Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2409
Er det mulig å brenne sånne keycard du bruker i ski heiser i alpint bakker?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
ÅSsen brenner er det du tenker på da?

Tipper nok du trenger en maskin som overskriver innholdet på kortet, men selv om du klarer å finne dette så vet du jo ikke hva slags koder skibakken bruker for de forskjellige datoene...
Hvis sånt utstyr finnes er det vel bare å kopiere et eksisterende sesongkort..
det tror jeg skal godt gjøres, det er jo ikke smartcard eller da, det er mer som en magnet "kode" i kortene
Man må vel bruker 'brenneren' til skibakken tror jeg. Vet ivertfall ikke hvor man kan få skaffet seg leser / skriver til slike kort
hos oss er det bare en strekkode som leses av . skulle vært mulig å bare kopiere et kort, men ingen jeg vet om har prøvd...
Krissit's Avatar
Trådstarter
17 0
det kortet som brukes i ski bakken i nærheten til meg, så er det et kort med et hvit felt på kortet, tror det er der data blir lest, men det er ikke noe "metall-område" på det

Edit: er et sånt keycard som blir brukt i hafjell
Sist endret av Krissit; 16. januar 2004 kl. 23:13.
Opprinnelig postet av Krissit
det kortet som brukes i ski bakken i nærheten til meg, så er det et kort med et hvit felt på kortet, tror det er der data blir lest, men det er ikke noe "metall-område" på det

Edit: er et sånt keycard som blir brukt i hafjell
Vis hele sitatet...
Det er antakelighvis metall inne i kortet, for pappa har slikke Reusch hansker, som man kan kode skikort inni hansken, så han slipper sånn kort, og på den hansken, er det en metalklump
Skikort er iallfall alt for dyrt....

På trysil er det noe sånt nytt system, man trenger bare å ha kortet inne i jakka.... Og så kan man lade det samme kortet opp igjen og igjen.... Så det betyr vel at hvert kort har ett egent identifikasjons nr.? i så fall tror jeg kanskje de har ett eget system så man ikke kan bruke samme kortet to ganger på under feks. 3 min....
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Arez har helt rett. De fleste systemene har blokker for hvor ofte og hvor lenge kort kan brukes. Om du "lader opp" et klippekort, så sier datamaskinen fra om at noe muffins er på gjære.

Det burde være mulig å kopiere et sesongkort, selvfølgelig, men selv om du klarer det, så er det viktig å huske på at det vil ses rart på om en spesiell bruker klarer å kjøre dobbelt så mange turer som andre i bakken - om det er veldig mange turer (som f.eks om den du kopierer kortet av kjører mange turer), er det ikke utenkelig at de blir mistenkelige, og midlertidig blokkerer kortet for å se hva som er på gang.

h
Det skal også sies at alle sesongkort blir registrert med bilde.
Dette bildet popper opp inni heisboden og (ihvertfall i hemsedal) på en bærbar data av noe slag som de kan gå rundt med.
Det hender de står akkurat der du går igjennom "porten" med den data'n, og sjekker alle med sesongkort... blir du tatt indrar de ditt og det orginale sesongkortet!