Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6427
Hei, er i en ganske kjip, men veldig håndterbar situasjon, men ønsker litt tips og motivasjon fra enten deg som har vært der før eller som kan en ting eller to om gjeld.

Begynte å tjene gode penger i tidlig alder (12år), som resulterte i at jeg brukte alt sammen.

Hadde månedslønn på ca 40 000 når jeg var 18 år helt til jeg begynte som lærling etter noen år.

Da tok jeg studielån som jeg kastet bort på dritt og en del andre smålån her og der. Siden jeg ikke var fornøyd med lærlinglønnen (hadde fått dyre vaner).

Oppdaget MDMA og Phenibut, og ble UTROLIG ukritisk til alle økonomiske avgjørelser og mistet mye fokus på jobben.

Etter jobben som lærling var jeg ganske «på tur» og begynte som selger på 100% provisjon, tjente mellom 40-80k pr mnd, men måtte skatte og håndtere regnskap selv, siden jeg var innleid.... men jeg ignorerte dette 100% betalte ikke skatt, mva eller andre ting.

Så nå har «regningen» på moroa kommet, som jeg har visst kommer, men utsatt og utsatt. Derfor går jeg inn i dette «som en mann» nå for å bli kvitt dritten og gjøre opp for meg.

Har ca 400k som jeg skylder i skatt og mva, og resten er 400k i smålån, inkassosaker og studielån.

Har 30k i fastlønn + provisjon, havner vanligvis på mellom 45k og 60k i lønn før skatt.

Har selvfølgelig fått tvangstrekk både på skatt og mva som blir totalt 30% i dag og skatt.

Dvs at 64% av det jeg tjener blir borte fra lønna, så jeg får ikke betjent en dritt av annen gjeld.

Hvordan kan jeg gå frem for å betjene andre lånene?

Jeg skulle ønske jeg kunne tenke slik: trekk meg
22k i 36 mnd så er jeg ferdig, men renter og dritt påløper jo.

Alle tips og triks vil bli tatt i mot med glede
Jepp, vært der og gjort opp med gjeldsordning i 5 år (+ 2 etterår). Ganske lik situasjon, dog mindre inntekt. Du bør nok se på om du kan få.

22k i 36mnd er jo bare ønsketenkning med mindre du kan bo gratis i 3 år.

Slutt å lyv til deg selv:
-Før skatt er uinteressant. Du må betale skatt før du kan betale gjeld. Ferdig. Før 64% er borte til skatt og gjeld er det x% borte i skatt, det er det du må forholde deg til, deretter tvangstrekk. Dette er ikke bare tal på papiret men å slutte å lure deg selv. Du har åpentbart mye mindre penger enn du sier og trur du har. Du lukter jo luksusfellen lang vei på måten du snakker om din egen økonomi, alt går i din egen virtuelle favør som kun slår negativt ut på din egen betalingsevne og selvfølelse.
-45-60k vingler fra 540-720k i året så hva har du i året? Hva sier likninger for 2018 og tidligere og hva sier 2019 t.o.m november? Meningsløst om du tjener 60k en måned om resten av året er 45-50k da lurer du bare deg selv.

Poenget mitt er at du sannsynligvis ikke har råd til å betale særlig mye mer enn 10k mnd i gjeld, kanskje 12-15 med litt stramt budsjett. Med mindre du kan jobbe mer.

Eks. er satsene for livsopphold nærmere 9 lapper + boutgifter. Jeg vil tro det er noe sånt du sitter igjen med i dag.

Konklusjon, med mindre du kan jobbe mer overtid, ekstrajobb etc. må du bare slå fra deg 3-års drømmen å se mot 5 år +. Da kan du se for deg to alternativer, gjeldsordning eller å ordne opp selv med å fortsette med tvangstrekk og snøballmetoden på resten. Snønballmetoden er kort fortalt å starte med de minste skyldnerne. Google it.
Sist endret av Dough; 19. desember 2019 kl. 03:01.
Det var en nøtt. Refinansiering blir vanskelig da du har betalingsanmerkninger, med mindre du eier hus/hytte du kan stille sikkerhet i. Da kan du låne hos bluestep for eksempel.

Noen mulighet til å få noen til å ta opp lån med sikkerhet i bolig på de siste 400 000? Foreldre, besteforeldre, tante eller en god onkel? Koster deg en 4000 i mnd. Når statlig gjeld er nedbetalt kan du øke betalingen eller refinansiere gjelden over på deg selv.

Virker ikke som du er helt innenfor kravene for offentligngjeldsordning. Da må gjelden være gammel og du må være varig ute av stand til å betjene den.

Ellers er det jo å kontakte kreditorene og forklare situasjonen. Kanskje de kan være behjelpelig med en løsning. Kom frem til en løsning og foreslå for de, med budsjett og hvordan du skal klare det.
Såvidt jeg vet så vil du kunne beholde alt fra en sekundær arbeidsgiver. Slik har det vært tidligere. Om du har tvangstrekk så trekker de fra primærarbeidsgiver også beholder du det du tjener fra sekundær. Tror det blir enklesete måten å komme i mål uten å måtte gå veien om gjeldsordning. For selve gjeldsordningen er kjipe greier der du må leve på minimum de neste 5 år.

Om du kan finne en annen jobb i tillegg så vil du klare å betjene gjelden raskere og du trenger ikke leve som fant. Dobbelt sjekk om dette fortsatt stemmer for dette vet jeg fra en tid tilbake og er ikke helt sikker på om reglene fortsatt er de samme.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg vet så vil du kunne beholde alt fra en sekundær arbeidsgiver. Slik har det vært tidligere. Om du har tvangstrekk så trekker de fra primærarbeidsgiver også beholder du det du tjener fra sekundær. Tror det blir enklesete måten å komme i mål uten å måtte gå veien om gjeldsordning. For selve gjeldsordningen er kjipe greier der du må leve på minimum de neste 5 år.

Om du kan finne en annen jobb i tillegg så vil du klare å betjene gjelden raskere og du trenger ikke leve som fant. Dobbelt sjekk om dette fortsatt stemmer for dette vet jeg fra en tid tilbake og er ikke helt sikker på om reglene fortsatt er de samme.
Vis hele sitatet...
Dette var et utrolig godt tips! Ønsker mye heller å kunne «betjene» gjelden enn å måtte ta gjeldsordning.

Har allerede noen 1000 som jeg får inn på siden, som jeg tenker å skallere opp.

Skal sjekkes.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg vet så vil du kunne beholde alt fra en sekundær arbeidsgiver. Slik har det vært tidligere. Om du har tvangstrekk så trekker de fra primærarbeidsgiver også beholder du det du tjener fra sekundær.
Vis hele sitatet...
Hvis du vet dette har du sikkert kilder på det?

Eneste grunnen til at du slipper unna med sånt er treghet i systemet. Det kan med flaks vente til forrige års likning kommer at Namsmannen plukker det opp for deretter å ta ny utelggsforettning osv osv...

Gjeldsordning er ikke så ille. Du vet hva du har å rutte med. Kreditorene blir fornøyd og du er garantert ferdig etter 5 år med mindre du fucker det opp.

Blir du f.eks langstidssykemeldt vil du fortsatt være gjeldsfri etter 5 år.

Merk at eksemplet mitt ikke er noen garanti for at det kan ta flere år før du kan forvente trekk på sekundær arbeidsgiver. Lønn meldes inn fortløpende i 2019.
Sist endret av Dough; 19. desember 2019 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 3mma Vis innlegg

Har mellom 3 til 15k som jeg tjener svart på siden. Hvordan kan man bruke dette til å betale ned gjeld?
Vis hele sitatet...
Du bare snur litt på det og bruker alt på bank til regninger og gjeld. Om du fortsatt har svart cash er det ingen som tar deg om du setter inn noen lapper her og der på konto. Da har ud bare solgt noe på finn etc.

Også bruker du snøballmetoden. Blir kvitt småkreditorer og sitter igjen med færre større. Mye lettere å holde orden på.

Du blir jo ikke kvitt dette ASAP. Er bare å innstille seg på 5 år +.
Sist endret av Dough; 19. desember 2019 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du skru og har du verktøy?

Båtmotorer er fine kjøp & selg objekter. Kjøp for 5-30k så selg for 30-150k.

Sånn jeg ser det, så trenger du kun 10-15 gode salgs prosjekter, så er gjelda betalt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du vet dette har du sikkert kilder på det?

Eneste grunnen til at du slipper unna med sånt er treghet i systemet. Det kan med flaks vente til forrige års likning kommer at Namsmannen plukker det opp for deretter å ta ny utelggsforettning osv osv...
Vis hele sitatet...
Dette fikk jeg vite via gjeldsrådgiver. Hadde to helt normale ansettelser. Meldt inn i alle registre, betalte skatt. Hadde kun trekk fra hovedjobben. Årsaken til dette var ifølge rådgiver at bijobben ble ansett som variabel inntekt og det ansett at det var vanskelig å holde på en bijobb over tid så namsmann el andre som starter tvangstrekk gjør det fra hovedarbeidsgiver.

Har ingen skriftlige kilder og orker ikke søke det for det virker nesten som du bare er ute å krangle eller flisespikke. Var ingen konkret påstand fra mins side. Jeg informerte tydelig at reglene kan være endret da dette ligger noe tilbake i tid. Det er likevel trivielt å sjekke så det må du gjerne gjøre om du ønsker. Ts sjekker nok for seg.
Sist endret av _abc_; 19. desember 2019 kl. 13:02.
Hmm. Lurer på om det det finnes en måte å fikse sånn at jeg bare trekkes på min faste inntekt. Altså 30 000. Alt annet er jo variabel lønn det også.

Om jeg mot all formodning en mnd skulle gå uten salg, så sitter jeg med bare 30k før skatt, det vil si 10900 igjen til å dekke husleie, mat, andre regninger.

Ønsker selvfølgelig å trekke mest mulig, men ønsker ikke risikere gå noen mnd med 3000 til mat, buss, mobil etc...

Noen som har erfaring med det?
Her blir nok løsningen å bli en ennå bedre selger
Sitat av Sjefenoveralle Vis innlegg
Hmm. Lurer på om det det finnes en måte å fikse sånn at jeg bare trekkes på min faste inntekt. Altså 30 000. Alt annet er jo variabel lønn det også.

Om jeg mot all formodning en mnd skulle gå uten salg, så sitter jeg med bare 30k før skatt, det vil si 10900 igjen til å dekke husleie, mat, andre regninger.

Ønsker selvfølgelig å trekke mest mulig, men ønsker ikke risikere gå noen mnd med 3000 til mat, buss, mobil etc...

Noen som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke sånn det funker. Når du sender inn dine opplysninger om utgifter så sitter du igjen med boutgifter og livsopphold etter gjeldende satser. Det er all inntekt utover det de tar..
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er jo ikke sånn det funker. Når du sender inn dine opplysninger om utgifter så sitter du igjen med boutgifter og livsopphold etter gjeldende satser. Det er all inntekt utover det de tar..
Vis hele sitatet...
Når du har gjeldsordning, ja.
Viss du ikke kan betjene disse utgiftene og samtidig har råd til å leve(husleie og mat) så kan du søke om en gjeldsordning og få slettet mye av gjelden. Men det er viktig å huske at du kun får dette EN gang.. Og det tar 5 år, ikke 3..

Søk om det her

https://www.politiet.no/tjenester/na...gjeldsordning/

Les mer her:

4.1 Gjeldsordningens varighet
Gjeldsordningen begynner å løpe fra åpning. Ved tvungen gjeldsordning skal perioden være på 5 år, dersom ikke ”tungtveiende grunner” tilsier en annen lengde, jf gjeldsordningsloven § 5-2. Det er i lovens (2) og (3) listet opp visse faktorer det skal legges vekt på ved vurdering av gjeldsordningsperiodens lengde. Det samme utgangspunktet bør også tas ved utarbeidelse av frivillig avtale, og man bør vektlegge de samme momenter dersom man skal fravike utgangspunktet på 5 år. Dog står partene fritt til å avtale lengden selv.

4.3 Hva som skal betales under ordningen
Skyldneren skal betale alt overskudd av sin inntekt til kreditorene, jf gjeldsordningsloven § 4-3. Utgangspunktet er: ”Skyldneren har rett til å beholde så meget av sin inntekt at det dekker det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og personer denne har lovbestemt forsørgelsesplikt for, eller lever i ekteskapsliknende forhold med”. Underhold deles opp i livsopphold, boutgifter og andre utgifter.

https://gjeldsordning.blogspot.com/

Da betaler du altså alt overskuddet du har i 5 år, avogtil et år eller to mer.. Men som regel 5 år.. Og så blir resten slettet.. Viss du får til en avtale.. Det er for å sikre at folk ikke faller helt utenfor samfunnet, for det tjener ikke samfunnet på..
Sist endret av Lunar; 20. desember 2019 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville nok forsøkt å få til dette uten å gå veien om gjeldsordning. Det sagt er det jo ingen krise om det går den veien. Ordningen eksisterer jo for en grunn. Men se nøye gjennom økonomien. Forsøk å se på feks sesongvariasjoner i inntekt og se hva du har i snitt de siste årene og merk deg også hva du har hatt i de dårligste månedene. Da bør du ha et klarere bilde av hva du kan klare å betale per måned.

Om du gjør det du kan for å betale ned så blir ting enklere. Det vil si at om du får ekstra god råd noen måneder så ordner du det slik at det da trekkes mer slik at du raskere når målet. Svartjobb. Vel det finner du ut av selv. Men om du skaffer en bijobb som lønnes på vanlig måte og du skatter av den så blir jo ting tryggere for deg selv. Om du vet du har stor kapasitet og kan jobbe ekstra i perioder vil jeg absolutt anbefale bijobb. Men ikke legg til deg luksusvaner om det blir noen fete lønninger på bijobben. Hold fokuset på at du skal bli ferdig med gjelden raskest mulig og gjør det du kan for å bidra med å betale ned ekstra når og om du kan.
Sitat av Sjefenoveralle Vis innlegg
Når du har gjeldsordning, ja.
Vis hele sitatet...
Nei, det er og satser for hva namsmannen og SI lar deg beholde.

De skal ikke ta mer enn at du sitter igjen med boutgifter og livsopphold. Du får nesten begynne google å lese litt selv.

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

Gjeldsordning og utleggstrekk"
Sist endret av Dough; 20. desember 2019 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje ønsker ts å unngå gjeldsordning for det da gir ham noen fordeler han neppe får om han går for gjeldsordning? Kjøretøy feks. Du kan eie nyere bil uten at det blir problemer rundt eierskapet om det kun er tvangstrekk. Mens det for gjeldsordning stilles andre krav. Maks pris på verdi er det vel? Samme går for bolig. Er fult mulig å ha tvangstrekk uten at bolig blir tvangssolgt om det er store nok lønninger eller at kreditor ikke krever tvangssalg. I en gjeldsordning kan det bli krevd salg av bolig for da skal det ikke være noe luksusliv, ja selv størrelsen kan virke inn om om det kreves salg. Og ved salg vil det jo ikke være mulig å være en del av en evt. verdistigning på boligmarkedet og det alene kan bli kostbart.

Ja forresten så er det vel også krav om at en person på gjeldsordning selv er ansvarlig for å innrapportere inntekter utover det ordinære inntekter slik at disse også går til å betale kreditorene. Jeg fikk det litt romsligere ved å unngå gjeldsordning, men kunne spart ett år av nedbetalingstiden men måtte da senket standarden ennå mer og ville ikke hatt noe ekstra i tilfelle kriser.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 21:29.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje ønsker ts å unngå gjeldsordning for det da gir ham noen fordeler han neppe får om han går for gjeldsordning? Kjøretøy feks. Du kan eie nyere bil uten at det blir problemer rundt eierskapet om det kun er tvangstrekk. Mens det for gjeldsordning stilles andre krav. Maks pris på verdi er det vel? Samme går for bolig. Er fult mulig å ha tvangstrekk uten at bolig blir tvangssolgt om det er store nok lønninger eller at kreditor ikke krever tvangssalg. I en gjeldsordning kan det bli krevd salg av bolig for da skal det ikke være noe luksusliv, ja selv størrelsen kan virke inn om om det kreves salg. Og ved salg vil det jo ikke være mulig å være en del av en evt. verdistigning på boligmarkedet og det alene kan bli kostbart.

Ja forresten så er det vel også krav om at en person på gjeldsordning selv er ansvarlig for å innrapportere inntekter utover det ordinære inntekter slik at disse også går til å betale kreditorene. Jeg fikk det litt romsligere ved å unngå gjeldsordning, men kunne spart ett år av nedbetalingstiden men måtte da senket standarden ennå mer og ville ikke hatt noe ekstra i tilfelle kriser.
Vis hele sitatet...
Om man har familie og venner kan man lett komme seg rundt dette evt da..
Jeg liker at du er i knipa fordi du ikke har betalt skatt, men fortsetter å jobbe svart ved siden av. Blir du tatt da, så blir det vel litt mer enn bare tilbakebetaling.

Når det er sagt så vill jeg unngått gjeldsordning med mindre du må. Det er ikke kult. Kjenner en som hadde det og hun måtte nesten søke om å få ha mobiltelefonabonnent. Ja, ting som biler og slikt kan man alltids "selge" til venner og fortsatt bruke det, men tviler på at det samme skjer om man eier bolig.

Selvom det er en løsning så er det viktig å huske at det er ikke et "get out of jail free"-kort. Det svir og det er meningen at det skal svi. Dessuten er det også sånn at man kun får en slik ordning i livet. Så spar den til det er snakk om litt mer enn 800.
Jo men det viktigste er kanskje ikke komme rundt kravene men å bli ferdig med å betale gjelden og helst uten å måtte leve på eksistensminimum? Det kan bli knagert på gjeldsordning, og det gies ikke ved dørene der. Ryker vaskemaskinen må du kanskje vaske manuelt noen måneder til du får spart opp. Slik kan du slippe om du unngår gjeldsordning. Også er det jo også slik at dersom det blir oppdaget feil fra skyldners side som feks mangelfull innrapportering av inntekt så kan det velte hele gjeldsordningen. Så gjeldsordning er ingen enkel løsning. Og det kan være krevende å stå i en slik ordning i 5 år i strekk.
Setter pris på svarene her. Skal unngå gjeldsordning så langt det rekker. Har heldigvis minimalt med levekostnader, annet enn koseforbruket jeg har levd med i noen år. Som jeg selvfølgelig ikke har nå.

Ingen bil, eiendom e.l. 6.5 lapper i leie, mobil, trening, 2.5k i mat, 1000kr reise.
Sitat av qkikc Vis innlegg
Jeg liker at du er i knipa fordi du ikke har betalt skatt, men fortsetter å jobbe svart ved siden av. Blir du tatt da, så blir det vel litt mer enn bare tilbakebetaling.

Når det er sagt så vill jeg unngått gjeldsordning med mindre du må. Det er ikke kult. Kjenner en som hadde det og hun måtte nesten søke om å få ha mobiltelefonabonnent. Ja, ting som biler og slikt kan man alltids "selge" til venner og fortsatt bruke det, men tviler på at det samme skjer om man eier bolig.

Selvom det er en løsning så er det viktig å huske at det er ikke et "get out of jail free"-kort. Det svir og det er meningen at det skal svi. Dessuten er det også sånn at man kun får en slik ordning i livet. Så spar den til det er snakk om litt mer enn 800.
Vis hele sitatet...
Vil si en er forbi hva som er kult når en skylder slik gjeld. Er helt enig i at en burde unngå gjeldsordning hvis en har muligheten til det. Når det kommer til meg selv tok jeg gjeldsordning på litt over 200 og det er ikke langt om å gjøre at jeg dekker opp hele gjelden. Går det skeis for meg ved en senere anledning så er jeg nesten helt sikker på at jeg får gjeldsordning en gang til.

Tror det er ganske stor forskjell på hvordan det er under en gjeldsordning. Søke om å få ha mobilabonnement må en ikke, men at en ikke kan velge fritt abonnement (noe en heller ikke kunne før gjeldsordningen) pga livssituasjonen, ja. Nesten søke vil i mine øre bety at hun slapp å søke, men at dette heller hørtes ut som klaging fordi hun nesten måtte søke? Noe en altså ikke må, så da igjen bare klaging. En har ikke så mye å rutte med men en velger fritt selv hvordan en bruker pengene.

Selv måtte jeg ikke søke om å få ha mobilabonnement. Tok også opp huslån under gjeldsordningen, skaffet meg også bil (ja, til under 1G). Selvfølgelig vil de fleste anse det som veldig trangt økonomisk men for min egen del så har aldri økonomien vært så bra. Kan jo være at det heller forteller litt om min svake økonomi og når sant skal sies så har jeg aldri vært vant til å ha 60 000 inn hver måned heller, så kanskje det er noe av årsaken som gjør det litt enklere?

Jo, det er bedre å betale ned gjelden utenfor gjeldsordning og ha trang økonomi, hvis en har muligheten til det, fremfor å ta gjeldsordning å like vel ha trang økonomi. Det enkelte blir nødt til å innse er at uansett hvordan en vrir og vender på det så blir det trangt økonomisk uansett.

Min erfaring med gjeldsordning er at det er meningen at en ikke skal ha det så romslig økonomisk. Det er ikke meningen at en skal "straffes" eller ha det direkte ille. Enkelte andres erfaringer med tvangstrekk er at en blir trukket helt ned til en sitter der med kun økonomisk sosialstønad, noe som er mindre enn hva en sitter igjen med under gjeldsordning. Følte jeg måtte ta med dette i og med at det legges frem her at tvangstrekk er så mye mer økonomisk romslig enn gjeldsordning. Noe det etter min erfaring ikke er.

Når det er sagt så er vel ikke TS ute etter å ha den dyreste bilen i gata eller ha det så romslig økonomisk som mulig, men det som ønskes er vel å bli kvitt gjelden så fort som mulig? Eies en dyr bil her så vil jo løsningen være å selge den og heller kjøpe seg en rimeligere? Men når en skylder skatt & div så er det normalt at det er tatt pant i kjøretøyet, så nei en kan ikke gjøre som en vil. Jeg derimot har ingen pant i kjøretøyet mitt.

Uansett, har en kommet frem til at en er villig til å gjøre opp for seg å betale så mye som mulig på kortest mulig tid så vil det uansett bety at en blir nødt til å leve på minimums grensen. Så får nesten størrelsen på gjelden avgjøre hvilken type nedbetalingsordning som blir rett for vedkommende.