Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 604
Hei.

Har kjørt en "orgnial" overclock på min AMD FX-8350, men jeg syns den holder en litt høy temperatur på CPU når jeg kun surfer på nettet.

Har en Cooler Master Hyper 212X som jeg har funket på tidligere CPU.
CPU holder en 50-60 grader ved surfing på nettet, men har ikke sjekket når jeg er ingame. Kan ikke se for meg at den blir noe lavere..

Som sagt er det "OC Engine" på mitt MSI Gaming 970 HK som er i bruk, kjører orginalt på 4.0GHz og holder 4.2GHz med denne OC, kan det være at jeg rett og slett har en for svak vifte eller må gå over til vannkjøling?
Hvis jeg eventuelt på oppgradere kjølingen til vannkjøling, hvilke type skal jeg da se etter og kan jeg deretter OC cpu enda mer?

Takk.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
HWmonitor er veldig grei for og logge temperaturer ingame.
Hvor mange % ligger prosessoren din på når du surfer?
Du burde sette spenningen til CPU manuelt.

Kjøleren du har er mer enn god nok. Er den satt på skjevt, for mye eller lite kjølepasta?

Idle burde ligge på rundt 35*
Okei, lastet ned HWmonitor nå. Tar ett game for å se hvilke utslag jeg får.
Når jeg surfer ligger prosessor på 14% i snitt, faller noen ganger helt ned i 6%.
Jeg har fått med meg at det egentlig er best å sette opp en OC manuelt, men da det ikke finnes en konkret guide til mitt HK med den cpu'n jeg har, blir det vanskelig å gjøre dette manuelt når jeg ikke har stort greie på det. Startet utforskningen min idag, holder på å lese meg opp på dette, men det er mye å lære seg virker det som.

Når jeg skal finne riktig spenning må jeg vel prøve meg frem i blinde noe jeg har skjønt at man ikke skal gjøre for mye da det kan skade/ødelegge komponenter i pc'n.

Jeg la ikke på ny kjølepasta når jeg monterte ny prosessor (Fult klar over at det skal gjøre) da det ikke fulgte med ny. Skal få tak i det imorgen.


http://imagehost.nordei.de/pics/20e401b28abc9e7c0e32bedbfa57d7fe.png
Sist endret av thomas.amir; 19. oktober 2016 kl. 01:04.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Du la ikke på ny kjølepasta, der har vi nok problemet.
CPU Vcore er på 1.46V, mange klarer 5Ghz på denne spenningen. Max for prossessoren din er ca. 1.55V, vær obs på at dette er MAX, og egentlig alt for høyt. Prøv og hold deg under 1.45V ish. Men det gjelder på en høyere klokk enn det du har nå.
Max temp er 70*C
Jo høyere spenningen er, jo varmere vil CPU`en din være.

På 4.2Ghz som du kjører nå, prøv og sett den til et sted mellom 1.35V og 1.4V. Skjekk om PC´n er stabil etterpå.

Legger med to linker hvor du kan lese litt.
Database med andres setup
Owners club på overclock.net

Generellt om OC, det er et spill hvor du prøver og få en stabil maskin med lavest mulig spenning/volt(ikke bare på cpu) og høyest mulig Ghz. Den eneste måten man finner de riktige innstillingene for din maskin, er ved og prøve og feile. Det hjelper selvsagt med litt kvalifisert gjetting, men det får du litt hjelp til på linkene over.
Sist endret av Nemizz; 19. oktober 2016 kl. 03:40.