Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2197
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://zet.no/~vidarlo/forde.jpeg - Førde by night.

Tatt med eos 350D med 30s lukkertid og stativ. Neida, veit det ikkje er så spesielt, og ikkje kunst bla bla bla.

Poenget er at eg vil ha tips til kva eg kan gjere betre på det der. Eg har tenkt på om mindre av forgrunnen bør vere med, og om eg kanskje bør ha litt mindre blenderopning.

Samtidig var lang lukkertid og høg blenderopning ganske stilig fordi skyene vart fin farge på...

Har også et par bilder med uklart fokus der lysa flyter over i kvarandre, om det er av interesse.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Haha digger bilde ditt slik som det er nå! Ser ut som de bakerste lysene går opp i skyene!
Det var de lyskasterne helt nederst, de tokk litt min oppmerksomhet.

Legg gjære inn de andre bildene også!
Artig idè du har her, har tatt noen slike bilder selv også, og det er alltid gøyt å eksprimentere. Jeg syntes at kontrastene er for svake her, så du mister litt av komposisjonen din. Her passer det fint med det gyldne snitt, og ikke så mye med sentrert bildemotiv. Prøv å drit i den venstre siden, og plassèr bebyggelsen lengst unna til venstre, i det gyldne snitt. Om du tar bildet på nytt da, vil du få frem mer av den spennende bebyggelsen helt til høyre, og du får en utmerket dybde i bildet! Du har brukt 1600 ISO her? det syntes jeg i så fall blir litt mye på et slikt bilde, da støyet forstyrrer veldig fordi det er et mørkt motiv. Da bør man prøve å unngå høy ISO, fordi det blir ekstra synlig på mørke overganger. Hvilket blendertall har du brukt? Det ser ut som om dybdefokusen er noe svak. I landskapsbilder vil man gjerne få fokus på så mye som mulig, så et relativt høyt blendertall er å foretrekke. Rundt f/11 kanskje? Da vil også alle lysene bli hardere, og ikke så rotete som det blir nå. Er enig med deg angående skyene, flott effekt, men det er synd at himmelen, som kan blir mer majestetisk enn dette, forsvinner opp i fjellet. Om Fjellet skapte en klar siluette, hadde blitt utrolig dritbragenialt. Men da må hele bildet bli lysere, noe du kan gjøre ved bruk av overeksponering med hjelp av lysmåleren.

keep up the good work!

Ellers vil jeg anbefale Chubby og min artikkel om fototeknikk til slikt http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=69702
Dette har potensiale Men det trenger noen forbedringer. For det første kan du nok sette ned isoen litt og ha høyere lukkertid isteden. Isoen gjør dette veldig kornete. Men med høyrere lukkertid (regner med at den er høy fra før av) er det nok god ide å bruke stativ hvis du har. Lengre lukkertid vil også kunne gi deg en bedre kontrast av fjellene i bakgrunnen og forhindrer at alt flyter inn i hverandre. Slik bildet er nå blir helheten ganske så grøtete.

Ellers så tror jeg at en annen form på skyene vil være å foretrekke siden de skaper en del ubalanse slik de er nå. Og jeg ville ha fjerne husene og lyset ned til høyre, bli veldig distraherende og ser ikke så pent ut.
nice bilde da! synes det nesten ikke trenger noe forandring jeg
det eneste blir vel å kutte ned bildet så du bare ser lysene bak? irriterte meg litt over den derre lyskaster tingen nesten nederst til venstre skyene var jo skikkelig kule de å da
nICe!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette var tilfeldig
Tok bilde av Førde sentrum med 350d selv idag tidlig.
Hvem er du for en da?

Førde sentrum 05:30
Sist endret av xquz; 11. september 2006 kl. 23:31.
zgus: Stilig bilde det der, men tror det hadde blitt enda bedre med litt høyrere blender og litt lengre lukkertid.
Dette har såklart potensiale, men potensialet består av å ta hele bildet på nytt. Noen tips vil du vel kanskje ha og da vil jeg si;

- ikke ta bildet midt på natten når det er overskyet, prøv heller tidligere på kvelden når mørker begynner å komme, da får du mer ut av det.
- mye mye lavere ISO, det digitale støyet har tatt over skyene og det ser helt forferdelig ut

Ellers er det ikke så mye annet, jeg må si at disse nattbildene har tatt helt av her.

Et helt ordinært ikke bra fullført bilde som kan bli bra teknisk med litt mer arbeid.
Ærlige og seriøse kritikker her. Jeg henger meg på det Mushy sa, som majoriteten av de andre postene gjør. Samtidig vil jeg fremheve at det er nok den høye ISO-verdien som ødelegger mest. behold den lange lukkeren og høye blenderen (f-verdi).
Bildet av Ålesund som du finner her har følgende verdier:

- Blender f/10
- Lukker 1/20s
- ISO 100

NB. Skyfri himmel på min kveld, kan ha godt av noe oppskarping.
Ingen vits å ta over tråden til slashdot vel? Er jo han som skal ha kritikk, ikke to andre?
Sitat av Lundern
Ingen vits å ta over tråden til slashdot vel? Er jo han som skal ha kritikk, ikke to andre?
Vis hele sitatet...
Og mer konstruktiv kritikk skal du lete lenge etter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Chubby
Ærlige og seriøse kritikker her. Jeg henger meg på det Mushy sa, som majoriteten av de andre postene gjør. Samtidig vil jeg fremheve at det er nok den høye ISO-verdien som ødelegger mest. behold den lange lukkeren og høye blenderen (f-verdi).
Bildet av Ålesund som du finner her har følgende verdier:

- Blender f/10
- Lukker 1/20s
- ISO 100

NB. Skyfri himmel på min kveld, kan ha godt av noe oppskarping.
Vis hele sitatet...
ISO-talet er begrunna med at eg var relativt godt på flaska, og hadde tatt bilde innendørs på fest tidlegare, og eg glømte enkelt og greit å stille om...8) Så akkurat det vil bli bedre neste gang, såfremt eg ikkje er heavy på flaska da også...
Sitat av slashdot
ISO-talet er begrunna med at eg var relativt godt på flaska, og hadde tatt bilde innendørs på fest tidlegare, og eg glømte enkelt og greit å stille om...8) Så akkurat det vil bli bedre neste gang, såfremt eg ikkje er heavy på flaska da også...
Vis hele sitatet...
Hører hva du sier, jeg har sjeldent tatt gode bilder i fylla. Kanskje hvis du bruker flasken som stativ, så kan man ha et bedre utgangspunkt Ellers er det alltids bedre med blitz inne, og ISO rundt 400.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Chubby
Hører hva du sier, jeg har sjeldent tatt gode bilder i fylla. Kanskje hvis du bruker flasken som stativ, så kan man ha et bedre utgangspunkt Ellers er det alltids bedre med blitz inne, og ISO rundt 400.
Vis hele sitatet...
Hhee, stativ hadde eg faktisk Brukte blitz inne også, men bakgrunnen vart litt mørkare enn eg likte, så satte ISO til 1600 for å få litt lysare bakgrunn inne... Der var ikkje kvaliteten viktig, men å få med heilhetsbilde var viktig Så derfor vart det slik.
chubby: Innebygd blits er da aldri bedre med mindre å få med seg alt er verdt å ta et crappy bilde
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av nan
chubby: Innebygd blits er da aldri bedre med mindre å få med seg alt er verdt å ta et crappy bilde
Vis hele sitatet...
Tja, på EOS350D er jo ikkje den innebygde heilt på trynet. Og det er bedre enn et heilsvart bilde...
Som regel er den innebygde blitzen dårlig, den gir ikke ut så mye lys som man som regel trenger når man skal få bra lys. En ekstern blitz kan rettes i forskjellige retninger, lysmåler kan man også for å måle hvor mye lys man egentlig trenger. Et godt tips er (hvis det er inne) rette blitzen mot taket, gjerne skrått hvis du står noen meter ifra, da vil objektet bli lyst opp veldig bra. Det er ihvertfall det jeg har gjort en god stund nå.

En blitz rettet rett mot objektet kombinert med manuelle instillinger (f-verdi, lukker) funker også bra, tilogmed med den innebygde.
Sitat av nan
chubby: Innebygd blits er da aldri bedre med mindre å få med seg alt er verdt å ta et crappy bilde
Vis hele sitatet...
Men banker en ISO-1600. Dessuten nevnte jeg aldri innebygd blitz, forøvrig se Lunderns innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Chubby
Men banker en ISO-1600. Dessuten nevnte jeg aldri innebygd blitz, forøvrig se Lunderns innlegg.
Vis hele sitatet...
Poenget med å nytte ISO-1600 var å få *litt* lysare bakgrunn, i.e det som *ikkje* vart opplyst av blitzen inne på kroa der dei bilda blei tatt. Greit, bedre blitz hadde vore optimalt, men eg valde altså då ikkje det for å få et lett kamera å dra på. Kvalitet var ikkje det viktige på innebilda. Derfor ISO-1600.
Du kan lett få mer ut av bildet ved å bruke fler eksponeringer.