Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2603
Hei. Som tittelen tilsier saa lurer jeg paa om det er mulig og sjekke en kvittering opp mot kassehistorikken paa et kassesystem i daglivarebutikk? Har de i det hele tatt en slik historikk?
Sitat av timtoto Vis innlegg
Hei. Som tittelen tilsier saa lurer jeg paa om det er mulig og sjekke en kvittering opp mot kassehistorikken paa et kassesystem i daglivarebutikk? Har de i det hele tatt en slik historikk?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber på shell, og der finner man alle tidligere kjøp som er gjort 30 dager tilbake, med navn på opperatør, artikler, pris, tidspungt og alt.
Alle butikker sparer vel på kassarullene i 10 år vel?
Om du har kvittering står det jo dato og klokkeslett så da skal det være fult mulig å finne det ja.
Ja, det er mulig. De kan søke på vare, tidspunkt, medlemsnummer (hos Coop i alle fall), sum etc..
Dette er, som sagt, gjeldende for en Coop-butikk.
Kan sjekke historikken på kiwi sine systemer også.
Trådstarter
4 0
Hvor lang tilbake i tid kan man sjekke kvitteringene? Min er over 30 dager.
Sitat av timtoto Vis innlegg
Hvor lang tilbake i tid kan man sjekke kvitteringene? Min er over 30 dager.
Vis hele sitatet...
Hva skal du finne ? Noe du har kjøpt ?
Trådstarter
4 0
Sitat av ompapa Vis innlegg
Alle butikker sparer vel på kassarullene i 10 år vel?
Om du har kvittering står det jo dato og klokkeslett så da skal det være fult mulig å finne det ja.
Vis hele sitatet...
Sparer på kasserollen? Da jeg jobbet i butikk ble kvitteringer som ikke ble tatt med av kunden kastet. Ser heller ikke for meg hvordan det skulle bli lagret og arkivert....
Sist endret av timtoto; 29. november 2012 kl. 03:39.
Da jeg jobbet i matvarebutikk i i 2000 lagret vi en kopi av kasserullen, Hvor lenge vi lagret dem veit jeg ikke.
I 2002 fikk vi nye systemer hvor alle kassene var koblet opp i et datasystem hvor ting ble lagret digitalt, som igjen gjorde vi kunne sjekke opp kvitteringer med alle detaljer via en en datamaskin på kontoret. Der er det sikkert enda mulig sjekke opp denne informasjonen :P

Så skulle tro at det er fint mulig sjekke opp kvitteringen din.
Sitat av timtoto Vis innlegg
Sparer på kasserollen? Da jeg jobbet i butikk ble kvitteringer som ikke ble tatt med av kunden kastet. Ser heller ikke for meg hvordan det skulle bli lagret og arkivert....
Vis hele sitatet...
Er sladrerullen jeg tenker på. Det skal enten være en fysisk sladrerull i kassasystemet i tillegg til den rullen som gir ut kvittering til kunde, eller så skal sladrerullen være elektronisk altså at alle inntastinger på kassen spares digitalt.

Tror nok fortsatt mange butikker bruker papirsladreruller for de eksisterer fortsatt. De som har slike må oppbevare dem like lenge som annet underlagsmateriale i regnskapet. Tror kravet er 10 år.

Om butikken ikke har fysisk sladrerull så skal altså data tilsvarende det som ville blitt lagret på sladrerull spares digitalt, på hardisk på en server eller noe slikt. Altså er det mulig å finne tilbake til kjøpet.

Vel det med å lagre å arkivere kan jeg ikke si noe om men kravet er nå der fra myndighetene så det må bare hver butikk løse.
De er pliktige til å spare dette og ved grove mangler kan det bli alt fra bot, foretaksstraff eller pålegg om avvikling. Så alle har nok rutiner på dette.

De fleste butikkene har jo elektronisk sladrerull så det bør være veldig enkelt å få fatt i den informasjonen du trenger ts.
Om du går ned til butikken og går innom kontoret dems så har de sikkert en der som kan hjelpe deg. De trenger bare sjekke på dataen så finner de nok det du leter etter. Ta gjerne med kvitteringen slik at de har eksakt klokkeslett og dato.
Sist endret av ompapa; 29. november 2012 kl. 04:13.