Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211430
Sitat av zevz Vis innlegg
Akkurat lagd en bombe med 200g perklorat flash 7/3!
Skal opp ved et vann og sprenge den nå snart, kommer til å brake løs i hele bygda :P
Vis hele sitatet...
GALSKAP, ikke noe annet enn galskap
Nå skal ikke jeg åpne kjeften for mye ettersom jeg har gjort verre ting enn dette, men ja, dette var noe drøyt.
Vel, la oss nå se det fra den lyse siden: Den farligste prosessen (blandingen osv.) er overstått.
Har sprengt den nå, og det smalt, det kan jeg love dere!

Sitat av aron Vis innlegg
GALSKAP, ikke noe annet enn galskap
Vis hele sitatet...
Galskap? neidu, værre å lage HE spør du meg.
Sitat av zevz Vis innlegg
Har sprengt den nå, og det smalt, det kan jeg love dere!



Galskap? neidu, værre å lage HE spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke du uttale deg om, tviler på at du har erfaring med HE.
Det virker ikke som du hører på oss her inn når du spør oss og sier oss ting, hvorfor skriver du her da?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
200 gram flash er ikke lettere å sette av enn 20 gram flash, og å mikse 200 gram én gang bør være mindre farlig enn å mikse 20 gram ti ganger. Husk også at salutter med flash overlever å bli skutt et par hundre meter opp i luften fra mortere. Rystelser ved transport burde være relativt uproblematisk. Så lenge du har gode rutiner og jobber trygt ser jeg ikke problemet i å lage en slik porsjon. Når dét er sagt, vil jeg være klar på at jeg ikke på noen måte anbefaler å lage store mengder flash uten erfaring.

Er forøvrig med på at 200 gram flash smeller godt, har forsøkt en gang sammen med et annet medlem her inne.
Sist endret av Nygaard; 20. januar 2011 kl. 17:45.
Sitat av zevz Vis innlegg

Galskap? neidu, værre å lage HE spør du meg.
Vis hele sitatet...
Å lage HE er meget relativt ettersom det fins utrolig mange forskjellige høyeksplosive stoffer med forskjellige egenskaper.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Det kan ikke du uttale deg om, tviler på at du har erfaring med HE.
Det virker ikke som du hører på oss her inn når du spør oss og sier oss ting, hvorfor skriver du her da?
Vis hele sitatet...
Kanke se noen steder at jeg har spurt dere om jeg burde lage 200g flash eller ikke.
er man forsiktig så kan jeg ikke se at det er så mye farligere enn 15g med flash, begge bombene sprenger av deg handa, den på 200 tar kanskje litt mer av armen, men når handa allerede er borte så er det bare en bagatell...
Sitat av zevz Vis innlegg
Kanke se noen steder at jeg har spurt dere om jeg burde lage 200g flash eller ikke.
er man forsiktig så kan jeg ikke se at det er så mye farligere enn 15g med flash, begge bombene sprenger av deg handa, den på 200 tar kanskje litt mer av armen, men når handa allerede er borte så er det bare en bagatell...
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro den på 200g tar mye mer enn bare hånda og litt av armen..



Forøvrig, er det film av verket?
Filmet den ikke nei, har bare mobilkamera så jeg gadd ikke å filme.
Et generellt spørsmål som ikke falt i andre kategorier...

Ruby Red, Emerald Green og Conkling Blue #1.. Er det noen som har disse miksene liggende og kunne testet noe for meg? (Krever ikke mye mix). Jeg lurer på hvordan disse vil fungere som komposisjon i lance rør? Har tenkt på å lage et "set piece" men det er "litt" vrient å få kjøpt lance rør her til lands og tenkte at hvis disse miksene fungerer som lance er det ingen problemer for å lage et lite display som inkluderer dette..

Rørene kan rulles av A5 ark, ca 12cm lange, og 6mm i inner diameter (blyant!). Forbeholdt tynn vegg...

Hvis noen tester, kan testen filmes? Takker hvis noen gjør dette! (Har ikke bestillt alle kjemikaliene jeg trenger for å gjøre testen selv...)
Sist endret av Pyrotecnican; 21. januar 2011 kl. 22:14.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Lance work, eller ildskriftbrennere som vi sier på norsk, kan du lage med Winnertip sigaretthylser!
Finn en passende rammer og tre den inn i hylsen. Rull et lag kraftpapir utenpå sigarettpapiret og la det tørke.
Når limer er tørt kan du sette i gang å fylle hylsene med din favorittmix.
Press mixen lett, men ikke så hardt at papiret revner.
Enden primes med krutt.
Disse funker veldig bra, og den tynne hylsen gjør at det ikke danner seg "skorstein" på brenneren.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Meget bra tips, Bang! Det blir innkjøp av en eske slike i morgen
Vel, jeg som ekstrem røykehater (og samtlige andre rusmiddel-hater) går nok for håndrullede, eventuellt kjøpte rør, istedenfor sigaretter uten tobakk...

Og en ting til alle som lager Lance selv.. Hvilke komposisjoner bruker dere? Har testet med simple white i dag og jeg hadde åpenbart for tykkt rør... Jeg har tenkt på de jeg nevnte tidligere og lurte på om noen har erfaring?

Foruten det, jeg annbefaler stickymatch til lance work! I tillegg dukket det opp smal pakketeip på Biltema i dag, så i morgen blir det produksjon av metervis med stickymatch på rull!

Planlegger et "Vg2" lance work til en fest til sommeren der vi skal avslutte det andre året på videregående. Har også planlagt at den skal skifte til "Vg3" underveis.. (Ikke en sekundær tenning, regelrett skifte, i.e. at et av rørene er kortere og tenner et annet kort når det er brent ut...

Vil nok komme en guide fra meg om det... Blir morsomt!


Annet spørsmål.. Hva bruker dere som stativ for disse? Bambus er visst nok populært? Mon tro om jeg skal kjøpe en neve lange blomsterpinner?
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Vel, jeg som ekstrem røykehater (og samtlige andre rusmiddel-hater) går nok for håndrullede, eventuellt kjøpte rør, istedenfor sigaretter uten tobakk...
Vis hele sitatet...
Ser du det paradoksale i denne setningen?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva er logikken i å ikke bruke sigaretthylser pga. røykehat? Ikke at jeg skal tvinge deg til noe, men jeg ser bare ikke tanken bak.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hva er logikken i å ikke bruke sigaretthylser pga. røykehat? Ikke at jeg skal tvinge deg til noe, men jeg ser bare ikke tanken bak.
Vis hele sitatet...
Hvis en ser på tidspunktet jeg skrev det så er det litt mer logisk at det kanskje ikke gir mening...

Utover det syns jeg at alt med røyking er splitter pine idiotisk og vil ikke bruke en eneste krone på noe som støtter denne ekstreme uvanen... Det burde vært helt forbudt...

Tilbake til Lance...
Skal kjøre en test med to lange (vanlig lengde) lance rør og to korte (halv lengde) som skal skifte fra den ene til den andre underveis i kveld...
Hvilken type flash er best å bruke i rene "smellbomber" som salutter, kinaputter og M-80 som de kalles.

Evt, hvilket krutt er den beste erstatning for Flash?

Har drevet litt med Pyro, men ikke like mye som dere andre her inne.
Sist endret av PyroBoom; 25. januar 2011 kl. 16:25.
Perklorat basert flash er suverent best til salutter!
Altså:
Kaliumperklorat 7:3 Mørk alluminium

Dette smeller veldig godt, men det er heller ikke noe du skal tulle med. Derfor vil jeg anbefale svartkrutt viss du er nybegynner

Velkommen til forumet!
Kaliumperklorat og german dark-aluminium egner seg svært godt til bakkesalutter som M80 o.l.
Beste erstatning for flash vil vel være whistle mix.
Man må vel mølle BP en stund før det egner seg til salutter. Men Whistle Mix er vel det man finner i grisehyl og slikt, eller?
Bp må mølles litt for å bli raskt ja..
Det stemmer det, i pulverform er det ganske reaktivt. Men husk det jeg sa, du bør ikke rote med for kraftige saker som nybegynner!
Svartkrutt er en fin plass å starte. Stabilt, billig, veldig kraftig viss det er innesluttet

Kan jeg få spørre hvor mye erfaring du har innenfor pyro?
Hva slags utstyr har du? kulemølle?
Her er en god forklaring på hvordan man kan lage gode svartkruttsalutter: http://freak.no/forum/showpost.php?p...37&postcount=3
Har hatt en pause etter kulemøllen min gikk dunken og kjemikaliene mine gikk tom, har vært borte et par år. Men har ikke planer om å begynne stort heller, har laget 35mm shell men det er det største, men hvor vellykket dette ble kan diskuteres. Er ikke akkurat proff, fikk en gammel kulemølle av min onkel for noen år siden som jeg brukte.

Men kan mildt sagt si at jeg ikke er spesielt erfaren..
Sist endret av PyroBoom; 25. januar 2011 kl. 18:40.
okei :P

Viss du har bra lift/break og fine stjerner er det null stress og lage OK shells. Vil anbefale deg å prøve på nytt, viss interessen er der

Du kan alltids prøve deg på flash/wistle, men vil som sagt anbefale deg svartkrutt i først omgang.
Kjøp litt kjemikalier og lag/kjøp en liten mølle, viss interessen fortsatt er der vil du nok ikke angre

Og viss du vil lære mer om shells, for å få til større og bedre senere vil forumet her være en fin inngangsport. Det er flere fine guider og mye bra info her!
Har ikke vært mye borti flash og whistle ennå, men har behov for booster og syns benzolift virker spennende!
Hva tror dere om disse comp`ene?
Flash #11 (wiki) -Kalium Perk. 64% -Al 23% -Svovel 13%
Whistle #3 (wiki) - Kalium Perk. 70% -Natriumbenzoat(Sodium Benzoate) 30%
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Whistlemixen er fin, men dropp svovel i flashen. Kjør 70:30 med perk:Al.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Whistlemixen er fin, men dropp svovel i flashen. Kjør 70:30 med perk:Al.
Vis hele sitatet...
Ja, ok.
Men har ett problem til freaks! Sitter her med 100g mørk Al, endel atomisert og 8kg med vanlig Al. Hva pokker skal jeg bruke opp all den siste på? ANAL er utelukket.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Ja, ok.
Men har ett problem til freaks! Sitter her med 100g mørk Al, endel atomisert og 8kg med vanlig Al. Hva pokker skal jeg bruke opp all den siste på? ANAL er utelukket.
Vis hele sitatet...
Vanlig Al vil si?
Test og se om det funker til Simple White Stjerner!
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Vanlig Al vil si?
Test og se om det funker til Simple White Stjerner!
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg.. Eneste jeg vet er at jeg har en monsterbøtte med Aluminium pulver (pyro micron), som da ikke skal være atomisert. Kan kjøre en test med simple white ja, post oppskriften da, så slipper jeg å søke meg rundt så sent på kvelden
Hvis jeg lager flash, Kaliumperklorat 7:3 Mørk alluminium.
Hvordan skal dette blandes, er det greit nok å "håndblande" det i en pose, kopp etc. eller må det blandes bedre eller mer forsiktig??
Jeg pleier å helle kjemikaliene i en boks med lokk og riste litt forsiktig på boksen.
Du bør bruke diaper metiden... http://pyroguide.com/index.php?title=Diaper_method
Sist endret av Sinken; 28. januar 2011 kl. 16:16.
Diaper er fin den, men ikke nødvendig når du lager mindre batcher med flash.

Jeg putter kjemikaliene i en ziplock-pose, og blander de godt sammen i den. Funker fjell
Antistatisk materiale (i dette tilfellet antistatisk plastikk) burde absolutt taes med i beregningene når man blander flash.

Bruk gjerne 2" sylindershells til dette formålet, men man burde forsikre seg om at de består av antistatisk materiale før man begynner å blande.
Jeg søkte men fant ingen ting... Jeg skal presse svartkrutt og lage granualer, men etter at man har pressa en "puck" skal dette da tørke og slås til små granualer med en hammer når det er tørt?
Sitat av piloten Vis innlegg
Jeg søkte men fant ingen ting... Jeg skal presse svartkrutt og lage granualer, men etter at man har pressa en "puck" skal dette da tørke og slås til små granualer med en hammer når det er tørt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Det du kan gjøre er å legge til litt dextrin i mealen, fukte den og kjøre den gjennom en mesh screen eller ett råkostjern, funker veldig bra!
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Det du kan gjøre er å legge til litt dextrin i mealen, fukte den og kjøre den gjennom en mesh screen eller ett råkostjern, funker veldig bra!
Vis hele sitatet...
Ja d går til nøds... Men det blir langt fra så bra som han karen har tenkt å gjøre det
Ja det er klart, men du skal ha en rimelig kraftig presse for å få til dette ordentlig. 10 tonn burde være rikelig, men koster jo muligens litt da..
Kruttet som er granulert mellom ett råkostjern får en rimelig bra brennhastighet, og holder lenge for de fleste hobbypyroer mener nå værtfall jeg, men for all del, har du muligheten til å presse skikkelig så er jo det fint! Og med 10 tonn tror jeg kanskje du kan slippe å fukte mixen også!
Sitat av sven Vis innlegg
Ja d går til nøds... Men det blir langt fra så bra som han karen har tenkt å gjøre det
Vis hele sitatet...
Ja, og dersom man bytter ut dekstrin med red gum vil forskjellen bli enda mer markant.
Takk for svar, folkens : D Så fukte, presse, tørke, knuse er alt? men hvis man vil ha en størelse på granualene? Eller er ikke dette sååå viktig?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av piloten Vis innlegg
Takk for svar, folkens : D Så fukte, presse, tørke, knuse er alt? men hvis man vil ha en størelse på granualene? Eller er ikke dette sååå viktig?
Vis hele sitatet...
Da kan du jo for eksempel bruke disse. Knuse åsså sile det gjennom. http://www.pyro-stuff.com/store/mesh...eves-c-25.html
Hei, jeg er rimelig nybegynner innen pyroteknikk, har holdt på en del med røykbomber, men har snart tenkt å gå litt videre, er det noen her som hadde giddi å ta seg tid til å tipse meg om noen kjemikalier/stoffer/utstyr som passer å gå videre med?
På forhånd takk
En kulemølle er jo grei å ha.
Hvordan kjemikalier vet jeg ikke, det kommer ann på hva du skal lage.

Anbefaler deg å lese litt om forskjellige ting innen pyro så finner du fort ut hva du trenger av kjemikalier.
Startpakke kjemikalier: (det jeg startet med)
- KNO3
- Svovel
- Dextrin
- Kull
- Aluminium
- Sink (kjøpte dette fordi jeg ville prøve å lage Negative-X)


Med dette kan du blant annet lage; Svartkrutt, Tigertail (stjerner) og D1 (stjerner)

Etter jeg hadde utforsket dette kjøpte jeg:
- German Dark Alu.
- KClO4
- barium og strontium nitrate (noe som var en tabbe, siden jeg glemte å bestille parlon og red gum)


Men som zevz sa, les litt, så finner du ut hva du trenger
Har vært ute og lekt litt med flash igjen.

Sprenger en pc og en komfyr + en 210grams propanbeholder :-)

http://www.youtube.com/watch?v=dELr5XUgS8Q

http://www.youtube.com/watch?v=1cK7-sP-Aqs
Takk for svar, zevz og GreenRay Men jeg har ett spørsmål til: jeg har hørt en del om red gum her på Nff, hva er det og hva brukes det til?
Redgum brukes som bindende middel i mange stjerner. Kan også brukes i svartkrutt.

les mer her
Hva er forskjellen på BP med og uten Red gum?
Jeg husker ikke forskjellen på brennkvaliteten, men redgum bruker sprit for å løses opp, i motsetning til Dextrin som trenger vann. (En 75% vann / 25% sprit blanding er vanlig å bruke)