Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2550
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Legen min er ikke enig i at cannabis skal brukes som medisin på adhd/søvn og spisevansker. Det gjør det mer eller mindre umulig å snakke om dette med h*n og følte meg liten når det ble snakket om. Hvirdan løse dette? Hvordan finne en lege som er villig til å høre + hjelpe sin pasient når det kommer til dette temaet? Har i dag metylfenidat (amfetaminprep) og det gir birvirkinger som er vanskelig å leve med.. any one? Takk
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sist jeg leste er det kun ett fåtall norske leger med lisens til og skrive ut medisinsk cannabis, og disse jobber ofte på sykehus og skriver ut til kreftpasienter ol. Mulig dette er endret seg til nå, men det vet jeg ikke. Men jeg vet at terskelen for å skrive ut medisinsk cannabis er mye lavere i Nederland. Kanskje ta en tur dit og snakke med en lege der. Får du resepten har du lov til å ta med deg cannabis til Norge i henhold til schengen avtalen.
Anonym bruker
"Tjukk Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
med mindre du er døende er sjansen for å få noe resept på det nærmest null. skal du absolutt ha resept må du da satse på lovlig import gjennom utenlandsk lege! selv bruker jeg cannabis medisinsk, til og med legen min synes det er et relativt godt valg for meg da det er det eneste som har fungert for mine lidelser etter årevis med arbeid. dessverre får jeg heller ikke dette på resept da jeg ikke har en av de få sykdommene og situasjonene som gjør at man kan få resept.

gjerne bytt lege om du ikke føler deg hørt eller respektert! en lege skal jo jobbe sammen med deg for å finne beste behandlingen for deg

angående sideeffekter av medisin er nok alternativet å bytte, legge til medisiner for å håndtere det, eller å lære seg å leve med det.
Umulig,vært lovlig i Norge siden 2017 for medesinsk bruk,fastlege kan ikke skrive ut kun spesialister på sykehus så bare tving legen til å henvende deg dit,jeg har både bedrocan og bedica på resept kan hente 4bokser me 5gram ein gong hver 14dag
Sist endret av Rognkjeksa; 2. august 2020 kl. 17:02.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er enig med legen din. Du får bare en negativ journal om du går fra lege til lege å spør om dette. Det første du bør undersøke er om fylkeslegen har godkjent medisinsk cannabis for noen med samme problematikk som deg, hvis ikke er det helt dødfødt å spørre fastlegen. Såvidt jeg vet er det kun alvorlig syke som får det, kreftpasienter og tunge smertepasienter med spesifikke diagnoser.

Noen reiser til lege i utlandet og får resept der for lidelser man ikke får resept for i Norge, men det er en dyr og slitsomt prosess å reise til utlandet hver måned for å importere svindyr cannabis. Det er kun lov å ta med for 30 dagers bruk inn i Norge når man har resept fra utlandet.
Hvorfor skal legen gjøre det? Det er ikke indisert eller gir rett til refusjon for noen av delene. Medisinsk cannabis har bare noen få indikasjonsområder og ingen av de du nevner er blant de. Det finnes en rekke gode preparater med god effekt for ADHD, søvn og matlyst, mens cannabis har ikke vist effekt mot ADHD eller søvn i forskning, men noe effekt på matlyst. Det vil være vanskelig å forsvare en resept for det for legen din.
Anonym bruker
"Fortvilet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle leger som kan skrive A og B preparater kan skrive ut cannabis som innholder under 1% thc.
Du kan sjekke ut Bedrolite fra bedrocan.
Anonym bruker
"Fortvilet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og jo! Medisinsk cannabis (CBD)har påvirkning på både angst og ADHD.
Ikke hør på folk som ikke har gjort researchen sin som han over her og søk opp fler foskjellige forskninger.
Såvidt jeg forstår så kan du få canabis medisin i Norge av 2 grunner. 1 ms sykdom, da kan du få sativex, og 2 mot nevrropatiske smerter bedrocan. Begge to må godkjennes av spesialister på sykehus hvis du skal hente det utvpå norske apotek, (usikker på sativex) dette pga imprttillatelsen.

Skal du ha det for andre diagnoser så må du til utlandet å få resept der.

Alle info hentet fra foreningen for canabis medisin.

I Norge så er det slv som bestemmer hvilke medisiner som kan brukes til hvilke diagnoser og behandlinger. De støtter seg på alt av faglitteratur og forskning, i spedd litt politiske føringer så får du de medisinene som er tilgjengelige i dag.

Hjelper ikke å komme drassende med masse forskning til fastlegen. H*n har lite påvirkningskraft.

Så for å summere opp så er det spesifikke plager, ms og nevropeautiske smerter som kan gi deg resept i Norge, og da må til spesialist på sykehus.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og jo! Medisinsk cannabis (CBD)har påvirkning på både angst og ADHD.
Ikke hør på folk som ikke har gjort researchen sin som han over her og søk opp fler foskjellige forskninger.
Vis hele sitatet...
Vis meg forskning hvor cannabis har effekt på angst og ADHD.

Her er en metaanalyse som viser i beste fall en svært liten effekt på ADHD og komorbid angst, men samtidig oppgir flere ubehagelige bivirkninger: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31672337/

Det holder ikke for en lege å skrive ut A-preparater når forskning ikke støtter bruk.

Det er mulig det kommer senere studier som viser mer effekt, men så langt er effekten i beste fall ekstremt liten og gir enkelte bivirkninger.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Vis meg forskning hvor cannabis har effekt på angst og ADHD.

Her er en metaanalyse som viser i beste fall en svært liten effekt på ADHD og komorbid angst, men samtidig oppgir flere ubehagelige bivirkninger: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31672337/

Det holder ikke for en lege å skrive ut A-preparater når forskning ikke støtter bruk.

Det er mulig det kommer senere studier som viser mer effekt, men så langt er effekten i beste fall ekstremt liten og gir enkelte bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Ja du syns vell det er bedre folk tar benzoer for angst og amfetamin for ADHD? "forskningen støtter dette"

haha...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Så langt er vi ikke kommet enda, og som add og langvarig cannabisbruker selv, så merker jeg at mange av "min gruppe" trekkes mot hasj og amfetamin. Og hasjen gjør oss ikke nødvendigvis til bedre studenter, arbeidstakere eller omsorgspersoner.

Amfetaminen har dårligst rykte totalt sett, men den har mye sterkere evidens for behandling av add/adhd enn det cannabis har. Tenk litt over symptomene på cannabis, og symptomene på add/adhd. At cannabis er funksjonell og god medisin for mange med adhd/add har vi bare tidlig og lite respektert kunskap om, og det er mye å tro på. Nattingsen for å sove har i lengden motforestillinger, at folk med add/adhd studerer eller jobber bedre, på dagtid,
uten andre tilstander, med thc i blodet, er jeg skeptisk til sjæl.

Kan tenkes å finnes en strain- og cannabinoidesammensetning som er særlig god for hyperkinetisk lidelse/spektrum, men dårligere korttidshukommelse, mindre drive, dårlige konsentrasjonsevner etc -- som både aktiv "rusfase" og langvarig bruk kan assosieres med

Hvor bra er det for adhd/add liksom
Sist endret av meaculpaUIO; 8. august 2020 kl. 21:07.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja du syns vell det er bedre folk tar benzoer for angst og amfetamin for ADHD? "forskningen støtter dette"

haha...
Vis hele sitatet...
Jeg synes folk skal få det forskning viser at har effekt. Kortvarig behandling med benzo kan være god behandling, f.eks flyskrekk, ved avrusning fra opiater/alkohol eller etter store psykiske traumer.

Evidensen for methylfenidat og dekstroamfetamin er svært stor for ADHD, for cannsbis er den svært liten. Har selv ADHD og prøvd diverse, dog ikke cannabis og med mine kjernesymptomer som er glemsomhet greier jeg ikke å se poenget med det.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Jeg synes folk skal få det forskning viser at har effekt. Kortvarig behandling med benzo kan være god behandling, f.eks flyskrekk, ved avrusning fra opiater/alkohol eller etter store psykiske traumer.

Evidensen for methylfenidat og dekstroamfetamin er svært stor for ADHD, for cannsbis er den svært liten. Har selv ADHD og prøvd diverse, dog ikke cannabis og med mine kjernesymptomer som er glemsomhet greier jeg ikke å se poenget med det.
Vis hele sitatet...
Metylfenidat funker siden det frigjør dopamin, siden ADHD folk har for lite dopamin. Men bivirkningene av stimulant medisiner som metylfenidat/dexamfetamin er jo ganske lang, spesielt viss du blir satt på det i ung alder. Hvorfor gir ikke legene andre medisiner som også frigjør dopamin men de skal på død og liv gjøre folk avhengig av stimulanter?
Jeg mener bivirkningene av stimulant bruk overgår alle cannabis bivirkninger.

Dårlig hukommelse er bare normalt når du røyker sjeldent, viss du hadde brukt det daglig så er ikke dårlig hukommelse noe problem lenger.
Hele greia med cannabis er når du er innrøykt så får du de gode positive effektene. Men da må du røyke mye i begynnelsen og vedlikeholde nivået i kroppen.

Jeg har også ADHD diagnose men etter jeg røyket daglig lenge så forsvant ADHD symptomene helt, har også hatt lengre pauser ifra cannabis men ADHD kom ikke tilbake, vill faktiskt si jeg er kurert.

Og jeg har også angst, og cannabis funker veldig bra på meg når det gjelder angst, så jeg vill si det funker mot angst med mindre bivirkninger enn benzodiazepiner eller diverse c preparat.
Selvfølgelig kan det hende noen strains ikke vill gi "angstdempende" effekt, men viss det var lovlig eller du kunne få resept hadde du jo valgt/fått resept på -de strainsene som ikke gir "tankekjør" eller hva dere tror skaper angst iforhold til cannabis.

Viss du ser i andre land det er lovlig så får faktiskt folk cannabis på resept/selvmedisinerer for angst,paranoia,adhd osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Metylfenidat funker siden det frigjør dopamin, siden ADHD folk har for lite dopamin. Men bivirkningene av stimulant medisiner som metylfenidat/dexamfetamin er jo ganske lang, spesielt viss du blir satt på det i ung alder. Hvorfor gir ikke legene andre medisiner som også frigjør dopamin men de skal på død og liv gjøre folk avhengig av stimulanter?
Jeg mener bivirkningene av stimulant bruk overgår alle cannabis bivirkninger.

Dårlig hukommelse er bare normalt når du røyker sjeldent, viss du hadde brukt det daglig så er ikke dårlig hukommelse noe problem lenger.
Hele greia med cannabis er når du er innrøykt så får du de gode positive effektene. Men da må du røyke mye i begynnelsen og vedlikeholde nivået i kroppen.

Jeg har også ADHD diagnose men etter jeg røyket daglig lenge så forsvant ADHD symptomene helt, har også hatt lengre pauser ifra cannabis men ADHD kom ikke tilbake, vill faktiskt si jeg er kurert.

Og jeg har også angst, og cannabis funker veldig bra på meg når det gjelder angst, så jeg vill si det funker mot angst med mindre bivirkninger enn benzodiazepiner eller diverse c preparat.
Selvfølgelig kan det hende noen strains ikke vill gi "angstdempende" effekt, men viss det var lovlig eller du kunne få resept hadde du jo valgt/fått resept på -de strainsene som ikke gir "tankekjør" eller hva dere tror skaper angst iforhold til cannabis.

Viss du ser i andre land det er lovlig så får faktiskt folk cannabis på resept/selvmedisinerer for angst,paranoia,adhd osv.
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg minimalt med bivirkninger av deksamfetamin, fungerer utmerket på meg. Firskning gjort på gruppenivå vuser at cannabis i liten grad hjelper på ADHD. Det kan finnes unntak, men i gjennomsnitt er bwdringene i beste fall små. Når det gjelder din egen opplevelse kan det hende det hjelper på deg, men det kan og hende det er placebo inne i bildet, du tror det virker så da virker det. Studier på ADHD og cannabis når folk ikke vet hva de får viser liten/ingen effekt. Når det gjelder stimulanter viser det klar effekt hos ADHD på flere kjernesymptomer. Dosen har svært mye å si for bivirkninger, jeg bruker laveste effektive dose da høyere dose gav noe bivirkninger. I små doser blir man heller ikke avhengig av stimulanter, i større doser ja.

For min egen del, hvorfor skal jeg teste cannabis? Jeg har medisin som funker: Kosthold, trening og deksamfetamin på dager jeg jobber. Med cannabis må jeg oppsøke et kriminelt miljø og støtte de med penger, bruke tusenvis av kroner, risikere jobb og førerkort, ikke vite styrkegrad på det jeg inntar, røyke noe er uaktuelt pga astma. Det er fint at du har funnet noe som hjelper deg, men for flertallet av de med ADHD vil sentralstimulerende være et bedre alternativ da det er effektivt jevnfør enormt med forskning, vs cannabis som det riktignok er lite forskning på, men hvor man så langt finner liten/ingen effekt.

Jeg får ta noen anekdoter jeg og. Kjenner et par dagligrøykere med ADHD og hukommelsa deres i perioder med daglig inntak er helt elendig. Jeg har flere ganger blitt sjokkert over hvor mye mer velfungerende de var nå i tørka etter svært lite cannabisinntak noen måneder. Det er tydelig at ikke alleopplever bedre hukommelse med jevn røyking.
Sist endret av OneofaMind; 8. august 2020 kl. 23:27.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
At man unngår nedsatt korttids hukommelse pga tung bruk, hvordan fungerer det egentlig? Høres mer ut som et fornøyd utsagn fra "bobla". Der er godt å være fjern hver dag, men det er en byttehandel