Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 5450
Heisann!

Tilbringer mye tid på youtube, og ser da mye god videoredigering.
Har litt lyst til og prøve meg på dette, men siden eg aldri har vært borti dette før, så trenger eg litt hjelp!

Hvilke programmer annbefales?
Vil i førsteomgang prøve og lage en intro på noen sekunder, hva bruker folket til dette?

Og andre programmer til generell videoredigering? Det blir klipp fra FPS spill som eg vil redigere btw, om det vil ha noe og si. Noe alà dette, hvilket program(er?) blir brukt her?

http://www.youtube.com/watch?v=JOhKB...feature=relmfu

All god hjelp gir KP! Takk for forhånd.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva folk svarer har for det meste med hva de bruker å gjøre.Personlige erfaringer finner du ved å søke
Vis hele sitatet...
http://tinyurl.com/nffnewbie

Du trenger tålmodighet. I videoen du har brukt har de hatt det. 3D-modeller kan man lage med mye forskjellig. Det er også mye googling og lesing av tutorials som er involvert. For det meste er det dog rett fram, tom. med programmer som Windows Movie Maker.

Post en video her, så får vi se hva du trenger å jobbe på. "How start video editing" får du sikkert også brukanes treff med via Google.
Til effekter er det ikke stort som slår Adobe AE (After Effects). Til litt mer generell klipping bruker man gjerne programmer som Adobe Premiere (veldig god støtte og integrering med AE), Sony Vegas og naturligvis kanskje tidenes beste: Final Cut Pro (kun for Mac).

Finnes sannynligvis en del andre fullt så gode, men det er disse jeg er best kjent med (og som fungerer glimrende til ditt formål).
Jeg starta med Sony vegas 7.0. Lærte meg opp derfra. Nå et par år senere, har jeg tatt valget og skaffe meg Adobe After Effects. Hvis du vil hoppe rett på kan du jo begynne med det, men anbefaler deg og skjekke ut sony vegas. Selv syntes jeg det er ganske lett. Jeg har ikke vært veldig kjapp til og lære nye ting pga jeg ikke har giddi. Men kan anbefale deg og starte lite. Ikke lag noe større en det du selv klarer. Etterhvert kan du begynne og bruke ting som cinema 4D eller 3ds max og begynne og legge inn litt 3d animasjoner. For eksempel "http://www.youtube.com/user/Mazarin1k" bruker dette mye. Igjen, start med lite og ikke bare legg på en haug med effekter som du finner i programmet. Lær forskjellige ting du kan gjøre og bare ha det gøy mens du lærer nye ting.
Sorry hvis det ble litt rot. Skal dra snart så ble litt kjapt i svingene med skrivingen
Sitat av Jonta Vis innlegg
http://tinyurl.com/nffnewbie

Du trenger tålmodighet. I videoen du har brukt har de hatt det. 3D-modeller kan man lage med mye forskjellig. Det er også mye googling og lesing av tutorials som er involvert. For det meste er det dog rett fram, tom. med programmer som Windows Movie Maker.

Post en video her, så får vi se hva du trenger å jobbe på. "How start video editing" får du sikkert også brukanes treff med via Google.
Vis hele sitatet...
Ja, tenkte og søke på div tutorials, men regnet med at de fleste er tut. for et spesielt program, feks Adobe AE. Derfor lurte eg på hvilke programmer som annbefales. Skal se hva eg får til av en intro nå de nærmeste dagene, så skal eg laste den opp her.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Til effekter er det ikke stort som slår Adobe AE (After Effects). Til litt mer generell klipping bruker man gjerne programmer som Adobe Premiere (veldig god støtte og integrering med AE), Sony Vegas og naturligvis kanskje tidenes beste: Final Cut Pro (kun for Mac).

Finnes sannynligvis en del andre fullt så gode, men det er disse jeg er best kjent med (og som fungerer glimrende til ditt formål).
Vis hele sitatet...
Takk! Om eg kjøper Adobe AE, og Adobe Premiere, har eg det eg trenger da? Og Fraps for og recorde gameplay da, men det har eg fra før.
Dette er hva jeg anbefaler deg å gjøre:

1. Last ned Sony Vegas (8, 9 eller 10) du kan kjøpe det eller bruke thepiratebay.com *hint-hint*

2. se MASSE tutorials på youtube, gjerne send meg melding om du vill ha linker.

3. etter 1-2 år så kan du begynne med cinema 4d (3d redigerings programm) og Adobe After Effects.

Grunnen jeg synes dette er best, er pga After Effects er ganske avansert, så det er best å starte på ett litt mindre avansert program som Sony Vegas.

Dette er det jeg anbefaler etter egen erfaring, lykke till!
Anbefaler final cut om du har Mac/planer om å kjøpe. Prøvde når jeg var et par uker i NRK, og det var digg..
Sitat av AkzFast Vis innlegg
Dette er hva jeg anbefaler deg å gjøre:

1. Last ned Sony Vegas (8, 9 eller 10) du kan kjøpe det eller bruke thepiratebay.com *hint-hint*

2. se MASSE tutorials på youtube, gjerne send meg melding om du vill ha linker.

3. etter 1-2 år så kan du begynne med cinema 4d (3d redigerings programm) og Adobe After Effects.

Grunnen jeg synes dette er best, er pga After Effects er ganske avansert, så det er best å starte på ett litt mindre avansert program som Sony Vegas.

Dette er det jeg anbefaler etter egen erfaring, lykke till!
Vis hele sitatet...
Ja, ble til at eg hentet Sony Vegas fra bukta bare. Samme med After Effects.
Har kikket på en del tuts nå, og det hjelper mye! Men om du har noen gode så skal du få lov til og sende meg noen linker!

Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Anbefaler final cut om du har Mac/planer om å kjøpe. Prøvde når jeg var et par uker i NRK, og det var digg..
Vis hele sitatet...
Har ikkje, og kommer aldri til og kjøpe en mac, men ellers takk for tipset!
Hør på AkzFast! og du må lære deg grunnleggende ord som brukes i video redigering og film også begynne med mer avanserte ting. Høres kanskje gøy ut å bare laste ned det mest avanserte, men det er alt for vanskelig, den dagen du trenger hjelp med After Effects, besøk videocopilot sin nettside (google det), mange supre tutorials for de som ikke er fult utviklet innen slikt Lykke til
Vegas er ingen dum måte å starte på. Det viktigste er å lære klippeteknikker, uavhengig av program, for de grunnleggende funksjonene/verktøyene i de ulike klippeprogrammene fungerer som regel likt og er enkle å finne ut av når du vet hva du skal se etter.

Ville begynt med dramaturgi, klipperytme og lyddesign, da dette ofte er fallgruver, før jeg gjerne hadde fortsatt med å få det til å se bra ut - noe som kanskje ikke er nødvendig om du bruker klipp fra spill, men det er fint å kunne dersom du får sansen for videoproduksjon av andre typer.

Bruker selv Premiere Pro fordi det for øyeblikket er overlegent på funksjoner og ytelse, takket være skikkelig 64-bit- og maskinvarestøtte.
Da har eg fått prøvd meg på en liten intro. Veit ikkje heilt om eg liker den eller ikkje, men synes eg gjorde det helt OK, mtp. på at dette er det aller første eg har gjort med et videoredigeringsprogram. Har sett på mange mange tutorials, og klarte og sette isammen dette. Og ja, vet det finnes mye annet eg kan gjøre, men samtidig så liker eg ikkje for mye dilldall.. Be nice with the noob BTW!!

Intro #1 - The first try
Veldig klassisk intro, og det er det jo en grunn til (Den er jo enkel og grei) og du får til å vise du vil frem med "JVMYHRE" og det på få sekunder. Godt jobbet!
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Faen, nå fikk du meg til å ville begynne med det og ! :S jaja, nice intro til å være første da!
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Det er jo mye motion tracking, med Boujou, Cinema 4D og Adobe After effects + en kraftig maskin og mye tålmodighet kan du fort få til noe som dette. Da snakker jeg starten på videoen, som er noe av det eneste av Call of Duty videoer jeg ser på. Orker ikke fjortisene som slenger på litt slow-motion, colorcorrection skriking og musikk, for så å laste opp på YouTube med "sub4sub xD lol".

Er selvlært i de fleste programmer, bare å leke litt rundt. Lager mest bilder selv, men har nå prøvd meg på noen videoer også

Ville også anbefalt å lage en frag isteden for montage. De er gjerne litt mer gjennomført, isteden for killingsprees og rare kills med glitches n' shit.

A montage is when a player is going a killing spree. These are usually with one specific gun or sometimes many. People will post these on the internet to kind of show off their skills. A frag movie is more of like what people try to make look like a movie. A movie and a frag movie are one in the same except some people think frag movie sounds cooler.
Vis hele sitatet...
Sist endret av tekace; 12. august 2011 kl. 00:24.
Bra og klassisk intro!
Min første intro var lignende
Nå har jeg begynt med mere avanserte introer (Cinema 4D) http://bit.ly/onHGrs
Du kan sjekke litt på brukeren, jeg har solgt div. introer også

Hørt om TeamViewer?
Kan gjerne lære deg en del ting med sony vegas/adobe after effects/cinema 4d
Jøss, takk for positiv respons!
Men det er helt sikkert noe som kan gjøres bedre med den introen.. Noen som vil påpeke noen feil eg kan prøve og utbedre før eg begynner på noe nytt?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det er to helt forskjellige lyder. Kunne tenkt meg at #2 var mye stillere. Kanskje noe tesktur i bakgrunnen.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Det er to helt forskjellige lyder. Kunne tenkt meg at #2 var mye stillere. Kanskje noe tesktur i bakgrunnen.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Skal se hva eg får til. Tekstur i bakgrunnen, sånn helt på slutten når teksten "hopper" rundt, eller igjennom hele filmen?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Noe du vil høre på mange slike spørsmål: Prøv deg frem.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Noe du vil høre på mange slike spørsmål: Prøv deg frem.
Vis hele sitatet...
Ja, skal gjøre det.. Bare lurte på hva du mente med det du sa

EDIT: Begikk da en av mine større første feil med videoredigering. Igår da filmen var "ferdig", så slettet eg alle filene eg hadde brukt med, så når eg da skulle åpne prosjektet igjen nå, så var jo disse filene borte! En lærer så lenge en lever, haha. Så da skal eg prøve meg på noe nytt iløpet av dagen, poster det her når det er klart.
Post gjerne linker til tutorials du syntes er bra! Har selv nettopp startet med dette.
Sitat av Odd Vis innlegg
Post gjerne linker til tutorials du syntes er bra! Har selv nettopp startet med dette.
Vis hele sitatet...
Det kan eg gjøre.
Hvor henter dere andre sound effects ifra? Helst et sted der det er gratis, om det finnes.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Finnes mange. Til småprosjekter har jeg brukt t.d. Sounddogs. Freesound er vel under CC-lisens. Google-similar-search for å få opp lignende.
Sist endret av Jonta; 13. august 2011 kl. 00:39.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Finnes mange. Til småprosjekter har jeg brukt t.d. Sounddogs. Freesound er vel under CC-lisens. Google-similar-search for å få opp lignende.
Vis hele sitatet...
Oh, takk!
Da har eg fått opp et nytt forsøk på intro, hva synes dere? Den er veldig kort, men det værste eg veit når eg skal se en film på youtube er lange introer!

2 | Movie editing, trial and error - Intro #2
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
+1 for holdning mtp. unødvendig lange introer. Ren og fin er den, blir bittelitt vanskeligere å lese pga. særskrivinga av "productions", men god hastighet og timing.
Sitat av Jonta Vis innlegg
+1 for holdning mtp. unødvendig lange introer. Ren og fin er den, blir bittelitt vanskeligere å lese pga. særskrivinga av "productions", men god hastighet og timing.
Vis hele sitatet...
Takk! Ja, valgte og skrive productions med 0 (producti0ns), for og få den litt mer spesiell.. Om det hjalp veit eg nå ikkje men.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
jeg syntes den var smud, men jeg føler bare den stoppa litt brått, men det er jo hva jeg føler. Også liker jeg at den er kort!
Sitat av Affe Vis innlegg
jeg syntes den var smud, men jeg føler bare den stoppa litt brått, men det er jo hva jeg føler. Også liker jeg at den er kort!
Vis hele sitatet...
Takk! Ja, den stopper kanskje litt brått, men blir nok ikkje det samme når det kommer en film etter den. Skal lage en clan introduksjon eller hva eg skal kalle det, for HeliX Norway nå. Har fått ferdig introen, så da gjennstår det og få inn noe gameplay!

3 | Movie editing, trial and error - {HX} Clan Intro
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Prøvd #3 uten det hvite mellom "presents" og "HX"?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Prøvd #3 uten det hvite mellom "presents" og "HX"?
Vis hele sitatet...
Hmm, nei. La bare sammen den første introen med den eg lagde for klanen.. Men kan jo prøve det, takk for tipset!
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
http://www.videocopilot.net/

Ekstremt gode tutorials til diverse effekter i After Effects. Jeg har brukt denne siden en del og er til å anbefale om du er ny med AE.
Altså, dette ser ganske bra ut, men jeg liker ikke at de er SÅ korte.
Jeg liker heller ikke det at du gjør "production" vanskelig å lese, spesielt med den lille tiden man har på å oppfatte det.

Helix Gaming burde i mine øyne forlenges med et sekund, slik at man får sett på det litt lengre.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Jeg ble inspirert av denne tråden, men lurer på hvor får du alle de lydeffektene fra ?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
rW.: Hva er det du vil se når du ser en FPS-video? Action? Eller intro? Jeg tviler på at du ikke vet at det er HX det er snakk om før du får se videoen, og om du ikke vet, er det sannsynligvis i tittelen på websiden du ser det på.
Sitat av Affe Vis innlegg
Jeg ble inspirert av denne tråden, men lurer på hvor får du alle de lydeffektene fra ?
Vis hele sitatet...
Har hatt problemer med lydeffekter selv, men har stort sett funnet lyder fra andre videoklipp, og recordet de
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Har hatt problemer med lydeffekter selv, men har stort sett funnet lyder fra andre videoklipp, og recordet de
Vis hele sitatet...
Ok, men da får jeg vel prøve å finne på noe, men takker for svar og kan si du var mye bedre enn meg første gang. Har holdt litt på med det før men ikke noe ble bra -.- Men jeg gir ikke opp!! (ikke du heller! )
Sitat av Affe Vis innlegg
Ok, men da får jeg vel prøve å finne på noe, men takker for svar og kan si du var mye bedre enn meg første gang. Har holdt litt på med det før men ikke noe ble bra -.- Men jeg gir ikke opp!! (ikke du heller! )
Vis hele sitatet...
Gir ikkje opp nei! Prøver og lage en liten film med noen klipp fra vi i HX Norway, men største problemet er egentlig og skaffe noen gode klipp!
Bra jobba Myhre!
Om noen måneder er du kongen på haugen
Sitat av Traffic Vis innlegg
Bra jobba Myhre!
Om noen måneder er du kongen på haugen
Vis hele sitatet...
Takk! Om eg er kongen på haugen da kan vel diskuteres men
Syns også disse introene dine var helt passelig lange! Inneholdt den informasjonen som trangs, og ikke noe mer! Kule var de også!
Sitat av SmileS Vis innlegg
Syns også disse introene dine var helt passelig lange! Inneholdt den informasjonen som trangs, og ikke noe mer! Kule var de også!
Vis hele sitatet...
Takk!

NY VIDEO
Denne gangen mitt aller første forsøk på redigering av noe gameplay!
4 | Movie editing, trial and error - MW2 No-scope Headshot HD
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Woah, relativt bra dette til å være nybegynner!
Etter min mening kan du kan gjerne kaste på litt mer color-correction for å gjøre den enda mere "klar" å se på.
Jeg er også fan av å ha 1 sang mellom hele quick-editen, så hvis du kan, så hadde det vært flotters om du bruke samme sang i både introen og i selve klippet.
Sitat av Waver Vis innlegg
Woah, relativt bra dette til å være nybegynner!
Etter min mening kan du kan gjerne kaste på litt mer color-correction for å gjøre den enda mere "klar" å se på.
Jeg er også fan av å ha 1 sang mellom hele quick-editen, så hvis du kan, så hadde det vært flotters om du bruke samme sang i både introen og i selve klippet.
Vis hele sitatet...
Ja, det med samme sang i introen som resten av filmen er eg forsåvidt enig i, skal prøve dette neste gang!
Noe annet folket her synes eg burde endret? Hva kan bli bedre her liksom?

Nytt forsøk på intro

5 | Movie editing, trial and error - Intro #3
Morsomt å se hva du får til Virker som en utrolig morsom hobby og det er helt klart noe jeg også skal prøve meg på og.

Keep up the good work
Sitat av fletchy Vis innlegg
Morsomt å se hva du får til Virker som en utrolig morsom hobby og det er helt klart noe jeg også skal prøve meg på og.

Keep up the good work
Vis hele sitatet...
Takktakk!

Nok et intro forsøk. Ble VELDIG fornøyd med denne, så dette blir nok en intro eg kommer til og bruke fremover!

http://www.youtube.com/watch?v=yyR7TmSdVDM
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Takktakk!

Nok et intro forsøk. Ble VELDIG fornøyd med denne, så dette blir nok en intro eg kommer til og bruke fremover!

http://www.youtube.com/watch?v=yyR7TmSdVDM
Vis hele sitatet...
Oi! Har du laget disse animasjonene her selv, eller noe du har funnet på nettet?
Det var veldig stilig!
Sitat av SmileS Vis innlegg
Oi! Har du laget disse animasjonene her selv, eller noe du har funnet på nettet?
Det var veldig stilig!
Vis hele sitatet...
Animasjonene fant eg på nettet ja, men alle i sine forskjellige klipp. Så eg har satt sammen og redigert alt selv.

Startet likegodt en ny tråd, så denne ikkje sporer alt for langt av med kritikk på filmene mine

http://freak.no/forum/showthread.php?t=196028
annbefaler after effects for og lage effecter, farger osv, og sony vegas for og "klipp" filmen
Sitat av Abomination Vis innlegg
annbefaler after effects for og lage effecter, farger osv, og sony vegas for og "klipp" filmen
Vis hele sitatet...
Ja, har fått tak i AE, men trenger og se en del tutorials før eg prøver det, for eg skjønner aboslutt ingenting av det