Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2738
Vill starte dette innlegget med og si at jeg ikke er rasistisk på noen måter.

Har gått på skole i 11 år nå og opplever stadig at jeg kommer i klasse med folk som har kommet til Norge i senere tid og rett og slett ikke kan så godt Norsk.
Selvølgelig får disse få personene spesial-hjelp av en lærer på ett stort og luftigt grupperom fordi at de rett og slett ikke klarer og følge skikkelig med siden de ikke kan språket skikkelig.
Flere enn meg som synst det er utrolig iriterende og sitte inne i ett klasserom med nermere tretti andre ellever i enkelte tilfeller samtidig så det bare er en lærer tilgjengelig?
Synst der er piss iriterende sånn som jeg hadde det i tiende-klasse, vi var 27 personer som satt inne i ett varmt klasserom med dårlig lufting, og en lærer så prøve og hjelpe 27 forskjellige personer i løpet av en tidsperiode på 45 minut, hva skjer med verden??? Det er jo nesten innlysende at læreren ikke kommer til og klare det, samtidig satt det en utlending ute på grupperommet som er vegg i vegg med klasserommet og fikk spesial opplæring med egen lærer. Jeg synst dette blir helt feil, hva synst dere?
Isteden for og ha egne lærerer kan de heller ta norsk-kurs på fritida isteden.

Personlig er jeg en av de personene som godt kunne trengt en ekstra lærer på skolen med tanke på at jeg sliter ganske mye i enkelte fag..

Selvølgelig synst jeg at folk som ikke er 100 % psykisk friske skal få spesial-hjelp, men folk som kommer fra andre land burde egentlig bare venne seg til språket på en annen måte enn og stikke av med lærerer.

Kanskje litt ironisk, men beklager eventuelle skrivefeil
Sist endret av cookiesRGood; 15. juli 2011 kl. 18:38.
Du er rimelig dårlig i norsk; hvorfor tar ikke DU norskkurs på fritiden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
At skulen ikkje er perfekt er ikkje eit argument mot at framandspråklege skal få ekstra hjelp. Det er eit argument for å forbetre andre delar av det.

For å snu litt på det: integrering forutset at folk har norskkunnskaper, og utdannelse nok til å skaffe jobb. Å bruke en mindre pengesum for å sørge for det, og få framtidige skattepenger, er ei god invistering samanlikna med nokon som havner på trygd eller blir kriminelle.

Forøvrig vil eg lansere motsette - kontroversielle påstand: norsk skule er tilpassa dei dårlegaste i større grad enn dei flinkaste.
Som sagt, jeg er en av personene som hadde hatt godt av og hatt litt flere lærerer tilgjengelig i timene istedenfor at lærerene sitter ute på grupperom og gir enkelt-personer spesial opplæring.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Som sagt, jeg er en av personene som hadde hatt godt av og hatt litt flere lærerer tilgjengelig i timene istedenfor at lærerene sitter ute på grupperom og gir enkelt-personer spesial opplæring.
Vis hele sitatet...
Men du foreslår at de lærer seg norsk ved å ta kurs på fritiden, hvorfor kan ikke du gjøre det samme?
Sist endret av nikons; 15. juli 2011 kl. 18:50.
Fordi at jeg er født og oppvokst i Norge, blir feil at folk bare skal komme til landet og stikke av med lærerer for seg selv menst folk som har levd hele livet i dette landet sitter igjen uten noen form for spesial hjelp selv om di også trenger det.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Fordi at jeg er født og oppvokst i Norge, blir feil at folk bare skal komme til landet og stikke av med lærerer for seg selv menst folk som har levd hele livet i dette landet sitter igjen uten noen form for spesial hjelp selv om di også trenger det.
Vis hele sitatet...
At du er født i Norge gir deg ikke mer rett på lærernes tid. Utlendingene får ekstra hjelp fordi de trenger det mer. Sånn er det bare.
Sitat av nikons Vis innlegg
At du er født i Norge gir deg ikke mer rett på lærernes tid. Utlendingene får ekstra hjelp fordi de trenger det mer. Sånn er det bare.
Vis hele sitatet...
Synst fortsatt det blir feil at det skal sitte så mange i ett klasserom med en lærer, hadde jo vert dobbelt så effektivt vist begge lærerene hadde vert i klasserommet på en gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Fordi at jeg er født og oppvokst i Norge, blir feil at folk bare skal komme til landet og stikke av med lærerer for seg selv menst folk som har levd hele livet i dette landet sitter igjen uten noen form for spesial hjelp selv om di også trenger det.
Vis hele sitatet...
Så du vil altså ha særrettigheter basert på kor folk er født? I så fall bryt du totalt med integreringsprinsippet. I tillegg tipper eg det i større grad er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke ekstralærer på dei enn på deg, for å settje ting ekstremt på spissen.

Forøvrig - som eg skreiv over er det eit falskt dilemma å stille dei to opp mot kvarandre: at du ikkje får ekstraundervisninga du ikkje har behov for vil ikkje sei at andre ikkje bør ha den. Skulen har ei plikt til å tilpasse opplæringa til alle. Det er nedfelt i opplæringslova.

Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Synst fortsatt det blir feil at det skal sitte så mange i ett klasserom med en lærer, hadde jo vert dobbelt så effektivt vist begge lærerene hadde vert i klasserommet på en gang.
Vis hele sitatet...
Så fordi du ikkje får eit gode skal ikkje andre få det heller?
Vill enten at det skal være flere lærerer tilgjengelig i klasserommet eller at det blir likt for alle.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vill enten at det skal være flere lærerer tilgjengelig i klasserommet eller at det blir likt for alle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det være likt for alle? Folk har forskjellige behov, og må få tilrettelagt deretter. Å si at noen skal miste goder fordi du ikke får dem, er bare egoistisk.

Sitat av Rammlied Vis innlegg
folk som deg dukker alltid opp. Dere er alltid like tragiske. i fleste tilfeller også sosialister som mener Norge skal redde hele verden....word
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde jo vært forferdelig hvis han faktisk måtte JOBBE for å bli flinkere i et fag. Og på fritiden til og med! Huff!
Jeg er heller ikke sosialist.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vill enten at det skal være flere lærerer tilgjengelig i klasserommet eller at det blir likt for alle.
Vis hele sitatet...
Med respekt å melde er det meir likt for alle at dei som ikkje behersker språket får opplæring for seg sjølv. Ellers vil jo dei som ikkje behersker språket ha null forutsetninger for å lære, og det er vel ikkje likt i heile teke? Ville du hevda du hadde samme forutsetning som tredve kinesere om undervisninga var på kinesisk?
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvorfor skal det være likt for alle? Folk har forskjellige behov, og må få tilrettelagt deretter. Å si at noen skal miste goder fordi du ikke får dem, er bare egoistisk.



Ja, det hadde jo vært forferdelig hvis han faktisk måtte JOBBE for å bli flinkere i et fag. Og på fritiden til og med! Huff!
Jeg er heller ikke sosialist.
Vis hele sitatet...
Jeg vill tørre og påstå at lekser går under jobbing på fritiden.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvorfor skal det være likt for alle? Folk har forskjellige behov, og må få tilrettelagt deretter. Å si at noen skal miste goder fordi du ikke får dem, er bare egoistisk.



Ja, det hadde jo vært forferdelig hvis han faktisk måtte JOBBE for å bli flinkere i et fag. Og på fritiden til og med! Huff!
Jeg er heller ikke sosialist.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det gå utover norske elever? At de må bruke tid og ressurser på folk i ett klasserom som ikke kan språket... Da burde de heller gått på egen språkskole i førsteomgang
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vill enten at det skal være flere lærerer tilgjengelig i klasserommet eller at det blir likt for alle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det absolutt være likt for alle? Det er ikke alle som trenger denne ekstraundervisningen, og de som trenger den får den etter behov ville jeg tro.

Basert på hva man ser av språk her på forumet virker det som flere og flere elever trenger ekstraundervisning, eller skulle hatt det på skolen.

Vet ikke hvilken standard og hvilket miljø skolen din er i, men når jeg gikk på skolen var det 1-3 elever i hver klasse som hadde ekstraundervisning, resterende klarte seg bra, og ingen av de jeg gikk på skole med skriver 1\8 så dårlig norsk som det man ser her på forumet
Sitat av slashdot Vis innlegg
Med respekt å melde er det meir likt for alle at dei som ikkje behersker språket får opplæring for seg sjølv. Ellers vil jo dei som ikkje behersker språket ha null forutsetninger for å lære, og det er vel ikkje likt i heile teke? Ville du hevda du hadde samme forutsetning som tredve kinesere om undervisninga var på kinesisk?
Vis hele sitatet...
Vist spørsmålet ditt er om jeg hadde flytta til kina så hadde jeg nok tatt språk kurs på fritida for og prøve og henge med på skolen, ja.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor skal det absolutt være likt for alle? Det er ikke alle som trenger denne ekstraundervisningen, og de som trenger den får den etter behov ville jeg tro.

Basert på hva man ser av språk her på forumet virker det som flere og flere elever trenger ekstraundervisning, eller skulle hatt det på skolen.

Vet ikke hvilken standard og hvilket miljø skolen din er i, men når jeg gikk på skolen var det 1-3 elever i hver klasse som hadde ekstraundervisning, resterende klarte seg bra, og ingen av de jeg gikk på skole med skriver 1\8 så dårlig norsk som det man ser her på forumet
Vis hele sitatet...
Jeg har langt ifra perfekt norsk ja, kanskje det har noe og gjør med at jeg har gått på forskjellige skoler gjennom årene og har opplevd og gå på både bokmål-skoler og nynorsk skoler?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vist spørsmålet ditt er om jeg hadde flytta til kina så hadde jeg nok tatt språk kurs på fritida for og prøve og henge med på skolen, ja.
Vis hele sitatet...
Utan å ironisere for mykje over språkforståelse, så var poenget mitt at det er eit offentleg ansvar i Noreg, og skulen er forplikta til å gje tilbodet. Spørsmålet mitt var om det var likt for alle om nokon som ikkje forstår språket skal delta på lik linje med dei som kan språket.
De utlendingen som får ekstraundervisning med egen lærer "tar" ikke lærere fra norske elever.
Dette er lærere som stort sett er ansatt ved skoler der det er behov for dette, og de blir stort sett kalt for "morsmålslærere" altså, de kommer ofte fra land med samme språk som den enkelte eleven som trenger hjelp, kommer fra.
Sitat av schlanbusch Vis innlegg
De utlendingen som får ekstraundervisning med egen lærer "tar" ikke lærere fra norske elever.
Dette er lærere som stort sett er ansatt ved skoler der det er behov for dette, og de blir stort sett kalt for "morsmålslærere" altså, de kommer ofte fra land med samme språk som den enkelte eleven som trenger hjelp, kommer fra.
Vis hele sitatet...
Har da aldri sitt folk som ikke har norsk nasjonalitet gi dem opplæring.
nå må man og se forskjell på folk som flytter til Norge av fri vilje og folk som blir nesten tvunget til å flytte hit (krig i landet dems f.eks. og de flytter til første og beste sted de får tilbud om). De som flytter hit kun av fri vilje kan jeg være enig i at man ikke trenger å legge det til rette for; men når folk kommer hit nesten av tvang synes jeg det er vår plikt og legge ting litt til rette for dem.

De kan ikke Norsk, noe som er nødvendig i vårt samfunn. Dette betyr at det er viktig at de får ekstra undervisning; og skolene tilbyr dette. Det betyr i dag at det blir færre lærere fordelt på de "norske" elevene. Dette betyr ikke at vi må fjerne ekstraundervisningen, det betyr bare at vi må fokusere mer på å skaffe flere og mer kompetente lærere.
Du sier at du kunne trengt litt ekstra hjelp på skolen. Spørsmålet mitt er: Har du har forklart dine vanskeligheter i fagene til faglæreren og bedt om litt ekstra hjelp?
Jeg tviler sterkt på at læreren hadde sagt nei til deg. Men du som nordmann med god forståelse av det norske språket (sier ingenting om det skriftlige) har et utmerket forsprang for å følge med i undervisningen i forhold til han/hun utlendingen i grupperommet som ikke forstår det meste nettopp fordi han ikke kan språket godt nok.
Jeg ville sagt at du har faglige vanskeligheter (du skjønner språket men forstår ikke det læreren mener) mens utlendingen har både språklige og faglige vanskeligheter.

Worst case, så kan du spørre morsmålslæreren om han/hun kunne lært deg grunnregelene i algebra på somali. Men jeg er temmelig usikker på om du hadde skjønt mer.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Har da aldri sitt folk som ikke har norsk nasjonalitet gi dem opplæring.
Vis hele sitatet...
Åja, men siden det ikke er sånn ved akkurat din skole, så er det nok det samme i resten av Norge.
Sist endret av nikons; 15. juli 2011 kl. 19:36.
Sitat av nikons Vis innlegg
Åja, men siden det ikke er sånn ved akkurat din skole, så er det nok det samme i resten av Norge.
Vis hele sitatet...
Får vell rette litt på da, har aldri sitt det på noen av skolene jeg har gått på.
De som trenger ekstra oppfølgning??

Samtlige elever trenger ekstra oppfølgning, også de med 5 i snitt. Målet i norsk skole burde være å få mest mulig ut av hver elev, ikke at alle skal være middels.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så du vil altså ha særrettigheter basert på kor folk er født? I så fall bryt du totalt med integreringsprinsippet. I tillegg tipper eg det i større grad er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke ekstralærer på dei enn på deg, for å settje ting ekstremt på spissen.

Forøvrig - som eg skreiv over er det eit falskt dilemma å stille dei to opp mot kvarandre: at du ikkje får ekstraundervisninga du ikkje har behov for vil ikkje sei at andre ikkje bør ha den. Skulen har ei plikt til å tilpasse opplæringa til alle. Det er nedfelt i opplæringslova.



Så fordi du ikkje får eit gode skal ikkje andre få det heller?
Vis hele sitatet...
Han ønsker vel bare SAMME rettigheter som folk som er født i utlandet.
På den skolen jeg gikk på, så fikk elever som var gode i matte (5-6 i karakter) Ekstra timer av lærerne, mens de som lå på 1-2 "måtte bare følge ekstra med i timen" som lærerne sa
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Han ønsker vel bare SAMME rettigheter som folk som er født i utlandet.
Vis hele sitatet...
Det har han vitterleg - retten til tilpassa opplæring. At skulane ikkje er flinke nok vil ikkje sei at han ikkje har retten. Og det TS har argumentert for er jo at han skal ha andre rettigheter.
Jeg kom til Norge for åtte-år siden uten å kunne et eneste ord. Jeg fikk beskjed om at de ville ta meg ut fra den vanlige undervisningen for å lære meg norsk. Jeg som ti-åring forstod at det var nødvendig å integrere meg i det sosiale for å kunne lære meg "riktig" norsk. Jeg fikk v.h.a en tolk forklart rektor at jeg ønsket å delta aktivt i alle timer, men heller bli tatt ut til spesialundevisning etter skoletid. Etter litt frem og tilbake ble dette godtatt.

Etter tre måneder kunne jeg kommunisere med vennekretsen jeg hadde fått. Etter seks måneder var jeg flytende i det som var nødvendig for å kommunisere på skolen. I dag forstår jeg at det er en fundamental forskjell mellom meg og de andre innvandrerbarna som kom samtidig som meg. Du kan rett og slett ikke høre at jeg er av utenlandsk opprinnelse. Jeg snakker flytende norsk, det gjør ikke de andre. Jeg har fått toppkarakterer gjennom hele vgs, det har ikke de andre. Jeg har høy sosialt status og en solid vennekrets, det har ikke de andre.

Poenget mitt er at det trenges en solid dose av begge deler for å bli en suksess. Jeg er takknemlig for at jeg fikk tilrettelagt spesialundervisning og jeg skal gjøre opp for meg når jeg blir ferdig med medisinstudiene. Jeg er også takknemelig ovenfor alle som tok min hånd, hjalp meg og ga meg pusterom. Men jeg er også glad for at jeg selv viste mot og ble venn med mange fine folk som lærte meg et nytt kultur og et nytt språk.

Jeg synes man skal vise forståelse for medmennesker, ikke alle kan lære et språk på 1 2 3, spesielt hvis man er litt eldre. Noen er late, noen vil ikke, mennesker er rett og slett forskjellige, og det bør vi ha forståelse for. Vi må forstå at denne forskjellen må kompanseres med tilrettelagt undervisning. Men samtidig synes jeg at man også skal bruke litt ressurser på de som er flinkere. Jeg føler jeg ble ignorert av lærere gjennom hele vgs. Men til deg trådstarter, du skal vite at dersom du har krav på spesialundervisning, så skal du få spesialundervisning uavhengig av hvor du er født.
Sist endret av CT705; 15. juli 2011 kl. 21:37.
Haha, du treffer spikeren på hodet om en ting iallefall. Læring handler om ressurser. Det er en grunn til at Oxford og andre eliteuniversiteter gir god utdanning: De har fortsatt klasserom der en lærer og maks 15 stykker sitter rundt et bord og snakker sammen. Da lærer du ting skikkelig.

Men språk er vanskelig, og psykologer tror at språkvinduet som barn har stenges ganske tidlig. Etter 12 år vil du ha det stadig vanskeligere å lære nye språk. Når en voksen mann eller kvinne med en helt annen bakgrunn enn europeisk da prøver seg på vårt språk, og har bare litt gateslang, så er det faen meg bra gjort. Husk at de også snakker arabisk eller et annet språk, og da er de meget verdifulle.

Men ja, jeg vil at flere innvandrere lærer seg norsk, og gjerne at det er mindre klasserom i forhold til antall lærere. Om de er svette klasserom plager meg ikke så mye. Jeg tok morsmålstimer i engelsk på en gammel falleferdig skole i Asker og det var ikke gøy, for vennene mine lekte på den tiden og gjorde annet sprell. Men de hadde i samme familiebakgrunn så det er greit. De sliter med engelsken nå og jeg snakker det flytende. Det var verdt det.
Sitat av nikons Vis innlegg
Du er rimelig dårlig i norsk; hvorfor tar ikke DU norskkurs på fritiden?
Vis hele sitatet...
Det der er -ikke- dårlig norsk i det hele tatt. Nå vet jeg at jeg er skyldig i det samme, men egentlig skal Norsk skrives med stor forbokstav, så du er ikke perfekt du heller.

Han ville ikke fått sekser på den teksta han skrev, men det er absolutt leselig og godt nok, bare reint idiotisk å kritisere det der.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det der er -ikke- dårlig norsk i det hele tatt. Nå vet jeg at jeg er skyldig i det samme, men egentlig skal Norsk skrives med stor forbokstav, så du er ikke perfekt du heller.

Han ville ikke fått sekser på den teksta han skrev, men det er absolutt leselig og godt nok, bare reint idiotisk å kritisere det der.
Vis hele sitatet...
Norsk med stor forbokstav ? Siden når ? Dette er vanlig på engelsk men ikke på norsk sålangt jeg vet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det der er -ikke- dårlig norsk i det hele tatt. Nå vet jeg at jeg er skyldig i det samme, men egentlig skal Norsk skrives med stor forbokstav, så du er ikke perfekt du heller.

Han ville ikke fått sekser på den teksta han skrev, men det er absolutt leselig og godt nok, bare reint idiotisk å kritisere det der.
Vis hele sitatet...
Okey.. Link gjerne til noen kilder som sier at norsk skal skrives med stor "n", gjennom mine 12 år på skole så langt i livet har jeg aldri fått beskjed om dette.
Har bare lært at ord som er nasjonale, altså navn på land og ord som brukes i språket som er navn på land, skal skrives med stor forbokstav. Akkurat som navn generelt... Husker bare at jeg lærte det...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har bare lært at ord som er nasjonale, altså navn på land og ord som brukes i språket som er navn på land, skal skrives med stor forbokstav. Akkurat som navn generelt... Husker bare at jeg lærte det...
Vis hele sitatet...
dette stemmer. Derfor skrives Norge med stor forbokstav. Men norsk er ikke et navn på et land, men sier hvilken nasjonalitet ett menneske har.

"Han er norsk." og "Han er fra Norge."
Sist endret av etse; 20. juli 2011 kl. 21:36.
Ganske simple regler for dette, lærte det vel på barneskolen og hva du snakker om er hva man kaller substantiv. "Norsk" er et adjektiv fordi det er knyttet til substantivet og beskriver egenskaper ved det. Det går derfor ikke inn under substantiv som er navn på noe eller noen. Man er ikke en "norsk".
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ganske simple regler for dette, lærte det vel på barneskolen og hva du snakker om er hva man kaller substantiv. "Norsk" er et adjektiv fordi det er knyttet til substantivet og beskriver egenskaper ved det. Det går derfor ikke inn under substantiv som er navn på noe eller noen. Man er ikke en "norsk".
Vis hele sitatet...
...For å være enda mer pirkete og OT, egennavn skal skrives med stor bokstav. Ikke alle substantiv. Ordet substantiv er et substantiv, og skrives med liten bokstav. Mens Norge, Ola, Kari, Somalia er egennavn og skrives med stor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig vil eg lansere motsette - kontroversielle påstand: norsk skule er tilpassa dei dårlegaste i større grad enn dei flinkaste.
Vis hele sitatet...
Nja, veit ikke helt om jeg føler den påstanden. Vil heller si at norsk skole er tilpassa den jevne elev, noe som kan gå på bekostning av både de dårligste og de flinkeste elevene.

Er enig med TS i at det er latterlig store klasser rundt omkring i landet, men, som slashdot nevner, er det jo utelukkende positivt at elever som sliter med språket får tilrettelagt undervisning.
Om de får ekstra Norsk undervisning er jeg helt for at de blir dratt ut å få ekstra hjelp med det. Og det er ev den enkle grunn at jeg er ev den meningen at om en person vil bosette seg i Norge (frivelig eller ikke) så skal de lære seg sikkelig Norsk.

Og det er et krav jeg hadde ønsket skulle bli realt fra regjeringen sin side at uanset hvem du er så skal du lære deg Norsk om du skal bo i Norge.

Så +1 til skolen din for at de gjør det
Sitat av Googæl Vis innlegg
...For å være enda mer pirkete og OT, egennavn skal skrives med stor bokstav. Ikke alle substantiv. Ordet substantiv er et substantiv, og skrives med liten bokstav. Mens Norge, Ola, Kari, Somalia er egennavn og skrives med stor
Vis hele sitatet...
Selfølgelig! Beklager for rotet :P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av schlanbusch Vis innlegg
De utlendingen som får ekstraundervisning med egen lærer "tar" ikke lærere fra norske elever.
Dette er lærere som stort sett er ansatt ved skoler der det er behov for dette, og de blir stort sett kalt for "morsmålslærere" altså, de kommer ofte fra land med samme språk som den enkelte eleven som trenger hjelp, kommer fra.
Vis hele sitatet...
Det som diskuteres i denne tråden er ikke morsmålsundervisning, som er til for at elever med utenlandsk opprinnelse skal kunne språket fra regionen de kommer fra (den duren).
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Jeg har langt ifra perfekt norsk ja, kanskje det har noe og gjør med at jeg har gått på forskjellige skoler gjennom årene og har opplevd og gå på både bokmål-skoler og nynorsk skoler?
Vis hele sitatet...
Neppe. Er nok heller det at du ikke har lest nok bøker i barn- og ungdommen.