Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3537
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har leid ut kåken litt på airbnb i sommer og fant ut at forrige gjest var profesjonell hacker som yrke via Linked In. Der skriver han bla. "alt kan hackes". Mann i 30-40 åra.

Han er jo ikke her nå lenger, men er det mulig å gjøre et eller annet så han kan ha fått tidligere, eller lagt inn noe som gjør at han kan få fremtidig trafikkinfo, private passord osv via routern min? Han hadde passordet til wifinettverket/routern min, men jeg er bare kjent med at man kan se live traffikk om man overvåker nettet (ala flyplass open wifi scammings) Det jeg lurer på er om han kan ha gjort et eller annet så han kan følge med/få info nå når han ikke lenger er gjest eller i byen min? Hvordan kan man evn beskytte seg?

Ps vet ikke om det har noe relevans men han er fra usa
Sist endret av Veggen; 19. august 2019 kl. 17:31. Grunn: Slo sammen innlegg
Hvis han hadde fysisk tilgang til leiligheten din trenger han ikke hacke noe som helst.
Kan bare bytte ut routeren din eller sette sin egen boks i mellom et sted.

Er du paranoid må du bytte ut alle bokser som er eller har vært koblet til nettverk/wifi, gå over all kabling, samt bytte wifipassord.

I tillegg kan du spørre deg selv om du sitter på viktig nok informasjon til at noen gidder bruke tusenvis av kroner og hundrevis av timer på å overvåke deg.
Ja, han kan ha plantet maskinvare som gir han tilgang til nettverket.

Dette kan være maskinvare I alle former helt fra å bytte ut hele enheter (router, koblingsboks etc) til en skjult enhet i form av en raspberry pi 0.

Men, det er heller tvilsomt at han har gjort det.
I såfall har han ett seriøst opsec (operational security) problem.
Du har jo allerede funnet han på LinkedIn.

Jeg vil ta sjansen på å påstå at han ikke har tuklet med maskinvaren din eller plantet skjulte enheter.

Uansett bør du uavhengig av type gjester bytte passord på nettverket dersom de har brukt dette og heller opprette ett gjestenett dersom routeren din støtter dette.

Alt kan hackes, men det er ikke så veldig mye som er interesant å hacke.
Jeg pleier å si at det vanskelige er ikke å hacke seg inn steder men å ikke bli tatt/oppdaget.
Anonym bruker
"Elektronisk Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje mange forskjellige som er innom en air-bnb leilighet / hus over tid og derfor interessant å hacke av den grunn ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje mange forskjellige som er innom en air-bnb leilighet / hus over tid og derfor interessant å hacke av den grunn ?
Vis hele sitatet...
Gyldig poeng, men på en time i Oslo sentrum og en Rouge AP så får du tak i nok innloggingsinfo for det neste året. Informasjonen denne gjesten kunne hentet ut er ikke unik og som sagt, det er så mye å ta av som er lettere tilgjengelig.

Det er heller ikke bare å trykke på en knapp selv om det er plantet ukjent maskinvare i nettverket.
Sist endret av Veggen; 19. august 2019 kl. 20:00. Grunn: Doppelpost