Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2701
Jeg vil lage mitt eget "Cloud Surveillence System" i hjemmet. Jeg har et mer eller mindre ubegrenset budsjett, problemet er at jeg ikke kan en dritt om det der.. Alt jeg vet er at jeg trenger kamera til ca 15 rom, og vil ha opptaket lagret i en Cloud-"harddisk". Vil også vite hvordan jeg kan få opptakene til å slette seg selv/overskrive etter 2-3 dager. Noen tips? Noen andre som har overvåking i huset sitt? Jeg hadde en bevegelses-sensor ved inngangsdøren som automatisk slo ut i alarm og skrudde av alt lys i huset når den oppfattet en bevegelse, men det funket dårlig da jeg alltid glemte den, og den tulla litt iblandt. Vil også ikke at noen andre enn meg skal ha tilgang til opptakene (selvfølgelig). Trenger tips til kamera for det meste. Vil ha nattsyn.

Størrelsen på kamera må være relativt små, så folk ikke blir freak'a ut når de er på besøk. De må ha nattsyn som sagt. Installasjon er ikke noe problem (regner med trådløst Stream-greier går anb).
Er du sikker på at dette er veien å gå? Kanskje du heller bare burde kjøre full boligalarm pakke med kamera? Da er du tilknyttet alarmsentral som er betjent døgnet rundt og de kommer også hjem til deg å monterer og installerer alarm, sensorer, kameraer etc.

Du som har så dårlig syn vil kanskje ha problemer med å se på skjermen selv?

Eller er dette nok en tulletråd? Nærmest ubegrenset budsjett? Vet du hvor fort pengene ruller når du skal montere sensorer, ha gode kameraer som også skal funke i dårlig lys?
Gjest
Trådstarter
Morsom du. Nei, er uakseptabelt å "leie" kamera-overvåking. Er mange grunner til jeg vil ha det slik. En av de er at jeg vil ha et kult lite DIY-prosjekt
Du skal ha ganske mange kameraer, og da blir det fort ganske dyrt. Men det finnes ferdige løsninger fra bl.a. Linksys og Cisco som er ganske gode.
Gjest
Trådstarter
Er dette trådløst? Eller må det kobles til PC, og så bli tatt opp/streamet?
Har ikke testet denne siden, men her har du en del IR-kameraer. (Kamera med nattsyn)

Har 4 kameraer selv, disse overvåker uteområdet, og så bruker jeg programmet I-Spy som jeg kan følge med på kameraene, samt at de spiller inn når det oppstår bevegelse.

Jeg vil anbefale deg å kun fokusere på uteområdet, da det vil bli en del billigere. Det er overkill å overvåke hjemmet med 15 kameraer etter min mening.
Gjest
Trådstarter
Mener du seriøst at de skal "rykke ut" når det er innbrudd? Det er ulovlig å "monitor'e" privatlivene til folk. Er du gærn?
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Er dette trådløst? Eller må det kobles til PC, og så bli tatt opp/streamet?
Vis hele sitatet...
Det du trenger er Axis kamera system med dedikert opptaksserver.
Kan kjøre i loop fra 30 minutter til 90 dager.

Ellers finnes det både rimeligere og dyrere alternativer, men når det kommer til lavlysegenskaper er Axis enerådende blandt systemer til under 200k.
Gjest
Trådstarter
Takk for tipsene og linkene. Som sagt er ikke budsjett noe problem, og noen av de kameraene var ment for uteområdet. Det er flere forskjellige rom i flere deler av huset som stue, kjellerstue, gang, inngangsparti, 3 kontor, loftstue og 5-6 utenfor. Det er 3 veier inn i huset, og veldig mange hjørner.

Det hørest lovende ut. Er serverne noe som kommer med fra leverandør, eller kan jeg leie egen server?
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Er serverne noe som kommer med fra leverandør, eller kan jeg leie egen server?
Vis hele sitatet...
De er en del av systemet.
Kan monteres on/ off site, og konfigureres på mange forskjellige måter.

Som sagt finnes det billigere systemer, men når det kommer til stabilitet og mørkeegenskaper anbefales Axis systemer.

Du kan ta kontakt med den Norske importøren for tilbud http://comscan.mamutweb.com/
Gjest
Trådstarter
Tusen takk

Ser jo ikke ut til at det kommer til å koste over 100 000kr, vertfall om jeg bestiller fra USA. Spørsmålet er jo dette med server, hva prisen er på det, og hvor mye vedlikehold kommer til å koste og sånne ting.
Ja kostnaden når du skal ha lyssterke kameraer øker betraktelig.
Ett oppsett som du skisserer vil nødvendigvis koste litt å sette opp. Skal dere bare ha kameraer eller skal dere også ha alarmer? Om dere og skal ha alarmer kan det muligens lønne seg å kontakte noen som driver med boligalarm eller av typen eldrealarmer. Der kan kameraer også kobles opp mot vaktsentral om kunde ønsker. Grunnen til at det kan være smart å sjekke med slike er at siden en betaler månedspris for tjenesten så kan de ofte gi veldig gode priser på montering av utstyr etc.

Regner med du skal ha en eller annen form for sensor koblet til disse kameraene eller skal de surre å gå konstant?
Kan ha litt i si i forhold til valg av server.
Trådløst vil neppe funke da det som regel bare er 4 kanaler, altså maks 4 kameraer. Da må du gå med IP kameraer. Uansett har du bedre kvalitet med kabel. Regn med cirka en 500-1000 for 1 bra kamera, gange med 15 altså gå ut ifra kanskje 15 000 kun for kamera. Da trenger du forsatt kabel, vanlig COAX kabel som du bruker til parabol og lignende, pluss strøm. Koster vel et par hundrelapper. Så trenger du ikke så mye mer, untatt en skjerm dersom du vil ha dette. Så er det siste du trenger en DVR med nok kanaler. En 16 kanals DVR vil koste, avhengig av kvaliteten og funksjoner, mellom 1500-6000 kroner. Den ligner litt på din DVD spiller, bare at du kobler til alle kameraene, og du har forskjellige instillinger. Du kan stille inn at de tar opp video når noe beveger, hee tiden og så slette, lagre det på harddisk, du kan laste ned app på iPhone / Android og se på alle kameraene og så videre.
Sitat av Brightbull Vis innlegg
Trådløst vil neppe funke da det som regel bare er 4 kanaler, altså maks 4 kameraer. Da må du gå med IP kameraer. Uansett har du bedre kvalitet med kabel. Regn med cirka en 500-1000 for 1 bra kamera, gange med 15 altså gå ut ifra kanskje 15 000 kun for kamera. Da trenger du forsatt kabel, vanlig COAX kabel som du bruker til parabol og lignende, pluss strøm. Koster vel et par hundrelapper. Så trenger du ikke så mye mer, untatt en skjerm dersom du vil ha dette. Så er det siste du trenger en DVR med nok kanaler. En 16 kanals DVR vil koste, avhengig av kvaliteten og funksjoner, mellom 1500-6000 kroner. Den ligner litt på din DVD spiller, bare at du kobler til alle kameraene, og du har forskjellige instillinger. Du kan stille inn at de tar opp video når noe beveger, hee tiden og så slette, lagre det på harddisk, du kan laste ned app på iPhone / Android og se på alle kameraene og så videre.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo maks på 30 000,- så det vil jo være billigere enn ferdige systemer. Egne systemer har jo muligheten til å få det akkurat slik man selv vil ha det.
Komplett.no og mpx.no selger billige IP kameraer (type 8-900 kroner for 2 stk). Disse kan settes opp automatisk å laste opp video av alle bevegelser til en passende FTP server. Lag script som sletter alt eldre enn 48 timer som kjøres daglig og du er i mål.

Hvis planen er tyverisikring så tror jeg forøvrig at du klarer deg med litt færre enn 15 kameraer.. men for all del.. koster ikke mange kronene å kjøre "full pakke"
Hvofor skal du ha full overvåkning? hørtes litt spennende ut (som på film)
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Mener du seriøst at de skal "rykke ut" når det er innbrudd? Det er ulovlig å "monitor'e" privatlivene til folk. Er du gærn?
Vis hele sitatet...
Du kan nå stream'n gjennom tlf'n din for eksempel, du trenger NOEN som har peiling. Eller sitt ned å les og prøv deg frem, men ingenting er som å gjøre det selv med tilsyn.. Dessuten hvis man skal optimalisere noe sånt i et så stort hus trenger man igrunn oversikt osv, defor det er bedre å gå igjennom seriøse selskaper istedenfor. Spesielt når det er snakk om et "stort" budsjett..
Sist endret av Tafattt; 1. desember 2012 kl. 02:43.
Gjest
Trådstarter
Har bestilt kameraer, og jobber med en server fra en leverandør som gir meg muligheten til å montore det selv, og ingen andre har tilgang. Så saken er løst
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Har bestilt kameraer, og jobber med en server fra en leverandør som gir meg muligheten til å montore det selv, og ingen andre har tilgang. Så saken er løst
Vis hele sitatet...
Kult, du får ha lykke til. Regner med at dette går på mer enn bare sikkerhet, evt ikke i det hele tatt.
Fikk ikke med meg budsjettet ditt, men du har feks Proffpakke med 16 kamera, harddisk og online stream
De har også kamera på ca 2.5x2.5cm som kan settes i system, med nattsyn.
Jeg har samme opplegget hjemme med automatisk opplasting opplasting av data til offsite server, alarm som går ved nettverksbrudd og backup over GSM nettet. Totalt har jeg vel brukt i underkant av 3000 kroner på hele oppsettet, men så har jeg bare 4 kameraer og har gjort alt oppsettet selv.

Hvis noen bryter seg inn hos meg havner filmen på Youtube og Facebook om politiet ikke evner å knipe skurken.