Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1679
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har et lite problem i forhold til å få oppbevart en del sopp som ble plukket i fjor høst.
Jeg er midt i en flyttteprosess å når jeg var godt i gang så kom jeg plutselig på det jeg hadde liggende i fryseren.

Nå har det seg sånn at jeg kommer til å NULL mulighet for fryserplass de neste 2-3 ukene (jeg har vridd hue mitt å tenkt på alt jeg kan tenke meg og litt til)...men neida..!

Så jeg lurte på om noen her har noen gode forslag til hvordan jeg kan gjøre dette for å ikke miste soppen?
Soppen er helt ferdigtørket, å jeg har som sagt ikke noen fryser muligheter på mellom 2 og 3 uker.
Veldig kjedelig om jeg mister den.. har jo lest noe om å ha det i honning, men det er ikke et alternativ dessverre.

Jeg vet egentlig ikke hva som er det værste som kan skje med den?
For mugg er ikke akkurat min aller største bekymring, for når jeg ryddet ut av et lager for noen uker siden så fant jeg et norgesglass nesten fult med tørka flein som hadde ligget der i litt over 2 år, jeg så over soppen å fant ikke noe tegn til at den var synlig ødelagt hvertfall å det lukta heller ikke noe unormalt av det, kun det vanlige lukta av jord og natur, hehe..

Men nå håper jeg å få reddet denne som ligger i fryseren siden det begynner å haste litt.


Håper på noen positive svar og tilbakemeldinger.



Fred og kjærleik!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg pleier å tørke soppen og deretter lagre det i f.eks Norgesglass eller slike tomme isbokser på et tørt sted. Så lenge det er lufttett og tørt, så kan det holde seg lenge. Aldri brukt fryseren til slikt.
Prøv å tørk de en gang til, så de er helt tørre. Legg de i en tett beholder som du setter mørkt, og med så jevn temperatur som mulig. Gjorde dette med suksess da den gamle fryseren min røk. Oppbevarte noen av de tre måneder på norgesglass, funka fjell
Følg rådet til de to over meg så går det helt fint. Slik som #Tekken nevner anbefaler jeg deg å tine dem og tørke de på nytt før du så legger de i en lufttett beholder på en mørk og gjerne kjølig plass (Romtemperatur på et kott er heller ikke noen krise). Å legge de i fryseren er helt unødvendig
Du spør om lagringsplass men fant nettopp et norgesglass som har stått i 2 år der soppen fortsatt er fin?
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du spør om lagringsplass men fant nettopp et norgesglass som har stått i 2 år der soppen fortsatt er fin?
Vis hele sitatet...
Han spør vell mer om hvordan han får reddet soppen han fant i fryseren.
La de tine, tørk de på ny og send til meg for trygg destruering.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå har jeg ikke fryst sopp selv, og det kan hende det går helt fint når den er tørket. Men jeg har fått forklart at om du fryser soppen så blir det bare en grøt av det når du tiner det opp igjen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå har jeg ikke fryst sopp selv, og det kan hende det går helt fint når den er tørket. Men jeg har fått forklart at om du fryser soppen så blir det bare en grøt av det når du tiner det opp igjen.
Vis hele sitatet...
Vakumpakket burde gå fint
Ettersom den har vært i fryser så vil det være litt fuktighet, det kan fort føre til mugg og at soppen blir ødelagt om den ikke tørkes helt igjen først.

Hvorfor er ikke honning et alternativ?
Det er jo kjempe lett, tar nesten ikke tid og holder seg i evigheter.
Har noe flein selv jeg vil "bevare" mest mulig (mest pga jeg har spist så sykt mye sopp og har lite interesse av å gjøre det igjen med det første) og lurte på å gjøre det i honning, men hvordan gjør man det? Veier ut 1 og 1g for å så ha det i små poser sammen med honning eller ...? Har man bare alt oppi masse honning ser jeg for meg at det blir vanskelig å dosere ...
Tørket, fryst sopp? Legg di på bakepapir i stekeovn på 50 grader og åpen dør. Burde ta vekk evt fukt på null komma kjeks. Putt tilbake på ett rent tørt norgesglass/isboks/uansett hva du måtte ønske av lufttett beholder. Så kan du ta den frem i år 2047 og kose deg. Kanskje til og med før