Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3333
Hei på dere kjære medFreaks.
Jeg har ganske mange opiumsvalmuer i år, og mitt spørsmål er: kan jeg lage te av ferske frøkapsler og blader? Tidligere har jeg kokt te av tørka frøkapsler og jeg fikk grei effekt av de. Vil ferske kapsler inneholde mer virkestoffet, og hva med alle de store flotte bladene? På forhånd takk for svar.
Klem fra Betty
Jeg tar gjerne et glass eller tre.
Må være herlig å ha sitt eget gartneri av smertestillende, da!
Jeg har massevis, saken er bare at jeg ikke vet om jeg bør tørke dem eller ikke. Å utvinne råopium er straffbart, så det står jeg over. Tidligere har det vært litt interresse for denne tematikken her på forumet, men nå får jeg lite respons. Kanskje botanikerene er på sommerferie?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg har massevis, saken er bare at jeg ikke vet om jeg bør tørke dem eller ikke. Å utvinne råopium er straffbart, så det står jeg over. Tidligere har det vært litt interresse for denne tematikken her på forumet, men nå får jeg lite respons. Kanskje botanikerene er på sommerferie?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Tror nok de kommer snart, for dette er et meget interessant tema. Jeg kommer iallefall til å følge med. Men er det ikke straffbart å ha opiumsvalmuer, og bruke frø og resten av planten som gir ruseffekt? Bare tenkte på at du skrev at det er straffbart å utvinne råopium, men at du ikke nevnte noe om å bruke planten på andre måter for rekreasjonell bruk/misbruk?
Google burde vell gi noen form for svar på dette? Eller erowid?
Det er ikke straffbart å ha plantene i hagen, heller ikke å plukke frøkapsler. Hva jeg gjør med kapslene senere er det vanskelig å kontrollere. Dersom politiet skulle komme over en moden frøkapslel som er snittet for å få fram plantsaft, ja, da kan de reagere. Det er så fuktig ute for tiden, så derfor har jeg ikke snittet kapslene. Sjangsen for at politiet skal komme snublende inn i min hage er forsvinnende liten. Kanskje de ville lurt litt på hvorfor jeg har over tretti prakspragler i vinduene? Har ikke testet de ennå.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 21. juli 2015 kl. 19:20.
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Papaver somniferum, opiumsvalmuer, bør tørkes for holdbarhet. Det burde ikke ha noen direkte innvirkning på hvor potent te du får. Bladene bør du la være å gjøre noe med, disse inneholder ikke noe av verdi. Modne frø kan brukes i matlaging.

Selv om det er lite virkestoff i hver frøkapsel så vær forsiktig med dosering. Jeg ser at du skriver at du har gjort dette før, men jeg nevner allikevel at vannet aldri må koke sammen med din valgte urt når du lager te.
Sist endret av Markonan; 21. juli 2015 kl. 19:24.
Da jeg brukte tørkede kapsler til te så lot jeg de trekke ved ca 80 grader i flere timer. Jeg knuste plantemarerialet så godt som mulig, skulle hatt en kvern, men morter og foodprosessor gjorde jobben. Da teen var ferdig blandet jeg med sitronsaft og silte den gjennom er klede. Virkningen var at jeg ble rolig, litt euforisk, litt kvalm og fikk små pupillene.
Klem fra Betty
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Husker du mengden kapsler du brukte? Bedre fremgangsmåte enn den du beskriver finnes ikke meg kjent. Hyggelig å høre at folk har noenlunde samme opplevelse som undertegnede.

Ha en fin kveld
Takk for det, jeg undersøkte en del før jeg brukte mine få frøkapsler. I fjor fikk jeg en opiumsvalmue som blindpasasjer med en rosebusk. Jeg er ganske interressert i botanik, og skjønte hva jeg hadde. Av den ene planten fikk jeg tjue frøkapsler. Noen uker etter blomstring begynte de å endre farge, og da høstet jeg dem. Frøene sådde jeg i vår, kapslene ble brukt til te. Den første gangen brukte jeg litt mer enn ti kapsler, fikk ok effekt. Mye senere trakter jeg te på resten, ikke fullt så vellykket. Jeg har en viss tolleranse for kodein, så det kan gi mindre effekt for meg enn for andre som ikke har det slik. Det er kjekt å dele erfaringer med planter og urter, noen flere som vil bidra?
Klem fra Betty
▼ ... over en uke senere ... ▼
I går skulle jeg begå en narkotikaforbrytelse, men det ble ikke noe av. Jeg rispet i skallet på frøkapslene på mine flotte opiumsvalmuer, men det kom nesten ikke noe plantsaft ut. Er det noen som vet hva jeg gjorde feil? Jeg prøvde å bare rispe og å snitte, men det var ingen forskjell. Mulig at det kom litt mer på det første rispet i hver kapsel. Skulle gjerne delt de flotte plantene med dere, men jeg vet ikke hvordan jeg skal poste et bilde fra iPad her.
Jeg testet et par blader fra plantene som salat, god frisk smak, men selvfølgelig ingen virkning,
Klem fra Betty
Pass deg nå Betty! plutselig står blomsterfinn og onkel blå på døra!
Nurse Betty, de kapslene du rispet/snittet i går skal være klare i dag. Rundt såret du rispet skal saften nå ha blitt svart. Den svarte saften er den du i dag skal skrape forsiktig av planten. Dette kan du gjenta til det ikke kommer mere saft fra planten.
Altså, risp ene dagen, skrap av den sorte saften neste dag
Jeg har vært hos plantene, svært lite brunsvart rundt snittene Det fungerer bedre å lage et kort lite risp, mer som et stikk, i kapselen. Da kommer det hvit plantsaft ut i større mengde en da jeg kuttet. Nå har jeg plantsaft tilsvarende størrelsen på en ert. Dette er ikke for de utålmodige sjjeler.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 29. juli 2015 kl. 13:58.
En liten oppdatering når det gjelder min opiumsfarm Det er ikke akkurat lett å utvinne råopium. Hva jeg gjør galt er ikke så lett å finne ut av siden våre kjære botanikere har tatt en velfortjent sommerferie fra forumet. Jeg har snittet noen av frøkapslene og høstet den brune plantesaften. Det er snakk om mikroskopiske mengder. Kanskje jeg har feil sorter, det er for fuktig eller jeg gjør det feil. Heldigvis er det gleden over de nydelige blomstene som er det viktigste for meg. Jeg aner ikke noe om dosering dersom jeg skulle finne på å røyke den bitte lille klumpen med råopium. Resten av frøkapslene kommer til å bli et innslag i juledekorasjoner, frøene blir spart til neste år.
Til dere som vil prøve å dyrke valmuer av alle slag så vil jeg si lykke til. Valmuer er de vakreste blomster, de er lette å dyrke og gir deg masse glede. De er nøysomme og villige planter, noen ettårige noen flerårige.
Ett lite spørsmål til eventuelle botanikere so ikke er i ferie modus, bladene er gode i salat, ganske søte,
Klem fra Bett
Sist endret av Nurse Betty; 30. juli 2015 kl. 14:35.
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Hvor mye man får ut av plante vil avhenge av forhold og strain. 1-2 fyrstikkhoder burde gi en grei funk avhengig av konsentrasjonen til råmaterialet ditt. Hvor mye veier denne "erten"?
Tja, skal gjøre et forsøk på å legge den lille klumpen på vekta i morgen. Det er veldig lite, blir nok bedre å tørke frøkapslene, som i fjor?
Dette er ikke produksjon, hobby er vel mer betegnende.
Klem fra Betty
Kom på at jeg kom over denne for et par år siden. Nyttig, hands-on info.

https://youtu.be/KbIFmPBsN7Q
Sist endret av BiffBiff; 31. juli 2015 kl. 16:39.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå er sesongen over for i år, litt synd, for valmuene er flotte blomster med høy dekorativ verdi. Opiumsproduksjonen ble veldig liten, maks. 5 gram. Når jeg snittet i kapslene er det akkurat som om de går i forsvarsmodus, det kommer litt plantesaften fra det første snittet, men så holder de saften tilbake. Er det noen som vet hvorfor, eller hvordan en unngår dette ?Jeg har tatt inn frøkapslene for å tørke dem, skal bruke de til te slik som i fjor. Det ble vel ca 100 store kapsler og like mange små. Noen kapsler får modne helt slik at jeg har frø til neste år. Da skal jeg prøve flere typer frø enn de fire jeg hadde i år. Mulig at de jeg hadde har krysset seg slik at jeg får nye varianter i neste generasjon planter.
Takk for innspill her i tråden, ta gjerne i mot flere.
Klem fra Betty