Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  204 28358
Glenni: jeg stikker nok ikke du.. Hvorfor går ikke rule of honor i denne sammenligningen? Nå er det du som er teit her Omertá betyr enkelt, act like a man, ergo man tyster ikke, man tar saken i egne hender.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Rule of honor: du skal ikke tyste, ikke en gang på din værste fiende. Ikke til politiet, ikke til noen.
Ta saken i egne hender, egner seg best, da vil han mest sannsynlighvis slutte å kødde med deg.
Vis hele sitatet...
Her har vi en som har sett "karatekid" en gang for mye...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Samfunn og grupper med sterk "ikke tyst"-kultur har en sterk tendens til å være gjennomført søppel. Det går for både ransmenn, pedofile grupperinger som den katolske kirke, korrupte afrika-land og storbedriftene som regelrett raner systemet. Dritt og søppel skal ut i lyset hvor det kan gjøres noe med - ikke næres.

Det kan godt være ting man ikke bør tyste om, å være sladrehank. Jeg tyster uten betenkelighet på kamerater som kunne ha voldtatt noen men nekter ta ansvar. Jeg tyster også lett på kriminelle som truer meg. Å hjelpe til ansvarsløshet er jeg imot. Om det er en situasjon der tysting ville gjøre alt verre så klart det kan la seg gjøre la vær.

Men den gangsta-holdning om "du tyster bare ikke!" er søppel.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe gangster, og er arisk , norsk av reneste rase..
når jeg snakker om tysting, mener jeg sladre, ser at naboen selger smugler pils, så ringer man ikke politiet , slik som andre rotter gjør, voldtekt osv vitner man jo seff om, men hvis Rolf på hjørne tjener seg en slant på å selge litt, tyster man bare ikke, har ikke med gangta holdning å gjøre , men ikke snok på andre holdning

Sitat av Hedges Vis innlegg
Jess, "sett på plass" en person man finner truende. Darwin-award incoming.
Vis hele sitatet...
han behøver jo ikke være livredd for fyren selv om han oppfører seg truende, 2 måter å løse det på unngå fyren , eller gi han en karamell ...
Har selv blitt truet, og snudde situasjonen..
At det finnes uskrevne regler om at en kriminell ikke tyster på en annen er totalt irrelevant i denne sammenhengen. Hvis kriminelle har en slik "rule of honour", så er det nettopp en "rule of honour" mellom de kriminelle. Hvordan og hvorfor skulle dette tåpelige "regelverket" gjelde for fullstendig lovlydige mennesker? På hvilken måte skulle uskrevne regler småkriminelle i mellom berøre avgjørelsen til en lovlydig borger, og etikken rundt denne avgjørelsen? Hvis dere har uskrevne regler om at dere alltid gir hverandre en wedgie i skolegården når dere ser hverandre på morgenen, så vil da ikke det ha det spøtt å si for et voksent menneske som passerer skolen på vei til jobb; dere kan ikke forlange forståelse for at dere vil gi en wedgie til en voksen forbipasserende, fordi han eller hun er ikke en del av gruppen som har nedfelt og akseptert denne normen.

Selv ville jeg nok tipset politiet om saken så han fikk litt annet å bry seg om i en periode. Tipset kan være anonymt om du skulle ønske det.
MyDarkSide: bra du snudde situasjonen å nå er den som truer ett annet menneske! det står det respekt av! gratulerer!
oh my god, blir bare bedre å bedre dette! Rule of honor følges ikke bare av "kriminelle".. Er også andre mennesker her i verden som Har såpass vett i skallen, at de vet hva som skjer om man tyster, jo, det går som regel bare utover seg selv.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Her har vi en som har sett "karatekid" en gang for mye...
Vis hele sitatet...
er heller korrekt hvis han ikke passer på å tyste annonymt, jeg var uheldig å møtte en som løp på knytt neven min en kveld, fra advokaten min fikk jeg liste over alle som hadde pratet med politet, navn arbeidsted og adresse

Så hvis jeg hadde vært helt psycho , kunne jeg jo tatt med meg lista å fått vitnene til å forandre mening..
Sist endret av MyDarkSide; 18. november 2010 kl. 17:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yazzie Vis innlegg
oh my god, blir bare bedre å bedre dette! Rule of honor følges ikke bare av "kriminelle".. Er også andre mennesker her i verden som Har såpass vett i skallen, at de vet hva som skjer om man tyster, jo, det går som regel bare utover seg selv.
Vis hele sitatet...
Og ved å ikkje tipse politiet forsterkar ein sjansen for at noko skjer. Det sagt så er det dei færraste kriminelle som kjem med represalier mot dei som anmelder dei - det er strengt tatt snarveg til meir straff, for er det noko politi og rettsvesen ikkje har veldig mykje sansen for så er det trusler mot vitner og folk som anmelder.

Samfunnet er avhengig av eit fungerande politi, og eit fungerande politi er avhengig av tillit og tips. Å ikkje tipse er i stor grad å gi kriminalitet frikort i samfunnet. Ønsker du det?
Sitat av seven_up Vis innlegg
MyDarkSide: bra du snudde situasjonen å nå er den som truer ett annet menneske! det står det respekt av! gratulerer!
Vis hele sitatet...
så du mener at hvis noen truer deg, så skal du ikke ta igjen??
Møter du heller en fyr hver dag å blir truet? en spytter på deg ,så snur du å går?
MyDarkSide, jepp. Har dog aldri hørt om det i mine miljøer, da ville jeg nok byttet omgangskrets. Men selvsagt er dette en jobb for politiet! Jeg gjør meg ikke til en tosk pga at andre er det.
forresten en løsning er å kjøpe 10 gram med hasj, putt hasjen i skole sekken/bagen til russiske fyren, ring annonymt fra tlf kiosk å si at han selger narkotika på skolen og hvor han har varene ... blir han sikkert utvist..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
så du mener at hvis noen truer deg, så skal du ikke ta igjen??
Møter du heller en fyr hver dag å blir truet? en spytter på deg ,så snur du å går?
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden tror du samfunnet hadde fungert om alle skulle gått rundt å "tatt igjen" på egen hånd?

Tror dere må jekke dere ned noen hakk, og se litt mindre filmer.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvorfor? Gi meg en eneste god grunn! "Fordi det bare er sånn" er ikke en god grunn. "Fordi de ikke tyster på folk in tha hood" er heller ikke en god grunn.
Vis hele sitatet...

Hvis du noen gang skulle komme i en situasjon hvor du feks må gjør noe som ikke er lovlig, så vil du ikke at det skal skje mot deg heller.

Ikke gjør mot andre det du ikke vil de skal gjøre mot deg.
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Hvis du noen gang skulle komme i en situasjon hvor du feks må gjør noe som ikke er lovlig, så vil du ikke at det skal skje mot deg heller. .
Vis hele sitatet...
Det er så godt som ingen situasjoner der en "må" gjøre noe ulovlig. Eksemplene som har blitt tatt frem her i tråden er alle eksempler på ulovligheter ingen "må" gjøre. Da faller prinsippet ditt fra hverandre.

Om noen "må" gjøre noe ulovlig kan det godt være en kan la være tyste - men det er en annen sammenligning da.

Jeg kan forsåvidt være enig i at en del småting kanskje kan være greit å la være tyste om - f.eks. om naboen kommer med ulovlig mye kvoter hjem fra ferie.

Sitat av vedinhio Vis innlegg
Ikke gjør mot andre det du ikke vil de skal gjøre mot deg.
Vis hele sitatet...
Hvis andre forpester samfunnet og bryter lover så gjør de noe mot meg. Jeg er en del av samfunnet.
Sist endret av Kinseek; 18. november 2010 kl. 18:10.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
oh my god, blir bare bedre å bedre dette! Rule of honor følges ikke bare av "kriminelle".. Er også andre mennesker her i verden som Har såpass vett i skallen, at de vet hva som skjer om man tyster, jo, det går som regel bare utover seg selv.
Vis hele sitatet...
Å, så "rule of stupidity" handler egentlig ikke om ære, men om frykten for represalier? Det vil dermed si at å ikke tyste er ensbetydende med å være feig. Av frykt skal man altså tillate drittsekker å ture løs som de vil, og dermed la andre uskyldige ofre bli utsatt for det samme som en selv. Og dette er "the rule of honor". Eller er det noe jeg har misforstått?

Sitat av vedinhio Vis innlegg
Hvis du noen gang skulle komme i en situasjon hvor du feks må gjør noe som ikke er lovlig, så vil du ikke at det skal skje mot deg heller.

Ikke gjør mot andre det du ikke vil de skal gjøre mot deg.
Vis hele sitatet...
Det har jo ingen hensikt å "tyste" på noen som gjør noe som du selv ikke har noen moralske innvendinger mot. Men når det er snakk om drittsekker som har for vane å plage uskyldige mennesker, så er saken en annen.
Sist endret av mentalmelt; 18. november 2010 kl. 18:15.
Jeg blir flau på vegne av alle russere >.<
Er russer selv og det er synd å se att slike idioter fører til att
andre russere blir dratt under samme kam. Mener ikke att trådstarter har gjort det altså
Sitat av Refshal Vis innlegg
Det beste "i mine øyne" er å poste personopplysningene hans på 4chan.org Post tlf mail adresse etc. Fin måte å ta hevn.
Vis hele sitatet...
Neeh, de gjør sjelden slikt lenger. De sier nok bare "gtfo newfag, we're not your personal army"
Sitat av mentalmelt
Å, så "rule of stupidity" handler egentlig ikke om ære, men om frykten for represalier? Det vil dermed si at å ikke tyste er ensbetydende med å være feig. Av frykt skal man altså tillate drittsekker å ture løs som de vil, og dermed la andre uskyldige ofre bli utsatt for det samme som en selv. Og dette er "the rule of honor". Eller er det noe jeg har misforstått?
Vis hele sitatet...
så du ville anmeldt en kriminell person som driver å slår etter deg å egler på deg? istedet for å gjort opp med han selv da?
Sist endret av vidarlo; 18. november 2010 kl. 19:10. Grunn: fiksa quotetags
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yazzie Vis innlegg
så du ville anmeldt en kriminell person som driver å slår etter deg å egler på deg? istedet for å gjort opp med han selv da?
Vis hele sitatet...
Det er artig at du vel å ikkje argumentere mot Mentalmelt, men heller komme med ein stråmann, at han ville valgt å anmelde noko istaden for å gjere noko med det. Men ja, dei aller fleste personer vil anmelde slikt istadenfor å ta saka i eigne hender. FYI er sjølvtekt ulovleg, med mindre det er snakk om naudverje.

Så kan du argumentere saklig for kvifor ein ikkje skal anmelde slikt? Og med sakleg meiner eg at du skal forklare kvifor ein ikkje skal anmelde, og ikkje bare henvise til ord som 'omerta' (tilgi min manglande apostrofbruk), og 'code of honor'.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
så du ville anmeldt en kriminell person som driver å slår etter deg å egler på deg? istedet for å gjort opp med han selv da?
Vis hele sitatet...
Hittil har jeg i hvert fall ikke anmeldt noen for det. Jeg er ressurssterk nok til å passe på meg selv i de fleste situasjoner, og de få som har forsøkt å egle seg inn på meg vet jeg uansett ikke hvem er. Jeg er imidlertid ikke fremmed for å anmelde noen, særlig hvis de er av typen som utøver fysisk eller psykisk vold mot uskyldige individer.

Men som Slashdot påpeker, så er dette en rimelig uinteressant retning å dra debatten i. Jeg ser gjerne at du enten forsvarer standpunktene dine, eller innrømmer muligheten for at du kanskje har adoptert holdninger som du egentlig ikke kan forsvare rasjonelt. Det er vanskelig, men det er langt mer imponerende enn å gjemme seg bak en stråmann.
Ikke tyst ærligtalt! Noe så feigt som å anmelde han for noe som ikke har noe med deg å sjøre er smålig. Da kan du heller advare han om at hvis han ikke slutter å kødde med deg anmelder du han for hasj, id etc. men for menneskehetens skyld ikke gå bak ryggen å sladre slik en 6 gammel unge ville gjort...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva er det med denne fanatiske motstanden mot "tysting"? Har dere lært dette fra film, og tror det skal være sånn, eller? Hvordan hadde samfunnet sett ut hvis folk ikke hadde fortalt/tipsa politiet om noe? Jeg ringer selvsagt ikke politiet hvis en kollega av meg forteller at han smugla ei spritflaske, men hvis vedkommende var voldelig og kriminell er jeg ikke så idiot at jeg holder det for meg selv.
Vis hele sitatet...
Du er så deilig FLINK, dontomaso. Du klarer alltid å presisere forskjellen mellom to problemstillinger som tilsynelatende er helt like. Fordi det ER en forskjell her.

Men: Jeg mener også at man skal vurdere det etiske prinsippet i dette. Fordi han vurderer jo ikke å angi personen fordi han er bekymret for helsen til menneskene som f.eks. kjøper dopet til dealeren - han tyster fordi han selv misliker fyren. Det syntes jeg er betenkelig, rent etisk sett. Det burde ikke være begrunnelsen for å angi noen. Man burde angi noen på grunn av tingen i seg selv, ikke fordi det tjener en annen hensikt.

Dersom vi skulle gjøre dette til et kategorisk imperativ - f. eks. "du SKAL tyste på alle du ikke liker" - så ville vi endt opp med et tystersamfunn hvor ingen kunne gjøre noe ulovlig, fordi man "alltids" har noen som ikke liker deg (og derfor ville angitt dine synder).

Derfor er min mening:

Du har ingen etisk rettferdiggjøring for å angi personen du refererer til og har derfor heller ingen rett til å gjøre det. Selv om jeg helt klart ser at det er veldig fristende.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Du er så deilig FLINK, dontomaso. Du klarer alltid å presisere forskjellen mellom to problemstillinger som tilsynelatende er helt like. Fordi det ER en forskjell her.

Men: Jeg mener også at man skal vurdere det etiske prinsippet i dette. Fordi han vurderer jo ikke å angi personen fordi han er bekymret for helsen til menneskene som f.eks. kjøper dopet til dealeren - han tyster fordi han selv misliker fyren. Det syntes jeg er betenkelig, rent etisk sett. Det burde ikke være begrunnelsen for å angi noen. Man burde angi noen på grunn av tingen i seg selv, ikke fordi det tjener en annen hensikt.

Dersom vi skulle gjøre dette til et kategorisk imperativ - f. eks. "du SKAL tyste på alle du ikke liker" - så ville vi endt opp med et tystersamfunn hvor ingen kunne gjøre noe ulovlig, fordi man "alltids" har noen som ikke liker deg (og derfor ville angitt dine synder).

Derfor er min mening:

Du har ingen etisk rettferdiggjøring for å angi personen du refererer til og har derfor heller ingen rett til å gjøre det. Selv om jeg helt klart ser at det er veldig fristende.
Vis hele sitatet...
Hva med å snu det hele på hodet? Man kan si at han som borger og deltager i det øvrige samfunnet i utgangspunktet har en moralsk forpliktelse til å varsle politiet om kriminalitet i nærmiljøet, men at han velger å avstå fra denne forpliktelsen når det er snakk om personer han liker og mener tilfører mer positivt enn negativt til de han eller hun omgås; som for eksempel at man ikke anmelder naboen for smugling for å ha tatt med seg noen flasker over grensen, fordi man mener at dette har veldig få negative konsekvenser i forhold til det positive naboen bidrar med. Når personen derimot er en drittsekk og bare forpester hverdagen til de rundt seg har han ingen grunn til å avstå fra sin moralske plikt.
Jeg har heller aldri skjønt denne leken om at man ikke skal tyste,kriminelle miljøer er de største barnehagene vi har i Norge.Har selv vært borti søppel som gjemmer seg bak en steinmaske om at man ikke skal blåse uansett men når det blir litt røft rundt ørene på dem selv så stormer dem til snuten uten å nøle.Denne regelen er så utgått å så barnslig at det ikke blir morsomt lengre,bare irriterende og plagsomt.Uno syndromet som jeg kaller det.Takk til Aksel Hennie for det

Føler meg ikke som noen kriminell selv om jeg har sonet tid,å det merket jeg veldig på å forskjellig holdningene var i forhold til meg å mange andre,godt voksne menn som sitter å snakker om folk som har blåst han og at han skulle gjøre av med dem,det ville jeg ikke være en del av rett å slett.Noen voksne kommer aldri ut av den tenårings/Ungodmsfasen,heldgvis er det fåtallet,de fleste voksne vet at evig eies kun dårig rykte.
Sitat av Sangheili Vis innlegg
Jeg blir flau på vegne av alle russere >.<
Er russer selv og det er synd å se att slike idioter fører til att
andre russere blir dratt under samme kam. Mener ikke att trådstarter har gjort det altså
Vis hele sitatet...
Ser akkurat hva du mener, desverre har flertallet russere jeg møtt vært idioter.
Samtidlig har jeg også møtt veldig hyggelige russere som man kunne trodd var født og oppvokst i Norge

Til TS: Jeg vil lagt inn anonymt tips til Politiet, og prøv å ikke omgås med denne personen. Dette er vel den ŽŽtryggesteŽŽmetoden om du er litt redd for vedkommende, igrunn trist at vi skal føle oss truet for å melde om urett i vårt eget land. Hvertfall når det er innvandrere som får komme inn til landet og få asyl. Beklager om dette hørtes litt rasistisk eller dømmende, men det er noe jeg absolutt ikke er, vil bare få fram poenget mitt.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Du er så deilig FLINK, dontomaso. Du klarer alltid å presisere forskjellen mellom to problemstillinger som tilsynelatende er helt like. Fordi det ER en forskjell her.

Men: Jeg mener også at man skal vurdere det etiske prinsippet i dette. Fordi han vurderer jo ikke å angi personen fordi han er bekymret for helsen til menneskene som f.eks. kjøper dopet til dealeren - han tyster fordi han selv misliker fyren. Det syntes jeg er betenkelig, rent etisk sett. Det burde ikke være begrunnelsen for å angi noen. Man burde angi noen på grunn av tingen i seg selv, ikke fordi det tjener en annen hensikt.

Dersom vi skulle gjøre dette til et kategorisk imperativ - f. eks. "du SKAL tyste på alle du ikke liker" - så ville vi endt opp med et tystersamfunn hvor ingen kunne gjøre noe ulovlig, fordi man "alltids" har noen som ikke liker deg (og derfor ville angitt dine synder).

Derfor er min mening:

Du har ingen etisk rettferdiggjøring for å angi personen du refererer til og har derfor heller ingen rett til å gjøre det. Selv om jeg helt klart ser at det er veldig fristende.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikkje så rart at han mislikar personen når han driver med å vald, hetsing og narkotika. Om ein hatar personen eller ei, det han driver på med er ulovleg. Viss trådstartar får han vekk i frå skulen er jo det berre ein bonus.

Hadde ringt politiet og fortalt det, lett.
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Værste jeg har hørt noen si, i dag
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg skrev før jeg tenkte...
Edit: moderator, slett gjerne den første posten min i denne tråden, leser over nå og jeg høres ut som en rassist. Noe jeg absolutt ikke er,beklager.
Sist endret av ZELDUR; 18. november 2010 kl. 20:03.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hittil har jeg i hvert fall ikke anmeldt noen for det. Jeg er ressurssterk nok til å passe på meg selv i de fleste situasjoner, og de få som har forsøkt å egle seg inn på meg vet jeg uansett ikke hvem er. Jeg er imidlertid ikke fremmed for å anmelde noen, særlig hvis de er av typen som utøver fysisk eller psykisk vold mot uskyldige individer.

Men som Slashdot påpeker, så er dette en rimelig uinteressant retning å dra debatten i. Jeg ser gjerne at du enten forsvarer standpunktene dine, eller innrømmer muligheten for at du kanskje har adoptert holdninger som du egentlig ikke kan forsvare rasjonelt. Det er vanskelig, men det er langt mer imponerende enn å gjemme seg bak en stråmann.
Vis hele sitatet...
Kall meg dum, men dere bruker avanserte ord! nei jeg er ikke 14, er snart 20, Men jeg mener det er feigt og sladre, Jeg sier ikke at jeg er i noe miljø som tilsier at jeg bruker "the rule of honor" men _JEG_ mener det ligger noe i det, at det bare ikke brukes av organiserte gjenger, som f.eks mafia o.l.
Jeg har fått skylda for ting som jeg overhodet ikke har hatt noe med og gjøre, jeg vet hvem som har gjort det, men sier det ikke, selv om jeg _HATER_ den personen, Fordi jeg mener det er feigt og sladre. Har ett eksempel, politiet kom på døren her og hadde fått høre av 5-10 vitner at jeg hadde skutt med luftpistol på noen småunger. Jeg vet at det ikke var meg, om jeg vet hvem det var eller ikke, det spiller ingen rolle, fordi jeg hadde ikke sladret, H*n som gjorde det vet godt at jeg kommer til å filleriste, MERK! ikke banke, men filleriste litt vett inn i skallen på, og kjefte på pga det. Men ellers som sagt mener jeg det blir feigt og sladre. Beklager for dårlig ordbruk eller formulering eller ha det heter, men jeg er ikke så god til å "argumentere" fordi jeg rett og slett lacker words.
Personlig ville jeg ikke ha anmeldt vedkommende for hans befatning med narkotika, da det ville ha vært utenfor mine moralske rammer. Allikevel ser jeg ingen universelle etiske regler som skulle hindre noen andre i å gjøre det. Hva som er rett og galt er da opp til hver enkelt å avgjøre, og når man åpent bryter loven og i tillegg oppfører seg som et rasshøl, så bør man være klar over at det kan få konsekvenser. Hvis man først føler seg mobbet er det ikke nødvendigvis så viktig akkurat hvilke virkemidler man tar i bruk for å få mobberen til å gi seg, så lenge det funker. Sett at situasjonen er anspent nok, er det definitivt en form for selvforsvar.

Sitat av Yazzie Vis innlegg
Kall meg dum, men dere bruker avanserte ord! nei jeg er ikke 14, er snart 20, Men jeg mener det er feigt og sladre, Jeg sier ikke at jeg er i noe miljø som tilsier at jeg bruker "the rule of honor" men _JEG_ mener det ligger noe i det, at det bare ikke brukes av organiserte gjenger, som f.eks mafia o.l.
Jeg har fått skylda for ting som jeg overhodet ikke har hatt noe med og gjøre, jeg vet hvem som har gjort det, men sier det ikke, selv om jeg _HATER_ den personen, Fordi jeg mener det er feigt og sladre. Har ett eksempel, politiet kom på døren her og hadde fått høre av 5-10 vitner at jeg hadde skutt med luftpistol på noen småunger. Jeg vet at det ikke var meg, om jeg vet hvem det var eller ikke, det spiller ingen rolle, fordi jeg hadde ikke sladret, H*n som gjorde det vet godt at jeg kommer til å filleriste, MERK! ikke banke, men filleriste litt vett inn i skallen på, og kjefte på pga det. Men ellers som sagt mener jeg det blir feigt og sladre. Beklager for dårlig ordbruk eller formulering eller ha det heter, men jeg er ikke så god til å "argumentere" fordi jeg rett og slett lacker words.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor er det feigt? Det høres litt ut som noe som henger igjen fra barndommen. "Sladra du til mamma? Feiging!" Om man skal godta at det er feigt, så godtar man samtidig at man er med på en slags lek. "Du er med på leken, så da får du faen meg spille med og ikke sladre når du taper." Det er imidlertid ikke slik de fleste føler det når de blir utsatt for vold. Man er ikke med på leken, så man skylder heller ikke voldsutøveren å holde forbrytelsene hans hemmelige. Det er da virkelig ingenting feigt med dette. Det som er feigt er å utøve urimelig makt over andre mennesker bare fordi man er stor og sterk.
Sist endret av mentalmelt; 18. november 2010 kl. 20:23.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Kall meg dum, men dere bruker avanserte ord! nei jeg er ikke 14, er snart 20, Men jeg mener det er feigt og sladre, Jeg sier ikke at jeg er i noe miljø som tilsier at jeg bruker "the rule of honor" men _JEG_ mener det ligger noe i det, at det bare ikke brukes av organiserte gjenger, som f.eks mafia o.l.
Jeg har fått skylda for ting som jeg overhodet ikke har hatt noe med og gjøre, jeg vet hvem som har gjort det, men sier det ikke, selv om jeg _HATER_ den personen, Fordi jeg mener det er feigt og sladre. Har ett eksempel, politiet kom på døren her og hadde fått høre av 5-10 vitner at jeg hadde skutt med luftpistol på noen småunger. Jeg vet at det ikke var meg, om jeg vet hvem det var eller ikke, det spiller ingen rolle, fordi jeg hadde ikke sladret, H*n som gjorde det vet godt at jeg kommer til å filleriste, MERK! ikke banke, men filleriste litt vett inn i skallen på, og kjefte på pga det. Men ellers som sagt mener jeg det blir feigt og sladre. Beklager for dårlig ordbruk eller formulering eller ha det heter, men jeg er ikke så god til å "argumentere" fordi jeg rett og slett lacker words.
Vis hele sitatet...
Er ikkje meininga å dra dette of topic, men skal du filleriste nokon fordi dei sa i frå om at det var nokon som skaut etter born med luftpistol? Eg kan jo skjøne at det er ekkelt å bli mistenkt for noko ein ikkje har gjort, men å filleriste nokon fordi dei gjor det mest openbare rette er det latterligaste eg har høyrt.

Viss du veit kven det var håper eg du har gjort noko med det. Korleis ville du likt det viss eg skaut etter barna dine med luftpistol? Ville ikkje du at eg skulle bli tatt for det?
Sist endret av Joey; 18. november 2010 kl. 20:39.
Forstår ikke at flesteparten av ungdommen i dag, skal være skikkelig "tøffe" over nettet. Og ha "ære".

Ære over nettet? Bryr du deg virkelig så mye?

Bry deg heller om samfunnet. Når du vokser opp og får barn, vil du at det skal gå rundt en masse utlendinger som selger narkotika til barnet ditt?

Nå må dere begynne å tenke.

- Glenni, 16.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Forstår ikke at flesteparten av ungdommen i dag, skal være skikkelig "tøffe" over nettet. Og ha "ære".

Ære over nettet? Bryr du deg virkelig så mye?

Bry deg heller om samfunnet. Når du vokser opp og får barn, vil du at det skal gå rundt en masse utlendinger som selger narkotika til barnet ditt?

Nå må dere begynne å tenke.

- Glenni, 16.
Vis hele sitatet...
Ga deg kvalitetspoeng ved en feiltagelse.

Forøvrig er jeg ganske enig. Bortsett fra: "vil du at det skal gå rundt en masse utlendinger som selger narkotika til barnet ditt".
Jeg syntes det er feigt fordi da for de straff for det, Om noen slår meg ned, så slår jeg tilbake, jeg anmelder det ikke.

Joey: Ikke filleriste vitnet, men Personen jeg vet gjordet det.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Ga deg kvalitetspoeng ved en feiltagelse.

Forøvrig er jeg ganske enig. Bortsett fra: "vil du at det skal gå rundt en masse utlendinger som selger narkotika til barnet ditt".
Vis hele sitatet...
TS nevnte utlending, så jeg tok det med i innlegget. Men er mest utlendinger som faktisk selger og.

Sitat av Yazzie Vis innlegg
Jeg syntes det er feigt fordi da for de straff for det, Om noen slår meg ned, så slår jeg tilbake, jeg anmelder det ikke.

Joey: Ikke filleriste vitnet, men Personen jeg vet gjordet det.
Vis hele sitatet...
Forskjell mellom og drive mer "grove" ulovligheter(Narkotika) og slå noen. Slåssing foregår overalt, hver dag.
Sist endret av Glenni; 18. november 2010 kl. 20:53.
Så det finnes folk faktisk som den dag i dag tror at "de store gutta" ikke tyster på konkurransen sin? Dere har nok mange år igjen å gå før dere fatter litt mer av det store bildet som dere foreløpig glorifiserer. Og hvor lenge tror dere at man kan holde på, så lenge man gir politiet, informasjon da?

Å legge seg ut på diskusjoner med moderatorer som har vært her lenger enn en selv, sier seg selv at man må være ganske så demagogisk anlagt på en virtuell måte da..
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Jeg syntes det er feigt fordi da for de straff for det, Om noen slår meg ned, så slår jeg tilbake, jeg anmelder det ikke.

Joey: Ikke filleriste vitnet, men Personen jeg vet gjordet det.
Vis hele sitatet...
Då beklagar eg.

Glenni: Berre fordi det skjer heile tida, så betyr det at det er lov? Kva med den dagen der nokon ikkje greier å reise seg opp igjen for å slå tilbake? Kanskje den personen blir alvorleg skada?

Ein venn av meg mista høreselen på eit av øyra sine etter han blei slått ned på skulen når han var mindre. Han må gå med høreapparat for resten av livet.
Sitat av Joey Vis innlegg
Då beklagar eg.

Glenni: Berre fordi det skjer heile tida, så betyr det at det er lov? Kva med den dagen der nokon ikkje greier å reise seg opp igjen for å slå tilbake? Kanskje den personen blir alvorleg skada?

Ein venn av meg mista høreselen på eit av øyra sine etter han blei slått ned på skulen når han var mindre. Han må gå med høreapparat for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Sa jeg det var lov? Politiet bryr seg ikke mye om små "slåsskamper". Mer seriøse kamper involverer de seg i da.

Litt offtopic.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden er dette for et uforståelig språk?

Kan jeg få lov til å minne deg om regel 13 og 14?
Vis hele sitatet...
hehe, sorry, det betyr at jeg som tagger ikke hadde tysta på en fyr jeg ikke likte noe spessielt/hadde en krangel med, fordi han i bunn og grunn står for det samme som meg (graffiti). MEN hvis duden er en komplett drittsekk som ikke hadde noen gode prinsipper ala "ikke selg til mindreårige", "vær grei med kompiser" eller noe i den duren, hadde jeg sendt anonymt brev

regler ()

edit: leste reglene nå, beklager på det sterkeste.
Sitat av Glenni Vis innlegg
TS nevnte utlending, så jeg tok det med i innlegget. Men er mest utlendinger som faktisk selger og.
Vis hele sitatet...
Det kan veldig godt hende at du har rett i det - det kan jeg ikke bestride.
Jeg kan derimot si at jeg fremdeles har til gode å kjøpe noe fra en utlending. Men det kan selvfølgelig hende det bare er jeg som har opplevd det. Egentlig tror jeg bare jeg er redd for at det skal bli nok en tråd som utvikler seg til å bli skremmende rasistisk :/
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Jeg syntes det er feigt fordi da for de straff for det, Om noen slår meg ned, så slår jeg tilbake, jeg anmelder det ikke.
Vis hele sitatet...
Et slag er jo en straff det også, forskjellen er at det mye lettere kan få fatale konsekvenser. Det får være din sak om du håndterer det sånn, men det er ikke alle som har forutsetningene for å takle fysiske konfrontasjoner på samme måten. Det er jo nettopp en av grunnene til av vi har politiet og rettsvesenet, at alle borgere i prinsippet skal ha de samme forutsetningene for å bli behandlet rettferdig. At du velger å ikke benytte deg av denne rettigheten betyr ikke at alle de som gjør det er feige. Det hinter vel heller kanskje til at samfunnet har utviklet seg forbi et stadie som du fortsatt identifiserer deg med. No offence =)

Personlig ville jeg nok heller ikke ha anmeldt et slag med mindre det gjorde stor skade, men jeg ville heller ikke ha slått tilbake med mindre det var absolutt nødvendig. Jeg er ikke så opptatt av hevn, mer av skaderduksjon. Å sloss er noe man i min bok gjør for å forsvare seg, ikke for å gjenopprette et såret selvbilde.
Sist endret av mentalmelt; 18. november 2010 kl. 23:36.
Bring down the douchie Russian for meg, vær så snill å tyst på han. Hvis han ikke mener noe vondt og bare tror han kødder litt med deg så ikke tyst. Gjør han det på pur ondskap og kødd kan du gå å tyste som faen spør du meg :')
Hvilket stadie om jeg får spørre? Om noen slår meg så slår vel jeg tilbake, om det skader eller ikke. Jeg er ikke av sloss typen, men må man så må man
ArbeidsledigProletar
Hvorfor gidde å tyste? Det er en billig måte å "ta igjen" på. Som kan/vil få enorme konsekvenser for vedkommende. År i fengsel er fanskelig å fylle inn på en fremtidig CV... MAO, du kan ødelegge et helt liv. Selvfølgelig, det er en risk han selv har valgt å ta, ved å velge sin "sekundærjobb", men tenk ihvertfall igjennom det to ganger før du gjør noe.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvorfor gidde å tyste? Det er en billig måte å "ta igjen" på. Som kan/vil få enorme konsekvenser for vedkommende. År i fengsel er fanskelig å fylle inn på en fremtidig CV... MAO, du kan ødelegge et helt liv. Selvfølgelig, det er en risk han selv har valgt å ta, ved å velge sin "sekundærjobb", men tenk ihvertfall igjennom det to ganger før du gjør noe.
Vis hele sitatet...
Utspekulert tysting er en uting å bør aldri forekomme! med mindre det ikke finnes noe annen løsning.
Men terskelen for å tyste/varsle politiet bør ikke være høy vis man bevitner en kriminell akt! Denne hatepoliti mentaliteten hører ingensteds hjemme,det er sandkasse mentalitet på høyeste hylle..

Jeg har selv vært borte i politiet en rekke ganger men jeg har alltid oppført meg å de har oppført seg etter alle solemerker tilbake,har blitt tatt med til cella men det har vært KUN meg selv å takke,har nå vokset det av meg med å drive med ramp men kom bort i en hendelse her for noen mnd tilbake hvor jeg fort kunne endt opp på glatta men politiet så jeg hadde skjerpet meg ang jobb osv så de tilbød seg å kjøre meg hjem isteden.Så all kudos til politiet for jobben de gjør,har selv tipset dem om et par leiligheter som blir brukt til eskortetjenester(Nei,er ikke kunde)

Så enkelte bør endre litt i tankemønsteret,fortsetter med man med en slik tankegang er rennesteinen nær!
Sist endret av Enesheen; 19. november 2010 kl. 00:18.
hvis du virkelig har lystå gjøre livet surt for denne karen. Kan du la HAN gi deg en midt på trynet forran alle i kantina. Da blir han utvist og kun for å være seg selv. til prisen av et slag i trynet, men allt har sin pris!

Det er en viss risiko for permanent skade, men en ganske redelig måte å sørge for at han ikke plager deg igjen.
Sist endret av skeptfisk; 19. november 2010 kl. 00:18.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Så det finnes folk faktisk som den dag i dag tror at "de store gutta" ikke tyster på konkurransen sin? Dere har nok mange år igjen å gå før dere fatter litt mer av det store bildet som dere foreløpig glorifiserer. Og hvor lenge tror dere at man kan holde på, så lenge man gir politiet, informasjon da?

Å legge seg ut på diskusjoner med moderatorer som har vært her lenger enn en selv, sier seg selv at man må være ganske så demagogisk anlagt på en virtuell måte da..
Vis hele sitatet...
Hvor ofte kan vi lese om at noen av de "store" gutta blir tatt og arrestert av politiet?
Nuvel. Hvis du først bestemmer deg for å tute til onkel-blå, så tut fordi han slår etter deg. Ikke pga. hasjsalg og slike ting.

Det har for det første ingenting med deg å gjøre, og du lager bare masse faen for mange andre, som heller ikke har noe med deg å gjøre. Og den "Man skal tipse om kriminelle!" kan dere bare tørke dere bak med. Med mindre han selger crap, selvsagt. Men nå kjenner ikke jeg kisen, så jeg vet ikke hvor ille han faktisk er. Det eneste siden jeg har sett er en fyr som sutrer på et nettfora om at en annen fyr plager ham.

Men du gjør jo som du vil.. Vil du tipse, så gjør det. Bare husk at du potensielt setter x antall personer i en jævlig kjip situasjon.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Hvilket stadie om jeg får spørre? Om noen slår meg så slår vel jeg tilbake, om det skader eller ikke. Jeg er ikke av sloss typen, men må man så må man
Vis hele sitatet...
Man må ikke slå tilbake selv om man blir slått. I noen tilfeller er det selvsagt nødvendig å forsvare seg, men da er begreper som feighet, ære osv. helt irrelevant. jeg er ikke passifist, jeg kunne sikkert ha drept et menneske om det virkelig var nødvendig, men jeg har ikke noe behov for å hevde meg eller forsvare en fiktiv æreskode ved å påføre et annet menneske potensielt fatale skader. Vold er det absolutt siste virkemiddelet man bør ta i bruk, og før man tyr til det så lønner det seg å bruke intellektet sitt for hva det enn er verdt.

Det stadiet jeg snakker om er det som du argumenterer ut fra. Du presenterer en øye for øye, tann for tann-holdning, som dagens moderne samfunn heldigvis har utviklet seg forbi. Vi kaller det at vi har blitt siviliserte. Dette gjelder naturligvis ikke alle samfunnets borgere, men det gjelder allikevel for den viktigste adferdsregulerende bæresøylen i vårt samfunn, nemlig rettsapparatet. For å hindre at vold skal føre til mer vold har vi domstoler som tar seg av straffeutmålingen i slike saker, gjennom en hel rekke grundig utarbeidede, ikke-voldelige sanksjoner. Dette bør du være takknemlig for, for uten dette systemet, så hadde vi alle levd i et voldelig drittland fullt av faenskap.

Det får selvsagt være opp til hver enkelt om man vil benytet seg av dette systemet eller ikke, men man får vær så god å godta at andre mennesker velger dette fremfor å leke action man. Å ta utgangspunkt i at alle bør følge en tøff æreskode for å unngå å være "tystere" blir rett og slett for flåsete til at man kan fovente å bli tatt seriøst. Det funker sikkert innenfor rammene av et ungdomsmiljø eller et kriminelt miljø, men å komme drassende med sånne holdninger i en debatt med informerte, samfunnsengasjerte mennesker har heller lite for seg.

Med det sagt, så prøver jeg absolutt ikke å disse deg. Jeg ønsker bare at du skal reflektere litt over hvor holdningene dine kommer fra, og om de virkelig er verdt å samle på.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Huff... Dere gangstas...

Å ikke tyste på venner kan jeg skjønne. At man ikke skal tyste på en kødd som oppfører seg voldelig og truende, skjønner jeg ikke. Å sutre på folk som gjør det og dra fram sin egen skaprasisme i en helt urelatert tråd..... wtf?
Er det virkelig så "tøft" for dere å ikke tyste?? det er faktisk en person du kan stole 110% på.
Å bli slått i armen og kalt homo er ikke akkurat verdens undergang for noen i mine øyne
Har du i det hele tatt sagt i fra til han at du ikke vil henge med han?