Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du vegetarianer?
Ja 47 4,79%
nei 934 95,21%
Stemmegivere: 981. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  213 31925
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Hahaha

Det smaker jo dritt da. Problem solved.

Sorry, men denne diskusjonen blir litt for dum..
Vis hele sitatet...
Strengt tatt er det vel du som begynner å bli litt for tåpelig i argumentasjonen når den går fra 'trenger kjøtt' til 'smaker dritt' når det blir påpeikt at du tar beviselig feil.

Kva du måtte meine om smak endrer på ingen måte det faktum at du på ingen måte trenger kjøtt.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Blir for dumt når du sletter innlegget som skulle forklare de to ander hva jeg mente.. Nisseforum..
Vis hele sitatet...
Hvis du forklarer ting på en sakelig og seriøs måte, vil det garantert ikke bli slettet, om det måtte være aldri så feil
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kan respektere en vegetarianer (og pelsmotstander i samme slengen) som virkelig kan argumentere for sin sak, men fjortisraddiser som er vegetarianere fordi favorittbloggerne deres er det kan brenne i h*******.
Sitat av Bearass Vis innlegg

På helse siden så pekes det jo bl.a på at animalske proteiner er kreftfremkallende i langt større grad enn vegetabilske proteiner.
Vis hele sitatet...
Helt genialt, ingen kan si deg årsaken til kreft.
Men alle kan fortelle deg hva du får det av!
Sitat av MagicalTrevor Vis innlegg
Helt genialt, ingen kan si deg årsaken til kreft.
Men alle kan fortelle deg hva du får det av!
Vis hele sitatet...
Hæ? Man vet jo for det meste hva årsaken til kreft er. Enkelt oppsummert er kreft en feil som oppstår i en celles arvemateriale, slik at cellen deles ukontrollert. Dette skjer hele tiden i kroppen, men vanligvis vil slik dysfunksjonelle celler bli drept. I blant overlever en slik celle, og får lov å dele seg uhemmet. Dette kan skje pga. overeksponering for mutagene faktorer (kreftfremkallende stoffer, stråling). Genetikk spiller også inn.
Sitat av Frdlr Vis innlegg
Jeg kan respektere en vegetarianer (og pelsmotstander i samme slengen) som virkelig kan argumentere for sin sak, men fjortisraddiser som er vegetarianere fordi favorittbloggerne deres er det kan brenne i h*******.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Er det så mye verre enn de som bruker spesielle klær fordi favorittbloggerne deres bruker de? Hvorfor så voldsomme følelser rundt at enkelte ikke spiser kjøtt? Spør du meg er det uhyre tåpelig at vegetarianere må forsvare seg med universelle argumenter som forventes å være gode nok til å få hvem som helst til å slutte å spise kjøtt, mens "kjøtteterne" som konfronterer de sier seg fornøyd med argument som "det smaker digg". Faktum er at argumentet "fordi jeg har ikke lyst" er på alle måter mer enn bra nok. Man trenger ingen politisk agenda for å ikke spise kjøtt, selv om vegetarianisme kan forsvares med flere politiske utgangspunkt; sviktende dyrevelferd i kjøttindustrien er én ting — det faktum at den gjennomsnittlige (amerikanske) kjøtteter spiser 124 kg kjøtt i året, noe som i form av "feedlot" storfekjøtt krever et ressursforbruk på 2,5 millioner liter vann og 867 kg korn, nok til å mette et betraktelig større antall, er en annen. I tillegg kommer miljørelaterte hensyn.

Selv er jeg ikke vegetarianer, men jeg har aldri forstått denne fiendtlige innstillingen ovenfor de som velger denne livsstilen. Det er utelukkende positivt at befolkningen spiser mindre kjøtt, så man burde heller oppfordre de til å fortsette å være vegetarianere, hvis man i det hele tatt skal lage noen stor sak ut av det.
Takk Felix :-) Da har jeg lært noe nytt idag å :-)
Sånn seriøst, jeg skjønner ikke hvorfor vegetarianere ikke liker/synes kjøtt er godt

Må være psykisk, altså tanker på hva kjøtt egentlig er(?) Men, da igjen.. hvem bryr seg om tanken, når det smaker godt?

legger til at jeg ikke har noe imot vegetarianere, og jeg er åpen for svar.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Sånn seriøst, jeg skjønner ikke hvorfor vegetarianere ikke liker/synes kjøtt er godt
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke den samme reaksjonen ovenfor de som ikke liker fisk? Akkurat som det er mulig å ikke like fisk, kaffe eller asparges, er det selvsagt mulig å ikke like kjøtt.

Sitat av eskil2k
Må være psykisk, altså tanker på hva kjøtt egentlig er(?) Men, da igjen.. hvem bryr seg om tanken, når det smaker godt?
Vis hele sitatet...
Mange, kanskje du inkludert, liker ikke tanken på å spise saueinnvoller, snegler, frosker, geitetestikler, blodpudding eller friterte insekter, selv om det skulle smake aldri så godt. Er det virkelig ingenting du hadde hatt store vegringer mot å spise selv om det skulle smake godt? Hva om jeg fortalte deg at kattemøkk og menneskekjøtt er knakende godt, ville du spist det da?
Hmm ja, snakket vell egentlig bare på min personlig mening om kjøtt.
andre jenta til typen er vegetarianer. Jeg er den som spiser fisk og han er kjøtteteren. Når vi er sammen går det stort sett i vegetarmat siden det er hun som lager mat (vi andre to er ikke så flinke kokker) men av og til sender hun oss ut for å spise kjøtt og fisk som hun ikke spiser. "her! ta bilen min! få i dere noen animalske proteiner og omega-3."
Typen liker å kalle seg for en "opertunivore", en som spiser alt, bare det er tilgjengelig. Skulle gjerne hengt meg på den men jeg klarer bare ikke junk-food.

Har aldri i hele mitt liv blitt sett ned på av en vegetarianer pga. kostholdet mitt, og jeg kjenner rimelig mange.
Personlig kjenner jeg at jo mindre kjøtt jeg spiser, jo mindre kjøtt har jeg lyst på, men fisk klarer jeg meg ikke uten.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hmm ja, snakket vell egentlig bare på min personlig mening om kjøtt.
Vis hele sitatet...
Og du er "åpen for svar" på dine personlige meninger om kjøtt? Den har jeg problemer med å se.. Uansett, posten din inneholdt slik jeg forsto det to spørsmål — hvordan er det mulig å ikke like kjøtt, og hvorfor bryr de seg om tanken på det de spiser så lenge det smaker godt — og du fikk svar på begge. Eller misforsto jeg hva du opprinnelig hadde vanskelig for å forstå?
Det er viktig å tenke på at det å være vegetarianer ikke bare handler om å spise gress og kaninfor.
Seriøse vegetarianere spiser produkter som er skreddersydd for å gi deg de næringsstoffene du trenger, uten å spise kjøtt eller dyreprodukter.
Jeg ser "grønnfòr" kritikken bli brukt altfor mye mot vegetarianere. Tofu er f.eks et alternativ.

Nå skal det sies at jeg ikke selv er vegetarianer og heller ikke ønsker å bli det, men jeg ser jo at det orginale menneske ikke er designet for å prosessere kjøtt. Correct me if im wrong
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Nå skal det sies at jeg ikke selv er vegetarianer og heller ikke ønsker å bli det, men jeg ser jo at det orginale menneske ikke er designet for å prosessere kjøtt. Correct me if im wrong
Vis hele sitatet...
Du er herved korrigert. Fordøyelsessystemet vårt består av de karakteristiske lange tarmene til planteetere og magesekken til kjøttetere — det menneskelige fordøyelsessystemet er altså konstruert for å fordøye både planter og kjøtt. I tillegg har vi hoggtenner, noe som er en gjenganger hos kjøttetere, men (så vidt jeg vet) kun finnes hos enkelte planteetere som er tette etterkommere av en kjøttetende forfar, slik som gorillaer. Vi er altså fullt kapable til å fordøye kjøtt på en utmerket måte, men vi er også kapable til å leve helt fint på en diett helt uten kjøtt.
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Nå skal det sies at jeg ikke selv er vegetarianer og heller ikke ønsker å bli det, men jeg ser jo at det orginale menneske ikke er designet for å prosessere kjøtt. Correct me if im wrong
Vis hele sitatet...
You are wrong. Kjøtt egner seg ypperlig som mat for mennesker. Det betyr dog ikke at man ha det, slik en del synes å tro.
Sitat av Provo Vis innlegg
Og du er "åpen for svar" på dine personlige meninger om kjøtt? Den har jeg problemer med å se.. Uansett, posten din inneholdt slik jeg forsto det to spørsmål — hvordan er det mulig å ikke like kjøtt, og hvorfor bryr de seg om tanken på det de spiser så lenge det smaker godt — og du fikk svar på begge. Eller misforsto jeg hva du opprinnelig hadde vanskelig for å forstå?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev hva mine personlige meninger er om kjøtt, uten å tenke meg om hva andre synes. Har selv noe i mot f.eks sopp, takler det ikke, selv spiser resten av familien det. Du har ikke missforstått noe, bare jeg som har fått for lite søvn
Sitat av Provo Vis innlegg
*Snip*
Vis hele sitatet...
Trodde jeg fikk frem synspunktet mitt godt nok i posten..
Du kom faktisk med noen gode eksempler på saklige poenger som jeg savner når jeg "diskuterer" dette med dem jeg kaller fjortisvegetarianere. Jeg har aldri vært med på en seriøs diskusjon rundt vegetarianisme IRL da nevnte fjortisvegetarianere avslår alle mine argumenter med syltynne ting som "du må lese mer på nett, omg" "vi trenger jo ikke kjøtt dah sånn egentlig, lol". Du kan vel se at det er provoserende?
Sist endret av Frdlr; 11. juni 2010 kl. 18:53.
Sitat av Frdlr Vis innlegg
Trodde jeg fikk frem synspunktet mitt godt nok i posten..
Du kom faktisk med noen gode eksempler på saklige poenger som jeg savner når jeg "diskuterer" dette med dem jeg kaller fjortisvegetarianere. Jeg har aldri vært med på en seriøs diskusjon rundt vegetarianisme IRL da nevnte fjortisvegetarianere avslår alle mine argumenter med syltynne ting som "du må lese mer på nett, omg" "vi trenger jo ikke kjøtt dah sånn egentlig, lol". Du kan vel se at det er provoserende?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser egentlig ikke hva som er provoserende med det. Hvorfor skal de behøve å forsvare å ha valgt å ikke spise kjøtt mer enn du, jeg og de fleste andre må forsvare å ha valgt å gjøre det? Går du etter "fjortis-kjøttetere" og forlanger at de skal forklare seg i samme grad som "fjortis-vegetarianere", og tror du de har særlig bedre argumenter for sitt valg? Har du noe bedre argument for å spise kjøtt enn de har for å la være?
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, jeg ser egentlig ikke hva som er provoserende med det. Hvorfor skal de behøve å forsvare å ha valgt å ikke spise kjøtt mer enn du, jeg og de fleste andre må forsvare å ha valgt å gjøre det? Går du etter "fjortis-kjøttetere" og forlanger at de skal forklare seg i samme grad som "fjortis-vegetarianere", og tror du de har særlig bedre argumenter for sitt valg? Har du noe bedre argument for å spise kjøtt enn de har for å la være?
Vis hele sitatet...
Jeg krever ikke at vegetarianere skal forsvare seg, men poenget er at de så absolutt behøver å kunne forsvare valgene sine når de prøver å omvende andre, ikke-vegetarianere, eller å debattere generelt. Da hjelper det ikke å komme med diverse con-kjøttetende påstander uten å ha sikre kilder å vise til.

Ettersom jeg har forstått er du også kjøtteter. Vi har vel de samme argumentene for å være nettopp det.
Sist endret av Frdlr; 11. juni 2010 kl. 21:25.
Sitat av Frdlr Vis innlegg
Jeg krever ikke at vegetarianere skal forsvare seg, men poenget er at de så absolutt behøver å kunne forsvare valgene sine når de prøver å omvende andre, ikke-vegetarianere, eller å debattere generelt. Da hjelper det ikke å komme med diverse con-kjøttetende påstander uten å ha sikre kilder å vise til.

Ettersom jeg har forstått er du også kjøtteter. Vi har vel de samme argumentene for å være nettopp det.
Vis hele sitatet...
Hvis saken er at de tar initiativ til en diskusjon hvor de forsøker å "omvende" en person til vegetarianisme, så er jeg enig i at de bør ha argumentene på stell. Er situasjonen derimot omvendt, som etter min erfaring og oppfatning er langt vanligere, så er saken en helt annen, som jeg har argumentert for tidligere.
Er vi ikke altetende/åtselsetere da? Eller er det tidligere i menneskets historie?
Åtseletere har vi vel aldri vært? Men man spiser både grønt og kjøtt. De tidligeste bofaste samfunnene spiste veldig mye vegetarkost, men med innslag av kjøtt.

Selv er jeg veggis, og det er ganske vanlig at de som vil diskutere vegetarianisme med meg på den belærende måten har vært tullinger. En vegetarianer har jo rett. Dyr i industrielt dyrehold har det jo ikke bra, og det skader naturen enormt. Det går ikke ann å argumentere imot. Selv prater jeg minst mulig om det faktum at jeg er vegetarianer, og når jeg nevner det er stort sett alle veldig forståelsesfulle. Og jeg maser aldri om at noen bør bli veggis, men jeg nevner ofte at det ikke hadde vært dumt å ha ett par vegetardager i uken, og at det finnes en masse spennende vegetarretter.

En annen fordel av å være veggis er at det er lite ferdigmat å velge mellom, så man ender ofte med å lage maten selv, noe som stort sett blir sunnere. Og bruker man mye linser og bønner, så blir det ekstremt billig å være veggis, så det er jo absolutt å anbefale for fattige studenter
Sitat av Saape Vis innlegg
En vegetarianer har jo rett. Dyr i industrielt dyrehold har det jo ikke bra, og det skader naturen enormt.
Vis hele sitatet...
Om man sette miljø forran egen helse, ja. Om man derimot bryr seg mer om egen helse enn om miljø, bor man spise animalske produkter (alternativt ta tilskudd av vitamin B12 og evt. vit. D). Det er dog helt greit å velge fisk, egg, melk eller andre animalske produkter, man trenger jo som nevnt tidligere ikke å spise kjøtt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Til dere som til vanlig har spist alt mulig - for så å ha gått over til vegetar-diett i en lengre periode:

Hvilke forandringer fysisk, psykisk og eventuelt spirituelt har dere lagt merke til etter å bli planteetere ?

Har tenkt å forsøke meg på rå-mat, frukt og grønnsaker en stund nå, har bruk for all motivasjonen jeg kan få
Sitat av Chikara Vis innlegg
Hvilke forandringer fysisk, psykisk og eventuelt spirituelt har dere lagt merke til etter å bli planteetere ?
Vis hele sitatet...
Ingen. Jeg var veggis ett par-tre år, eneste store merkbare forskjellen var hvordan magen reagerte når jeg startet å spise kjøtt igjen. Sånn ellers fungerte alt som før, rent bortsett fra at man ikke kunne spise alt.
Jeg spiste litt fisk forsåvidt.
Var vegetarianer èn uke for et par år sida, det var vanskelig, men definitivt rensende for kroppen. Gikk også ned en 3-4 kg ila den ene uka (av min 12-15 overvekt). Fikk halvparten av den vanlige energien, dritt-trøtt om kvelden, og man gleder seg ikke akkurat til hvert måltid. Er litt mer matvant nå og kan sikkert lage vegetarmat som smaker godt, men på den tida så gikk det i knekkebrød med tomatskiver, salt, pepper, og noe andre grønnsaker på .....

Spiste mye frukt ila en dag, banan er lett å spise.

Et tips er å lage vegetarpizza, bruk mye urter og krydder for å gjøre maten interessant.

Du har jo de som holder seg til fisk i tillegg til vegetarmat, men da er man liksom ikke vegetar lenger da...
Sist endret av Taurean; 6. januar 2011 kl. 17:26.
En får mange viktige næringsstoff og abinosyrer (eller hva det heter) gjennom kjøtt som man ikke får gjennom grønnsaker / frukt.
Også, hva ville pizza vært uten kjøtt?

Siterer SeanBanan her; kjott fiffaen.
fisk23: Man får da vegetarianerpizzaer på alle pizzarestauranter... er enig i at smaken forringes, men man har jo kokker\kokkeyrket, så skal nok gå an å lage pizza som er god uten kjøtt
bedre med kjøtt synes hvertfall jeg. =)
Sitat av fisk23 Vis innlegg
En får mange viktige næringsstoff og abinosyrer (eller hva det heter) gjennom kjøtt som man ikke får gjennom grønnsaker / frukt.
Også, hva ville pizza vært uten kjøtt?

Siterer SeanBanan her; kjott fiffaen.
Vis hele sitatet...
Som Vegetarianer kan man uten problem få i seg de samme næringsstoffene som en får fra kjøtt. Spesielt om man er lacto-ovo vegetarianer (en som spiser egg og meieriprodukter) så er det ingen problemer med å få i seg det man trenger. Men de fleste næringsstoffene finner du i forskjellige planter og.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314318
Sitat av fisk23 Vis innlegg
En får mange viktige næringsstoff og abinosyrer (eller hva det heter) gjennom kjøtt som man ikke får gjennom grønnsaker / frukt.
Vis hele sitatet...
Javel? Hvilke?

(Det heter forresten aminosyrer.)
Sitat av Chikara Vis innlegg
Til dere som til vanlig har spist alt mulig - for så å ha gått over til vegetar-diett i en lengre periode:

Hvilke forandringer fysisk, psykisk og eventuelt spirituelt har dere lagt merke til etter å bli planteetere ?

Har tenkt å forsøke meg på rå-mat, frukt og grønnsaker en stund nå, har bruk for all motivasjonen jeg kan få
Vis hele sitatet...
Tenker vel at inspirasjonen til å forandre kostholdet først og fremst bør komme fra deg selv.

Min egen erfaring er at jeg føler meg noe "lettere" i kropp og sinn når jeg holder meg til ren vegetardiett.. Det er en ganske subtil forskjell, og mange sier de ikke merker forskjell i det hele tatt (les Mith) - så ikke forvent noen mirakel-forandring. Spiser du et dårlig vegetarisk kosthold og ikke får i deg næringsstoffene du trenger så vil du nødvendigvis ikke føle noen sørlig positiv forskjell heller.

Om du er av dem som pleier å stappe i deg en svær biff annenhver-dag og ellers har hatt et dårlig kosthold vil jeg dog påstå at du vil føle en stor forandring ved å spise sunt variert og vegetarisk.

Åndelig er det for meg nærmest utelukket å spise kjøtt. Personlig praktiserer jeg meditasjon og det var dette som førte til at jeg beveget meg i vegetarisk retning. Det fallt seg liksom helt naturlig at jeg gikk fra å være ihuga kjøtt-spiser til å spise mere og mere vegetarisk.

Det finnes meditatører som også spiser kjøtt men det virker som de aller fleste erfarne og godt utviklete meditatører spiser vegetarisk, og hevder at dette er mere forenlig med meditativ fremgang.

Personlig tenkte jeg i begynnelsen ikke noe særlig over det etiske ved mine forandrede matvaner. Det føltes bare naturlig.

Nå ser jeg også at det å være vegetarianer er lettere for meg også etisk sett. Fra å tidligere ha tatt jegerprøve og godt på jakt - føles det utenkelig for meg å aktivt drepe dyr nå. Derfor føles det for meg - også feil å spise dem. Uten at jeg med dette mener å fordømme alle som bedriver jakt.

- Tenker personlig at vilt-kjøtt er mere etisk rett enn mye av industri-kjøttet som man spesiellt finner nedover i Europa (ikke at jeg tror norsk kjøtt-industri nødvendigvis er det glansbildet vi blir portrettert heller)
- Hvorfor blir vi alt-etende sett ned på av vegetarianere?
- Hvorfor blir vi stemplet som dårlig/urent menneske bare fordi vi spiser kjøtt?

Ser ikke ned på folk som spiser kjøtt, og stempler ingen som et dårlig/urent menneske selvom h*n spiser kjøtt.

Jeg har valgt å ikke spise kjøtt, mens noen velger noe annet. Jeg respekterer det faktum at folk liker forskjellig. Har f. eks en kjæreste som spiser kjøtt, og vil han spise kjøtt så får han da gjøre det. Ser ikke ned på han for den grunn.
Jeg er ikke vegetarianer og kommer sannsynligvis aldri til å bli det, men jeg tror vi kommer til å komme til et punkt der det ikke lenger er mulig med en kjøttbasert diett, da vi kommer til å bli utrolig mange mennesker her på jorden. Å la dyr, kuer etc. beite tar utrolig mye plass. På et område får du 4 ganger så mye mat hvis du dyrker i stedet for å la dyr beite.
Sitat av Provo Vis innlegg
Javel? Hvilke?

(Det heter forresten aminosyrer.)
Vis hele sitatet...
Ingen.

Men det forutsetter som regel mer disiplin og kunnskap rundt kostholdet å få i seg alt man trenger, særlig om man ikke spiser fisk eller meieriprodukter.

Mange som hopper på vegetar-toget uten å sette seg litt ekstra inn i kosthold ender opp med et helsemessig sett dårligere kosthold enn før.

Vier man derimot noen timer til å utdanne seg selv på emnet er det som du sikkert ville fram til ingenting man ikke kan få i seg igjennom et 100% vegetar-kosthold.
Tøffetom: Er egentlig klar over det, men ville gi fisk23 en sjanse til å utdype hvis han/hun mente å inneha informasjon som tilsa noe annet. Det er for øvrig svært så mange som er raskt på banen og poengterer at det krever innsats å få i seg riktig mengde av all næring når man er vegetarianer, men som ser helt bort fra at dette faktisk også er gyldig selv om man spiser kjøtt, og som ikke tenker seg om to ganger før de selv kjører en ren Grandiosa- og Cola-diett over flere måneder, om ikke år.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Får du mettet fett gjennom planter? For i såfall har jeg i utgangspunktet ingen grunn til å forbli kjøtteter. Såfremt jeg ekskluderer at jeg elsker biff mer enn noe annet spiselig.
Sitat av Taake Vis innlegg
Får du mettet fett gjennom planter? For i såfall har jeg i utgangspunktet ingen grunn til å forbli kjøtteter. Såfremt jeg ekskluderer at jeg elsker biff mer enn noe annet spiselig.
Vis hele sitatet...
HVorfor i alle dager vil du ha mettet fett? Men du kan jo hive i deg kokosfett om du vil med over 90% mettede fettsyrer, større prosent enn du finner i kjøtt, flesk og meierismør. Be my guest. Spesielt sunt er det altså ikke.
Sist endret av Bearass; 6. januar 2011 kl. 20:14.
Sitat av Bearass Vis innlegg
HVorfor i alle dager vil du ha mettet fett? Men du kan jo hive i deg kokosfett om du vil med over 90% mettede fettsyrer, større prosent enn du finner i kjøtt, flesk og meierismør. Be my guest. Spesielt sunt er det altså ikke.
Vis hele sitatet...
Et kosthold uten mettet fett overhodet er nok like usunt som et kosthold med mye av det.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Et kosthold uten mettet fett overhodet er nok like usunt som et kosthold med mye av det.
Vis hele sitatet...
Det mettede fettet lager i stor grad kroppen selv, og vi trenger derfor ikke å
tilføre kroppen dette. Er med andre ord ikke usunt å ha et kosthold uten mettet fett (Vanskelig å unngå helt det mettede fettet da. Man får i seg mettet fett ved vegetarisk diett også - bare i mye mindre mengder enn om man utelukkende holder seg til kjøtt og meieriprodukter)
Sist endret av Bearass; 6. januar 2011 kl. 20:31.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Er det ikke grovt sett at pattedyr som har jeksler er planteeter og de med spisse tenner er kjøtteter, Fks en ku, og en tiger

Mennesket har både og, jeg vil tro om man ikke spiser riktig kosthold blir man feilernært, litt vansklig å få obligatoriske fett/proteiner via kaninmat syntes jeg.
Vis hele sitatet...
  • Carnivore = kjøtteter
  • Herbivore = planteeter
  • Omnivore = altetende
Menneske er vel omnivore etter hva jeg kjenner til og det du sier om tenner høres tilforlatelig ut.

Selv spiser jeg ikke melkeprodukter( provoserer frem betennelse ) og sopp( kan også provosere frem betennelse )

Noen som har klart å få bihulebetennelse uten å drikke eller spise melkeprodukter?
Sist endret av fxxked; 6. januar 2011 kl. 20:30.
Bearass: takk for bra svar! Jeg har merket at jeg ubevisst har beveget meg naturlig vekk fra kjøtt og mer mot grønnsakene i det siste, så jeg tenker "hvorfor ikke prøve?" Jeg er opptatt av å nå mitt høyeste potensiale, og føler meg ofte trøtt når jeg ikke trenger være det, og har hørt at enkelte -som du sier- føler seg lettere og får mer energi av råkost. Jeg har en ganske sensetiv kropp som blir lett påvirket av hva jeg putter i meg, så jeg skal også kutte strengt ned på kaffe, alkohol og røyk, samtidig ta opp litt trening. (men dette blir vel litt off-topic siden dette er en vegetar tråd)

Så det er mange grunner for min del å prøve seg som veggis; Spirituelt, etisk, energisk og generelt føle meg bedre og lettere til kropp og sinns. Jeg kan rapportere tilbake dersom jeg merker noen forandringer

Mission reach my fullest potential!
Jeg har ingen problemer med folk som lar være å spise kjøtt, men når de blir nærmest religiøse i livsstilen og vil at alle skal ta etter dem, da er de satans irriterende og er bare i veien for en konstruktiv debatt om hvilken mat det er bra å spise.
Rakker heller ned på søstra mi som er blitt vegetarianer. Ikke fordi jeg bryr meg om hva hun spiser, men fordi det er gøy...
Hun som går glipp av god mat, ikke jeg
Sist endret av trengende..; 6. januar 2011 kl. 21:18.
Sitat av Bearass Vis innlegg
"
Slik jeg opplever det er det vanskelig å være vegetarianer i Norge. Norge må være et av landene i verden med færrest vegetarianere pr. innbygger. MAnge restauranter har ingen tilfredsstillende vegetar-alternativer, og det kan være vanskelig å finne gode vegetar ingredienser i vanlig supermarked (linser/soya osv).
Vis hele sitatet...
Det er vel vanskeligt å vere vegetarianer i eit land som har korte sommerer og lang haust og vinter. Med mindre du skal leve som elg/hjort/osv og eta på bark og planteskudd og diverse
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Rakker heller ned på søstra mi som er blitt vegetarianer. Ikke fordi jeg bryr meg om hva hun spiser, men fordi det er gøy...
Hun som går glipp av god mat, ikke jeg
Vis hele sitatet...
Så vegetarisk mat er ikke god?
Sitat av sali Vis innlegg
Så vegetarisk mat er ikke god?
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke grønt, så for meg, nei
Sitat av Mith Vis innlegg
Ingen. Jeg var veggis ett par-tre år, eneste store merkbare forskjellen var hvordan magen reagerte når jeg startet å spise kjøtt igjen. Sånn ellers fungerte alt som før, rent bortsett fra at man ikke kunne spise alt.
Jeg spiste litt fisk forsåvidt.
Vis hele sitatet...
At magen reagerer når man har gått lang tid uten å spist kjøtt er vel fordi enzymene som brukes til å bryte ned kjøttet forsvinner etterhvert(?) og magen vil få problemer med å fordøye kjøtt igjen?
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Jeg liker ikke grønt, så for meg, nei
Vis hele sitatet...
Har du noen gang smakt vegetarisk "kjøtt"? Bønneburger, linseburger etc. Smaker ikke bare grønt det altså. Eller falafel.
Sitat av sali Vis innlegg
Har du noen gang smakt vegetarisk "kjøtt"? Bønneburger, linseburger etc. Smaker ikke bare grønt det altså. Eller falafel.
Vis hele sitatet...
Har ikke smakt, og vil heller ikke smake. Jeg er utrolig kresen, og spiser ikke hva som helst