Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  187 17813
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Men da kan du ikke si at du Moxet?
Vis hele sitatet...
Er det juks å levere tilbake? Søren og.
Sitat av something Vis innlegg
Kommer navnet Vladimir til å gå av moten i Russland?
Vis hele sitatet...
Trur akkurat det navnet er drittvanlig i russland så nei.

Derimot fikk filmserien ringenes herre problemer ved sin premiere i Russland
da figuren Gollum skapte latter i russiske kinosaler pga sin likhet med Putleren
https://store.asmustoys.com/products/gollum-smeagol

Heller ikke Putins åndsvenn Hitler likte forresten å bli parodiert så Putin er ikke den første diktatoren som blir rasende over sånt.

Men Gollums likhet med Putler var nok helt utilsiktet av de som skapte Ringenes Herre serien.
Sitat av hollow Vis innlegg
Men Gollums likhet med Putler var nok helt utilsiktet av de som skapte Ringenes Herre serien.
Vis hele sitatet...
de er jo ikke lik whatsoever?? hvor får folk det ifra?
Om man synes Gollums fremstilling i Lotr er lik Putin. Tror jeg det handler om noe annet en det estetiske, muligens mer om verdisynet til karakteren...
Jeg Moxet masse i ungdommen,nå Moxer jeg ingenting.
Tror ikke på det, på grunn av at prislapp ble fjernet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Rødt-leder Bjørnar Moxnes går av
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Rødt-leder Bjørnar Moxnes går av
Vis hele sitatet...
Som forventet. Ikke et stort sjokk akkurat.
BRAND ∞ STRONG
Nei det måtte vel komme, men fortsatt ufattelig for meg at han stjal de i første omgang jeg mener
fyren har tross alt familie og barn.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei det måtte vel komme, men fortsatt ufattelig for meg at han stjal de i første omgang jeg mener
fyren har tross alt familie og barn.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Eneste politikeren jeg har likt, selv om vi er på helt forskjellige politiske plan. Han har vist ryggrad og vært en ordentlig god motvekt. At han klarte å utføre et politisk selvdrap på denne måten er utrolig.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg mistet respekten for Moxnes da han prøvde å sno seg unna. Men jeg må si at det står respekt av at han idag kaller en spade for en spade, og sier at han stjal solbrillene.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Jeg mistet respekten for Moxnes da han prøvde å sno seg unna. Men jeg må si at det står respekt av at han idag kaller en spade for en spade, og sier at han stjal solbrillene.
Vis hele sitatet...
Tyveriet i seg selv var en ting, en fillesak virkelig. Burde likevel ikke skjedd. Bedraget i etterkant gjorde alt ekstremt vanskelig. En slik uærlighet er ikke noe man ønsker å se hos en politiker og bærer samme negative rælet man har sett i feks pendlerboligsaken.

Godt han nå klarer å være ærlig med seg selv og tar ansvar.
Sist endret av loppetrusa; 24. juli 2023 kl. 11:16.
Verste er at han får fortsette, i sin 4 års periode.
Med lønn som før, goder, og alt gratis.

Hvorfor skal en tyv, få sitte å bestemme. Med kjempelønn..

Skulle mistet jobben, blitt arbeidsløs, å som alle andre, måtte søkt om sosial penger.
Tenker han gliser godt.

Å samtidig støtter partiet han, som sier like mye om hvilken type mennesker de er.

ÆSJ
Sist endret av slitenRealist; 24. juli 2023 kl. 12:22.
Kanskje på tide å gi politikere bedre lønn så de slipper å stjele solbriller?
Fuck Mr. Plod!
Jeg har moxet noen sykler da jeg var ung, ble heldigvis ikke tatt
Sist endret av Nøddy; 24. juli 2023 kl. 12:35.
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Verste er at han får fortsette, i sin 4 års periode.
Med lønn som før, goder, og alt gratis.

Hvorfor skal en tyv, få sitte å bestemme. Med kjempelønn..

Skulle mistet jobben, blitt arbeidsløs, å som alle andre, måtte søkt om sosial penger.
Tenker han gliser godt.

Å samtidig støtter partiet han, som sier like mye om hvilken type mennesker de er.

ÆSJ
Vis hele sitatet...
Det kalles demokrati. Vi kan ikke overkjøre det. Du får muligheten til å bidra med å stemme han ut om ca 2 år.
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Verste er at han får fortsette, i sin 4 års periode.
Med lønn som før, goder, og alt gratis.

Hvorfor skal en tyv, få sitte å bestemme. Med kjempelønn..

Skulle mistet jobben, blitt arbeidsløs, å som alle andre, måtte søkt om sosial penger.
Tenker han gliser godt.

Å samtidig støtter partiet han, som sier like mye om hvilken type mennesker de er.

ÆSJ
Vis hele sitatet...
Folk forstår tydeligvis ikke hva Stortinget er. Hvem skulle kastet ham ut derfra, tenker du?
Fuck Mr. Plod!
La nå mannen være, herregud. Faen til trakassering, er jo tyver overalt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Folk forstår tydeligvis ikke hva Stortinget er. Hvem skulle kastet ham ut derfra, tenker du?
Vis hele sitatet...
Hvorfor så nedlatende?

At vi ikke har verktøy idag for å fjerne kriminelle politikere betyr jo ikke at det er umulig å konstruere slike verktøy.

Det kunne vært en egen domstol for kjeltringene på stortinget. Hvem som skulle vært i den domstolen er ikke opp til meg å avgjøre. Eller saken kunne vært behandlet i et uavhengig organ.

Det er heller et angrep på demokratiet om politikere som har vist seg å ikke være den de utga seg for å være i valgkampen fjernes.

Rent praktisk er det hundrevis av måter å gjøre dette på. Lengden på utestengningen trenger heller ikke være for resten av perioden, det kan være forskjellige lengde basert på alvorlighetsgrad.

Jeg personlig ville satt veldig pris på at feks alle de som trikset til seg gratis stortingsbolig og jukset på skatten hadde blitt tatt ut av stortinget i en periode. De kunne feks fått en vararepresentant fra eget parti inn i perioden utestengelsen gjaldt.

Du må slutte å være nedlatende og forsøke å latterliggjøre andre her. Selv om du ikke er enig eller ikke klarer seg for deg at endringer kan gjennomføres så betyr det ikke nødvendigvis at ditt standpunkt er korrekt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor så nedlatende?

At vi ikke har verktøy idag for å fjerne kriminelle politikere betyr jo ikke at det er umulig å konstruere slike verktøy.

Det kunne vært en egen domstol for kjeltringene på stortinget. Hvem som skulle vært i den domstolen er ikke opp til meg å avgjøre. Eller saken kunne vært behandlet i et uavhengig organ.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi er ganske fundamentalt uenige i hva et denokrati er. Jeg ønsker ikke noen domstol som skal kunne overprøve velgerne i hvem som skal sitte i nasjonalforsamlingen.

Vi må nesten tenke litt lengre enn dagens situasjon når vi lager et styresett. Hva hvis det var ulovlig å være homo? Hva hvis staten førte en utrydningspolitikk mot en folkegruppe og det var kriminelt å hindre det? Er det fortsatt greit at vi har en regel om at kriminelle ikke kan være folkevalgt, og en egen domstol som skal bestemme det? Eller det greit at et parti stiller til valg med en liste med navn, og så bytter dem ut etter egen vurdering etter at de er valgt inn?

"Ikke opp til meg å avgjøre" er en interessant holdning når det er spørsmål om hvordan demokratiet skal fungere. Det burde vel per deg være opp til deg og andre velgere å bestemne der. Og siden du er så tydelig på at du vil ha et organ som kan overprøve folket i hvem som skal være folkevalgt, så blir det litt lettvindt å ikke svare på det og peke på et "uavhenhig organ". Det er vel ingen i landet som er uavhengige i det spørsmålet.
Sist endret av *pi; 24. juli 2023 kl. 13:43.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
At vi ikke har verktøy idag for å fjerne kriminelle politikere betyr jo ikke at det er umulig å konstruere slike verktøy.

Det kunne vært en egen domstol for kjeltringene på stortinget. Hvem som skulle vært i den domstolen er ikke opp til meg å avgjøre. Eller saken kunne vært behandlet i et uavhengig organ.
Vis hele sitatet...
En av grunnene til at Norge er et ok land å bo i er at det finnes en forutsigbarhet i lover, regler og straff, at man ikke bare forandrer
noe underveis eller pga. trynefaktor.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor så nedlatende?

At vi ikke har verktøy idag for å fjerne kriminelle politikere betyr jo ikke at det er umulig å konstruere slike verktøy.

Det kunne vært en egen domstol for kjeltringene på stortinget. Hvem som skulle vært i den domstolen er ikke opp til meg å avgjøre. Eller saken kunne vært behandlet i et uavhengig organ.

Det er heller et angrep på demokratiet om politikere som har vist seg å ikke være den de utga seg for å være i valgkampen fjernes.

Rent praktisk er det hundrevis av måter å gjøre dette på. Lengden på utestengningen trenger heller ikke være for resten av perioden, det kan være forskjellige lengde basert på alvorlighetsgrad.

Jeg personlig ville satt veldig pris på at feks alle de som trikset til seg gratis stortingsbolig og jukset på skatten hadde blitt tatt ut av stortinget i en periode. De kunne feks fått en vararepresentant fra eget parti inn i perioden utestengelsen gjaldt.

Du må slutte å være nedlatende og forsøke å latterliggjøre andre her. Selv om du ikke er enig eller ikke klarer seg for deg at endringer kan gjennomføres så betyr det ikke nødvendigvis at ditt standpunkt er korrekt.
Vis hele sitatet...

Vi har slike verktøy, det heter blant annet riksrett.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En av grunnene til at Norge er et ok land å bo i er at det finnes en forutsigbarhet i lover, regler og straff, at man ikke bare forandrer
noe underveis eller pga. trynefaktor.
Vis hele sitatet...
Ja, eller hva som til enhver tid er politisk korrekt. Cancel culture hadde kjapt tatt knekken på hele systemet om vi begynte å fire på de demokratiske prinsippene der.
Vi har slike verktøy, det heter blant annet riksrett.
Vis hele sitatet...
Nei riksrett behandler det evt. strafferettslige ved brudd på det konstitusjonelle ansvaret politikerne har. Altså at de ikke køler det til politisk, feks ved å gjennomføre ting som ikke er mulig i følge loven. Riksrett gir meg bekjent ingen mulighet til å sette politikere på "time out".
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En av grunnene til at Norge er et ok land å bo i er at det finnes en forutsigbarhet i lover, regler og straff, at man ikke bare forandrer
noe underveis eller pga. trynefaktor.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det forutsigbarhet i landets regler når det meste er diktert under "skjønnet vurdering"?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei riksrett behandler det evt. strafferettslige ved brudd på det konstitusjonelle ansvaret politikerne har. Altså at de ikke køler det til politisk, feks ved å gjennomføre ting som ikke er mulig i følge loven. Riksrett gir meg bekjent ingen mulighet til å sette politikere på "time out".
Vis hele sitatet...
Hvorfor svarer du ikke på innvendingene mot forslaget ditt om å gjøre prinsippielle endringer i styresettet vårt?
En av grunnene til at Norge er et ok land å bo i er at det finnes en forutsigbarhet i lover, regler og straff, at man ikke bare forandrer
noe underveis eller pga. trynefaktor.
Vis hele sitatet...
Noe som er ennå finere eller i det minste har vært det er at vi har hatt en tradisjon for å ha politikere som ikke er korrupte eller banditter. Og det ville jo ikke vært slik at politikere i time out var satt der pga trynefaktor. Time out ville jo kommet som et korrigerende grep på deres uønskede handlinger.

At noen blir valgt inn til en 4 års periode på stortinget handler jo om at politikerne har klart å skape tillit til velgerne. Blir en politiker tatt i tyveri, kameraderi, skattejuks osv. forsvinner tilliten. Kontrakten med velgerne er brutt og da bør vi ha en reaksjonsform.

Hovedårsaken til at vi bør ha en reaksjonsform er jo for at vi skal ha verktøy som kan gjøre at politikerne tenker seg ekstra godt når det oppstår fristelser. Dersom de vet at om de gir etter for fristelsen så mister de kanskje sin posisjon så tenker jeg de fleste politikere ville tenkt seg nøye om.

Idag får de litt pes - og kan gå tilbake på jobben som stortingspolitiker med sin millionlønn. Bare at velgerne som valgte de inn nå ikke lenger har tillit til at de gjør en skikkelig jobb.
Sist endret av _abc_; 24. juli 2023 kl. 14:58.
Sitat av *pi Vis innlegg
Cancel culture hadde kjapt tatt knekken på hele systemet om vi begynte å fire på de demokratiske prinsippene der.
Vis hele sitatet...
Cancel culture er jo systemet?
"Ikke opp til meg å avgjøre
Vis hele sitatet...
" er en interessant holdning når det er spørsmål om hvordan demokratiet skal fungere. Det burde vel per deg være opp til deg og andre velgere å bestemne der. Og siden du er så tydelig på at du vil ha et organ som kan overprøve folket i hvem som skal være folkevalgt, så blir det litt lettvindt å ikke svare på det og peke på et "uavhenhig organ". Det er vel ingen i landet som er uavhengige i det spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Så du tenker at om noen ytrer ønske om å forandre noe så skal det kun skje dersom de først har utarbeidet en hel plan for akkurat hvordan endringene skal skje, hvem som skal påse at endringene skjer og hvordan de skal implementeres? Hva er det for menings-kastrering? Gjør du det selv før du ytrer deg om en sak? Fintenker helt til du har en helt "nøkkelferdig" plan?

Men jeg skal tegne og forklare til deg hvorfor jeg ordla meg sånn. Først og fremst fordi jeg ikke er jurist og mangler kunnskapen. Men den kunnskapen er det mange som har og som kunne bidratt med. Så det er ikke noe problem.

Grunnen er også at jeg tenker det kunne vært vesentlig å få innspill til hvordan noe slikt kunne blitt gjennomført i praksis. Og også fallgruver. Jeg var ikke veldig hypp på definitive avvisninger slik den du kom med basert på at det ikke eksisterer. Jeg vet jo for pokker at det eksisterer slike verktøy, det er jo derfor jeg ønsker en debatt rundt det.
Sist endret av _abc_; 24. juli 2023 kl. 15:11.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Noe som er ennå finere eller i det minste har vært det er at vi har hatt en tradisjon for å ha politikere som ikke er korrupte eller banditter. Og det ville jo ikke vært slik at politikere i time out var satt der pga trynefaktor. Time out ville jo kommet som et korrigerende grep på deres uønskede handlinger.
Vis hele sitatet...
Det har vi forstått, du ønsker en instans som skal korrigere hvilke personer velgerne ønsker til å representere dem. Hvor finner vi folk som er skikket til å ha den makten?

Blir en politiker tatt i tyveri, kameraderi, skattejuks osv. forsvinner tilliten.
Vis hele sitatet...
Det vet ikke du. Kanskje noen de som stemte på Moxnes synes det er helt på sin plass å stjele fra kapitalister, hva vet jeg. Kabskje de ikke synes det var greit, men fortsatt har tillit til ham som politiker. Kanskje de har mer tillit til ham enn den de erstattet ham med.

Jeg ser f eks for meg diverse politikere tatt for hatefulle ytringer på facebook eller ymse metoo-episoder. Mange vil mene de er uskikket til å være folkevalgt, mens en del av dem som valgte dem inn i utgangspunktet ser det kanskje som et betimelig opprør mot en utvikling de misliker og vil ha flere sånne på tinget. Det vet vi ikke med mindre vi avvikler et valg. Det er ikke lovverket som bestemmer hvem folket skal ha tillit til.
Jeg føler vi beveger oss fra demokrati og mot kleptokrati slik det siste året har vært blant våre stortingspolitikere.

Vi blir ikke enige, og ikke er det viktig heller. Frem til vi evt. er et fult kleptokrati kan vi si og mene det vi vil. Og jo flere kriminelle politikere vi har på stortinget jo fortere går vi mot kleptokrati.
Sist endret av _abc_; 24. juli 2023 kl. 15:21.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så du tenker at om noen ytrer ønske om å forandre noe så skal det kun skje dersom de først har utarbeidet en hel plan for akkurat hvordan endringene skal skje, hvem som skal påse at endringene skjer og hvordan de skal implementeres?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at når du ytrer en mening i et diskusjonsforum og noen påpeker problemer med den meningen, så er det naturlig å reflektere litt over om den innvendingen har noe for seg og eventuelt svare på hvorfor den ikke har det. Du er ikke jurist nei, det er heller ikke jeg. Det hindrer deg ikke å tviholde på en veldig bastant mening, da bør det jo ikke hindre deg i å forsvare den mot kritikk heller. Det er ikke en "nøkkelferdig plan" jeg ber om, bare at du svarer på motargumenter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
At noen blir valgt inn til en 4 års periode på stortinget handler jo om at politikerne har klart å skape tillit til velgerne. Blir en politiker tatt i tyveri, kameraderi, skattejuks osv. forsvinner tilliten. Kontrakten med velgerne er brutt og da bør vi ha en reaksjonsform.
Vis hele sitatet...
Folket velger og viser tillit til de folkevalgte gjennom valg. Det er ingen automatikk i at lovbrudd fører til økt eller minsket tillit til de folkevalgte, og en ev. reaksjon får vi ved neste valg.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Cancel culture er jo systemet?
Vis hele sitatet...
Nei, det er kulturen. En instans som fjerner folkevalgte som bryter med det opinionslederne til enhver tid regner som lite tillitsvekkende, ville gjort det til systemet. Vi står enn så lenge fritt til å velge de folkevalgte vi ønsker, både politisk og juridisk korrekte eller ukorrekte.

Jeg spør igjen, abc: hva hvis vi får vedtatt lover som gjør det ulovlig å være homofil eller å redde etniske grupper fra statlig utryddelse. Er det da fortsatt gitt at de ikke har folkets tillit hvis de bryter loven? Er det fortsatt uproblematisk at vi har et system som sikrer at kun personer som underkaster seg lovene kan velges inn og være med å vedta nye lover? Ser du ingen prinsippielle problemer her? Eller er ditt foretrukne system basert på at omstendighetene skal være akkurat sånn de er nå?
Sist endret av *pi; 24. juli 2023 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, det er kulturen. En instans som fjerner folkevalgte som bryter med det opinionslederne til enhver tid regner som lite tillitsvekkende, ville gjort det til systemet. Vi står enn så lenge fritt til å velge de folkevalgte vi ønsker, både politisk og juridisk korrekte eller ukorrekte.
Vis hele sitatet...
Kanselleringskultur er jo bare strategier for å tie motparten. Selv om kanselleringskultur ikke er en formell del av systemet, praktiseres det av offentlige tjenestepersoner som jobber under det konstitusjonelle monarkiet, så i praksis, er det en del av systemet om du liker det eller ei.

Mennesker er mennesker
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Kanselleringskultur er jo bare strategier for å tie motparten. Selv om kanselleringskultur ikke er en formell del av systemet, praktiseres det av offentlige tjenestepersoner som jobber under det konstitusjonelle monarkiet, så i praksis, er det en del av systemet om du liker det eller ei.

Mennesker er mennesker
Vis hele sitatet...
Ja det gjør det, men enn så lenge kan du ikke kastes ut eller tvinges til å trekke deg fra Stortinget etter en fortjent eller ufortjent heksejakt. Stort sett alle andre posisjoner, men ikke den. Fordi du ikke engang kan trekke deg frivillig så kan du ikke presses ut heller. Det tenker jeg er en bra ting.
Han er nok tilbake om noen år, etter et eksklusivt intervju der han snakker ut om den vonde tiden, og en bokutgivelse med tittelen "Litt for raske briller".
Så nå er det altså offisielt at han tok brillene med med vilje?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av something Vis innlegg
Så nå er det altså offisielt at han tok brillene med med vilje?
Vis hele sitatet...
Dette sier Moxnes selv på sin Facebook-side:

Mange har spurt hvordan jeg kunne gjøre noe så dumt. Det har jeg spurt meg selv om mange ganger de siste ukene. Jeg har ikke hatt noen fullgod forklaring. Det jeg derimot er helt sikker på er at jeg har gjort noe galt, og det må jeg ta konsekvensen av.
Vis hele sitatet...
Er ikke det en innrømmelse så vet ikke jeg.
Det er en innrømmelse uten å si det rett ut. En halvsannhet eller løgn kan endres på eller trekkes tilbake. Sier man sannheten er den like endelig som døden.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av something Vis innlegg
Så nå er det altså offisielt at han tok brillene med med vilje?
Vis hele sitatet...
Bjørnar Moxnes går av som Rødt-leder – sier han tok solbrillene
"Jeg tok de solbrillene fra butikken på Gardermoen. Jeg gjorde en stor feil, og jeg gjorde det mye verre med måten jeg håndterte det videre."
NRK
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så du tenker at om noen ytrer ønske om å forandre noe så skal det kun skje dersom de først har utarbeidet en hel plan for akkurat hvordan endringene skal skje, hvem som skal påse at endringene skjer og hvordan de skal implementeres? Hva er det for menings-kastrering? Gjør du det selv før du ytrer deg om en sak? Fintenker helt til du har en helt "nøkkelferdig" plan?

Men jeg skal tegne og forklare til deg hvorfor jeg ordla meg sånn. Først og fremst fordi jeg ikke er jurist og mangler kunnskapen. Men den kunnskapen er det mange som har og som kunne bidratt med. Så det er ikke noe problem.

Grunnen er også at jeg tenker det kunne vært vesentlig å få innspill til hvordan noe slikt kunne blitt gjennomført i praksis. Og også fallgruver. Jeg var ikke veldig hypp på definitive avvisninger slik den du kom med basert på at det ikke eksisterer. Jeg vet jo for pokker at det eksisterer slike verktøy, det er jo derfor jeg ønsker en debatt rundt det.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen forventer at du skal legge frem en konkret plan til hvordan du ønsker endringen. Men det hadde vært fint med et forslag i prinsippet. Du ønsker endringer og at en ny makt (eller domstolene) skal kunne kaste ut folkevalgte politikere fra Stortinget.

Hvem skal så dette være? Hvem skal bestemme hvem dette skal være? Hva skjer dersom disse begår lov- eller retningslinjebrudd? Og ikke minst; hvordan bevare demokratiet når man plutselig putter inn en eller flere mennesker som kan bestemme at folkevalgte ikke skal være folkevalgte lenger?

Det er ikke mye forlangt å kreve svar på, i det minste noen refleksjoner rundt hvordan du ser for det dette.
Jeg stemmer rødt og liker Moxnes veldig godt som politiker. Hele saken er veldig trist og unødvendig. Saken kommer til å skade rødt på kortsikt og langsikt, tror jeg. Trist.

Men jeg tror han har gjort dette mange ganger før, jeg tenker egentlig at han er kleptoman. Han har alle pengene han trenger for å leve godt, så det her handler ikke om økonomi eller lignende. Stjele for spenningen sin skyld, adrenalin etc.

Hadde han bare vært ærlig med en gang så hadde dette vært helt anderledes
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Morgul Vis innlegg
Men jeg tror han har gjort dette mange ganger før, jeg tenker egentlig at han er kleptoman.
Vis hele sitatet...
Tanken har streifet meg også.
Tror ikke vi skal gi fyren en diagnose basert på det som er kjent i denne saken. Noen nasker fordi de bruker det som en dårlig mestringsstrategi, som et ledd i å få ro i hodet, andre nasker fordi anledningen byr seg, noen liker bare adrenalin rushet, og noen få blir faktisk seksuelt tent av å stjele. Og sikkert mange andre grunner, inkludert dårlig råd, eller fordi selvtilliten er så stor at de tror de kan snakke seg ut av alt.

Moxnes kan selvsagt være kleptoman, men det kan også være mange andre grunner til at han stjeler. Han får nok ta et dypdykk i sitt indre og vrenge sjela så han kan finne ut hvorfor og finne et annet utløp for det tyveri gir ham.
Synes det er en litt interessant observasjon hvordan du i de grader reagerer forskjellig på enkeltpolitikeres og politiets overtramp
Sist endret av Hilbert; 25. juli 2023 kl. 20:03.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Synes det er en litt interessant observasjon hvordan du i de grader reagerer forskjellig på enkeltpolitikeres og politiets overtramp
Vis hele sitatet...
Du adresserte ikke innlegget men regner med det var til meg.

Kan ikke akkurat si at jeg har skrevet noe i Moxnes saken som fratar mannen ansvar. Tvert imot har jeg vært blodkritisk til hvordan han klønte det til for seg selv. Først - helt idiotisk av en mann i en slik posisjon å stjele. Men det stopper jo ikke med stjelingen. Han lyver også. Gjentatte ganger også tar han ut sykemelding i håp om at saken dør i løpet av sommeren. Fordi han ikke er villig til å gi opp sin posisjon.

Selv om jeg er kritisk vil Moxnes handlinger blir det litt rart å skulle fjerndiagnostisere mannen, uten at noen av oss har snakket med ham.

I den andre saken om en politimann som går berserk på jobb og nesten slår ihjel offeret reagerte jeg vel først og fremst på den raske eskaleringen, fra videoen ser vi offeret stå i ro også rygge bakover som for å trekke seg ut av situasjonen og signalisere at han ikke ønsker å gjøre motstand. Armene henger ned langs kroppen og hendene i lommene. Ikke akkurat en som er klar til kamp?

Likevel blir han judokastet på bakken og grisejult. Realt overgrep er det. Og heldigvis skal saken ankes.

Dørvaktens versjon er ikke backet av vitner på stedet, og selv ikke uteplassen backer dørvakten. Tvert imot er han ikke lenger dørvakt på den uteplassen pga hvordan han håndterte situasjonen. Vaktens fortelling om drapstrusler er det ingen som har backet meg bekjent. Og politiet slettet en video som viste HELE situasjonen utenfor Esso, med audio.
Sist endret av _abc_; 25. juli 2023 kl. 21:54.
Jaja han får i det minste ikke mer sykepenger…

Sykmeldingen til tidligere Rødt-leder Bjørnar Moxnes utløp tirsdag og ble ikke forlenget. Han er tilbake på jobb 1. august, opplyser partiet.

– Han har ferie til og med 31. juli og er tilbake på jobb som stortingsrepresentant fra og med 1. august, skriver presse- og kommunikasjonsansvarlig i Rødt, Linn-Elise Øhn Mehlen, i en SMS til NTB.
Vis hele sitatet...
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Jaja han får i det minste ikke mer sykepenger…
Vis hele sitatet...
Først stjeler han solbriller, og så stjeler han fra fellesskapet.