det er jeg prøver å si her.
Vis hele sitatet...
Det virker som du misforstår elementær kommunikasjon og logikk. Vi vet hva tobakk er og det har blitt forska på, ja. Dette gjelder i mindre grad alternativene som humle, oregano og Green-Go. Presenter gjerne vitenskapelig informasjon på at disse er tryggere enn tobakk, med en tilsvarende liste over stoffer. Jeg tror røyken i seg selv er det mest skadelige uansett hva man velger. Anekdotisk sett så har jeg møtt flere personer som har røykt tobakk i mer enn 50 år uten større bivirkninger. Kan ikke si det samme om de andre tingene...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det virker som du misforstår elementær kommunikasjon og logikk. Vi vet hva tobakk er og det har blitt forska på, ja. Dette gjelder i mindre grad alternativene som humle, oregano og Green-Go. Presenter gjerne vitenskapelig informasjon på at disse er tryggere enn tobakk, med en tilsvarende liste over stoffer. Jeg tror røyken i seg selv er det mest skadelige uansett hva man velger. Anekdotisk sett så har jeg møtt flere personer som har røykt tobakk i mer enn 50 år uten større bivirkninger. Kan ikke si det samme om de andre tingene...
Vis hele sitatet...
Hvor mange kjenner du som har røkt humle og oregano i 50 år?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Hvor mange kjenner du som har røkt humle og oregano i 50 år?
Vis hele sitatet...
Kan vi ikkje fokusere på den opprinnelege påstanden din, som var at alternativa ikkje inneheld nokon av dei stoffa du lista opp? For det var det du skreiv. Kan du underbygge den påstanden din?

Lenka du viser til underbygger på ingen måte den påstanden.

At du i etterkant ønsker å bytte fokus til at tobakk er farlegare enn alternativa er uinteressant. Det er å flytte målpostane.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan vi ikkje fokusere på den opprinnelege påstanden din, som var at alternativa ikkje inneheld nokon av dei stoffa du lista opp? For det var det du skreiv. Kan du underbygge den påstanden din?

Lenka du viser til underbygger på ingen måte den påstanden.

At du i etterkant ønsker å bytte fokus til at tobakk er farlegare enn alternativa er uinteressant. Det er å flytte målpostane.
Vis hele sitatet...
Ja, la oss fokusere på min opprinnlige påstand:

Humle er "tryggere" å røyke en sigaretter og kommer ifra samme plantefamilie som cannabis. (Cannabaceae)
Er selvfølgelig fortsatt plantematriale men ikke de samme skadelige stoffene som blir tilsatt i tobakk.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dette er uredeleg.

Du fekk følgjande svar på det:
Min forståelse er at alle typer røyk er skadelig å inhalere. Har noen en kilde som bekrefter at alternativene er sunnere, hvis man ser bort fra nikotinet og avhengighetspotensialet i sigg?
Vis hele sitatet...
Du viste til innhaldet i tobakksrøyk. Det er ingen som er ueinige i at tobakksrøyk inneheld det kjelda di viser, men kjelda er altså ikkje ei samanlikning av tobakksrøyk og t.d. humlerøyk!

Det er det du har fått kritikk for. Du svarte på den kritikken med hersketeknikker, ved å be meg lese lenka di. Eg konstanterte at kjelda di ikkje ga deg belegg for det du påstår. Du svarte at det var jo ikkje påstanden din - og eg siterte det du hadde skreve tidlegare, og konkluderte med at enten dreiv du med løgn, eller så var du ikkje klar over at dette er ein skriftleg diskusjon.

Dette er i ferd med å verte pinleg. Men ikkje for min del...
Du forstår virkelig ikke hva jeg skal frem til så jeg gir opp med å prøve for det er som å diskutere med en vegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Du forstår virkelig ikke hva jeg skal frem til så jeg gir opp med å prøve for det er som å diskutere med en vegg.
Vis hele sitatet...
Om du føler at folk ikkje forstår deg bør du lese gjennom det du skriv. For det var du som påsto at alternativa ikkje inneheldt nokon av dei stoffa du lista opp. Det er galt. Og kjeldene du har vist til underbygger ikkje påstanden du kom med - hverken den opprinnelege eller den eg har svart deg på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du føler at folk ikkje forstår deg bør du lese gjennom det du skriv. For det var du som påsto at alternativa ikkje inneheldt nokon av dei stoffa du lista opp. Det er galt. Og kjeldene du har vist til underbygger ikkje påstanden du kom med - hverken den opprinnelege eller den eg har svart deg på.
Vis hele sitatet...
Eller så burde kanskje folk lese bedre, komme med kilder selv og søke opp litt informasjon på egenhånd og ikke bare sette ord i munnen på andre slik du holder på
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 20:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Eller så burde kanskje folk lese bedre, komme med kilder selv og søke opp litt informasjon på egenhånd og ikke bare sette ord i munnen på andre slik du holder på
Vis hele sitatet...
Rull inn.

Eg har vist til kjelder som underbygger mine påstander. Eg har søkt opp informasjon sjølv. Og eg har ikkje lagt eit jævla ord i munnen på deg; eg har sitert deg, og vist til kor du seier ting. Samtlige ting eg påstår du har sagt kan eg trivielt demonstrere at du har sagt.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 20:25.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Rull inn.

Eg har vist til kjelder som underbygger mine påstander. Eg har søkt opp informasjon sjølv. Og eg har ikkje lagt eit jævla ord i munnen på deg; eg har sitert deg, og vist til kor du seier ting.
Vis hele sitatet...
Da kan du jo komme med kilder og informasjon selv da, siden du har vært så flink altså.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Da kan du jo komme med kilder og informasjon selv da, siden du har vært så flink altså.
Vis hele sitatet...
Eg har vist til Wikipedia når det gjeld at t.d benzen, blåsyre, formaldehyd og karbonmonoksid er alminnelige biprodukter frå forbrenning. Det er vel nok til å tilbakevise dine påstander om at det er stoff som utelukkande finst i tobakk, og ikkje vil forekomme i røyk frå t.d. humle? Men igjen er det ei avsporing. Det er du som hevder artikkelen ga deg ryggdekning for påstanden din. Det gjorde den ikkje.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 20:31.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg har vist til Wikipedia når det gjeld at t.d benzen, blåsyre, formaldehyd og karbonmonoksid er alminnelige biprodukter frå forbrenning. Det er vel nok til å tilbakevise dine påstander om at det er stoff som utelukkande finst i tobakk, og ikkje vil forekomme i røyk frå t.d. humle? Men igjen er det ei avsporing. Det er du som hevder artikkelen ga deg ryggdekning for påstanden din. Det gjorde den ikkje.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg spurte om kilder og informasjon til...
Så du er ikkenoe særlig bedre selv.

Uansett nok om det, jeg gidder ikke å diskutere det her mer med en vegg så lykke til videre.
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 20:36.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Du forstår virkelig ikke hva jeg skal frem til så jeg gir opp med å prøve for det er som å diskutere med en vegg.
Vis hele sitatet...
Dette er vel det eneste fornuftige du har kommet med i tråden.

Humle, oregano og andre plantematerialer er ikke forsket på i samme grad som tobakk og vi aner ikke hva røyken inneholder. at humle og oregano er brukt i mat i tusener av år er ikke det samme som at det er trygt å røyke.
Sitat av BAN Vis innlegg
Dette er vel det eneste fornuftige du har kommet med i tråden.

Humle, oregano og andre plantematerialer er ikke forsket på i samme grad som tobakk og vi aner ikke hva røyken inneholder. at humle og oregano er brukt i mat i tusener av år er ikke det samme som at det er trygt å røyke.
Vis hele sitatet...

At det ikke er forsket på i samme grad som tobakk betyr ikke at det ikke har blitt forsket på...
Humle har forresten veldig mange flere bruksområder en mat, men det visste du sikkert siden du vet så mye om det.

Btw

https://www.thrillist.com/vice/i-smo...ps-for-science
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ed_for_smoking
http://en.psychotropicon.info/humulu...schmerzmittel/
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
At det ikke er forsket på i samme grad som tobakk betyr ikke at det ikke har blitt forsket på...
Humle har forresten veldig mange flere bruksområder en mat, men det visste du sikkert siden du vet så mye om det.

Btw

https://www.thrillist.com/vice/i-smo...ps-for-science
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ed_for_smoking
http://en.psychotropicon.info/humulu...schmerzmittel/
Vis hele sitatet...
En smule random de linkene. Skulle de på en eller annen måte underbygge et argument?
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vidarlo.. RIP den som prøver å diskutere med denne mannen. Man skal kunne sakene sine før man påstår noe her Du kan argumentere, det skal du ha.

Ghettoclown: jeg skjønner hvordan du tenkte. Lurer på det samme. Prøver å unngå tobakk pga. lukt. Har forsøkt med flere typer krydder med varierende suksess. Lurer på om dette er veldig skadelig.

Forsøkte nylig med oregano og estragon. Oregano synes jeg brenner for fort. Synes også det kjennes verre ut enn tobakk. Hoster mer og får en følelse av å ikke få puste helt inn. Kan ikke være bra å røyke krydder (min spekulasjon, uten kilder)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forsøkte nylig med oregano og estragon. Oregano synes jeg brenner for fort. Synes også det kjennes verre ut enn tobakk. Hoster mer og får en følelse av å ikke få puste helt inn. Kan ikke være bra å røyke krydder (min spekulasjon, uten kilder)
Vis hele sitatet...
Det kan nok komme av at dei fleste krydder er svært tørre. Røyketobakk er fukta m.a. av smaksårsaker og for å redusere hsatigheten det brenn med. Humidiorer er jo spesialkonstruerte for å oppbevare sigarer med relativ luftfuktighet på 65-75% grovt sagt.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk med meg hva du skrev, Ghetto. Dette er et offentlig forum. Forventer du en diskusjon under 4 øyne så tas det på PM.

Og for sakens skyld: Din påstand, din bevisbyrde.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk med meg hva du skrev, Ghetto. Dette er et offentlig forum. Forventer du en diskusjon under 4 øyne så tas det på PM.

Og for sakens skyld: Din påstand, din bevisbyrde.
Vis hele sitatet...
Har bevisst det jeg skulle jeg, hvilke stoffer som er i tobakk og tobakksrøyk, som faktisk var hele greia.
Hvilke stoffer som finnes og ikke finnes i andre organiske materialer får du nesten ta med vidarlo da han tydligvis er profesjonell og vet akkurat hvilke stoffer som er i det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Har bevisst det jeg skulle jeg, hvilke stoffer som er i tobakk og tobakksrøyk, som faktisk var hele greia.
Hvilke stoffer som finnes og ikke finnes i andre organiske materialer får du nesten ta med vidarlo da han tydligvis er profesjonell og vet akkurat hvilke stoffer som er i det.
Vis hele sitatet...
Det som er litt morsomt er at du anklager meg for å legge ord i munnen på deg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det som er litt morsomt er at du anklager meg for å legge ord i munnen på deg.
Vis hele sitatet...
Det er litt morsomt at du ikke klarer å komme med noe som helst av kilder, informasjon eller lignende bortsett ifra et bittelite wikipedia utklipp om formaldehyd, karbonmonoksid og benzen.
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 21:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Det er litt morsomt at du ikke klarer å komme med noe som helst av kilder, informasjon eller lignende bortsett ifra et bittelite wikipedia utklipp om formaldehyd, karbonmonoksid og benzen.
Vis hele sitatet...
Betviler du at det er alminnelege produkt av forbrenning?

For min del havner det i kategorien almennkunnskap, og wikipediaartiklane eg har vist til underbygger at forbrenning av organisk materiale vil danne dei stoffa.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan jo prøve å sette opp en balanselikning med alle stoffer i humle, og se hva du har. Er det karbon og oksygen (ja), så er det iallefall garantert CO i røyken.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Betviler du at det er alminnelege produkt av forbrenning?

For min del havner det i kategorien almennkunnskap, og wikipediaartiklane eg har vist til underbygger at forbrenning av organisk materiale vil danne dei stoffa.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sagt noe som helst om og det er heller ikke det jeg ber deg komme med kilder og informasjon om.
Hadde du faktisk lest hva som ble skrevet så ville du ha sett det og det får meg jo til å lure på hva annet du ikke leser, for det virker som det er en del ettersom du ikke klarer å forstå på noen som helst måte hva jeg mener og skal frem til selv om andre faktisk har klart å forstå det.

Benzen er jo bare et biprodukt av forbrening sier du...

Benzene is used mainly as an intermediate to make other chemicals, above all ethylbenzene, cumene, cyclohexane, nitrobenzene, and alkylbenzene. More than half of the entire benzene production is processed into ethylbenzene, a precursor to styrene, which is used to make polymers and plastics like polystyrene and EPS. Some 20% of the benzene production is used to manufacture cumene, which is needed to produce phenol and acetone for resins and adhesives.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 22:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Benzen er jo bare et biprodukt av forbrening sier du...
Vis hele sitatet...
Ja, benzen er biprodukt av forbrenning. Det kan du lese på wikipedia.

Det er og eit kjemikalie som har dei bruksområda du lister. Dei er på ingen måte gjensidig utelukkande, og at du kjem dragande med det der illustrerer veldig elegant at du ikkje kan kjemi. For det er totalt irrelevant i samanhengen. Det du siterer tar for seg industrielle bruksområder for benzen.

At det vert industrielt framstilt utelukker på ingen måte at det vert danna i tilfeldige forbrenninger av organisk materiale.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 22:09.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Eller så burde kanskje folk lese bedre, komme med kilder selv og søke opp litt informasjon på egenhånd og ikke bare sette ord i munnen på andre slik du holder på
Vis hele sitatet...
Jeg synes at Vidarlo har argumentert relativt logisk og ordentlig i forhold til deg, og at du bare har snodd deg unna og begynt å angripe han med hersketeknikker og sarkasmefjes fremfor å respondere på innlegget hans. Jeg synes det da blir litt uheldig at du i denne debatten velger å kritisere andre for at de har dårlig debattstil. Du er ikke særlig god på det området selv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan jo prøve å sette opp en balanselikning med alle stoffer i humle, og se hva du har. Er det karbon og oksygen (ja), så er det iallefall garantert CO i røyken.
Vis hele sitatet...
Bitterstoffer (opp til 25%++)
α-syrer: humulone, adhumulone, cohumulone
β-syrer: lupolone, adlupolone, colupolone.
Eteriske oljer (80-90% =Myrcene, Humulene, Caryophyllene)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, benzen er biprodukt av forbrenning. Det kan du lese på wikipedia.

Det er og eit kjemikalie som har dei bruksområda du lister. Dei er på ingen måte gjensidig utelukkande, og at du kjem dragande med det der illustrerer veldig elegant at du ikkje kan kjemi. For det er totalt irrelevant i samanhengen. Det du siterer tar for seg industrielle bruksområder for benzen.
Vis hele sitatet...
At det tar for seg de industrielle bruksområdene var for å illustrere at det ikke kommer kun fra forbrenning slik du først sa.
At du først nå sier at det også er et kjemikalie gjør deg faktisk ikke så veldig mye bedre.
Derfor valgte jeg å skrive det.

Nei, jeg kan ikke kjemi.
Jeg har heller aldri påstått noe som helst sted at jeg kan kjemi.
Min påstand var at jo faktisk også at mesteparten av de stoffene var ikke eksisterende. Mesteparten ikke alle.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg synes at Vidarlo har argumentert relativt logisk og ordentlig i forhold til deg, og at du bare har snodd deg unna og begynt å angripe han med hersketeknikker og sarkasmefjes fremfor å respondere på innlegget hans. Jeg synes det da blir litt uheldig at du i denne debatten velger å kritisere andre for at de har dårlig debattstil. Du er ikke særlig god på det området selv.
Vis hele sitatet...
Mulig han har vært "logisk" men så bruker han jo hersketeknikker som en gud selv.
Alt er jo bare løgn fordi han selv ikke klarer å forstå og da istedenfor å spørre så er alt bare feil uansett.
Sist endret av Ghettoclown; 16. oktober 2018 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
At det tar for seg de industrielle bruksområdene var for å illustrere at det ikke kommer kun fra forbrenning slik du først sa.
Vis hele sitatet...
Eg har aldri påstått det kjem kun frå forbrenning. Eg har sagt at det vert danna i forbrenninga av mange organiske materialer, og ikkje er ein eigenskap ved tobakk. Det du gjer her er å konstruere ein stråmann, og angripe den.
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
At du først nå sier at det også er et kjemikalie gjør deg faktisk ikke så veldig mye bedre.
Vis hele sitatet...
Vatn er eit kjemikalie. Oksygen er eit kjemikalie. Sjølvsagt er benzen eit kjemikalie! Eg har aldri påstått at det ikkje er det, og ein slik påstand ville vore latterleg. Igjen: stråmann!
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Nei, jeg kan ikke kjemi.
Jeg har heller aldri påstått noe som helst sted at jeg kan kjemi.
Min påstand var at jo faktisk også at mesteparten av de stoffene var ikke eksisterende. Mesteparten ikke alle.
Vis hele sitatet...
Nei, påstanden din var alle.

Forøvrig er det litt dumt å forsøke å fortsette diskusjonen om kjemi når du altså ikkje kan kjemi. Eg kan ikkje mykje kjemi, men har jo karra meg gjennom eit par studiepoeng i faget...

Forøvrig står du jo fritt til å påpeike hersketeknikker frå meg, og ikkje bare påstå at eg bruker det.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2018 kl. 22:22.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg har aldri påstått det kjem kun frå forbrenning. Eg har sagt at det vert danna i forbrenninga av mange organiske materialer, og ikkje er ein eigenskap ved tobakk.

Vatn er eit kjemikalie. Oksygen er eit kjemikalie. Sjølvsagt er benzen eit kjemikalie! Eg har aldri påstått at det ikkje er det, og ein slik påstand ville vore latterleg.


Nei, påstanden din var alle.
Vis hele sitatet...
Nei det var den ikke.
Det ser du også om du blar opp men jeg kan quote det for deg og resten av folkene så de også kan se at påstanden min var mesteparten og ikke alle.
Her har du en liten liste med mesteparten av stoffene du finner i sigaretter og som er ikke eksisterende i alternativene.
Vis hele sitatet...
Ikke "her finner du en liste med alle av stoffene du finner i sigaretter."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Nei det var den ikke.
Det ser du også om du blar opp men jeg kan quote det for deg og resten av folkene så de også kan se at påstanden min var mesteparten og ikke alle.


Ikke "her finner du en liste med alle av stoffene du finner i sigaretter."
Vis hele sitatet...
Beklager, men det er ikkje mulig å lese det på anna måte enn at dei stoffa du lister ikkje finst i alternativa til tobakk. Det er heilt rett at det ikkje kan tolkast som ei uttømmande liste over innhaldet i tobakksrøyk, men det er heller ingen som har tolka det som det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Beklager, men det er ikkje mulig å lese det på anna måte enn at dei stoffa du lister ikkje finst i alternativa til tobakk. Det er heilt rett at det ikkje kan tolkast som ei uttømmande liste over innhaldet i tobakksrøyk, men det er heller ingen som har tolka det som det.
Vis hele sitatet...
At du kun klarer å lese det på en måte er langt ifra mitt problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
At du kun klarer å lese det på en måte er langt ifra mitt problem.
Vis hele sitatet...
Jo, det er faktisk det, om du uttrykker deg så ukonsist, og bruker så lang tid på å oppdage at det er ein enkel misforståelse. For resten av argumentasjonen din i tråden underbygger at det er ei desperat tolkning du hoster fram for å vri deg ut av diskusjonen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, det er faktisk det, om du uttrykker deg så ukonsist, og bruker så lang tid på å oppdage at det er ein enkel misforståelse. For resten av argumentasjonen din i tråden underbygger at det er ei desperat tolkning du hoster fram for å vri deg ut av diskusjonen.
Vis hele sitatet...

Der legger du ord i munnen på meg igjen.
Du kan få lov til å tro akkurat hva du måtte ønske og om du må ha slike unnskyldninger for å føle deg bedre så be my guest men vit at det er langt ifra realiteten.

Nei, det er faktisk ikke min feil i at du kun klarer å tolke noe på en måte.
Det har ingenting med meg å gjøre i det hele tatt.
Er vel heller du som kanskje burde prøve å tolke ting på flere måter istedenfor bare den ene måten du vet om.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig med Vidar. Dårlige formuleringer gjennom hele