Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211433
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Husk å lufte mølla ofte når du møller aluminium. Aluminium er dekt av et tynt lag aluminiumoksid, men når du bryter ned partiklene i fravær av luft får du helt rent aluminium. Når du åpner mølla etter ei god stund tar hele driten fyr når aluminiumet reagerer med oksygenet...
Er det nok å lufte mølla en gang i timen?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Uten at jeg kan garantere noe, så vil jeg tro at en gang i timen vil holde deg på den sikre siden, ja.
For ekstra sikkerhet under mølling av Al kan man tilsette trekull og lage German Dark.
Da slår man to fluer i ett smekk, kraftigere flash-kinaputter og mindre sjanser for at Al skal spontanantenne som følge av at det er pyroforisk.
hvilke blandingsforhold må jeg bruke for det?
Må uansett utsette produksjonen ettersom jeg er tom for lunte. Blir nok mer neste måned
Funker kjøpt kull pulver(airfloat)?
http://www.youtube.com/watch?v=Wg6vI...ature=youtu.be Her ser du smellet jeg fikk av 100g flash. Ikke helt det jeg hadde trodd, men blankt å pent å se på. (Filmen har gjort så det ser rødt ut, men det var bare et lite rødskjær i virkeligheten)

EDIT: Beklager x2 post
Sist endret av ilucarsm; 30. januar 2012 kl. 23:29.
Sitat av ilucarsm Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=Wg6vI...ature=youtu.be Her ser du smellet jeg fikk av 100g flash. Ikke helt det jeg hadde trodd, men blankt å pent å se på. (Filmen har gjort så det ser rødt ut, men det var bare et lite rødskjær i virkeligheten)

EDIT: Beklager x2 post
Vis hele sitatet...
Det så nesten litt tregt ut.

Jeg lagde en på 100g i høst, resultatet ble slik http://www.youtube.com/watch?v=aoXq0...zN4FL-D8RiSg9V

btw: Siden det er snø nå blir smellet endel dempet på videoen din
Enig i at det så litt tregt ut. Hva var det du brukte som casing? Ser ut som det er ett eller annet som brenner en kort stund etter eksplosjonen. Smalt ikke så mye heller, men regner med at snøen dempet lyden litt pluss at mikrofonen kanskje ikke fanget det opp?
Bruker et papprør som har 2-3mm tykke vegger, bunn bruker jeg 2 runde pappbiter som passer perfekt inni røret og limt med smeltelim.. Utenpå alt sammen (etter begge plugger er i) Er hele sulamitten surret inn i hyssing (Stramt) og teipet stramt med gråteip. Mener casingen burde være sterk nok? Kan føye til att disse papprørene greier jeg ikke så mye som å bøye engang med full styrke på et 60cm langt rør.

EDIT: Flashen jeg bruker er 50:30:20 med KNO3, Svovel og Aluminium av typen Dark Pyro. (Har hørt før i denne tråden att dette ikke er ypperlig alu til denne bruk å fikk tips om å mølle med kull for å få german dark? Men fikk aldri svar på hvilke blandingsforhold så dette er litt på pause.)

KNO3 og svovel er møllet sammen mens alu er rett fra posen, blandet ca 20-25 minutter med diaper metoden i 10 grams batcher.
Sist endret av ilucarsm; 31. januar 2012 kl. 00:29.
Very Important Pyrotechnician
Innkapslingen du har brukt er mer en tilstekkelig.

Angående alu, så er Dark pyro kjempefint det. (med mindre du har endt opp med et feilmerket produkt) For all del, ikke putt god alu i kulemøllen. Du ender bare opp med å skitne til møllen og deg selv.
Forøvrig er det et blandingsforhold til du kan prøve, 50:25:25 KNO3, Svovel og Alu.

Så forresten du nevnte 10 grams batcher, men også en 90 grams salutt. Mulig jeg trekker forhastede slutninger her, men for ordens skyld: Skal du ha 90 gram flash, så anbefales det at du blander det i én batch, ikke 9 x 10 grams! Mange småbatcher øker eksponeringstiden betydelig og det øker faren for feilmåling.
Skal prøve det blandingsforholdet Hmm du har nok rett med den 9 x 10 grams blandingen, jeg har bare blandet 10 og 10 gram og tilslutt puttet alle i beholderen. Neste gang skal jeg lage det i en batch! Blir nok ikke 90 gram første gangen men kan jo prøve 30g som en begynnelse.

EDIT: Forresten, hva vil det si at "eksponeringstiden" øker, og hva gjør det?
Sist endret av ilucarsm; 31. januar 2012 kl. 01:35.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Er enig i at dette ser litt langsomt ut. Det er dog stor forskjell på flash av kaliumnitrat og kalimperklorat. Jeg har brukt 2:1:1 med KNO3:S:Al der nitrat og svovel er møllet sammen en time eller tre og aluminiumen er bright flake. Det har vært raskere enn den flashen du viser her og har vært pakket inn langt dårligere. Pussig at din er såpass "treg". Hvor lenge møller du nitrat og svovel? Mulig du kanskje kan få bedre resultater med blandingsforholdet over.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av ilucarsm Vis innlegg
EDIT: Forresten, hva vil det si at "eksponeringstiden" øker, og hva gjør det?
Vis hele sitatet...
Mente at du blir eksponert for flash over lang tid, over 3 timer for 90 gram (i følge tidene du selv oppga) i stedet for bare 20 minutter. Rent praktisk er det mye enklere å gjøre en ting riktig og etter boka når du skal holde fokus i bare 20 minutter kontra 3 timer.
Åja! Skjønner, jeg skal prøve begge blandingsforholdene dere har oppgitt å se hvem av dem som er best, kan legge ut resultat her etterhvert, må bare få laget meg lunte så jeg har Og begynne med større batch i stedet for mange små.

@Nygaard, det varierer egentlig litt med mølletiden, men sjelden mindre enn 2 timer.

Etter jeg har skjønt er perk flash en del bedre en nitrat flash, men mye mer ustabilt å følsomt? Tror jeg kanskje holder meg til nitratflash til jeg får dreisen på det
Du trenger ikke å prøve med begge blandigsforholdene, 50:25:25 er det samme som 2:1:1
åja Det tenkte jeg ikke på
Tenkte å lage litt hydrogengass til helga, går det ann å bruke NAOH og aluminiumsfolie ?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Tenkte å lage litt hydrogengass til helga, går det ann å bruke NAOH og aluminiumsfolie ?
Vis hele sitatet...
Bare bland Plumbo og aluminium sammen med litt vann. Det er vel ikke nødvendig med aluminiumfolie da det allerede er tilsatt Plumboen, men tror det går raskere da
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Tenkte å lage litt hydrogengass til helga, går det ann å bruke NAOH og aluminiumsfolie ?
Vis hele sitatet...
Kjør heller på med en hydrogencelle.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Tenkte å lage litt hydrogengass til helga, går det ann å bruke NAOH og aluminiumsfolie ?
Vis hele sitatet...
La merke til at ingen faktisk svarte på spørsmålet ditt..

Ja! Det kan du. Bland NaOH og biter/kuler av alluminiumsfolie i en egnet flaske sammen med litt vann. Vær obs på at flaska blir varm, og for all del ikke tett flaska, da det vil resultere i at trykket bygger seg opp, flaska "eksploderer" og du får sterkt etsende NaOH over hele deg/kjøkkenet.. :P

Det er nok også en fordel å gjøre dette ute. (blir fort litt gris med NaOH osv.)
Sist endret av Znerk; 2. februar 2012 kl. 16:47.
Sitat av Znerk Vis innlegg
La merke til at ingen faktisk svarte på spørsmålet ditt..

Ja! Det kan du. Bland NaOH og biter/kuler av alluminiumsfolie i en egnet flaske sammen med litt vann. Vær obs på at flaska blir varm, og for all del ikke tett flaska, da det vil resultere i at trykket bygger seg opp, flaska "eksploderer" og du får sterkt etsende NaOH over hele deg/kjøkkenet.. :P

Det er nok også en fordel å gjøre dette ute. (blir fort litt gris med NaOH osv.)
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar Det er vel best å gjøre dette med en glassflaske slik at ikke flaske smelter av den eksoterme reaksjonen

Og forresten så har jeg hørt at man burde la gassen boble gjennom vann, med litt eddiksyre for å nøytralisere NaOH- aerosolen, kan dette bekreftes?
Det er vanlig å boble gassen gjennom vann ja.. Har ikke hørt om bruk av eddik, men det kan hvertfall ikke skade noe.. Og det nøytraliserer jo luten, så det er nok ikke så dumt..

Du kan lage et "vannfilter" selv:

- fest en slange gjennom korken til flaska med NaOH+Al+H2O
- Slangen fester du så i et hull på bunnen av en plastflaske (som du har vannet i senere)
- Husk å tett godt der du kobler på slangen.

Om du bør bruke vannflaske tørr jeg nesten ikke å si.. :P Jeg har selv brukt både glassflaske og plast(brusflaske)
- Glassflaska knuste etter noen gangers bruk og plastflaska ble fort deformert..
- Det optimale er nok en varmebestandig glassflaske eller kolbe (erlenbeyerskolbe f.eks.)

Lykke til med forsøket
Da fikk jeg laget litt Hydrogen i dag, det var tøft det og jeg fikk nok til å fylle en bærepose halvfull med gass, men problemet var at vinflaska jeg brukte sprakk. Kanskje fordi jeg gjorde det ute i -15C. Neste gang prøver jeg med en erlenmeyerkolbe, er Pyrex et bra merke forresten ?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Da fikk jeg laget litt Hydrogen i dag, det var tøft det og jeg fikk nok til å fylle en bærepose halvfull med gass, men problemet var at vinflaska jeg brukte sprakk. Kanskje fordi jeg gjorde det ute i -15C. Neste gang prøver jeg med en erlenmeyerkolbe, er Pyrex et bra merke forresten ?
Vis hele sitatet...
Har sett på "Ikke gjør dette hjemme, NRK" nå eller?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Da fikk jeg laget litt Hydrogen i dag, det var tøft det og jeg fikk nok til å fylle en bærepose halvfull med gass, men problemet var at vinflaska jeg brukte sprakk. Kanskje fordi jeg gjorde det ute i -15C. Neste gang prøver jeg med en erlenmeyerkolbe, er Pyrex et bra merke forresten ?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg igjen å sjekke ut denne. Stikk på biltema, kjøp noen hullplater, en rull gummi og litt plexi, samt en PSU. Disse kan produsere opp til 18L perfekt balansert knallgass i timen, og den bruker kun strøm, vann og kaustisk soda.
Jeg har ikke sett på "Ikke gjør dette hjemme" nei, jeg synes han ene programlederen er så inkompetent
Og forresten Sinken, tusen takk for linken. Jeg har sett litt på youtube også så jeg lager nok en hydrogencelle når jeg får tak i materialer
Idag har jeg laget min andre KNSU rakett, (Måtte legge flashen litt på hylla pga mangel på kjemikalier.) Men Over til raketten igjen. Raketten reiste kjempehøyt, laget knsu mixen i 65:35 blandingsforhold og det funket kjempebra! Nå føler jeg meg faktisk ganske forberedt på å lage noen med salutter på slutten, det er dette jeg da trenger hjelp til, har forstått det sånn att jeg må lage kammer. Det vet jeg ikke hvordan jeg gjør enda så det trenger jeg litt hjelp til. Tenkte bare noe kjempeenkelt noe med et smell med vanlig BP og så heller lage stjerner senere. Hvordan burde jeg gjøre dette? Noen som har en fin illustrasjon/video på hvordan jeg kan lage kammer,time fuse(er det, det de bruker i overgang fra rakett til salutt?) og hvordan jeg skal få alt sammen til å tenne Har lest litt rundt om i rakett og luftbombe seksjonen men har egentlig ikke funnet noen tilfredsstillende svar. Heller ikke google har hjulpet meg kjempemye (kan være att jeg ikke vet hva jeg skal søke på på engelsk ). Setter pris på svar

Legger med denne illustrasjonen jeg lagde i paint og lurer på om dette går an å gjøre

http://i39.tinypic.com/2rnwljn.jpg

Jeg har ikke brukt tid på å lage noen detaljrike effekter. Men dere skjønner tegninga. Og Lunten skal selvfølgelig ikke være så kort som på bilde, men det er heller ikke lunta som er temaet her

Har forresten ikke lunte, men tettpakket sugerør med 65:35 blanding av KNSU har jeg funnet ut er en velding bra foreløpig "erstatning" til jeg får kjøpt skikkelig lunte

Forresten noen som vet om det er "ulovlig" (I edn grad at du kan bli kontaktet av PST) å kjøpe lunte?

Takker for svar!

EDIT: Ignorer "timefuse" delen, det skal være en sugerør lunte der..
Sitat av ilucarsm Vis innlegg

Forresten noen som vet om det er "ulovlig" (I edn grad at du kan bli kontaktet av PST) å kjøpe lunte?

Takker for svar!

EDIT: Ignorer "timefuse" delen, det skal være en sugerør lunte der..
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at det er diskutert mange ganger, de flste gangene har vi kommet fram til at det er lovlig. At det ikke er nok krutt i dem for og være ulovelig.
men dette var da før media gikk dipshit om pyro
Ilucarsm, raketten fungerer sikkert fint den, men jeg ser for meg at det fort kan bli en ubehagelig forsinkelse før salutten antenner.
KNSU brenner som kjent temmelig tregt og derfor kan det fort ta noen sekunder, dette kan være et problem hvis raketten ikke fungerer som den skal og styrter "usynlig" mot bakken igjen og smeller i nærheten av noen eller noe uten forvarsel.
En slags core eller lignende kunne muligens ha blitt brukt for å minske tiden en del.

Heller ikke google har hjulpet meg kjempemye (kan være att jeg ikke vet hva jeg skal søke på på engelsk )
Vis hele sitatet...
For å få noen gode ideer som du kan bygge videre på kan du google passfire + homemade rocket osv.
Passfire-prinsippet er det som blir mest brukt for denne typen oppgaver, mens timefuse passer best til luftbomber.

Medlemskap på Passfire anbefales også på det sterkeste! Her finner du ALT innen pyro så de skarve 200 kronene (?) det koster for medlemskap er vel verdt det.

Når det gjelder bestilling av lunter så tror jeg ikke at du vil havne i trøbbel pga. dette, men blir det oppdaget i tollen og deretter varslet videre til PST så har de ihvertfall en viss pekepinn på hva du driver med.
Da jeg lagde hydrogengass for noen dager siden brukte jeg NaOH (kaustisk soda), aluminiumsfolie og vann i en glassflaske. Etter å ha tatt en nærmere titt på flaska idag så har det blitt dannet et veldig fint pulver med grå farge, noen som vet hva dette er, håper selv på at det er Aluminiumspulver
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Da jeg lagde hydrogengass for noen dager siden brukte jeg NaOH (kaustisk soda), aluminiumsfolie og vann i en glassflaske. Etter å ha tatt en nærmere titt på flaska idag så har det blitt dannet et veldig fint pulver med grå farge, noen som vet hva dette er, håper selv på at det er Aluminiumspulver
Vis hele sitatet...
Bland det med en oksidant å tenn på ( med lunte) så finner du fort ut om det er rikeslige mengder med al pulver i det. Men jeg er redd d bare er ønsketenkning
Takk for svar Sven, jeg har ikke noe bra oksidanter, men kan jeg bruke kaliumnitrat eller jernoksid?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Takk for svar Sven, jeg har ikke noe bra oksidanter, men kan jeg bruke kaliumnitrat eller jernoksid?
Vis hele sitatet...
Vill nå si at det er 2 gode oksidanter.
Du burde nok bruke Kalium nitrat.
Også burde du blandet begge veldig godt, og det må være tørt, ikke få fukt i blandingen, det burde også være nøytralt for sikkerhets skyld, også burde du bruke noe med høy varme for å antenne det,f.eks torch, eller thermitt
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Da jeg lagde hydrogengass for noen dager siden brukte jeg NaOH (kaustisk soda), aluminiumsfolie og vann i en glassflaske. Etter å ha tatt en nærmere titt på flaska idag så har det blitt dannet et veldig fint pulver med grå farge, noen som vet hva dette er, håper selv på at det er Aluminiumspulver
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke hadde oppi veldig mye al-pulver iforhold til NaOH, så er det heller aluminiumsoksid.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Da jeg lagde hydrogengass for noen dager siden brukte jeg NaOH (kaustisk soda), aluminiumsfolie og vann i en glassflaske. Etter å ha tatt en nærmere titt på flaska idag så har det blitt dannet et veldig fint pulver med grå farge, noen som vet hva dette er, håper selv på at det er Aluminiumspulver
Vis hele sitatet...
Balansert reaksjonsligning:

2Al + 2NaOH + 6H2O → 2Na + 2Al(OH)4 + 3H2

Bunnfallet er aluminiumhydroksid etter det jeg forstår.
Sist endret av Knask; 10. februar 2012 kl. 13:37.
Hei og god dag

For et par dager siden prøvde jeg meg for første gang på litt produksjon av Hydrogengass ved å bruke NaOH og aluminium i vann. Men jeg har nå tenkt å ta skrittet videre og lage meg en hydrogencelle for elektrolyse av vann. I første omgang vil dette bare bli for moroskyld (pang), men etter vært skal jeg prøve å utvikle prosjektet og kanskje få en gressklipper eller liknende til å gå på vann. Jeg trenger bare litt hjelp i oppstartsfasen, jeg har her en liten tegning av slik jeg tror det er, men jeg skulle gjerne fått det bekreftet så slipper jeg å prøve og feile.



Jeg har forstått det slik at jeg bruker elektroder der jeg har koblet på strøm, pluss og minus på hver plate. Kan disse platene fra biltema brukes som elektroder?

Og en ting til, siden vannet leder strøm dårlig så må man vel løse opp et salt eller liknende i vannet. Kan NaOH brukes her?

Jeg setter stor pris på alle svar

Og forresten må jeg takke for alle gode svar jeg fikk til forrige post ;D
Jeg tviler, det må nok være rusfritt stål, så det ikke korriderer noe voldsomt, å ødelgger elektrolyseprosessen
Mathiasxx94: Du finner mye grei informasjon i denne tråden til Thoryllo: http://freak.no/forum/showthread.php?t=147020
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Da jeg lagde hydrogengass for noen dager siden brukte jeg NaOH (kaustisk soda), aluminiumsfolie og vann i en glassflaske. Etter å ha tatt en nærmere titt på flaska idag så har det blitt dannet et veldig fint pulver med grå farge, noen som vet hva dette er, håper selv på at det er Aluminiumspulver
Vis hele sitatet...
Pulveret er nok aluminiumoksid, uten at jeg kan si dette med sikkerhet..
Aluminiumoksid er i utgangspunktet hvitt, men pulveret ditt inneholder nok litt urenheter som gjør at det ser "grått ut".

Med andre ord, er nok ikke pulveret noe spesielt å spare på..

Haha, jeg er visst alt for sent ute! Så ikke at det var en side til her i tråden :P
Ser visst også ut til at jeg tok feil, da det mest sannsynligvis (stoler på knask) er aluminiumshydroksid.. - Dette er så vidt jeg vet heller ikke noe nyttig for deg..
Sist endret av Znerk; 10. februar 2012 kl. 16:49.
Litt OT, men har lest litt om at rustfrie katoder kan avgi giftige/mutagene kromforbindelser til elektrolytten når man kjører cella. Så kan jo være greit å sjekke om man har noe annet egnet katodemateriale
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Litt OT, men har lest litt om at rustfrie katoder kan avgi giftige/mutagene kromforbindelser til elektrolytten når man kjører cella. Så kan jo være greit å sjekke om man har noe annet egnet katodemateriale
Vis hele sitatet...
Har du en link?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du en link?
Vis hele sitatet...
Du kan google hexavalent chromium + HHO, så finner du nok av lesestoff. Har ikke drevet nok med elektrolyse til at jeg har giddi å sette meg så mye inn i det. Etter litt tenking så bør jeg dog kanskje rette litt på meg selv og si at man ihvertfall bør unngå rustfritt som anode.
Knask. Du hadde rett i at det ble en horribel delay på salutten. Raketten dalte halve stigehøyden før det smalt, heldigvis holder jeg på en plass der det ikke er noen folk eller fe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har lagd flash med kaliumklorat og aluminium ? Hvordan ble resultatet?
Farlig. Ustabilt. Bruk heller Perc, og for all del, ikke bruk svovel.

Edit: Har ikke prøvd, men lest.
Sist endret av Sinken; 24. februar 2012 kl. 12:18.
Problemet er bare at jeg ikke får tak i perklorat
1. Skaff deg en HHO celle, kan lages billig

2. Lag KClO4

3.???????

4. Profit!
1. Har begynt på HHO celle

2. Så du sier man kan lage KClO4, stilig