Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3942
Hei
Har div smålån i 4-5 forskjellige banker jeg ønsker å få samler i ett. Det er snakk om lån på 435.000,-

Problemet er at ingen banker ønsker å gi meg noe tilbud.
årsinntekt ish 420.000. Alder misten av 20-årene.


Hva kan jeg gjøre?
Har også boliglån på 1390000
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Bruk mindre penger og sakte men sikkert betal lånene tilbake. Åssen type lån er det snakk om?
Du er på god vei til postkasseangst x10, samt søvnproblemer og depresjon og alt som følger med store økonomiske problemer. Jeg har lånt og lånt og triksa og miksa så mye opp gjennom åra for penger til kokain at dette vet jeg litt om. Har du refinansiert boliglånet før? jeg ville hørt om muligheter for å få bakt det inn der aller først
4-5 lån på rundt 100.000 kr er ikke smålån. 400.000 med renta du får på refinansiert lån tilsvarer vell mellom 10- og 15.000 kr så skjønner at bankene kan være skeptisk til dette.
Som nevnt så må du nok bare spare så godt du kan og betale alt du sitter igjen med etter at du har betalt de faste utgiftene som bolig, strøm og mat. Kanskje selge bilen? Selge noe annet av verdi?
Røyk og alkohol er dyrt og må kuttes betraktelig, eventuelt kuttes helt.
Mulig du har nokk sikkerhet i bolig til å få dekket et av kravene så kanskje du kan prøve å spørre banken du har boliglån i å forklare situasjonen, kankje du også kan prøve å få deg en bedre betalt jobb om det lar seg gjøre, 420k i årsinntekt er ikke rare greiene å betjene slik gjeld med heller
NAV har også et godt tilbud hvor du faktisk kan få hjelp. https://www.nav.no/no/person/flere-t...eldsradgivning . Vært hos en rådgiver der selv, prøvde virkelig hjelpe meg, men jeg var et lost case med en god del mer gjeld enn deg igjen.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
NAV har også et godt tilbud hvor du faktisk kan få hjelp. https://www.nav.no/no/person/flere-t...eldsradgivning . Vært hos en rådgiver der selv, prøvde virkelig hjelpe meg, men jeg var et lost case med en god del mer gjeld enn deg igjen.
Vis hele sitatet...
Har du mer info om denne gjeldsordning via nav? Blir ikke klokere på nav sine sider...
De kan kun hjelpe deg med råd og tips, de har ingen gjeldsordning. https://www.nav.no/no/person/flere-t...ning#chapter-4 . Jeg ville bedt om et møte, og lagt frem saken slik som du har gjort her på forumet. NAV har ingen gjeldsordning selv, utenom at de kan henvende seg videre til husbanken for å se om du kan få hjelp der.


"Husbanken er statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken, og har gradvis endret sin rolle fra boligbank til velferdsetat. Banken ble opprettet i 1946, og har finansiert mer enn halvparten av alle boliger i Norge i tiden etter annen verdenskrig. Wikipedia"
Er ikke sikkert det er lurt å samle lånene. Du må jo se på hvilken effektiv rente de har nå vs den renta du kan få.
Mange mener det er best å "angripe" det minste lånet først og få det bort, dvs bare betale rente på de andre lånene inntil det er betalt. Og så fortsett på det nest minste ånet osv. Dette fordi det føles bra å bli kvitt gjeld og gjør deg mer motivert.
Sitat av dggr Vis innlegg
Er ikke sikkert det er lurt å samle lånene. Du må jo se på hvilken effektiv rente de har nå vs den renta du kan få.
Mange mener det er best å "angripe" det minste lånet først og få det bort, dvs bare betale rente på de andre lånene inntil det er betalt. Og så fortsett på det nest minste ånet osv. Dette fordi det føles bra å bli kvitt gjeld og gjør deg mer motivert.
Vis hele sitatet...
Også viden kjent som snøballmetoden, google finner kalkulatorer for deg som regner ut hvordan du best kan angripe dette med denne metoden.

Gjeldsordning får du hos Namsmannen. Men med den lønna og gjeld er det nok noe tvilsomt om du vil bli godkjent som «varig ute av stand til å betale ned gjelda». Men verdt å se på, 5 år og du kan være ferdig.

https://www.politiet.no/tjenester/na...gjeldsordning/