Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 761
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva skjer om man har en positiv urinprøve når man mottar Lar behandling, og har førerkort? Må man gi rene prøver i et halvt eller 1 år før man får tilbake lappen? Har de lov å frata lappen på grunnlag av en positiv prøve når man har hatt over 2 år med helt rene prøver?
Hva mener du med rene prøver?
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hva mener du med rene prøver?
Vis hele sitatet...
Akkurat det som står. Rene urinprøver
Hva mener du med de?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hva mener du med de?
Vis hele sitatet...
Nå er du bare dum.
Jeg lurer faktisk også på hva han mener med rene prøver.
Teknisk sett kan man si at når prøven er negativ, så er den ren.
Samtidig kan man også se på prøven som ren når den viser at det ikke har skjedd et nytt inntak etter forrige prøve. Dette selv om prøven er positiv. Det vil si, hvis jeg bruker tre måneder på å bli ren fra cannabis, har jeg da 3 måneder rene prøver fra og med det tidspunktet jeg slutter å røyke, eller teller man fra og med det tidspunktet prøven er negativ?

Det er kanskje dette Montezuma tenker på. Her er det nok opp til den enkelte person å tolke. Det gjelder også i helsevesenet. Fastlegen min mente at prøvene var rene fordi de var positive, men viste intet nytt inntak. Legen hos DPS derimot var helt uenig, og mente at prøvene absolutt måtte være helt rene før vi begynte å telle. Det var frustrerende. Fastlegen min vant imidlertid den diskusjonen til slutt, da det var fastlegens rolle å avgjøre det i det tilfellet jeg var i.

Jeg tror imidlertid det er slik at LAR-legen vurderer dette, dette er kanskje ikke nødvendigvis noe som skjer automatisk. I følge Statsforvalteren, så er det slik at hvis sykdommen har en antatt varighet på mer enn 6 måneder, så skal man meldes inn i følge meldeplikten.

Hvis det derimot er usannsynlig at du kommer til å være syk lenge, kan de gi deg et muntlig kjøreforbud i inntil 6 måneder før meldeplikten eventuelt utløses. Det har samme effekt som å få lappen inndratt, bare at dette kun vil komme frem dersom det skjer en ulykke, og forsikringsselskapet innhenter helseopplysningene dine fra i forkant av kjøringen.

Så, hvis det er LAR-legen som vurderer dette, overbevis legen om at dette kun var en glipp, og at det ikke er noen fare for at du skal ruse deg igjen / kjøre i ruset tilstand.

Statsforvalteren: https://www.statsforvalteren.no/trom...kort-og-helse/
Sist endret av Tysteren; 8. januar 2023 kl. 21:33.