Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2248
Jeg har en Asus G74SX hvor jeg enkelt kan oppgradere RAM og HDD. For øyeblikket har jeg to harddisker inne på dataen min, hvor jeg ønsker å erstatte den primære harddisken med SSD. Jeg vil at operativsystem og alt av spill og programmer skal ligge inne på SSDen, mens jeg oppbevarer filmer, bilder, musikk etc. på harddisken.

Tror dere det vil gå bra å bruke denne: Intel Harddisk SSD 2,5" 320 Series SATA II - 300 GB
Jeg lurer også på hvordan jeg får overført operativsystemet fra harddisken til SSDen?

Tenkte å oppgradere RAM også. Hva bør jeg kjøpe? Merker man det på ytelsen om man oppgraderer fra 6 til 12 GB RAM?
Sist endret av dahea; 1. mai 2012 kl. 12:29.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Overføring er ikke noe jeg ville anbefalt, clean install gjør underverker for rævpulte laptoper.

Men, hvis du har to disker per idag, står disse som individuelle disker eller har du satt de i noen form for "RAID" ?
Trådstarter
80 1
OK, så da setter jeg bare inn CD-en med OS når den starter opp (etter å ha installert SSDen)? Ikke noe vanskeligere enn det?

Harddiskene står sånn som dette her
Skal gå bra, men om de står i raid kan du få et problem. Vet ikke hvilke raids som kan gi problemer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Skal gå bra, men om de står i raid kan du få et problem. Vet ikke hvilke raids som kan gi problemer.
Vis hele sitatet...
Står de i RAID0 vil han sitte uten data hvis han fjerner en disk.
Står de i RAID1 vil den trolig prøve å speile fra den disken som inneholder eventuell "reell" data når sekundærdisk blir satt inn.
Har googlet litt og ser ut som at den ikke støtter raid, bare 2 harddisker.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Har googlet litt og ser ut som at den ikke støtter raid, bare 2 harddisker.
Vis hele sitatet...
Det stopper skjeldent brukere fra å kjøre software-RAID i windows, derfor er det passelig relevant basert på TS ikke har snøring tydeligvis.
Trådstarter
80 1
OK, da kjøper jeg vel SSDen om en stund.

Ang. RAM, får jeg merkbart bedre ytelse om jeg oppgraderer fra 6 til 12 GB RAM?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ikke mtp gaming og vanlig bruk, da vil jeg si du kun bruker max 3-4gb, men om du driver med videoredigering i fks HD, så vil du oppleve raskere rendering og mindre lasting fra diskene.
Sist endret av Fleff; 1. mai 2012 kl. 13:37.
Trådstarter
80 1
Jeg har en CD med Windows 7 OEM. Er det ikke slik at når jeg tar en clean install på SSDen så vil det ikke bli mulig å aktivere igjen siden der er OEM?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Korrekt, men dette kan du lett omgå med 7Loader/RemoveWAT, evt skaffe deg en retail versjon av windows.
Trådstarter
80 1
Vet ikke om jeg tar sjansen på det. Sist gang endte det med at jeg måtte sende PC-en min på reparasjon.
Om det ikke er noe annet alternativ får jeg vel overføre OS-et direkte til SSD, men hvordan gjør jeg det?
Sist endret av dahea; 1. mai 2012 kl. 22:13.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
EasyUS Disk Cloner

Er ikke sikkert på at det fortsatt kommer til å funke though, siden det er en OEM lisens.
OEM er låst til hovedkort, ikke harddisk.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Har aldri hatt OEM jeg så
Trådstarter
80 1
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
OEM er låst til hovedkort, ikke harddisk.
Vis hele sitatet...
Så da er det bare å kjøre i vei? Leste på et annet forum at det skulle gå.

Vil det også være mulig å laste ned Windows 7 fra nettet og bruke produktnøkkelen jeg har for å aktivere den? Orker ikke all den bloatwaren Asus serverer meg.

Slik jeg har forstått det skal jeg gjøre gjøre det slik:
1. Ta ut HDD og installer SSD.
2. Sett inn CD-en og installer Windows 7
3. Sett inn HDD-en og formater den

Gjør jeg det rett?

Og om det skjærer seg (har hatt litt problemer med CD-rom), kan jeg bare skru på plass HDD-en som før uten noen skade skjedd?
Beklager for alle disse idiotiske spørsmålene. Er helt ny innen hardware
http://directedge.us/content/abr-act...up-and-restore

Dette har alltid funket perfekt på alle mine laptoper når jeg har formatert for å fjerne bloatware
Legger bare disse filene på en usb stick , åpner backup filen, og den kopierer noen filer til usb sticken, når du har formatert så åpner du restore filen og din windows er aktivert med dine ekte gamle verdier

edit: husk å laste ned win 7 versjonen litt lengre ned på siden
Sist endret av x1co; 2. mai 2012 kl. 15:42.
Trådstarter
80 1
Vet du hvor jeg kan laste ned norsk versjon av Windows 7 Home Premium? Når jeg søker på Google blir jeg bare henvist til Thepiratebay, noe jeg er litt skeptisk til.
Thepiratebay kan du helt fint bruke til og laste ned Win7...
Velg alltid torrents med en del seeds da de vanligvis er tryggere og raskere enn de med få.
Trådstarter
80 1
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Velg alltid torrents med en del seeds da de vanligvis er tryggere og raskere enn de med få.
Vis hele sitatet...
Jeg fant bare en torrent som hadde Windows 7 Home Premium på norsk, og den hadde 5 seeds. Kommentarene sier hvertfall at den er trygg
The Nerdrager
Du kan finne løsninger på hvordan du skifter språkpakke til Windows 7 Home Premium med google Gjorde det med en kompis sin maskin i går faktisk .
Derimot er det mye mer praktisk når en skal feilsøke å ha engelsk, da support og googling med engelsk er mye lettere